بتن شفاف چیست؟

بتن شفاف

بتن شفاف چیست و چه کاربردی دارد؟ مراحل ساخت این بتن چگونه است و برای چه نوع بنا ها و نما هایی قابل استفاده است؟ در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با چگونگی ساخت و پیدایش بتن شفاف صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓

اگر فرصت مطالعه این متن را ندارید ! هم اکنون تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
۰۲۱۸۸۶۰۱۹۵۴
۰۹۱۲۳۱۵۳۵۹۹

ساخت بتن شفاف

بتن شفاف یا همان بتن انتقال دهنده نور با نام تجاری “Litracon محصول نسبتا جدیدی است که در سال ۲۰۰۱ توسط یک معمار مجار به نام (آرون لاسونسزی) AronLosoniczi اختراع شد و به ثبت رسید.

این معمار زمانی که در سن ۲۷ سالگی در کالج سلطنتی هنرهای زیبای استکهلم مشغول به تحصیل بود، این ایده را بیان کرد و در سال ۲۰۰۴ شرکت خود را با نام لاينراكان تاسیس کرد و با توجه به نیاز و تمایل جامعه امروز به استفاده از مصالح جدید ساختمانی، از سال ۲۰۰۶ با شرکت های بزرگ صنعتی به توافق رسید.

مراحل ساخت بتن شفاف
مراحل ساخت بتن شفاف

این محصول با ترکیب96% بتن معمولی و ۴% فیبرهای نوری محصولی منحصر به فرد را برای هزاره جدید به ارمغان آورده است. هماکنونبتنلا یتراکن با دانسیته ۲۴۰۰-۲۱۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب، مقاومت فشاری ۵۰ نیوتن بر میلیمتر مربع و مقاومت کششی ۷ نیوتن بر میلیمتر مربع در سه رنگ خاکستری، سیاه و یا سفید و با ابعاد استاندارد ۳۰۰* ۶۰۰ میلیمتر و با ضخامت ۵۰۰-۲۵ میلیمتر تولید می گردد.

از نظر تنوری فیبرهای به کار رفته در ليتراكن قادر به انتقال نور در بتنی به ضخامت ۲۰ متر می باشد. همچنین استفاده از فیبر نوری در اجزای باربر سازه ای بدون تاثیر منفی در مقاومت بالای فشاری و کششی آن می تواند اثری خوب با ایجاد فضاهایی روشن و جذاب داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید : نمای آجری ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

بتن عبور دهنده نور (لايتراكان)

بتن شفاف یا بتن عبور دهنده نور، امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال، ترکیبی از فیبرهای نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبرها به خاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند.

به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید. فیبرهای شیشه باعث نفوذ نور به داخل بلوکها می شوند. جالب ترین حالت این پدیده نمایش سایه ها در وجه مقابل ضلع نور خورده است. همچنین رنگ نوری که از پشت بتن شفاف دیده می شود ثابت است.

به عنوان مثال اگر نور سیز به پشت بلوک بتابد، در جلوی آن سایه ها سبز دیده می شوند. هزاران فیبر شیشه ای نوری به صورت موازی کنار هم بین دو وجه اصلی بلوک بتنی قرار می گیرند. نسبت فیبرها بسیار کم و حدود ۴ درصد کل میزان بلوک ها است.

علاوه بر این، فیبرها به خاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و تبدیل به یک جزء ساختاری می شوند، بنابراین سطح بیرونی بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند.

در تئوری، ساختار یک دیوار ساخته شده با بتن شفاف، می تواند تا چند متر ضخامت داشته باشد. زیرا فیبرها تا ۲۰ متر بدون از دست دادن نور عمل می کنند و در دیواری با این ضخامت باز هم عبور نور وجود دارد. ساختارهای باربر هم می توانند از این بلوک ها ساخته شوند.

زیرا فیبرهای شیشه ای هیچ تاثیر منفی روی مقاومت بتن ندارند. بلوک ها می توانند در اندازه های متنوع و با عایق حرارتی خاص نصب شده روی آنها تولید شوند .

بتن عبور دهنده نور (لايتراكان)
بتن عبور دهنده نور (لايتراكان)

اگر فرصت مطالعه این متن را ندارید ! هم اکنون تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
۰۲۱۸۸۶۰۱۹۵۴
۰۹۱۲۳۱۵۳۵۹۹

موارد کاربرد بتن شفاف چیست؟

دیوار به عنوان متداول ترین حالت ممکن، این بلوک می تواند در ساختن دیوارها مورد استفاده قرار گیرد، به این ترتیب هر دو سمت و همچنین ضخامت این متریال جدید قابل مشاهده خواهد بود، بنابراین سنگینی و استحکام بتن به عنوان ماده اصلی (لايترا كان) محسوستر می شود و در عین حال کنتراست بین نور و ماده شدیدتر می شود. این متریال می تواند برای دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد که استحکام سطح در این مورد بسیار مهم است.

