نمای کامپوزیت آلومینیوم

نمای کامپوزیت آلومینویم، براي پوشش نمای بيرونی ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد اين ورق ها متشکل از دو لايه ورق آلومينيومی در پوسته های بيرونی و يک لايه از مواد پلي اتيلن و يا مواد نسوز کانی در وسط مي باشد. ورق های کامپوزيت با توجه به ضخامت، نوع آلياژ آلومينيومی لايه ها، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بيرونی و نوع مواد بکار رفته در لايه ميانی تنوع وسيعی را به ورق های مذکور ميدهد که هر کدام از انواع آن کيفيت و کاربرد معينی را دارا مي باشد. کامپوزيت ها موادي چند جزئي هستند که خواص آنها در مجموع از هرکدام از اجزاء بهتر است. ضمن آنکه اجزای مختلف، کارايی يکديگر را بهبود ميبخشند. در اينجا به نمای کامپوزيت آلومینیوم ميپردازيم. با بانیان نمای مبنا همراه باشید.

نماي ساختمان به عنوان عايق صوتي ايده آل و مناسب: كاملا واضح و روشن است كه نماي ساختمان نقش بسيار مهمي در كاهش ورود ميزان آلودگي هاي صوتي و صداهاي آزاردهنده محيط بيرون به فضاي داخلي ساختمان هاي اداري و مسكوني و…دارد كه اين مسئله در ابر شهرهاي با آلودگي هاي بالاي صوتي بيشتر نمود پيدا مي كند.

در ساخت و سازهاي عصر حاضر، اين عايق كاري صوتي با استفاده از نماهاي شيشه اي و با به كارگيري شيشه هاي چند لايه كه مابين آنها با گازهايي مثل آرگون پرشده يا خلأ است، به نتايج بهتري (هم بهره گيري از نور بيرون براي تامين روشنايي داخل ساختمان و هم ممانعت از ورود صداهاي ناهنجار به داخل) به بازده بالاتري رسيده است. نمای کامپوزیت آلومینیوم، سنگ، بتن و آجر نيز عايق هاي خوبي از نظر صوتي هستند. كمك به افزايش دوام و پايداري ساختمان ها در برابر شرايط نامساعد جوي و محيطي (زلزله، باد، باران اسيدي و رطوبت هاي خورنده، يخبندان، گازهاي اسيدي موجود در هواي آلوده شهرهاي بزرگ، پرتوهاي مضر خورشيد مثل اشعه ماوراي بنفش، گرد و خاك ها و دوده هاي حاوي مواد شيميايي) و در نتيجه افزايش عمر مفيد ساختمان.

 

نمای کامپوزیت یکی از مصالح ساختمانی است که بیشتر برای طراحی نمای ساختمان از آن استفاده میشود. جنس آن از آلومینیوم بوده و به دلیل مقاومت بالا و زیبایی بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

نمای کامپوزیت ابتدا در کشور آلمان نمایان شد و کم کم با گسترش علم طراحی نمای ساختمان و پیدایش نمای مدرن ساختمان، نمای کامپوزیت نیز به چشم آمد و جایگاه خاص و ویژه ایی در طراحی نمای ساختمان پیدا کرد.

نمای کامپوزیت آلومینیوم

دلیل و اهداف استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیوم در ساختمان

نمای کامپوزیت آلومینیوم از زماني كه زيبايي ظاهري و آرامش، آسايش، ايمني و صرفه جويي در مصرف انرژي براي ساختمان ها مد نظر قرار گرفت، ايجاد نماهايي با مصالح و شيوه هاي اجرايي متفاوت و متنوع به صورتي جدي تر در دستور كار مالكان و سازندگان لحاظ شده است؛ البته از اين نظر ايرانيان داراي سابقه اي طولاني و ديرينه در امر نماسازي براي ساختمان ها هستند و در طول تاريخ از گچ بري و آهك بري گرفته تا انواع كاشي و آجر و… براي نماسازي استفاده كرده اند. نتيجه و حاصل كار هنرمندانه و در عين حال فني و اصولي معماران و بناها و سازندگان ايراني را مي توان در بناهاي تاريخي مثل مساجد جامع بسياري از شهرها از جمله شيراز، تبريز، اصفهان و بسياري از عمارت ها، بقعه ها و مقبره ها و بسياري ديگر از بناهاي قديمي و تاريخي در جاي جاي كشور، به عينه مشاهده كرد.

