انواع طراحی و اجرای نمای شیشه ای ساختمان + عکس

طراحی و اجرای نمای شیشه ای

طراحی و اجرای نمای شیشه ای یکی از مشهورترین نماها در ساختمان های تجاری و اداری است. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت شیشه مقاوم در برابر حرارت، نمای شیشه به عنوان یکی از مشهورترین نماها شناخته می شود.


در سال های اخیر، استفاده از فناوری های جدید در صنعت ساختمان افزایش یافته است. نمای سازه ها در هر اندازه و کاربرد آنها از مهمترین اجزای ساختمان است که تحت تأثیر معرفی فن آوری های جدید قرار گرفته است. تمام تلاشی که طراحان در اجرای نمای ساختمان می کنند این است که سبکی خاص و زیبا را در آن القا کنند. طراحی و اجرای نمای شیشه ای که در سالهای اخیر بخصوص در ساختمانهای بزرگ و تجاری مورد استفاده قرار گرفته است، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. با بانیان نما همراه باشید تا در ادامه به طور کامل در رابطه با نحوه طراحی و اجرای نمای شیشه ای آشنا شویم.

طراحی و اجرای نمای شیشه ای چگونه است؟ قبل از هر چیز بهتر است تا کمی بیشتر با شیشه و کاربرد آن در نمای شیشه ایی که زیر مجموعه نمای خشک و مدرن است، آشنا شویم. در معماری سنتی از شیشه به عنوان ستون های اصلی طراحی نما استفاده می شود. شیشه به دلیل خاصیت شفافیت و انتقال نور، بیشترین کاربرد بیرونی را در معماری سنتی دارد.

با پیشرفت ماشین های شیشه ای، استفاده از شیشه در نمای مدرن ساختمان بیشتر و بیشتر می شود. در ادامه به خصوصیات نمای شیشه ایی و کاربرد آن در انواع مختلف نمای شیشه ایی خواهیم پرداخت.

معرفی مراحل طراحی و اجرای نمای شیشه ای بانیان نما مبنا

اجرای نمای شیشه ایی توسط شرکت بانیان نما

شرکت بانیان نما مجری انحصاری طراحی و اجرای انواع نمای خشک و مدرن، پیمانکار بهترین نمای مدرن کشور  در کمترین زمان ممکن بهترین نمای شیشه ای را طراحی و اجرا می کند. 

با توجه به کامل بودن محصولات و سیستم های اجرایی، شرکت بانیان نما مبنا پروژه های تولید انبوه با قیمت های رقابتی و پروژه های لوکس را در محدوده مجموعه خود قرار داده است. این مجموعه علاوه بر اجرای پروژه های بزرگ با حجم زیاد، بهترین خدمات را در حجم های کمتر حتی تا یک پنجره ارائه می دهد.

تاریخچه اجرای نمای شیشه ای

تاریخچه پیدایش نمای شیشه ایی

در اوایل قرن بیستم، استفاده از شیشه در طراحی نمای ساختمان،  وارد دوره جدیدی به نام معماری مدرن شد. سپس استفاده از شیشه در نمای ساختمان ها بیشتر نمایان شد و بسیار رواج یافت، بنابراین می توان گفت که نمای شیشه ای امروزه یکی از اولین نماهایی است که در برج های لوکس استفاده می شود.

به عنوان مثال در ایران، ساختمان بانک مرکزی و باغ کتاب تهران و بازار بزرگ ایران که بزرگترین پروژه محسوب می شوند، از نمای شیشه ای استفاده می کردند.

اولین نمای شیشه ای ساختمانی در لیورپول در سال 1864 توسط پیتر امیلز برای ساختمانی پنج طبقه طراحی و ساخته شد.

در سال 1903، کاملاً اتفاقی شیشه های چند جداره توسط شیمی دانان فرانسوی در آزمایشگاه اختراع شد. شیشه چند لایه ترکیبی از دو یا چند لایه شیشه ساده است که بین هر لایه یک لایه پلاستیکی تولید می کند.

اصول طراحی نمای شیشه ای بانیان نما

اصول مهم طراحی و اجرای نمای شیشه ای

اصول مهم در طراحی و اجرای نمای شیشه ای باید کاملاً رعایت شود و دیدگاه های مختلف در مورد اجرای نمای شیشه دقیقاً رعایت شود. به خاطر داشته باشید که برای پیاده سازی و نصب نمای شیشه ای، ابتدا باید یک سری پارامترهای مهم را ترتیب دهید. 

