برای طراحی روی شیشه‌ی ساختمان، چه اطلاعات و ابزاری نیاز است؟

طراحی روی شیشه‌ی ساختمان

امروزه به جهت جذابیت بخشیدن و چشمگیر کردن ساختمان ها از نمای شیشه¬ای استفاده می¬کنند. برخی از این نماها دارای طرح های منحصر به فرد می باشد. طراحی روی شیشه ی ساختمان یکی از موضوعات مورد بررسی ما در این قسمت است. این طراحی باعث بیشتر دیده شدن ساختمان ها می¬شود و چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. در ادامه ما را همراهی کنید تا با موضوع طراحی روی شیشه  بیشتر آشنا شویم.

ساختمان های شیشه ای و طراحی روی شیشه‌ی ساختمان چگونه تشکیل می شوند؟

اگر بخواهیم تاریخچه ی اولین ساختمان با نمای شیشه ای در جهان را بدانیم، این تاریخ به سال 1864 میلادی در شهر لیورپول در انگلستان برمی گردد. این ساختمان را 5 طبقه ساختند. به دلیل اینکه این شهر همیشه باران داشت، مردم آن از نور طبیعی درون ساختمان های خود بی بهره بودند. به همین جهت معماران و طراحان به فکر ساخت ساختمان های شیشه ای افتادند تا کمبود این نور را جبران کنند. امروزه در ایران نیز شاهد ساختمان های شیشه ای بسیاری هستیم. استفاده از شیشه های مخصوص و مناسب برای این ساختمان ها باعث می شود هم ایمنی به طور کامل رعایت شود، و هم زیبایی این ساختمان ها چند برابر شود. البته مزایای بیشماری در این نماهای شیشه ای وجود دارد. امروزه جهت زیباتر شدن این ساختمان ها و شیشه ها، از طرح های مختلف روی آن ها بهره می برند. در قسمت بعد با طراحی روی شیشه¬ی ساختمان بیشتر آشنا می¬شویم.

طراحی روی شیشه ی ساختمان به چه صورت انجام می¬گیرد؟

نام دیگر طراحی روی شیشه، ویترای روی شیشه می¬باشد. جهت طراحی روی شیشه¬ی ساختمان در ابتدا باید از نوع شیشه ای که در ساختمان استفاده شده است آگاهی داشته باشیم و آن طرح و رنگی که مورد نظر می¬باشد را مشخص کنیم. دانستن جزئیات به طراح بسیار کمک می¬کند تا بتواند یک طرح جذاب ایجاد کند. در انتخاب رنگی که روی شیشه طراحی می¬شود، نیز باید بسیار دقت کرد، زیرا به عنوان مثال اگر رنگ اکرولیک استفاده شود، نور از شیشه عبور نمی¬کند و شیشه را مات خواهد کرد. ولی استفاده از رنگ های رزین باعث شفافیت بیشتر شیشه ها می¬شود. در نتیجه انتخاب گزینه‌ی درست و مناسب، برای طراحی روی شیشه موضوعی بسیار مهم می‌باشد. طراحی روی شیشه¬ یا ویترای از دو بخش کلی تشکیل می‌شود. این دو بخش شامل دورگیری و رنگ آمیزی می‌باشد. هر یک از این دو مورد نیز نکات اجرایی خاصی دارند.

ابزاری که برای طراحی روی شیشه ی ساختمان نیاز است، شامل چه مواردی می¬شود؟

برای اجرا و انجام هر کاری نیاز به مواد و ابزاری است که آن کار به نتیجه¬ی دلخواه و استاندارد برسد. جهت اقدام به طراحی روی شیشه ی ساختمان نیز به یک سری از ابزارها و مواد احتیاج است تا اثری منحصر به فرد ایجاد کند. این ابزارها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • رنگ‌های مختلف برای ویترای
  • خمیر دور گیر ویترای یا لاینر به رنگ های مشکی و طلایی
  • شیشه (با توجه به کارایی و کارکرد آن انتخاب می¬شود)
  • قلم‌مو یا خلال دندان جهت طراحی
  • پالت رنگ
  •  الکل
  • تینر
  • قطره چکان
  • گوش پاک کن
  • کاتر
  •  دستکش
  • رقیق کننده