دانستن اينكه مقوله نمای کامپوزیت براي ساختمان ها چه هدف يا اهدافي را دنبال مي كند و چه عواملي در نوع و شيوه اجرايي اين بخش از ساختمان موثرند، لازم و ضروري است، اما نكته اي كه در اينجا و قبل از پرداختن به بحث اهداف و انواع نماها بايد به آن اشاره شود اين است كه هر نوع نمايي با هر نوع مصالح ساختماني و با هر هزينه اي كه ساخته شود، بايد به طور كاملا صحيح و اصولي نگهداري شده و در صورت آسيب ديدگي نما، براي اجتناب از صدمات جدي تر و در نهايت تخريب كلي نما و ساختمان و نيز به منظور حفظ و احياي منظره و جلوه ساختمان، بايد قسمت هاي آسيب ديده كاملا مرمت و تعمير شوند.

نمای کامپوزیت آلومینیوم زيبا و دلپذيرشدن جلوه ظاهري و بيروني ساختمان و در نهايت دورنما و منظره مناسب و قابل قبول شهر يا محلي كه ساختمان در آن واقع شده است.
نمای کامپوزیت كاهش اتلاف انرژي در تمام فصول سال، چراكه نما در ساختمان نقش يك عايق حرارتي و برودتي را بازي مي كند كه هم از هدرروي انرژي توليدي سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي ساختمان ممانعت مي كند و هم مي تواند بر حسب جنس، رنگ و ميزان سطحي كه دارد، باعث دفع و انعكاس گرما در فصل تابستان خصوصا در مناطق گرمسيري شود و عكس همين عملكرد را در فصل زمستان براي جذب انرژي خورشيدي و گرم شدن ساختمان ها درمناطق سردسيري ايفا كند.

 

نمای کامپوزیت آلومینیوم

نمای کامپوزیت چیست؟

اگر بخواهیم کمی عمیق تر و بیشتر در رابطه با نمای کامپوزیت صحبت کنیم، باید بگوییم که در واقع این یکسری صفحات آلمینیومی با پنل و اندازه های مشخص است که برای زیباتر شدن نمای ساختمان از آن استفاده می کنند.

ضخامت این ورق های کامپوزیت بین ۴ تا ۵ میلیمتر است. که شامل دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه پلی اتیلن و مواد ضد حریق و یک پوشش به اصطلاح زرین و یا pvdf می باشد.

انواع کامپوزیت در نمای ساختمان

تقسيم بنديی های مختلفی در مورد کامپوزيت ها انجام گرفته است که در اينجا يکی از آنها را آورده‌ايم :

خواص کامپوزيت ها به عوامل مختلفی از قبيل نوع مواد تشکيل دهنده و ترکيب درصد آنها، شکل و آرايش تقويت کننده و اتصال دو جزء به يکديگر بستگي دارد.

از نظر فني، کامپوزيت هاي ليفي، مهمترين نوع کامپوزيت ها مي باشند که خود به دو دسته الياف کوتاه و بلند تقسيم مي‌شوند. الياف مي‌بايست استحکام کششي بسيار بالايي داشته، خواص ليف آن (در قطر کم) از خواص توده ماده بالاتر باشد. در واقع قسمت اعظم نيرو توسط الياف تحمل مي‌شود و ماتريس پليمري در واقع ضمن حفاظت الياف از صدمات فيزيکي و شيميايي، کار انتقال نيرو به الياف را انجام مي‌دهد.