هنگام طراحی و اجرای نمای شیشه ای، باید به سیستم rain screen توجه کنید. به طور کلی، اصل rain screen یک اصل بسیار مهم در اجرای نمای شیشه است. در این اصل، تعادل در فشار هوا بین رین اسکرین خارجی و داخلی منجر به این می شود که آب به داخل ساختمان نفوذ نمی کند، و این روش به نوبه خود، از ارزش بالایی برخوردار است.

در این روش شیشه واشرهای بیرونی و داخلی در فضای مشخصی به نام فاق قرار می گیرد و بیشتر معماران این نوع شیشه های فضایی را نامیده اند. در چنین شرایطی هوای بین این فاقد رانده می شود و نوعی تهویه انجام می شود. فشارهای موجود از گوشه های داخلی و خارجی واشر یکسان است. وقتی فشار هوا بین واشرها در یک سطح باشد، آب از طریق اتصالات موجود نمی تواند وارد شود و در صورت خراب شدن واشر از ورود آب جلوگیری می شود. این روش به نوبه خود یکی از مهمترین قوانین برای طراحی و اجرای نمای شیشه ای در نظر گرفته می شود و مهندسان واجد شرایط و ماهر باید بتوانند به خوبی از عهده این قسمت برآیند.

اصول پیاده سازی نما شیشه

انواع روش های اجرا نمای شیشه ای

برای اجرای نمای شیشه چندین گزینه برای انتخاب خواهید داشت که بسته به بودجه و هدف خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. تفاوت در انواع نمای شیشه به تفاوت نحوه اجرای آنها مربوط می شود.

نصب و اجرای انواع نمای شیشه ای عمدتا به روشی انجام می شود که به دیوار پرده ای یا نمای کرتین وال معروف است. بر این اساس، انواع مختلف روش های نمای شیشه را می توان در موارد زیر خلاصه کرد و هر یک از آنها در ادامه ارائه می شود.

  1. کرتین وال لامل یا استیک
  2. کرتین وال یکپارچه یا یونیتایز
  3. کرتین وال عنکبوتی یا اسپایدر
اجرای نمای شیشه ای به سیستم لاکل

طراحی و اجرای نمای شیشه ای به سیستم کرتین وال لامل

این نوع از اجرای نمای شیه ای، که بعضاً به کرتین وال جداشونده معروف هستند، به راحتی قابل نصب و کار هستند. به طوری که اجزای مختلف آن گام به گام اجرا می شوند. این نوع نمای شیشه بر اساس نوع قاب درپوش دار (Cover Cap) و بدون قاب (Frameless- فریم لس) به دو دسته تقسیم می شود.


در روش کرتین وال لامل، مراحل نصب و ساخت در محل پروژه انجام می شود و برای نمای ساختمان های اداری و تجاری معمول است. این روش به دلیل قیمت مناسب برای ساختمانهایی با زیرساخت متوسط ​​توصیه می شود.

در زیر مراحل نصب نمای دیوار پرده ای با استفاده از روش Lamel آورده شده است:

فاز یک – زیرساخت

در روش کرتین وال لامل، در مرحله اول، پروفیل های آلومینیوم عمودی به سازه ساختمان متصل می شوند و سپس مقاطع افقی توسط قطعات ویژه به قسمتهای عمودی ثابت می شوند.

مرحله 2 – شیشه را نصب کنید

در این مرحله، با توجه به انتخاب لیوان مناسب، شیشه در محل مورد نیاز ثابت می شود. انواع شیشه های مورد استفاده در روش Curtin Wall Lamel عبارتند از: شیشه ساده ، شیشه دو جداره ، شیشه سه جداره ، شیشه لمینت ، شیشه سکوریت ، شیشه Spendral ، شیشه Sandblast و شیشه های هوشمند.

مرحله 3 – مهر و موم کنید

پس از انجام مراحل فوق، یک لاستیک آب بندی بین لایه های شیشه قرار می گیرد. 


در حالت کرتین وال، شیشه ها با فاصله کمی از یکدیگر قرار می گیرند و نمای شیشه به طور یکنواخت دیده می شود ، اما قاب های شیشه ای به صورت سایه در زیر شیشه مشخص می شوند. درز بین دو لیوان یک تا دو سانتی متر عرض دارد و کاملاً با چسب سیلیکون درزگیری می شود. از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاب های بازشو غیر قابل تشخیص از خارج ساختمان
  • امکان نصب از داخل ساختمان بدون استفاده از داربست
  • مقرون به صرفه ، مقرون به صرفه ، مقرون به صرفه
  • نصب شیشه آسان است

طراحی و اجرای نما شیشه ای به روش یونیتایز

در این روش از نمای شیشه ای کلیه پیش بینی ها و محاسبات مربوط به کل نما و به ویژه نقاط حساس آن از قبل انجام می شود و پس از مدل سازی دقیق سه بعدی ، کلیه اطلاعات به سازنده ارائه می شود.