طراحی روی شیشه ی ساختمان، چه کاربردهایی دارد؟

طراحی های زیادی برای شیشه وجود دارد که بعضی از این موارد شامل طرح سنتی، کلاسیک، فانتزی، انتزاعی، کارتونی و غیره می¬باشند. این طرح ها کاملا سلیقه ای و با توجه به نوع شیشه و ساختمان متغیر هستند. طراحی روی شیشه¬ی ساختمان، یک نوع هنر مدرن محسوب می¬شود و امروزه در ساختمان های مختلف و فضاهای گوناگون بسیار پرکاربرد است. این هنر طراحی باعث می¬شود، یک شیشه¬ی ساده در ساختمان، به یک طرح و نقش زیبا و چشمگیر تبدیل شود. انواع شیشه برای ساختمان ها وجود دارد که از آن ها برای طراحی استفاده می¬شود. در ادامه با برخی از این شیشه ها آشنا خواهیم شد.

شیشه¬ی برنزی

یکی از متداول ترین و پرکاربردترین متریال جهت ساخت وسایل گوناگون، شیشه است که بسیار متنوع می‌باشد. شیشه تاثیر فراوانی در جذاب شدن فضا و نمای داخلی و خارجی ساختمان ایفا می¬کند. عایق بودن شیشه، یکی از مزیت های مهم آن است. شیشه¬ی برنزی، یکی از انواع شیشه هایی است که در ساختمان ها بسیار کاربرد دارد و روی آن طراحی نیز انجام می¬شود. رنگ برنزی آن، به عنوان یک رنگ جذاب و مهم می-باشد. رنگ برنز در این شیشه ها، قهوه ای طلایی است که جلوه ای خاص به آن فضای مورد نظر می¬بخشد.
شیشه های متنوع دیگری نیز وجود دارند که می¬توان به راحتی روی آن ها طراحی کرد و در ساختمان ها استفاده کرد. یکی دیگر از این شیشه ها، سکوریت می¬باشد که در ادامه با طرح های مختلف روی این شیشه آشنا می‌شویم.

طراحی با گل¬های رنگی

طراحی روی شیشه یکی از ایده های جذاب در زمینه¬ی دکوراسیون می¬باشد. برای دکورهای سفید مشکی، طرح گل های رنگی بسیار مناسب و چشمگیر است.

طراحی روی شیشه های مات و آینه‌ای

شیشه های مات و آینه‌ای دو مدل از شیشه هایی هستند که برای ورودی های یک ساختمان بسیار کاربرد دارند. طرحی که روی این ورودی ها معمولا انجام می¬شود، به صورت راه راه و یک در میان مات و آیینه¬ای می‌باشد که گزینه¬ی مناسبی برای طراحی روی این شیشه ها است. طرح گل نیز روی این شیشه های مات و آینه ای استفاده می¬شود، ولی بیشتر برای آشپزخانه کاربرد دارد.

طراحی با نقش های طبیعی

طرح های خورشیدی یکی از طرح های ایده¬آل و سنتی است که کاربرد آن برای پنجره های دکوری است. طرح گیاهان و برگ ها نیز برای این شیشه ها گزینه¬ی مناسبی می¬باشد.

طراحی با خطوط مورب

طراحی با خطوط مورب روی شیشه¬ی سکوریت، نیز از طراحی¬های جذاب برای درهای ورودی می¬باشد. البته این طراحی را برای ساختمان های اداری نیز به کار می¬برند.

طراحی با اشکال هندسی

در دکوراسیون¬های فانتزی و مدرن، طراحی با اشکال هندسی می تواند گزینه ی مناسب و جذابی روی شیشه ها باشد. این گونه طرح ها، برای شرکت ها و سازمان های هنری بسیار ایده¬ی جذابی می باشد.

طراحی با نقش های اسلیمی و مشابه آن

طراحی روی شیشه¬ی ساختمان با نقش های اسلیمی یک طرح بسیار ظریف و جذابی را ایجاد می¬کند. اجرا و انجام این طرح، نیاز به زمان زیادی دارد و کاربرد آن در قسمت های لوکس خانه، پنجره ها و درهای ورودی می‌باشد که باعث جلوه دادن آن فضا می¬شود.

 

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button