تاخیر دو ساله در بازسازی اورژانس بیمارستان شهید رجایی تنکابن

تاخیر دو ساله در بازسازی اورژانس بیمارستان شهید رجایی تنکابن

به گزارش ایرنا ، شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن واقع در غرب مازندران تنها یک بیمارستان دولتی دارد که بسیاری از بیماران منطقه به آنجا مراجعه می کنند و در ایام تعطیل بویژه نوروز و تابستان تعداد مراجعات به دو برابر نیز افزایش می‌یابد.

در سال های اخیر یک بیمارستان خصوصی نیز در این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرد تا امکان انتخاب برای بیماران جهت بستری و درمان فراهم شود ، اما گویا بسیاری از بیماران به دلیل عدم توان مالی ترجیح می دهند که در بیمارستان دولتی بستری شوند و ظرفیت پذیرش بیمار در این بیمارستان همیشه تکمیل است.

 

البته از سال ۹۰ کلنگ یک بیمارستان دولتی فوق تخصصی جراحی قلب باز در این شهرستان به زمین زده شد، اما با گذشت یک دهه هنوز به بهره برداری نرسیده است و مردم همچنان چشم انتظار افتتاح آن هستند.

تصمیم برای بازسازی اورژانس تنها بیمارستان دولتی تیر ماه سال ۹۸ اتخاذ شد و قرار بود طی ۹ ماه انجام شود. به همین دلیل هم بخش اورژانس با وجود کمبود فضا به ساختمان اصلی بیمارستان منتقل شد تا بیماران سرپایی پذیرش و درمان شوند.

سرعت عملیات اجرایی این پروژه در ابتدا بسیار خوب بود اما هر چقدر که جلوتر رفت پیشرفتی نمایان نشد. مسئولان هم در پاسخ به چرایی محقق نشدن بازسازی ۹ ماهه اورژانس اعلام کردند که ستون های ساختمان نیاز به تقویت دارد و این کار نیز بسیار زمان بر است .

با شیوع کووید۱۹ و افزایش تعداد بستری ها ، کمبود فضای فیزیکی جهت پذیرش و درمان بیماران کرونایی به دلیل تخریب ساختمان اورژانس بیش از پیش احساس شد به طوری که هم کادر درمانی و پرستاری و هم بیماران در شرایط سختی قرار گرفتند.

اکنون دو سال و نیم از زمان آغاز بازسازی اورژانس بیمارستان شهید رجایی تنکابن می گذرد و در این مدت مردم نظاره گر عدم تحقق وعده مسوولان هستند بدون آن که پاسخ شفافی داده شود .

 

عدم احساس مسوولیت

یک شهروند تنکابنی با ابراز تاسف از طولانی شدن روند بازسازی اورژانس بیمارستان شهید رجایی گفت : وضعیت اورژانس بیمارستان بسیار اسفناک بود و وقتی شنیدیم که قرار است بازسازی صورت گیرد بسیار خوشحال شدیم.

حبیب همرنگ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این شهر از کمبود فضای بیمارستانی رنج می برد و برای آنکه بیماران با مشکل مواجه نشوند ، هرگونه اقدامی همچون بازسازی یا نوسازی می بایست در اسرع وقت صورت گیرد.

وی این پروژه را نمادی از  بی مسوولیتی دانست و اظهار داشت : روند ساخت پروژه های درمانی در این شهرستان همیشه طولانی بوده و بسیاری از بیماران برای معالجه و درمان به مرکز استان یا به تهران مراجعه می کنند که علاوه بر صرف هزینه زیاد ، برای بیماران نیز خطرناک است.

این شهروند تنکابنی یادآور شد : باید مسوولان تلاش کنند که این پروژه ها را در زمان تعیین شده به اتمام برسانند تا کام مردم منطقه با بهره مندی از آنها شیرین شود.

هزینه ۱۰ برابری

رییس بیمارستان شهید رجایی تنکابن نیز در تشریح آخرین وضعیت بازسازی ساختمان اورژانس به خبرنگار ایرنا گفت : ساختمان اورژانس بیمارستان در سال های گذشته از شرایط مناسبی جهت پذیرش و درمان بیماران برخوردار نبود و بنابراین در سال ۹۸ تصمیم گرفته شد تا فضای داخلی آن بازسازی شود.