سازنده همچنین بر اساس کلیه اطلاعات لازم در مورد آب بندی ، تهویه و ابعاد ، قطعات لازم را با جزئیات طراحی و تولید می کند. روش ساخت صفحات به این صورت است که تمام مجموعه ها و قطعات تولید شده در کارخانه و تحت یک فرآیند بسیار پیشرفته در اختیار صاحبان مشاغل مرد و زن است.

اتصالات و براکت های مورد نیاز برای ایجاد اتصال در این سیستم در سقف و کف ساخته می شوند. پانل ها به براکت ها متصل می شوند. اتصالات بصورت زن و مرد انجام می شود و در آخرین مرحله از آب بندی و تهویه کامل اطمینان حاصل می شود.

این روند منحصر به فرد تولید منجر به تولید نمای با دوام و با کیفیت خواهد شد و بنابراین هزینه های بیشتری را به کارفرما تحمیل خواهد کرد. هزینه های زیاد باعث استقبال از این روش اجرای نمای شیشه ای پایین در ایران شد.
در اجرای نمای شیشه ای به صورت یکپارچه ، کلیه قطعات و فریم های نمای دیوار پرده ای در کارخانه ساخته می شود و شیشه در قاب ها نصب شده و به محل پروژه منتقل شده و در محل مورد نظر کشویی نصب می شود. تمام جزئیات مربوط به این نوع نما از پیش تعیین شده ، طراحی و ساخته شده است و این جزئیات شامل بسته شدن و آب بندی نما نیز می باشد.

گرانتر از روش Curtin Wall Lamel است. اما مزایای آن باعث می شود که به عنوان روشی برای اجرای نمای شیشه ای در ساختمان ها انتخاب شود. این مزایا شامل موارد زیر است:

سرعت نصب بالا
امنیت و قدرت بیشتر
قابل استفاده در ساختمانهای بلند
مقاومت در برابر زلزله
این روش همچنین امکان نصب نمای ساختمان را در حین ساخت ساختمان و پس از اتمام هر مرحله فراهم می کند.

طراحی و اجرای نما شیشه ای به روش اسپایدر

در این روش از نمای شیشه ، تمام شیشه ها توسط اتصالات نقطه ای به سازه متصل می شوند. در این شرایط ، کاربرد اصلی این روش اجرا در ساختمانهایی است که سازه های عمودی و افقی مشاهده نمی شوند.

اجرای نمای شیشه ای به سیستم عنکبوتی به دلیل سادگی و کم هزینه بودن در ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، نگهداری و تمیزی این برنامه بسیار کمتر است و صاحب مشاغل در آینده قابلیت شخصی سازی زیادی دارند. برای اجرای نمای شیشه عنکبوتی به مجموعه ای از قطعات ذکر شده در زیر نیاز دارید.

دست عنکبوتی:

این قطعه که قطعه اصلی نیز به حساب می آید ، در واقع یک پایه شیشه ای در نما است که بسته به موقعیت و موقعیت شیشه از یک ، دو ، سه یا چهار شاخ استفاده می کند. مواد این کلاسها با توجه به اصول زیبایی شناسی و همچنین آب و هوای منطقه انتخاب می شوند.

اتصال دهنده:

این قسمت وظیفه اتصال عنکبوت به بدنه اصلی را بر عهده دارد. هنگام انتخاب این قطعه باید دقت شود زیرا نیروهای وارد بر مفاصل نیز از طریق آن به ساختار اصلی منتقل می شوند.

شیشه:

در اجرای نمای شیشه ، تمام سعی در استفاده از بادوام ترین انواع شیشه است. بنابراین در بیشتر پروژه ها از شیشه های چند لایه استفاده می شود و گاهی از شیشه های دو جداره که برای عایق حرارتی مناسب تر هستند استفاده می شود که این امر به فناوری های پیشرفته تری نیاز دارد که در ایران بسیار نادر است.

اتصالات اصلی:

این چارچوب اسکلتی در واقع تمام تنش هایی را که از نظر عنکبوت ایجاد می شود تحمل می کند.

