طراحی و اجرای نمای آجری ساختمان در تهران

نمای آجری

نمای آجری ساختمان زيبايی و دلپذيرشدن جلوه ظاهري و بيرونی ساختمان و در نهايت دورنما و منظره مناسب برای ساختمان ما مي باشد این نما در ساختمان نقش يک عايق حرارتی و برودتی را بازی مي کند که هم ازهدر رفتن انرژی توليدی سيستم های گرمايشی و سرمايشی ساختمان ممانعت مي کند و هم ميتواند بر حسب جنس و رنگ و ميزان سطحي که دارد باعث دفع و انعکاس گرما در فصل تابستان شود و عکس همين عملکرد را در فصل زمستان برای جذب انرژی خورشيدی و گرم شدن ساختمان باعث شود.

اجرای نمای آجری ساختمان

نمای آجری مناسب کدام نوع از بنا است؟ …. یکی از اصلی ترین و ویژه ترین قسمت های ساختمانی، طراحی نمای ساختمان می باشد. همه ما میدانیم که در ابتدا چشم هر انسانی جذب نمای ساختمان می شود. پس انتخاب بهترین نما برای ساختمان جز اصلی ترین مسائل در ساخت و ساز خانه می باشد.

"طراحی

نمای ساختمان آجری

نمای آجری جز قدیمی ترین و به قولی تاریخی ترین نماهای ساختمانی شناخته شده است اگر بخواهیم از ساختمان های قدیمی که از این نوع نما استفاده کرده است نام ببریم می توان به بنای طاق کسری اشاره کرد.

اگر بخواهیم کمی به عقب تر برویم باید گفت که در زمان های خیلی قدیم انسان ها با پختن گل ها آن ها را تبدیل به آجر ساختمانی می گردد و با پخته شدن گل های کنار اجاق غذایشان به مزایای آن پی بردند که امروزه تبدیل به یکی از بهترین نما ها شده است. لازم به ذکر است که بگوییم نمای آجری بیانگر معماری سنتی ایرانی است.

آجر چیست؟

حالا که قرار است با نمای آجری ساختمان آشنا شویم لازم است تا با خود آجر هم بیشتر آشنا شویم. در واقع آجر واحد های کوچک مصالح ساختمانی می باشد که اغلب به شکل بلوک مستطیلی هستند. و بیشتر از خاک رس و ملات سیمان تشکیل شده اند. آجر ساختمانی دارای انواع مختلف در سایز ها و ابعاد و رنگ های مختلف می باشد.

پروسه ی تولید آجر:

  • خرد کردن مواد خام
  • ذوب و ترکیب مواد خام
  • شکل دهی آجر
  • حرارت دادن و خشک کردن
  • خنک شدن

انواع آجر در نمای آجری ساختمان

بر خلاف آجر های قدیمی که تنوع خاصی نداشتند و اغلب به یک شکل و رنگ بودند، نمای آجری مدرن دارای انواع بسیاری است که در ادامه توضیح مختصری درباره هر یک از آجر های اسختمانی به شما عزیزان خواهیم داد:

آجر فشاری آجر سفالی آجر قزاقی
آجر نظامی آجر خطایی آجر تخت
آجر شکری آجر لعابی آجر نسوز
آجر سیمانی آجر آهکی آجر چارک
آجر نانو آجر شاموتی آجر نما پلاک
آجر نما رستیک آجر حصیری آجر کرکره ایی

انواع آجر در نمای آجری ساختمان

مزایا و معایب استفاده از نمای آجری

مزایای استفاده از نمای آجری

  1. تولید آسان ومناسب بودن قیمت طراحی نمای آجری
  2. دسترسی آسان به مواد اولیه آجر در نتیجه تولید راحت.
  3. قیمت مناسب این مصالح به نسبت دیگر مصالح.
  4. اجرای آن نیاز به تجهیزات خاصی ندارد در نتیجه اجرای آسان.
  5. این مصالح در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی دهند،در نتیجه رنگ ثابت.
  6. با هنر و معماری ایران کاملا تطبیق دارد.
  7. در برابر مقاومت و آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردار است.

