نقش سیستم های هوشمند ساختمان در صرفه جویی انرژی

نقش سیستم های هوشمند ساختمان در صرفه جویی انرژی

نقش سیستم هوشمند ساختمان صرفه جویی انرژی چیست؟ در نظر بگیرید که در یک ساختمان مسکونی یا اداري که دیوارهاي پیرامونی، سقف، کف و پنجره ها از مصالح عایق استفاده شده اند و عایق کاري شده اند، آیا همان سیستمی که براي تامین شرایط آسایش نیاز است همان سیستمی است که در ساختمان سنتی و بدون عایق است؟

مسلما و مطمئنا خیر.

چرا که ساختمان قبل از اجراي عایق کاري بدلیل تبادل حرارتی که بین فضاي خارجی با فضاي داخلی وجود دارد، همیشه و در همه حال دماي فضاي داخلی تثبیت نمی گردد.

و از آنجاییکه دیوارها و پوسته خارجی ساختمان با دماي فضای خارجی هم دما است، جریان همرفتی بوجود می آید و گرما یا سرماي تولید شده با برخورد با دماي فضاي خارجی که از طریق مصالح غیر عایق به داخل منتقل شده، تغییر نموده و جابجایی دمایی در فضاي داخل بوجود می آید و بهره بردار یا ساکنین ساختمان با تغییردادن دمای سیستم هاي تهویه بازهم نمی توانند مشکل را برطرف نمایند و هیچگاه آنان احساس آسایش و آرامش در ساختمان را ندارند.

حال بعد از اینکه پروژه هاي ساختمانی از مصالح عایق و عایقکاری جهت حذف تبادل حرارتی بین فضاي خارجی و فضاي محصور شده استفاده نمایند، بدلیل اینکه دیگر نلفات انرژی نداریم به راحتی می توان با انتخاب سیستم های تهویه بسیار کوچک و در زمان بسیار کوتاه فضای داخلی ساختمان را گرم یا سرد نمود.

پس یکی از مزیت هاي بزرگ عایقکاری ساختمان، انتخاب سیستم هاي تهویه مناسب و کوچک و با راندمان بالا می باشد.

در اینجا نقش مهندسان تاسیسات بسیار پررنگ خواهد شد که با توجه به اینکه ساختمان پرت حرارتی وجود ندارد آنها می توانند براحتی و با انجام محاسبات ساده سیستم های تهویه مناسب را طراحی نموده و به کارفرما پیشنهاد دهند و کارفرمایان عزیز نیز نبایستی بعد از انجام عایق کاري هزینه هاي گزافی بابت سیستم های متداول پرمصرف و بزرگ بدون توجیه بپردازند.

تاثیر دمای منتقل شده دیوار بر دمای اتاق

اما نکته بعدی که پس از انتخاب مناسب سیستم هاي تهویه بایستی مورد توجه طراحان قرار گیرد این است که بایستی با استفاده از سنسورها و تجهیزات اتوماسیون ساختمان بر عملکرد و رفتار اینگونه سیستم ها کنترل و نظارت بوجود آید چرا که عدم هماهنگی بین سیستم هاي موجود در ساختمان و دیگر اجزاء آن و عدم ارتباط صحیح بین کاربر یا بهره بردار با این سیستم ها موجب هدر رفت انرژي می گردد.

بطور مثال در هنگامیکه سیستم تهویه ساختمان در حال تامین دمای آسایش براي ساکنین می باشد، با باز شدن در یا پنجره اي از ساختمان، عملا عایقکاری ساختمان از بین رفته و اتلاف انرژي صورت می گیرد که در اینجا با تعبیه سنسورهای مخصوص و ارتباط آن با سیستم هوشمند ساختمان آلارمی بر روی سیستم به کاربر یا بهره بردار اعلام می گردد و در صورت عدم رفع مشکل سیستم تهویه از کار خواهد افتاد.

در حالیکه در سیستم سنتی این اشکال باعث صرف هزینه های زیادی براي بالا بردن یا پایین آوردن دمای فضای داخل می گردد حتی اینکه عایق کاری هم خیلی اصولی اجرا شده باشد.

راه اندازی سیستم صرفه جویی در ساختمان

در پروژه های ساختمانی بعد از عایقکاری و استفاده از مصالح عایق، به جهت هماهنگ شدن سیستم های مختلف تاسیساتی برق و مکانیک و دیگر سیستم های موجود در ساختمان، افزایش سطح آسایش و آرامش ساکنین آن ها و صرفه جویی انرژی، سیستم های هوشمند ساختمان نقش اساسی و مهمی را ایفا می کنند.

با توجه به اینکه بیشترین میزان مصرف انرژی در ساختمان ها مربوط به تامین روشنایی، تهویه مطبوع و سرمایش وگرمایش آن ها می باشد لذا برای کاهش میزان مصرف انرژی ساختمان بایستی کنترل و نظارت بر سیستم های تامین نور و روشنایی، پرده های پنجره ها و سیستم های تاسیسات مکانیکی صورت پذیرد.

