معیارهای انتخاب سیستم های هوشمند ساختمان

سیستم های هوشمند ساختمان

موضوع انرژی و صرفه جویی درمصرف آن امروزه به یکی از چالش هاي بزرگ براي بسیاري از دولت ها در سطح جهان تبدیل شده است.

از طرفی با توجه به حجم بالاي مصرف انرژي در بخش ساختمان، که بیشتر از 40 درصد از مصرف انرژي کل کشور است، کوچکترین اقدام در راستاي کاهش مصرف آن می تواند تأثیر بسیار محسوسی در کاهش سهم صنعت ساختمان داشته باشد.

دست اندرکاران بخش انرژي در کشور از چندین سال پیش در فکر راه حل هایی جهت کاهش مصرف سوخت در ساختمان بوده اند ولیکن بدلیل گسترده بودن موضوع و دامنه شمول آن و پایین بودن نرخ حامل هاي انرژي و درنهایت مشکلات فرهنگی نتوانسته اند به مقصود خود یعنی کاهش قابل قبول میزان مصرف انرژي در ساختمان ها برسند.

بهینه سازي انرژي در ساختمان بدین معنی است که تمام عملیات ساختمانی و مصالح و تجهیزات و فن آوری هاي بکار رفته در آن می بایست از دیدگاه و منظر انرژي طراحی و ساخته شود. و تمامی دست اندرکاران صنعت ساختمان اعم از مهندسین مشاور ، طراح و مجریان می بایست این موضوع را سرلوحه و پایه کار خود بدانند.
به عبارتی براي رسیدن به این نقطه که ساختمانهاي تولید شده در صنعت ساختمان در حوزه انرژي نه تنها کم مصرف باشند بلکه مولد انرژي نیز باشند ، نیاز به یک عزم راسخ و کار تیمی و هماهنگی بین تمامی دست اندرکاران این صنعت بزرگ دارد
و از آنجایکه پارامترهاي زیادي در کاهش مصرف انرژي ساختمان دخیل هستند ، نمی توان یک نسخه و دستورالعمل خاص را براي این موضوع تدوین نمود ولیکن می توان حداکثر توجه و برنامه ریزي و هماهنگی را در ساخت و ساز و یا بعبارتی تولید آنها اعمال نمود. بدین منظور عوامل شناخته شده اي که تا به امروز تاثیر بسزایی در این مهم داشته اند را در این کتاب مورد بررسی قرار می دهیم.
امروزه به دلیل بستر مناسبی که در صنعت ساختمان بوجود آمده ، تقاضا براي استفاده از سیستم هاي هوشمند در ساختمان ها چه از جهت صرفه جویی انرژي و چه براي لوکس شدن آنها ، افزایش یافته است ولیکن متاسفانه بدلیل عدم وجود ساز و کار پایش و خلاء قانونی و نبود استاندارد داخلی مناسب در این سیستم ها ، مشکلات زیادي را در این صنعت بوجود آورده است.

همچنین بخوانید : نمای سرامیک چیست و چه تاثیری در انرژی مصرفی خانه دارد؟

از جمله اینکه کارفرمایان و مجریان ساختمان در انتخاب این سیستم ها بدلیل تنوع زیادي که از جهت سخت افزار ونرم افزار و حتی شرکت هاي ارائه دهنده وجود دارند ، دچار سردرگمی هستند و متاسفانه بعضی از شرکت ها و افراد کم اطلاع و غیرفنی سوار بر موج شده و از این فرصت سوء استفاده می کنند و هرچیزي را تحت عنوان سیستم هوشمند به کارفرمایان عرضه می کنند که نهایتا منجرب به نقص فنی و مشکلات سخت افزاري و نرم افزاري و پشتیبانی در ساختمان ها می شود . لذا بدین منظور معیارها مواردي که بایست در انتخاب یک سیستم هوشمند براي ساختمان در نظر گرفت را تشریح می کنیم.

معیارهای مقایسه و انتخاب سیستم های هوشمند

-1 سخت افزار ، شامل کلیه تجهیزات اعم از سنسورها و کنترلر ها که در سیستم هاي مختلف، بسیار متفاوت اند.
-2 نرم افزار ، برنامه کاربردي که جهت برنامه نویسی و کانفیگ سخت افزارها استفاده می شود.
-3 بستر ارتباطی ، نوع ارتباط و سیم کشی بین تجهیزات سیستم هوشمند است.
-4 خدمات و پشتیبانی ، نحوه و میزان ارائه خدمات پس از فروش و نگهداري و تعمیرات سیستم هاي هوشمند
-5 انعطاف پذیري ، نوع تغییر با ارتقاء ، بهینه سازي و بروزرسانی سخت افزار و نرم افزار در سیستم هاي هوشمند

مراحل اجرایی سیستم هاي هوشمند ساختمان:

