نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن

نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن

در این مقاله قصد داریم تا با سنگ تراورتن و کاربرد آن در زیباسازی نمای ساختمان صحبت کنیم. با بانیان نمای مبنا همراه باشید. اجرای نمای سنگ ساختمان با استفاده از سنگ تراورتن با توجه به انبوه معادن سنگ در کشور از نظر قیمت مقرون به صرفه خواهد بود لیکن نقاط ضعفی دارد که استفاده دایمی از این متریال نمای ساختمان را با مانع رو به رو میکند.

سنگ تراورتن چیست؟

تراورتن نوعی سنگ است که در نمای ساختمان کاربرد زیادی دارد. تراورتن (به انگلیسی: Travertine)، نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های تزیینی به شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات آب‌های معدنی غارها یا چشمه‌های آب گرم یا از رسوب کف دریاها و رودخانه‌ها است که به صورت پهنه‌های نسبتا وسیع دیده می‌شوند.

آشنایی با شکل ظاهری این نوع سنگ ساختمانی

 تراورتن دارای رنگ‌های متنوع و بافت نواری شکل است که در اثر حضور ترکیبات آهن، کلسیم و دیگر ناخالصی‌ها ایجاد شده‌است. این سنگ در رنگ‌های زرد، قهوه‌ای، قرمز، لیمویی، خاکستری، سیاه و سفید قابل تولید است. تراورتن به علت داشتن حفرات، خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد. سنگ تراورتن از مقاومت قابل قبولی برخوردار می‌باشد. این سنگ را می‌توان به ۲ شکل موج دار و بدون موج برش داد. تراورتن دارای سوراخ‌ها و حفراتی است که بایستی در هنگام فراوری سطح آن پر شود. وجود حفره در تراورتن باعث می‌شود در هنگام نصب سنگ، ملات سیمانی داخل این حفرات نفوذ کرده و از سقوط سنگ جلوگیری کند.

نمای ساختمان با سنگ تراورتن

آیا تا به حال به نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن فکر کرده اید؟ یکی از بخش‌های مهم طراحی یک ساختمان، در نظر گرفتن نمای بیرونی آن است. ساختمان‌های لوکس امروزی با بهره‌گیری از نمای بیرونی مناسب باعث ایجاد جلوه‌های زیبا در شهر خواهند شد. ساختمان‌های مدرن برای داشتن یک نمای جذاب از این نوع سنگ استفاده می‌کنند. نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن به دلیل داشتن تنوع رنگی و الگو‌های مختلف مورد توجه بسیاری از طراحان ساختمان قرار دارد.

بسیاری از طراحان با بهره‌گیری از ایده‌های نوین سعی می‌نمایند تا نمای ساختمان‌های امروزی را به شکل لوکس طراحی کنند. نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن به افراد این امکان را خواهد داد که بتوانند با توجه به سلیقه‌ی خود انتخاب متناسبی داشته باشند. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات خود را در مورد این سنگ افزایش دهید، بهتر است تا پایان همراه تیم بانیان نما مجری انحصاری طراحی و اجرای نمای خشک و مدرن باشید.

آشنایی با سنگ تراورتن

سنگ‌ها به عنوان متریال طبیعی شناخته می‌شوند که مصارف مختلفی دارند، به همین علت همین امر موجب شده است تا یکی از مهم‌ترین استفاده سنگ‌ در ساختمان سازی شود.

که با وجود سنگ‌های تراورتن می‌توان از آنها برای نمای ساختمان‌های لوکس استفاده کرد. در واقع آنها، سنگ‌های زینتی هستند که در دسته سنگ‌های آهکی و ارزانترین سنگ نمای ساختمان متخلخل قرار دارند. این گونه سنگ‌ها از رسوبات چشمه‌های آب گرم شکل می‌گیرند و از زیبایی بسیار بالایی برخوردار هستند. به دلیل داشتن تنوع رنگی و زیبایی خاص، نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن جلوه بسیار زیبایی به ساختمان‌ها خواهد بخشید.

گستردگی رنگ‌بندی و طرح‌های آن باعث شده است تا طراحان نمای ساختمانی از این نوع برای ایجاد جلوه‌های خاص در دکوراسیون منازل استفاده کنند. از این نوع سنگ می‌توان در نمای ساختمان، کف پوش و کف استخر‌ها استفاده کرد. کیفیت آنها متعدد است که باعث پوشش تمام سلیقه‌ها خواهد شد.

انواع سنگ تراورتن

مزایای استفاده از سنگ تراورتن

نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن به عنوان یک نمای لوکس و قیمتی شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر با عرضه بیشتر این گونه سنگ‌ها، قیمت آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است که این امر به نوبه‌ی خود باعث جلب توجه خانم‌ها شده است. بسیاری از خانم‌ها با توجه به حساسیت‌شان در زمینه انتخاب سنگ‌های داخلی ساختمان، می‌توانند از سنگ برای کف پوش سالن‌ و سنگ فرش حیاط خود استفاده کنند.

سنگ‌های تراورتن چیزی بین سنگ مرمر و آهک است که به دلیل وجود غارهای آهکی در ایران به وفور یافت می‌شود. وجود حفره‌های مختلف در این سنگ باعث شده است تا سطح سنگ صیقلی نباشد و برای مکان‌هایی که از رطوبت بالایی برخوردار هستند، مناسب باشد. بافت سنگ به گونه‌ای است که اگر در دمای بالا قرار بگیرد، قادر است تا خنک باقی بماند. این ویژگی باعث می‌شود تا از این سنگ بتوان برای کف و دیوار استخرها استفاده کرد.

