کاربرد برگه استحکام بنا چیست؟

برگه استحکام بنا

برگه استحکام بنا چیست وچه کاربردی دارد؟ بسیاری از خانه ها معماری هستند این به آن معناست که مهندس ناظر ندارند. یا خانه هایی در حومه شهرهایی ساخته نشده اند که قبلاً بخشی از شهر نبوده و به تدریج به بخشی از شهر تبدیل شده اند. گاهی اوقات کاربری ملک با گذشت زمان تغییر کرده و مسکن به یک دفتر تجاری یا اداری تبدیل شده است. در چنین مواردی، مالک برای انتقال مل ، تخریب و نوسازی یا انجام امور شهرداری به گواهی پایان کار احتیاج دارد.

به منظور صدور گواهی پایان کار برای چنین ساختمان هایی، شهرداری ها مالک را ملزم می کنند فرم تعهد نظارتی را که مهر و موم شده توسط مهندس ناظر است و گواهی مقاومت ساختمان نامیده می شود، تهیه کند. که همان برگه استحکام بنا می باشد.

معمولاً مالک با پرداخت مبلغی به عنوان هزینه نظارت و تهیه مدارک لازم، تاییدیه ای از مهندس ناظر دریافت می کند و برای دریافت گواهی پایان کار به شهرداری می رود. در صفحه مقاومت ساختمان، مهندس ناظر تأیید می کند که از ساختمان بازدید کرده و مقاومت استاتیک ساختمان را تأیید می کند.

همانطور که گفته شد، برخی از ساختمان ها به دلایل مختلف مانند عدم نظارت توسط مهندس ناظر یا تغییر کاربری، گواهی پایان کار ندارند. در این حالت، مالک برای هرگونه تغییر در مل ، مانند فروش یا انتقال سند یا تخریب و نوسازی، به گواهی پایان کار نیاز دارد.

شهرداری مطابق قوانین خود و به منظور رهایی سازمان از مسئولیت خود، از مالک می خواهد گواهی مقاومت و پایداری ساختمان را از مهندس ناظر تهیه کند که به آن ورق مقاومت ساختمان گفته می شود.

در چنین مواردی، مالک همچنین با پرداخت مبلغی معادل قیمت هزینه نظارت، یک گواهی قدرت از مهندس ناظر دریافت می کند. در صفحه مقاومت ساختمان، مهندس ناظر اظهار می دارد که از ساختمان بازدید کرده و مقاومت و پایداری آن تأیید شده است.

وظایف مهندس ناظر و برگه استحکام بنا

اگر به دلیل ناپایداری و مقاومت ساختمان اتفاقی بیفتد، به عنوان مثال نشست ساختمان یا دیوار ساختمان فرو می ریزد، مهندس مسئولی که برگ مقاومت ساختمان را امضا کرده مسئول است. بنابراین مهندس ناظر باید هنگام امضای برگه مقاومت ساختمان بسیار محتاط باشد.

زیرا مهندس مسئولی که برگ مقاومت ساختمان را امضا کرده مسئول است.

در چه مواردی برگه استحکام بنا نیاز است؟

اصولاً، در موارد زیر، مالک با تهیه مدارک لازم برای برگه استحکام بنا و پرداخت هزینه نظارت، یک برگ برای مقاومت ساختمان تهیه می کند:

  1.  قدیمی بودن ملک
  2. فاقد پایان کار جهت اخذ گواهی پایان کار
  3. تغییر کاربری از مسکونی به اداری یا تجاری، مسکونی به کارگاه مسکونی، مسکونی به…
  4. اضافه و توسعه به بنای قبلی یا حتی حذف طبقه و کسر از بنای قبلی.
  5. تغییراتی که هنگام بازسازی ساختمان یا تغییرات داخلی آن رخ می‌دهد مانند جابجایی دیوارها، حذف ستون
  6. ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی
  7. عدم انطباق وضع موجود با نقشه‌های مصوب سازه و یا معماری
  8. تشخیص مهندس ناظر
  9.  فوت و یا انصراف مهندس ناظر قبلی املاک در حال ساخت یا رها شده 
  10. تعویض مهندس ناظر
  11. تمدید و یا ابطال پروانه ساخت
  12. اخذ مجوز برای دایر کردن مهد کودک، مدرسه، خانه سالمندان، دانشگاه ،آموزشگاه، باشگاه و مکان ورزشی

گردش کار هنگام دریافت برگه استحکام بنا چیست؟

* بازدید اولیه توسط مهندس ناظر دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی
* اخذ مدارک لازم استحکام بنا از مالک توسط ناظر برای تشکیل پرونده
* تهیه گزارش بازدید از محل و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک شهر توسط ناظر
* اخذ برگه استحکام بنا با امضا و مهر توسط ناظر و گواهی امضا مالک یا وکیل مالک در دفتر اسناد رسمی ( مجوز شروع عملیات استحکام )
* تحویل برگه استحکام بنا به همراه گزارش پایان کار تنظیم شده توسط ناظر به دفتر خدمات الکترونیک جهت ثبت در سیستم
* اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مالک پرونده
* تحویل برگه سبز اتمام عملیات ساختمانی توسط ناظر به مالک

