آسيب ديدگی نمای ساختمان

آسيب ديدگی نمای ساختمان

آسيب ديدگی نمای ساختمان چگونه بوجود می آید و در اثر چیست؟ در مقالات قبلی به طور کامل در رابطه با انواع نما و متریال نمای ساختمانی صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با انواع آسیب دیدگی صحبت کنیم و چگونگی بوجود آمدن آنها با بانیان نمای مبنا همراه باشید.

آسيب ديدگی نمای ساختمان

نمای ساختمان در اثر عواملي از قبيل طبله كردن، ترك خوردگي، شوره زدگي، آلوئك، لكه دارشدن، پوسته پوسته شدن، كنده شدن سنگ ها و آجرهاي نما، دچار تغيير رنگ و ظاهر اوليه نما و… مي شوند.

مواردي همچون نشست جزيي يا كلي ساختمان، يخبندان و انجماد آب يا رطوبت اضافي موجود در نما يا سطح زيركار، انقباض و انبساط ها و يخ و آب شدن هاي متوالي و با اختلاف دماي شديد، شوره زدگي يا سولفاته شدن نما در اثر استفاده از آب حاوي سولفات هاي محلول در آب مصرفي براي ساخت ملات هاي سيماني و گچي و… و نيز بتن مصرفي در توليد نماهاي بتني، ترك خوردگي و به طور كلي آسيب ديدگي سطح زير كار، اختلاط نادرست تركيبات و اجزا در نماهاي بتني و سيماني و نيز ملات هاي مصرفي، استفاده از نوسان بالاي دما براي گيرش سريع اندودها و ملات هاي به كار رفته در نما سازي به عنوان مثال استفاده از وسايل گرم كننده و… از مواردي هستند كه با دقت اندكي در زمان اجرا و نيز نگهداري نما كاملا قابل پيشگيري خواهند بود.

زيبايي در نما

همان طور كه در ابتدا بيان شد، يكي ديگر از اهداف نماسازي براي ساختمان ها علاوه بر حفظ دوام و پايداري آن، زيبايي و جلوه ظاهري مناسب و مطلوب ساختمان است كه هم موجب دلپذيري و جذابيت بيشتر ساختمان مي شود و هم در نهايت، افزايش وزن بصري و زيبايي كلي منطقه محل ساخت آن را در پي خواهد داشت. اين چنين نمايي مسلما اثر مطلوب تر و بهتري بر ديد و روحيه ساكنان و بينندگان ساختمان خواهد داشت. بنابراين نكات برشمرده فوق راهكارهايي هستند كه بيشتر به منظور دوام، مقاومت و كارايي بيشتر و افزايش عمر مفيد و پر بازده نما كارايي دارند و در زيبايي نما نقش كمرنگ تري را ايفا مي كنند.

رابطه نوع نما و نوع آسيب ديدگی نمای ساختمان

براي اينكه نمای ساختمان جلوه و ديد بصري درخور توجهي داشته باشد، علاوه بر دستورالعمل هاي سازه اي فوق، بايد بارعايت ضوابط معماري و به كارگيري رهيافت هاي مربوط به افزايش جذابيت و صميميت ساختمان در نما تلاش كرد تا حد امكان علاوه بر اينكه ساختمان از نظر سازه اي داراي مقاومت كافي در برابر نيروهاي داخلي و خارجي است، با رعايت ضوابط فوق و صد البته با به كارگيري خلاقيت ها و نوآوري هاي فردي معمار و حتي بنا، البته ضمن حركت در چارچوب ضوابط معماري خارجي ساختمان و نماسازي، داراي ظاهري مطلوب و ايده آل باشد.

از جمله، آرايه دادن به پنجره ها با به كارگيري عناصر و چارچوب هاي شكيل با رنگ ها و خم و راست هاي زيبا و مناسب، استفاده از روكش هاي بازتابي و منعكس كننده خصوصا در نماي ستون هايي كه در كنار ورودي ها قرار مي گيرند.

چرا كه اين كار باعث كاهش حجم ظاهري ستون شده و از طرفي هم جنبه مانع بودن آن را از بين مي برد. ايجاد شيارهاي تزئيني در سطح ديوارها كه نه تنها اثر منفي در خصوصيات عايق صوت و حرارت بودن آن ندارد، بلكه موجب كاهش ضخامت ظاهري ديوار و در نتيجه ديد بصري بهتر آن ودر كل نماي زيباتر ساختمان مي شود، ايجاد انحنا در بالاي ورودي ساختمان كه ضمن تاكيد بر وجود ورودي اهميت، جذابيت و صميميت نما را بيشتر مي كند و… . نما در واقع واسطه و بهتر بگوييم زبان گوياي ساختمان با محيط اطراف آن محسوب مي شود، بنابراين اجراي صحيح و اصولي آن يعني تقويت و تحكيم ساختمان و قدرت بيان آن.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button