میزان مصرف انرژي در ساختمان نسبت به دیگر صنایع

همچنین بخوانید : نمای سرامیک چیست و چه تاثیری در انرژی مصرفی خانه دارد؟

میزان مصرف انرژي در ساختمان نسبت به دیگر صنایع

در پروژه هاي ساختمانی بعد از عایقکاری و استفاده از مصالح عایق، بجهت هماهنگ شدن سیستم هاي مختلف تاسیساتی برق و مکانیک و دیگر سیستم هاي موجود درساختمان، افزایش سطح آسایش و آرامش ساکنین آنها و صرفه جویی انرژي، سیستم هاي هوشمند ساختمان نقش اساسی و مهمی را ایفا می کنند.

کارشناسان تاسیسات خصوصا مهندسان برق باتوجه به میزان نیاز نور در نقاط مختلف ساختمان بایستی ابتدا منابع نور را با توجه به میزان نور طبیعی وارد شده از پنجره هاي ساختمان محاسبه و طراحی نمایند چرا که با کنترل پرده هاي پنجره هاي ساختمان که توسط موتورهاي برقی صورت می گیرد، نور طبیعی فضاي خارجی ساختمان به داخل می تابد و علاوه بر کاهش میزان ظرفیت تولید روشنایی، نشاط و شادابی به محیط داخل می دهد.

سپس با استفاده از سنسورهای حضور افراد و سنسورهای تشخیص میزان نور محیط می توان ترتیبی در طراحی سیستم هوشمند اتخاذ نمود که کمترین مصرف برق در تامین نور مورد نیاز ساختمان صورت گیرد.

همچنین در مورد کنترل سیستم های تهویه مطبوع و موتورخانه نیز همانطور که قبلا عنوان شد با استفاده از سنسورهای دمایی، دماي فضاي خارجی ساختمان و داخل آن را سنجیده و با استفاده از ترموستات های موجود در ساختمان و سنسورهای تعبیه شده در درها و پنجره ها به سیستمهاي تامین سرمایش و گرمایش فرمان خاموش و روشن اعلام می گردد.

انواع ساختمان ها از لحاظ مصرف انرژی​

انواع ساختمان ها از لحاظ مصرف انرژی

ساختمان ها از لحاظ مصرف انرژي به پنج صورت اجرا می گردد:

  1. ساختمان بدون عایقکاری و بدون سیستم هوشمند
  2. ساختمان عایقکاری شده بدون سیستم هوشمند 

1- ساختمان بدون عایقکاري و بدون سیستم هوشمند

ساختمان بدون عایقکاري و بدون سیستم هوشمند = تبادل حرارتی به همراه عدم کنترل و نظارت بر مصرف انرژی
اصولا” ساختمانهایی قدیمی و فرسوده که به هیچکدام از مباحث صرفه جویی انرژي نپرداخته اند شامل این گروه می گردند.
این گونه ساختمان ها شاید از لحاظ استحکام و زیبایی لوکس باشند ولیکن بدلیل عدم استفاده از عایقکاري حرارتی و مصالح عایق و سیستم هاي هوشمند در بالاترین رده هدر رفت انرژي می باشد.
در این گونه ساختمان ها با سرد وگرم شدن فضاي بیرون ساختمان، فضاي داخلی ساختمان بشدت تحت تاثیر قرار گرفته و با افزایش ویا کاهش درجه حرارت، سیستم هاي تاسیساتی توان تامین دماي آسایش را نخواهند داشت.

از طرفی در این ساختمان ها بدلیل عدم استفاده از سیستم هوشمند نیز کنترل و نظارتی بر دماي تولید شده ندارند که این خود بر اتلاف انرژي در ساختمان می افزاید.

ساختمان بدون عایقکاري و بدون سیستم هوشمند

2- ساختمان عایقکاري شده بدون سیستم هوشمند 

 ساختمان عایقکاري شده بدون سیستم هوشمند = جلوگیري از تبادل حرارتی و عدم

کنترل و نظارت بر مصرف انرژي اکثر ساختمانهایی ساخته شده امروزي که اجراي مبحث 19 را به عایق کاري بدنه یا پوسته ساختمان منتفی دانسته اند شامل این گروه می گردند و در این ساختمانها از سیستم هوشمند بعنوان عامل مدیریت مصرف انرژي و یا کاهش مصرف انرژي استفاده نشده است، بلکه آنرا یک سیستم لوکس و مدرن شمرده اند و به آن اعتقادي ندارند.

از آنجائیکه سیستم هاي هوشمند، همانطورکه در بخش هاي بعدي توضیح داده می شوند، نقش مهمی در کنترل و نظارت انرژي در ساختمان ها دارند می توانند عامل مهمی در کاهش اتلاف انرژي باشند که متاسفانه در این گونه ساختمان ها با توجه به اینکه از لحاظ استحکام و زیبایی لوکس می باشند و لیکن بدلیل عدم استفاده از سیستم هاي هوشمند، بازهم عامل اتلاف انرژي هستند.