  1. مشاوره و انتخاب نوع سیستم هوشمند
  2. ثبت نیازها و خواسته ها و سناریوها
  3. طراحی سیستم هوشمند و نتخاب زیر سیستم
  4. اصلاح نقشه های تاسیسات برق و مکانیک
  5. بسترسازی و اجرای زیرساخت
  6. نصب تجهیزات سخت افزاری سیستم هوشمند
  7. برنامه نیسی و یکپارچه سازی کل سیستم
  8. تست، راه اندازی، رفع نقص و تحویل اولیه
  9. بهره برداریی کامل

1- مشاوره و انتخاب نوع سیستم هوشمند:

سیستم هاي هوشمند ساختمان بسته به نوع کاربرد یا کاربري پروژه انتخاب و طراحی می گردد. به مین دلیل پیشنهاد می گردد با مشاوره با کارشناسان این حوزه، راه کارها و طرح هاي ویژه براي پروژه انتخاب گردد. نمونه اي از این طرح ها، مسکونی (ویلایی و آپارتمانی)، اداري و تجاري، هتلی و بیمارستانی و درمانی است.

2. ثبت نیازها و خواسته ها و سناریوها:

پس از انتخاب راه کار یا سیستم مورد نیاز پروژه بایستی کارفرما یا بهره بردار نیازها و خواسته هاي خود را به طراح اعلام کند تا بر این اساس نقاط کنترلی و مونیتورینگ سیستم مشخص گردد. ابعاد و نوع پیچیدگی سیستم در این مرحله مشخص می شود.

3. طراحی سیستم هوشمند

انتخاب زیر سیستم هاي آن که با سیستم هوشمند در ارتباط هستند با مشخص شدن نقاط کنترلی و نیاز بهره بردار ساختمان، تجهیزات سخت افزاري تعیین می گردد و با انتخاب زیر سیستم هاي سیستم هوشمند، نحوه چیدمان و ارتباط و هماهنگی آنها با هم مشخص می شود.

4. اصلاح نقشه هاي تاسیسات برق و مکانیک

با پایان یافتن طراحی هاي سیستم هوشمند و مشخص شدن تجهیزات و زیر سیستم ها و نوع بستر ارتباطی آنها، بایستی نقشه هاي برقی و مکانیکی پروژه با هماهنگی نقشه هاي معماري اصلاح گردد.

5. بسترسازي و اجراي زیرساخت سیستم هوشمند :

بعد از مشخص شدن نوع سیستم هوشمند مورد نیاز پروژه و زیرسیستم هاي مرتبط با آن جانمایی تجهیزات سخت افزاري مثل سنسورها، کلیدهاي هوشمند، کنترلرها و ماژول هاي ارتباطی مشخص می گردند و با توجه به نقشه ها می بایست سیم کشی یا کابل کشی یا بطور کل بستر اجرایی سیستم هوشمند اجرا گردد. 

مجري و ناظر سیستم هاي هوشمند می بایست در حین پیش رفت پروژه بازدیدهاي دوره اي از ساختمان جهت صحت انجام مراحل قبل خصوصا بسترسازي سیستم هوشمند و زیرسیستم هاي آن داشته باشد.

6. نصب تجهیزات سخت افزاري سیستم هوشمند و زیر سیستم هاي مرتبط با آن :

این مرحله از اجراي سیستم هوشمند بعد از اتمام نازك کاري ساختمان صورت می گیرد. سیم کشی تابلو برق، نصب تجهیزات تابلویی و دیواري و سقفی در این مرحله انجام می شود تا به تجهیزات آسیب وارد نشود. مجري و ناظر سیستم هاي هوشمند می بایست در حین پیش رفت پروژه بازدیدهاي دوره اي از ساختمان جهت صحت انجام مراحل قبل خصوصا بسترسازي سیستم هوشمند و زیرسیستم هاي آن داشته باشد.

7. برنامه نویسی و یکپارچه سازي کل سیستم هوشمند :

بعد از اتمام کار سیم کشی یا اصطلاحا کامل شدن بستر شبکه و ارتباط تجهیزات، برنامه نوشته شده بر روي تجهیزات هوشمند دانلود می گردد و تنظیمات لازم بر روي آنها صورت می گیرد.

8. تست، راه اندازي، رفع نقص و تحویل اولیه :

سیستم هوشمند در ابتداي راه اندازي بدلیل پیچیدگی و بزرگی پروژه، نواقص و مشکلاتی بهمراه خواهد داشت و یا اینکه بهره بردار نیاز به اصلاح سناریو یا نحوه عملکرد قسمتی از سیستم را دارد ، لذا در این مقطع از اجرا زمانی را براي رفع نقص و اصلاح سیستم و تحویل موقت سیستم به بهره بردار مشخص می شود.

9. بهره برداري کامل :

پس از گذشت دوره تحویل موقت و پایدار شدن سیستم هوشمند و زیر سیستم هاي آن در ساختمان، سیستم بطور کامل با مستندات و شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش تحویل کارفرما می گردد. 

توصیه می شود که حتما قبل از اجراي تاسیسات برق و مکانیک و پیشرفت فیزیکی پروژه بسترسازي سیتم هوشمند انجام شود چراکه این مرحله از اجراي سیستم هوشمند بایستی بسیار همزمان با پیشرفت فیزیکی پروژه 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button