دستورالعمل هایی برای بهسازی و ارتقای ایمنی ساختمان ها

دستورالعمل هایی برای بهسازی و ارتقای ایمنی ساختمان ها

بهسازی و ارتقای ایمنی ساختمان ها جز مهمترین و پراهمیت ترین مسائل هر شهر و منطقه ایی مباشد. در همین خصوص محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، دستورالعمل هایی برای بهسازی و ارتقای ایمنی ساختمان های موجود تهیه کرده اند که در ادامه به طور کامل سخنان ایشان را میشنویم.

به نقل از محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی :

     

ما در کشور حدود 23 میلیون واحد مسکونی داریم که بخش عمده ای از آنها زمانی ساخته شده اند که مقررات ملی ساختمان وجود نداشته و یا به دلایلی با آنها رعایت نشده است.

به همین جهت مقولاتی مثل زلزله، آتش سوزی و سایر اتفاقات غیر مترقبه به عنوان خطرات بالقوه برای این ساختمان ها به شمار رود، پس علاوه بر اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان در ساختمان های جدید، باید برای ساختمان های موجود هم اندیشه کنیم.

پس از حوادت آتش سوزی پلاسکو و زلزله سرپل ذهاب تصمیم گرفته شد که ما دستورالعمل هایی را برای بهسازی ساختمان های موجود و ارتقای سطح ايمنی آن ها انجام دهیم، البته ایمنی آن ها را نمی توانیم به سطحی برسانیم که در آیین نامه هایی مثل آیین نامه 2800 و مقررات ملی ساختمان وجود دارد، ولی می توانیم آن را به حد قابل قبولی برسانیم که در مواجه با خطرات و حوالات احتمالی سطح خسارات را به حداقل برسانیم.

به همین جهت مجموعه مقرراتی را تنظیم کرده ایم که برای وزارت راه و شهرسازی ارسال شده و پیشنهاد ما این بوده که به عنوان مبحث ۲۳ ذيل مقررات ملی ساختمان قرار گیرد. علاوه بر آن به طور خاص برای زلزله در ساختمان های متداول، یک سری دستورالعمل های نسبتا ساده تدوین کردیم که بتواند خسارات جانی را در این ساختمان ها کاهش داده و خسارات مالی را به حداقل برساند و در این زمینه با مدیریت شهری موضوع را پیش بردیم.

یک مبحث مهمی هم که در حال حاضر داریم این است که با همکاری شورای شهر و مدیریت شهری بتوانیم فرایند گرفتن پروانه برای گرفتن ساختمان ها را بسیار سهل کنیم.

محمد شکرچی زاده

بیشتر بخوانید : اصول طراحی نمای ساختمان 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button