مراحل اجرای نمای شیشه ای به روش عنکبوتی یا اسپایدر

  • نهایی شدن کارهای اجرایی نما و آماده سازی
  • نصب پروفیل‌های مناسب که ضخامت و اندازه‌های آن از پیش مشخص شده است.
  • اتصال بست‌ها یا دسته‌های اسپایدر به پروفیل‌ها که عمدتاً با استفاده از جوش صورت‌ می‌گیرد.
  • آماده کردن شیشه‌ها با توجه به ضخامت و اندازه‌های از پیش مشخص شده
  • قرار دادن شیشه در محل‌های مشخص 
  • پر کردن فضای بین شیشه‌ها با استفاده از مواد کشسان از جمله چسب‌های سیلیکونی در رنگ‌های مختلف که از صدمه دیدن شیشه‌ها در هنگام لرزش‌های غیرمعمول از جمله زمین‌لرزه جلوگیری‌ می‌کند.

اصول طراحی اجرای نمای شیشه ای

طراحی و اجرای نمای شیشه ای در بخش طراحی موضوع بسیار مهم دیگری است که نیاز به رعایت یک سری قوانین دارد. سیستم های نمای شیشه باید به گونه ای طراحی شوند که بارهای موجود به ساختار نما منتقل شوند. در صورت جلوگیری از نفوذ هوا به داخل پوشش های ساختمان.

به طور کلی، در اجرای نمای شیشه، آنچه بسیار مهم است بارهای موجود در سازه است که نیاز به بررسی دقیق دارد. بارهای وارد شده در نمای شیشه از طریق مجموعه ای از عناصر خاص به قسمت سازه ای ساختمان منتقل می شود، بنابراین هنگام اجرای نمای شیشه ای، اصول بیشتری باید رعایت شود تا تحمل در برابر این بارها افزایش یابد. وزن به عناصر سازه یاتاقان مرده گفته می شود و آنها از ویژگیهای ثابت سازه هستند. در مورد نماهای شیشه ای ، بارهای مرده شامل محدودیت ها و همچنین وزن پرکننده است. به خاطر داشته باشید که این مواد می توانند شیشه ، مواد کامپوزیت و … باشند. یک سری بارهای مرده دیگر به نام اضافه بار نیز اعمال می شوند ، مانند سایبان ها ، که گزینه بسیار خوبی در محاسبه محدودیت ها هستند.

قیمت طراحی و اجرای نمای شیشه ای

قیمت طراحی و اجرای نمای شیشه ای باید بر اساس شکل و ساختار نما بررسی شود تا قیمت نهایی پروژه تعیین شود. علاوه بر این ، نوع و روش اجرا نیز در تعیین قیمت نهایی نقش مهمی دارد. همچنین ، هرچه اندازه تقسیمات مورد استفاده در طراحی رابط بزرگتر باشد ، قیمت رابط بالاتر است. این بدان دلیل است که هرچه شیشه بالاتر باشد ، ساختار نما نیز قویتر است.

از دیگر عواملی که قیمت نمای شیشه را تعیین می کند تعداد دهانه ها ، نوع شیشه ها و نوع ماده ای است که برای آب بندی نماها استفاده می شود. به عنوان مثال ، چسب سیلیکون برخلاف پلی سولفید ، در برابر نور و گرما مقاومت بیشتری دارد و با گذشت زمان تخریب نمی شود ، بنابراین قیمت آن از پلی سولفید گرانتر است.

به طور کلی، موارد زیر می تواند بر قیمت نهایی نمای شیشه تأثیر بگذارد:

  1. شکل و ساختار سازه نما
  2. نوع سیستم و روش پیاده سازی
  3. نوع شیشه ای
  4. ترکیبات استفاده شده
  5. ابعاد شیشه

سخن پایانی

این یک واقعیت انکارناپذیر است که طراحی و اجرای نمای شیشه ای، خصوصاً برای ساختمانهای بزرگ و تجاری، گزینه بسیار ویژه و جذابی است. اما اجرای این نمای شیشه ای نیاز به دانش فنی و الزامات خاص دارد. روش های مختلفی برای اجرای نمای شیشه ای وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند. 

عکس نمونه طراحی و اجرای نمای شیشه ای

هچنین شما می توانید جهت دیدن نمونه های بیشتر طراحی و اجرای نمای شیشه ای ساختمان به قسمت پروژه نمای ساختمانی بانیان نما مراجعه نمایید.

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button