 

ساختمان بدون عایقکاري با سیستم هوشمند

3- ساختمان بدون عایقکاري با سیستم هوشمند

ساختمان بدون عایقکاري با سیستم هوشمند= تبادل حرارتی بهمراه کنترل و نظارت بر مصرف انرژي در این گروه دو دسته ساختمان وجود دارد. دسته اول ساختمانی که ممکن است که عایقکاري را رعایت نکرده باشد ولی از سیستم هوشمند در آن ساختمان استفاده شده باشد.

این به همان طرز فکر غلط منجرب می شودکه سیستم هوشمند را جزء سیستم هاي لوکس و آپشن ساختمان می دانند. و دسته دوم اکثر ساختمان هاي امروزي که بدلیل عدم رعایت کامل مبحث عایقکاري ساختمان داراي پل هاي حرارتی زیادي می باشند و درصد زیادي اتلاف انرژي حرارتی دارند ولیکن از سیستم هوشمند نیز بهره می برند.

از آنجائیکه در این گونه ساختمانها با توجه به عدم رعایت کامل مبحث 19 و عایق کاري ساختمان وا ستفاده از م صالح عایق، تبادل حرارتی بین ف ضاي کنترل شده و ف ضاي بیرون وکنترل نشده وجود دارد و از سیستم هوشمند بعنوان یک سیستم لوکس و کنترلی در ساختمان استفاده شده است، باز هم اینگونه ساختمان ها عامل هدر رفت انرژي می باشند.

4. ساختمان عایقکاري شده با سیستم هوشمند 4. ساختمان عایقکاري شده با سیستم هوشمند[/caption

4. ساختمان عایقکاري شده با سیستم هوشمند

 
ساختمان عایقکاري شده با سیستم هوشمند = جلوگیري از تبادل حرارتی و کنترل و

نظارت بر مصرف انرژي و اما ساختمان هایی که با رعایت کامل مبحث عایق کاري حرارتی و استفاده از مصالح عایق از اتلاف حرارتی در فضاي کنترل شده و فضاي کنترل نشده جلوگیري می کنند و با استفاده از سیستم هاي هوشمند، کنترل و هماهنگی را بین سیستم هاي مختلف ساختمان بدست می گیرند ، تا 100 درصد از اتلاف انرژي ساختمان را ، بسته به میزان اجراي صحیح عایق کاري و سیستم هوشمند، می توانند از بین ببرند. که این حالت ایده آل بهینه سازي مصرف انرژي و یا غایت هدف از اجراي مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است.
لذا توصیه می شود که حتما در ساختمان هایی که تولید می شود، باتوجه به هزینه هاي گزاف تولید، حتما موضوع رعایت مبحث 19 را اهمیت ویژه اي دهند.

 

 

ساختمان عایقکاري شده با سیستم هوشمند و مولد انرژي

5- ساختمان عایقکاري شده با سیستم هوشمند و مولد انرژي

5. ساختمان عایقکاري شده با سیستم هوشمند و مولد انرژي = ساختمان سبز

حال با توجه به اینکه اگر ساختمانهایی که ساخته می شوند علاوه بر رعایت کامل مبحث 19 در زمینه عایق کاري و مصالح عایق و سیستم هاي هوشمند ساختمان ، به تولید انرژي در آن مجتمع بپردازند ، آن پروژه نه تنها عامل اتلاف انرژي نمی باشد بلکه با تولید انرژي در آن ،بسته به میزان تولید، میزان مصرف خود را تاحدودي از شبکه کاهش خواهد داد و چه بسا بتواند به شبکه نیز انرژي بفروشند.

به این ساختمانها به دلیل رعایت تمام موارد اصولی مصرف انرژي و عدم تولید گازهاي گل خانه اي و استفاده از سیستم هاي تولید انرژی هاي تجدیدپذیر، ساختمان سبز اطلاق می گردد. که کشورهاي مدرن و پیشرو در حوزه صنعت ساخت و ساز به این مقوله اهمیت فراوان می دهند و خوشبختانه در کشور ما نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

ساختمان سبز

سخن پایانی سیستم هوشمند ساختمان صرفه جویی انرژی

توصیه می شود که کارفرمایان و مجریان پروژه ها حتما قبل از شروع عملیات اجرایی پروژه، طراحی هاي لازم براي عایقکاري پوسته خارجی ساختمان و سیستم هاي هوشمند که نیاز به بستر سازي دارند را انجام دهند تا در هنگام اجرا از بروز مشکلات و ناهماهنگی ها اجتناب گردد و خروجی کار بسمت بهینه سازي انرژي و تامین شرایط آسایش ساکنین ساختمان وبهره برداران شود.

در مقوله صرفه جویی انرژي در ساختمان، عایقکاري پوسته خارجی ساختمان بهمراه استفاده از سیستم هاي هوشمند منجربه کاهش شدید تلفات انرژي میگردد و موجب بهینه سازي انرژي در ساختمان می شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button