دریافت برگه استحکام بنا

مهندس ناظر برای تایید برگه استحکام بنا از ساختمان چه بازدیدهایی باید انجام دهد؟

 بررسی مدارک لازم استحکام بنا و بررسی ایستایی و استحکام ساختمان با توجه به مدارک و شواهد موجود که شامل نقشه‌های وضع موجود است.
* در صورت نیاز دستور انجام آزمایش‌های مربوطه صادر و به مالک ابلاغ شود. گاهی مهندس ناظر برای امضای برگه استحکام بنا لازم می‌داند که آزمایش‌هایی انجام شود.
* بازدید از محل چاه‌های موجود در ساختمان، حوادث بسیاری در مورد چاه‌های ساختمان مشاهده شده است.
* بررسی محل‌های خروج آب باران از ساختمان و بازدید از پشت‌بام و کلیه محل‌های ساختمان. هرگونه شکست دیوار، شکست سقف، ترک و ریزش باید به طور دقیق مورد بررسی مهندس ناظر قرار بگیرد. همانطور که اشاره شد در صورتی که مشکلی برای بنا به دلایل عدم ایستایی و استحکام بنا ایجاد شود، مهندس ناظر که گواهی استحکام بنا را امضا کرده باید پاسخگو باشد.
* پله‌ها، نرده‌ها، جان‌پناه‌ها، پنجره‌ها و در‌ها حتما باید دقیق و اصولی مورد بررسی قرار بگیرد.
* در املاک تخلیه نیز باید در ورودی، نرده‌های حفاظ، سیم‌هی برق، لوله‌های آب، شیرآلات، لوله‌های گاز باید دقیق بررسی و نظارت شود.
* انواع سنگی که در ساختمان به کار رفته مثل سنگ‌های آب‌چکان، سنگ‌های قرنیز پشت‌بام و سنگ‌های نما لازم است که مورد بازرسی قرار بگیرد. و در صورت مشاهده هرگونه علامت و تغییر رنگ و شل شدن یا افتادگی، مهندس ناظر باید مالک را وادار به رفع نواقص و عیب‌های بنا کند و تا زمان رفع نواقص از امضای برگه استحکام بنا خودداری کند.

مدارک لازم استحکام بنا چیست؟

مالک ساختمان برای دریافت برگه استحکام بنا باید مدارک لازم استحکام بنا را تهیه و به مهندس ناظری که قرار است استحکام و ایستایی ملک را بررسی و گواهی را امضا کن ارائه دهد.

 

مدارک لازم استحکام بنا شامل:

پایان کار قبلی

عکس وضعیت موجود
کپی سندکپی مدارک شناسایی مالک یا وکیل او

محاسبه تعرفه نظارت مهندس ناظر برای تایید و امضای برگه استحکام بنا چگونه است؟

قطعاً برای بررسی و تأیید مقاومت ساختمان باید مبلغی به عنوان هزینه نظارت به مهندس ناظر پرداخت شود. تعرفه نظارتی خدمات مهندسی هر ساله تغییر می کند ، به طوری که تعرفه نظارت بر اساس نرخ مصوب همان سال اعلام شده توسط نظام مهندسی محاسبه می شود. در حال حاضر ، در سال 1398 ، میزان نظارت مهندس ناظر برای هر متر ساختمان 3000 تن است.

تعرفه نظارتی خدمات مهندسی هر ساله تغییر می کند ، به طوری که تعرفه نظارت بر اساس نرخ مصوب همان سال اعلام شده توسط نظام مهندسی محاسبه می شود. در حال حاضر ، در سال 1398 ، میزان نظارت مهندس ناظر سه هزار تن در هر ساختمان است.

دلایل داشتن پایان کار چیست؟

پس از اتمام عملیات ساختمانی ، در صورت تأیید ملک توسط شهرداری و دارای عناصری مانند تخلف ، بدهی و از همه مهمتر گواهی استحکام ساختمان ، شهرداری برای مالک گواهی نامه حق تکمیل صادر می کند کار. این گواهی پایان کار ساخت را تأیید می کند. اگر ملک فاقد گواهی پایان کار باشد ، مالک نمی تواند ملک را بفروشد ، سند را به نام خودش یا شخص دیگری مهر و موم کند.

مالک باید برای صدور گواهی پایان کار به شهرداری مراجعه کند تا ثابت کند مقررات قانونی و فنی مربوط به ساخت و ساز توسط یک کارمند و یک کارشناس فنی رعایت شده است.

پس از تأیید انطباق با پروانه ساخت و نقشه صادر شده توسط کارشناس شهرداری و انطباق با مقررات قانونی و فنی مربوطه ، شهرداری در مراحل فنی و اداری پایان ساختمان را طبق گواهی فنی املاک صادر می کند.

بدون داشتن گواهی پایان کار ، ملک مورد سوال است و او نمی تواند به طور قانونی ملک را بفروشد.

بعضی اوقات ساختمانهایی که به دلایل مختلف مانند تخلف فاقد گواهی پایان کار هستند ، ملک را به عنوان وکیل با قیمت کمتری نسبت به عرف محلی می فروشند که البته این امر خطرات زیادی را برای خریدار به همراه دارد.

مدارک لازم جهت اخذ گواهی پایان کار

  1.  اصل و کپی سند مالکیت
  2. اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی مالک
  3. درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه
  4. اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
  5.  اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
  6.  ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تادییه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
  7.  اصل و کپی پروانه ساختمانی
  8.  نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه به همراه CD
  9.  گواهی عدم خلاف قبلی در صورت وجود
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button