اگر نور خورشید به ساختار این دیوار می تابد، قرار گیری غربی یا شرقی توصیه می شود تا اشعه آفتاب در حال طلوع یا غروب با زاویه کم به فیبرهای نوری برسد و شدت عبور نور بیشتر شود. به خاطر استحکام زیاد این ماده، می توان از آن برای ساختن دیوارهای باربر هم استفاده کرد.

در صورت نیاز، مسلح کردن این متریال نیز ممکن است. همچنین انواع دارای عایق حرارتی آن نیز در دست تولید است که میتواند منجر به کاهش مصرف الکتریسیته استفاده شده برای نور ساختمان ها شود. وقتی در روز از نور طبیعی استفاده می شود، همچنین وقتی مردم از پرتوهای خورشید استفاده کنند، معمولا خوشحالتر خواهند بود. بنابراین این ها دلایل گسترش عرضه و استفاده از بتن های نیمه شفاف می باشد.

پوشش کف

یکی از جذاب ترین کاربردها، استفاده از لايتراكان در پوشش کف ها و درخشش آن از پایین است. در طول روز این یک کف پوش از جنس بتن معمولی به نظر می رسد و در هنگام غروب آفتاب، بلوکهای کف در رنگهای منعکس شده از نور غروب، شروع به درخشش می کنند.

طراحی داخلی

همچنین از این نوع بتن عبور دهنده نور می توان برای روکش دیوارها در طراحی داخلی استفاده کرد، به صورتی که بتن از پشت نور پردازی شده باشد. همچنین می توان از نورهای رنگی متنوع برای ایجاد حس فضایی مورد نظر استفاده کرد.

کاربرد در هنر

بتن ترانسپارانت برای مدت ها به عنوان یک آرزو برای معماران و طراحان مطرح بود که با تولید لایتراکان این آرزو به تحقق پیوست. کنتراست موجود در پشت متریال، تجربه شگفت آوری را برای مدت طولانی در ذهن بیننده ایجاد می کند.

در واقع با نوعی برخورد سورئالیستی محتوای درون در ارتباط با محیط پیرامون قرار می گیرد و به این ترتیب بسیاری از هنرمندان تمایل به استفاده از این متریال در کارهای خود دارند. به طور کلی با پیشرفتهای تکنولوژیک و خلاقیت طراحان و مجسمه سازان با ابزارهای مختلف، پتانسیل و قابلیت بتن توسط هنرمندان گوناگون در تمام جهان مورد استفاده قرار گرفته است

بلوک ها

مسلح کردن بلوک بتنی عبور دهنده نور

در صورت نیاز به مسلح کردن این بتن، شیارهایی در داخل آن تعبیه می شود. در حین ساختن دیوارها، میلگردها به صورت عمودی یا افقی در این شیارها قرار می گیرد و فیبرهای اپتیکی به خاطر خاصیت انعطاف پذیری خود در اطراف میلگردها جمع می شوند و به این ترتیب میلگردها دیده نمی شوند. از این روش به صورت موفقیت آمیزی در چند پروژه و نمایشگاه استفاده شده است.

رنگها و بافت ها

برخلاف رنگ خاکستری متداول بتن معمولی، لایتراکان دارای رنگهای متنوعی است و بافت سطوح بیرونی آن نیز می تواند متنوع باشد؛ به گونه ای که بلوک های متنوع در کنار هم قرار گیرند و یک ساختار واحد را به وجود آورند.

توزیع فیبرها

اندازه و ترتیب فیبرها در هر بلوکی می تواند متفاوت باشد. این ترتیب قرار گیری می تواند کاملا منظم یا کاملا ارگانیک، مانند مقطع چوب باشد.

اندازه بلوک ها

ضخامت ۵۰۰-۲۵ میلی متر
عرض حداکثر ۶۰۰ میلی متر
ارتفاع حداکثر ۳۰۰ میلی متر

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با چگونگی ساخت بتن شفاف و موارد و کاربرد های مورد استفاده آن صحبت کردیم، مرسی که تا پایان مقاله با تیم بانیان نما مبنا همراه بودید. منتظر نظرات شما در رابطه با این مقاله هستیم.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره و خرید و سفارش نصب با ما در تماس باشید:

مشاوره و فروش

پل ارتباطی:

تلفن ثابت : ۰۲۱۸۸۶۰۱۹۵۴
تماس با کارشناس فروش: ۰۹۱۲۳۱۵۳۵۹۹

دفتر تهران: ملاصدرا، خیابان شیراز جنوبی

 

منبع مجله ساختمان

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button