ضمناَ ماتريس الياف را به مانند يک چسب کنار هم نگه مي‌دارد و البته گسترش ترک را محدود مي‌کند. مدول ماتريس پليمري بايد از الياف پايينتر باشد و اتصال قوي بين الياف و ماتريس بوجود بياورد.

خواص کامپوزيت بستگي زيادي به خواص الياف و پليمر و نيز جهت و طول الياف و کيفيت اتصال رزين و الياف دارد. اگر الياف از يک حدي که طول بحراني ناميده مي‌شود، کوتاهتر باشند، نمي‌توانند حداکثر نقش تقويت کنندگي خود را ايفا نمايند.

اليافي که در صنعت کامپوزيت استفاده مي‌شوند به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

  • الف)الياف مصنوعي
  • ب)الياف طبيعي

کارايي کامپوزيت هاي پليمري مهندسي توسط خواص اجزاء آنها تعيين ميشود. اغلب آنها داراي الياف با مدول بالا هستند که در ماتريسهاي پليمري قرار داده شده اند و فصل مشترک خوبي نيز بين اين دو جزء وجود دارد. ماتريس پليمري دومين جزء عمده کامپوزيت هاي پليمري است.

اين بخش عملکردهاي بسيار مهمي در کامپوزيت دارد.

  1. اول اينکه به عنوان يک بايندر يا چسب الياف تقويت کننده را نگه ميدارد.
  2. دوم، ماتريس تحت بار اعمالي تغيير شکل ميدهد و تنش را به الياف محکم و سفت منتقل ميکند.
  3. سوم، رفتار پلاستيک ماتريس پليمري، انرژي را جذب کرده، موجب کاهش تمرکز تنش ميشود که در نتيجه، رفتار چقرمگي در شکست را بهبود ميبخشد.

 

تقويت کنندهها معمولا شکننده هستند و رفتار پلاستيک ماتريس ميتواند موجب تغيير مسير ترکهاي موازي با الياف شود و موجب جلوگيري از شکست الياف واقع در يک صفحه شود. بحث در مورد مصاديق ماتريسهاي پليمري مورد استفاده در کامپوزيت ها به معناي بحث در مورد تمام پلاستيکهاي تجاري موجود ميباشد.

در تئوري تمام گرماسختها و گرمانرمها ميتوانند به عنوان ماتريس پليمري استفاده شوند. در عمل، گروههاي مشخصي از پليمرها به لحاظ فني و اقتصادي داراي اهميت هستند. در ميان پليمرهاي گرماسخت پلياستر غير اشباع، وينيل استر، فنل فرمآلدهيد(فنوليک) اپوکسي و رزينهاي پلي ايميد بيشترين کاربرد را دارند. در مورد گرمانرمها، اگرچه گرمانرمهاي متعددي استفاده ميشوند، PEEK ، پلي پروپيلن و نايلون بيشترين زمينه و اهميت را دارا هستند. همچنين به دليل اهميت زيست محيطي، دراين بخش به رزينهاي داراي منشا طبيعي و تجديدپذير نيز، پرداخته شده است. از الياف متداول در کامپوزيت ها مي‌توان به شيشه، کربن و آراميد اشاره نمود. در ميان رزينها نيز، پلي استر، وينيل استر، اپوکسي و فنوليک از اهميت بيشتري برخوردار هستند.

ویژگی های بارز نمای کامپوزیت چیست؟

سبکایجاد خاصیت آکوستیکشکل پذیری
دارای تنوع رنگیمقاوم در برابر آتشضد زلزله
قابل آببندیعدم نیاز به شستشوقابلیت تعویض پنل در صورت خرابی

شکل پذیری :

به وسیله ی ابزار زوایای مختلف با لبه تیز تا 135 درجه را می توان با این ورق ها ایجاد کرد در حالیکه برای مصالح رایج دیگر فاقد سیمان ، سنگ و شیشه این امر امکان پذیر نمی باشد.

