معرفی سیستم هوشمند ساختمان

معرفی سیستم هوشمند ساختمان

تا چه میزان با سیستم های هوشمند خانه آشنا هستید؟ در این مقاله قصد داریم تا به معرفی سیستم هوشمند ساختمان بپردازیم پس با تیم مهندسی بانیان نما همراه باشید.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و بوجود آمدن سیستم ها و زیر سیستم های جدید و پیشرفته در ساختمان مشکلات و پیچیدگی ها نیز سر راه کنترل و استفاده از آن ها بوجود آمد و انسان ها توانایی در نظر گرفتن همه جوانب کنترل و بهره برداری آن ها را نداشته اند.

بطور مثال در ساختمان های قدیمی براي تامین روشنایی ساختمان از چند عدد چراغ سقفی یا مهتابی و براي تهویه و تامین سرمایش و گرمایش ساختمان ،نهایتا از سیستم فن کوئل استفاده می شد و به عبارتی از ساختمان فقط به عنوان سقفی بالاي سر یاد می شد ولیکن ساختمان هاي امروزي فقط سقفی بالاي سر نیست بلکه محل آرامش و آسایش ساکنین آن می باشند لذا درسیستم روشنایی آن همه موارد و خواسته هاي افراد دیده شده و به همین دلیل بزرگ و پیچیده است

متن سربرگ خود را وارد کنید.

سیستم صوت، سیستم اعلام حریق، اطفاء حریق، آسانسور، آیفون تصویري، نظارت تصویري و سیستم امنیتی، پارکینگ اتوماتیک، درب هاي برقی، شبکه هاي رایانه اي سیمی و بیسیم، سیستم هاي تهویه مطبوع پیشرفته از جمله هواسازها، اگزاست فن ها و خیلی از سیستم ها و زیر سیستم هایی که امروزه در ساختمان ها جایی براي خود باز کرده و براي تامین شرایط آسایش افراد ضروري می باشند.

همچنین بخوانید : نمای آجری چیست وهزینه اجرای آن به چه صورت می باشد؟

حال با وجود این همه سیستم مختلف و گسترده بودن تنظیمات و کنترل آنها کار از دست افراد ساکن در ساختمان خارج می گردد و بدلیل عدم مدیریت صحیح و هماهنگ نشدن آنها با یکدیگر ، مصرف انرژي ساختمان و به تبع آن اتلاف انرژي در ساختمان افزایش می یابد.

در این شرایط وجود سیستمی که بتواند شرایط اتوماتیک کردن سیکل روشن و خاموش شدن آنها را به عهده بگیرد و بین همه آنها هماهنگی براي تامین شرایط آسایش ساکنین بوجود بیاورد ضروري بنظر میرسد.

از اینرو سیستم هاي هوشمند ساختمان که نوع ارتقاء یافته و هماهنگ شده اتوماسیون صنعتی براي ساختمان است از سال 1945 در ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفت و با رشد تکنولوژي و افزایش سیستم هاي مختلف ساختمان نیز توسعه پیدا کرد و توانست یکی از ارکان اصلی ساختمان سازي قرار بگیرد.

وظایف مهم سیستم هاي هوشمند ساختمان:

  1. کنترل اتوماتیک و هوشمند سیستم هاي مختلف (اتوماسیون سیستم ها و تجهیزات Automation)
  2. هماهنگی و ارتباط موثر بین همه سیستم هاي موجود در ساختمان بجهت تامین شرایط ایمنی، رفاه و آسایش ساکنین ساختمان (Integration یکپارچه سازي )

 

نتیجه استفاده از این سیستم در ساختمان با توجه به نقشی که دارد منجربه صرفه جویی انرژي در ساختمان می گردد.

اجزاء یک سیستم هوشمند ساختمان:

1- سنسورها ( Sensor ) : که رابط بین شرایط محیطی و فیزیکی و سیستم می باشند

2- کنترلرها یا ماژول هاي پردازشگر و فرمان دهنده  ( Controller ) : که اطلاعات   ارسالی از سنسورها را تحلیل نموده و فرمانهاي اجرایی را ارسال می کنند.

3- نرم افزارهاي کاربر پسند ( Software ) : که رابط بین سیستم و انسان می باشند.

4- بستر ارتباطی ( Media ) : نحوه یا نوع ارتباط بین تجهیزات است که به اشکال مختلف مانند سیمی و بیسیم اجرا می گردد.

 
اجزاء یک سیستم هوشمند ساختمان

سطح بندي سیستم هاي هوشمند ساختمان از لحاظ فیزیکی و نحوه اجرا:

( Field ) -1 سطح سنسور
( Automation ) -2 سطح اتوماسیون
( Management ) -3 سطح مدیریت و نظارت
در سطح سنسور همه اطلاعات مورد نیاز از شرایط محیطی و فیزیکی ساختمان توسط این سنسورها بشکل سیمی یا بیسیم به کنترل کننده هاي سیستم هوشمند یا سطح بعد منتقل می گردد.

با استفاده از اطلاعاتی که این سنسورها به سیستم هوشمند می دهند، سناریوها و خواسته هاي از قبل برنامه ریزي شده قابل اجرا می گردد تا در شرایط مختلف، المان هاي تعریف شده آسایش ثابت بمانند و دستخوش تغییر نشوند و تجهیزات نیز با بالاترین راندمان و دقت بالا کنترل شوند و عمر بیشتري کنند و نیاز به تعمیر ونگهداري کمتري داشته باشند.

و اما در سطح اتوماسیون، اطلاعات ارسال شده توسط سنسورها بوسیله کنترل کننده ها، که بجهت افزایش سرعت عملکرد و کاهش خطا هر کدام پردازنده مخصوص خود را دارد، تحلیل شده و براساس خواسته ها و سناریوهاي از پیش تعیین و تنظیم شده ساکنین ساختمان، فرمان لازم را به تجهیزات دیگر و یا کنترلر ها و سیستم هاي مختلف ساختمان ارسال می کنند.

سطح بندي سیستم هاي هوشمند

به دلیل اینکه این اطلاعات بدرستی و بدون دخالت انسان ها از شرایط محیطی و فیزیکی ساختمان گرفته می شود و بدون وقفه به تجهیزات ارسال می گردد ، باعث بوجود آمدن یک سیکل اتوماتیک و بدون خطا میشود که تاثیر بسزایی در کنترل سیستم هاي مختلف ساختمان و نهایتا صرفه جویی انرژي می گردد. و در سطح سوم یعنی با استفاده از نرم افزارهاي سیستم هاي هوشمند ساختمان می توان بر تمامی پروسه ها و سطوح مختلف هوشمند سازي نظارت و کنترل داشت که این کار بسیار در تجمیع سازي و افزایش راندمان سیستم هاي مختلف ساختمان نقش موثري دارد و دید بسیار کلی و عالی از سیستم ها را به کاربر یا ساکنین ساختمان می دهد و از طرفی حس خوب تحت نظر بودن همه چیز را به او ارائه می کند .
گزارش گیري از پروسه ها ، وضعیت ها ، خطا ها و خیلی از موارد دیگر از جمله امکانات این سطح می باشد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button