وجود این نوع نما به استفاده کنندگان این امکان را می‌دهد که بتوانند با یک هزینه معقول از یک نمای لاکچری و منحصر به فرد استفاده کنند. زیبایی بی نظیر این گونه سنگ‌ها باعث ایجاد فضای بیرونی درخشان و با اصالت خواهد شد.

شیوه‌های فرآوری سنگ تراورتن در نمای ساختمان

زمانی که بخواهید از سنگ برای ساختمان استفاده کنید باید در مورد شیوه‌های فرآوری این سنگ اطلاعات خود را افزایش دهید. سنگ تراورتن به 4 شیوه مختلف فرآوری می‌شود که شامل موارد زیر است:

1- روش صیقلی

استفاده از صیقلی باعث می‌شود تا بازتاب نور، یک نمای فوق العاده بیرونی را ایجاد نماید. این سنگ دارای ظاهری شیک و لوکس است که سطح براقی دارد.

2- روش هوند

کسانی که در نمای ساختمانی از بازتاب نور استقبال نمی‌کنند می‌توانند روش فرآوری هوند را مدنظر داشته باشند. این نمونه از سنگ‌ها دارای ظاهری یکدست بوده که به صورت مات عرضه می‌شود.

3- شیوه براش

در این شیوه با ایجاد براش‌های ظاهری جذاب، نماهای درخشانی در سنگ ایجاد می‌شود. استفاده از برش‌های مخصوص باعث می‌شود تا بافت‌های فوق العاده منحصر به فردی بر روی سنگ ایجاد شود.

4- شیوه تامبل

در این روش، ابتدا سنگ اندازه گیری و بریده شده و در یک پوشش پلاستیکی قرار می‌گیرد. سپس سطح سنگ را با آب و مواد ساینده، صیقل می‌دهند. این امر باعث می‌شود تا سنگ Travertine  از ظاهر طبیعی برخوردار باشد. مدل تامبل طرفداران خاص خود را دارد.

رنگ بندی سنگ تراورتن

همان‌طور که بیان شد سنگ تراورتن به دلیل داشتن شخصی سازی‌های مختلف قادر است تا در رنگ‌های مختلف تولید شود. تنوع رنگی سنگ‌های تراورتن به افراد و طراحان این امکان را می‌دهد که بتوانند متناسب با نیاز خود از یک سنگ مناسب برای زیباسازی نمای بیرونی ساختمان خود استفاده کنند. از جمله رنگ‌های آن می‌توان به رنگ‌های قهوه‌ای، بژ، خاکی، سفید و طوسی اشاره کرد. تنوع طرح و رنگ بندی این سنگ برای استفاده در محیط‌های بیرونی و داخلی ساختمان‌های لوکس کاربردی است.

مقاومت سنگ تراورتن چگونه است

زمانی که بخواهید از این نوع سنگ برای ساختمان بهره بگیرید بهتر است بدانید که این گونه سنگ‌ها دارای مقاومت قابل قبولی هستند. اگر جسم سنگینی بر روی آن کشیده شود باعث ایجاد خراش بر روی آن خواهد شد. برای این که بتوانید از سنگ‌های تراورتن به خوبی استفاده کنید باید ابتدا بدانید که از این نوع سنگ برای چه محیطی می‌خواهید استفاده کنید. در صورت نگهداری صحیح از این گونه سنگ‌ها می‌توانید برای مدت طولانی بدون هیچ آسیبی از آنها بهره‌مند شوید.

قیمت نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن

قیمت سنگ تراورتن برای استفاده در نمای ساختمان بر اساس نوع رنگ، ضخامت، برش، سورت و نوع فرآوری آن متفاوت است. هر کدام از موارد گفته شده برای انتخاب سنگ مؤثر است. برای ایجاد نمای بیرونی ساختمان‌های امروزی بسیار کاربردی است که مورد توجه طراحان قرار دارد. اگر بخواهید یک نمای ساختمانی منحصر به فرد داشته باشید می‌توانید از این نوع سنگ‌ها استفاده کنید.

معایب این نوع سنگ چیست؟

  • وزن این سنگ مورد استفاده در نمای ساختمان در مقایسه با دیگر سنگ ها کم است ولی در هر صورت پس اجرای نمای ساختمان بار مرده زیادی به ساختمان متحمل میکند.
  • هیج گونه تاثیری در مهار آتش سوزی ندارد و در این مورد نمی توان به این محصول در نمای ساختمان تکیه کرد.
  • این سنگ نمای ساختمان نمی تواند جواب گوی سلیقه ی مصرف کننده در طراحی و اجرای نمای ساختمان باشد زیرا از تنوع رنگی کمی برخوردار است که نسبت به نیاز بازار کم می باشد.

انواع نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن


سخن پایانی

در این مقاله خصوصیات سنگ تراورتن و مزایای استفاده از آن بیان شده است. دارای کاربردهای مختلف است که یکی از مهم‌ترین آن استفاده در نمای بیرونی ساختمان‌هاست. بهره‌گیری از نمای ساختمان مدرن با سنگ تراورتن به افراد این امکان را می‌دهد که بتوانند از طیف گسترده‌ای از سنگ‌های تزئینی برای زیباسازی محیط بیرونی ساختمان خود استفاده کنند. علاوه بر نمای بیرونی، از این سنگ فوق العاده تزئینی برای دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود.

 

همچنین بخوانید:

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button