تنوع رنگ :

با توجه به وجود تنوع رنگ ورق ها طراحان می توانند از رنگ های بسیار متنوع و مختلف از جمله رنگ های متالیک در طرح های خود استفاده کنند. برای رنگ کردن پانل ها از سیستم های بسیار پیشرفته و با کیفیت بالا استفاده شده است تا رنگ مورد نظر بالاترین کیفیت و بهینه ترین مقاومت را در برابر شرایط نامساعد جوی و آلودگی های صنعتی داشته باشد. این خواص به وسیله ی پوشش های فلورایدی یا PVDF تامین شده اند.

سبکی وزن :

ورق های کامپوزیت دارای وزن کمی حدود 5-8 کیلوگرم در هر متر مربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ، شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد. با بررسی های به عمل آمده، نمای کامپوزیت آلومینیوم حدود 90% سبک تر از سنگ گرانیت، 85% سبک تر از سیما ، 75% سبک تر از شیشه و 50% سبک تر از ورق معمولی است.
(کاهش وزن سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می باشد)

خواص آکوستیک:

فضای خالی پشت ورق های کامپوزیت باعث ایجاد خاصیت آکوستیک می شود. به عنوان مثال وقتی از یک ورق کامپوزیت در یک ساختمان با دیوارهای ساخته شده از بتن سبک استفاده می شود خاصیت عایق بودن صوت آن دو برابر می شود.

دلایل استفاده از نمای کامپوزیت چیست؟

  1. سهولت دسترسی ورق های آلومینیوم در تمامی کشورهای دنیا
  2. هزینه پایین نصب و اجرای آن نسبت به سایر نماها
  3. زمان اجرای آن کوتاه
  4. کاربرد بالا در انواع ساختمان های، فرودگاه ها، ترمینال ها، ایستگاه های مترو، پوشش گنبد ها و ابنیه های خاص
  5. پوشش رنگهای خاص و شکل پذیری آسان این نوع نما
  6. متناسب بودن با انواع اقلیم های آب و هوایی
  7. قابل اجرا بودن این نما توسط تمامی افراد با تجربه و متخصص کامپوزیت
  8. ضد زلزله بودن این نمای فوق العاده

آشنایی بیشتر با نمای کامپوزیت آلومینیوم

نمای کامپوزیت آلومینیوم یکی دیگر از چندین نوع نمای ساختمانی می باشد که این نوع نما هم بسیار پرطرفدار بوده. در واقع ورقه های کامپوزیت آلومینیومی از دو ورق آلومینیوم و یک هسته پلاستیکی تشکیل شده است. که در مقابل آتش بسیار مقاوم بوده.

نمای کامپوزیت آلومينيوم ” متشکل از سه لایه شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت 3 تا 5/0 میلیمتر و یک لایه از مواد پلی اتیلنی به ضخامت 3 الی 5 میلیمتر می باشد لایه خارجی دارای یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه PVDF جهت تثبیت رنگ می‌باشد. روی سطح ورق کامپوزیت با یک لایه فیلم محافظت می‌شود

پوشش نمای ساختمان با پانل های بزرگ يا کوچک آلومینیومی در ابعاد دلخواه به ضخامت 4 میلی متر متشکل از دو لایه ورق آلومینیوم و هسته داخلی آنها از پلی اتیلن و یا مواد معدنی ضد حریق و پوشش رویه از جنس رزینPVDF، اصطلاحاً(Aluminium Composite Panels) خوانده میشود.

براي پوشش نماي بيروني و يا دکوراسيون داخلي ساختمان ها به صورت ديواره ، پارتيشن و سقف کاذب کاربرد بسيار فراواني دارد اين ورق ها متشکل از دو لايه ورق آلومينيومي در پوسته هاي بيروني و يک لايه از مواد پلي اتيلن و يا مواد نسوز کاني در وسط مي باشد.