معایب استفاده از نمای آجری

  1. هنگام بارش باران و در نتیجه تابش نور خورشید لکه ها و شوره هایی در سطح نماها ایجاد می شود.
  2. پس از گذشت زمان،حفره هایی در نما ایجاد میشود و آلودگی هایی در حفره ها جمع می شود که باعث خوردگی و تیره شدن نما می شود.
  3.  به دلیل جنس سخت و مقاوم بودن آجر،متاسفانه امکان نصب تابلو بر روی آن به سختی وجود دارد.
  4.  از دیگر معایب نمای آجری به جذب رطوبت و در نتیجه ایجاد کپک بر روی آن می توان اشاره کرد. به همین دلیل است که افرادی که در نمای ساختمان خود از آجر استفاده کرده اند، پس از مدتی دیوار خود را رنگ می زنند تا محافظی باشد برای جلوگیری از کپک زدن.
  5. به دلیل وزن زیاد آجر، استفاده تعداد زیاد آجر در نما، باعث زیاد شدن وزن نما می شود. به همبن دلیل از نمای آجری به ندرت در ساختمان های مرتفع و بلند استفاده می شود.

رنگ آجر نما

معرفی نمای آجری مدرن

امروزه به نمای آجری ساختمان، نمای آجری مدرن نیز میگویند، دلیل آن هم این است که در نماهای آجری جدید، تنوع مدل و رنگ بسیار بالا است و کاملا طبق سلیقه کارفرما نما آجری به روی ساختمان اجرا می شود. یکی از پرطرفدار ترین نما ها این نوع نما سات و آن هم به این دلیل است که این نوع نما به هر نوع ساختمانی می آید.

رنگ آجر نما

اگر بخواهیم به طور کلی بگویم باید بگوییم که شما چه نوع رنگی برای آجر نمای ساختمان تان در نظر دارید؟ این به آن معناست که این نوع آجر نما ساختمان از طیف بالای رنگی برخوردار است.

از جمله رنگ های آجر نما ساختمان:

  • طیف رنگی قهوه ای
  • طیف رنگی نارنجی
  • خاکستری
  • سفید
  • طوسی
  • و ….

نمای آجری مناسب کدام نوع از بناهاست؟

این سوالی است که برای بسیاری از ساختمان سازان و مهندسان و کارفرمایان برایشان پیش می آید که نمای آجری مناسب چه نوع ساختمان و بنایی است؟ باید بگویم که امروزه با توجه به مدرن شدن آجر نماها، نمای آجری مناسب هر نوع بنایی میباشد.

در زمان قدیم بیشتر در مناطقی که بافت قدمیمی دارند از این نوع نما استفاده می شد اما امروزه فرقی ندارد که بنا و ساختمان شما در جوب شهر است یا شمال شهر، در ایران ویا خارج از ایران، می توانید از این نوع نما برای ساختمان خود استفاده نمایید.

هزینه نمای آجری چقدر است؟

همانطور که در قسمت قبل گفتیم از نمای آجری برای هر نوع بنایی از جمله، ساختمان مدرن و امروزی، هتل، رستوران و … می توانید استفاده نمایید. هزینه اجرای نمای خارجی با توجه به نوع آجر، میزان آجر استفاده شده در نما و طرح و رنگ و البته متریال استفاده شده مصاحبه می گردد.

برای اجرای نمای آجری به چه ابزارهایی احتیاج داریم؟

  1. شمشة فلزی
  2. شاقول
  3. قرقرۀ ريسمانكار
  4.  تراز
  5. كمچه
  6. شمشۀ ملات
  7. استانبولی
  8. بيل دسته كوتاه
  9. تيشه بنايی

سخن پایانی نمای آجری

ما امروز در این مقاله به معرفی نمای آجری پرداختیم و به بررسی انواع آن و قیمت اجرای آجر نما و … پرداختیم. همانطور که گفته شد شما می توانید امروزه برای هر نوع بنایی از این نوع نما استفاده نمایید و زیبایی سنتی و منحصر به فردی به ساختمان خود دهید. ناگفته نماید که هزینه اجرای این نوع نما بر اساس نوع و میزان آجر نما و متریال استفاده شده سنجیده می شود.

مرسی که تا پایان مقاله با ما همراه بودید منتظر نظرات و انتقادات خوب شما هستیم.

انواع نمای آجری ، آجر نما




همچنین بخوانید:

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button