ورق هاي کامپوزيت با توجه به ضخامت، نوع آلياژ آلومينيومي لايه ها، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بيروني و نوع مواد بکار رفته در لايه مياني تنوع وسيعي را به ورق هاي مذکور مي دهد که هر کدام از انواع آن کيفيت و کاربرد معيني را دارا مي باشد.

مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی(رطوبت، حرارت و اشعه خورشید) یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های آلومينيوم کامپوزیت در مقابل شرایط محیطی می باشد، در کشورهای گرمسیر و مرطوب ورق آلومينيوم کامپوزیت بی رقیب می باشد، بدلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم، ورق آلومينيوم کامپوزیت بهترین عایق حرارتی می باشد که باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان می شود، همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم، اشعه نور خورشید را باز تابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید.

همچنین ورق آلومینیوم از مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییر رنگ آن در مقابل سایر مصالح ساختمانی نما کمتر است.

نمای کامپوزیت آلومینیومی ساختمان چیست؟

نمای کامپوزیت آلومینیوم کاملا مناسب با خطوط ساختمان می باشد. این پانل های کامپوزیتی آلومینیومی بسیار قابل انعطاف هستند و شکل پذیری بسیار خوبی دارند به همین دلیل می توان به راحتی برای هر نوع نما و هر نوع ساختمانی از آن ها استفاده کرد.

در زمان های گذشته با توجه به محدودیت هایی که وجود داشت طراحان نمای خارجی ساختمان تنها می توانسند از مصالح محدودی نظیر سنگ و سیمان و یا آجر استفاده کنند اما امروزه از هر نوع متریالی برای نمای ساختمان می توان استفاده کرد. که یکی از مدرن ترین نماها نیز، نمای کامپوزیت آلومینیوم است.

نمای کامپوزیت آلومینیوم از جنس ور آلومینیوم می باشد و به صورت پنل های مشخص با ابعاد مختلف به روی سطح خارجی نمای ساختمان نصب می شود.

تاریخچه پیدایش نمای کامپوزیت آلومینیوم چیست؟

نمای کامپوزیت آلومینیوم برای اولین بار در کشور آلمان تولید شد اما به دلیل آنکه کیفیت مناسبی نداشت، مورد استقبال قرار نگرد اما کم کم با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش طراحی ساختمان مدرن، نمای کامپوزیت آلومینیومی نیز پیشرفت بسیار خوبی کرد و بیشتر از قبل مورد توجه معماران ساختمانی و البته خریداران ساختمان قرار گرفت.

ورق نمای کامپوزیت آلومینیوم از سه لایه تشکیل شده است:

  • دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت ۳ تا ۵/۰ میلی متر
  • یک لایه از مواد پلی اتیلنی به ضخامت ۳ الی ۵ میلی متر
  • لایه خارجی یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه PVDF به منظور تثبیت رنگ

فواید استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیوم چیست؟

نمای آلومینیوم کامپوزیت دارای مزایای بسیاری هستند و به دلیل وجود مزایا و مزایای مشابه در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. نما ساخته شده از ورق آلومینیوم کامپوزیت دارای ویژگی های منحصر به فردی است و همیشه در نمای مدرن مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است.

نمای کامپوزیت آلومینیومی چه کاربردی دارد؟

  1.  پوشش نمای ساختمان‌های اداری
  2. صنعتی
  3. آموزشی
  4. بهداشتی
  5. فرودگاه‌ها
  6. ترمینال‌ها
  7. ایستگاه‌های مترو
  8. پوشش گنبدها و ابنیه‌های خاص
  9. روکش‌های فلزی یا پارتیشن‌های خارجی و داخلی
  10. سقف‌های کاذب
  11. نشانه‌ها
  12. پوشش‌های ماشین
  13. ساخت و ساز مخزن
  14. و ….

نمونه نمای کامپوزیت آلومینیوم

هچنین شما می توانید جهت دیدن نمونه های بیشتر به قسمت پروژه نمای ساختمانی بانیان نما مراجعه نمایید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button