ابراهیم ناظریان افزود : در ابتدا تصمیم بر این بود که تنها یک سری اقدامات در زمینه هتلینگ ، نازک کاری با تخریب تعداد محدودی دیوار صورت گیرد و برای آن بازه زمانی ۹ ماهه با اعتباری حدود ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

وی اظهار داشت : پس از آنکه پیمانکار این پروژه فضای داخلی ساختمان اورژانس را تخریب کرد مشخص شد که ستون های ساختمان اورژانس از استقامت لازم برخوردار نیستند و باید تمامی ۴۸ ستون ساختمان مقاوم سازی شود.

ناظریان با بیان اینکه مقاوم سازی ستون ها علاوه بر زمان بر بودن ، هزینه زیادی را به همراه داشت ، خاطرنشان کرد: برای مقاوم سازی ستون ها می بایست از زیر زمین ساختمان اورژانس که هم انبار دارویی بیمارستان و هم بایگانی مدارک پزشکی بود شروع می کردیم که همین مسئله باعث وقفه چند ماهه در بازسازی اورژانس شد.

وی تصریح کرد : پس از انتقال انبار دارویی بیمارستان و بایگانی مدارک پزشکی ، پیمانکار پروژه اقدام به مقاوم سازی ستون ها نمود ، اما از آنجا که روند کندی داشت تصمیم به تغییر پیمانکار گرفته شد و سرانجام در تیر ماه ۹۹ اتمام پروژه را به پیمانکار جدید سپردند.

رییس بیمارستان شهید رجایی تنکابن گفت : با شروع به کار پیمانکار جدید شاهد افزایش قیمت ها بودیم و همین مسئله باعث شد تا پیش بینی بودجه بازسازی از ۲ میلیارد تومان به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یابد که نگرانی هایی را در تامین اعتبار به همراه داشت.

وی انتقال آزمایشگاه از ساختمان اورژانس به ساختمان درمانی بیمارستان را از دیگر مشکلات این پروژه دانست و افزود : حدود سه ماه زمان برد تا آزمایشگاه را به داخل ساختمان درمانی بیمارستان انتقال دهیم و در این مدت خدمات رسانی به بیماران بدون وقفه ادامه داشت.

 

این مسئول با اشاره به اینکه جا به جایی مرکز سی تی اسکن اورژانس نیز بزودی انجام می شود ، اظهار داشت : قراردادی که با پیمانکار جدید بسته شد حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و قرار است در کمتر از ۱۰ ماه بازسازی اورژانس به تمام برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون هشت میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است ، خاطرنشان کرد : در مجموع حدود ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی ساختمان اورژانس بیمارستان شهید رجایی تنکابن هزینه خواهد شد در حالی که پیش بینی اولیه برای این پروژه حدود ۲ میلیارد تومان بود.

ناظریان یادآور شد: این پروژه تنها پروژه ای در استان بود که با وجود تغییر تحولات صورت گرفته ، به کار خود ادامه داد و مشکلی هم در تامین اعتبار آن نداریم و امیدواریم زودتر از موعد مقرر به اتمام برسد تا مردم منطقه از آن بهره مند شوند.

غافلگیری کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن نیز در خصوص روند اجرایی پروژه های درمانی این شهرستان گفت : ساختمان اورژانس بیمارستان شهید رجایی نیاز به بازسازی داشت و برای این منظور در تیر ماه ۹۸ اقدامات اولیه شامل جابه جایی ها و تخریب صورت گرفت اما متاسفانه در بهمن ماه با موج کرونا مواجه شدیم و برنامه های ما تحت تاثیر آن قرار گرفت.

نیما نژاد مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کمبود اعتبار و طولانی شدن جابه جایی اورژانس از یکسو و شرایط سخت کرونایی از سوی دیگر موجب شد تا بازسازی این پروژه با وقفه ای چند ماهه مواجه شود .

وی اظهار داشت : دانشگاه علوم پزشکی مازندران در تلاش است تا این پروژه را هر چه سریع تر به اتمام برساند و اقدامات خوبی هم برای این منظور در ماه های اخیر صورت گرفته است.

تژاد مقدم با اشاره به اینکه قسمت پاراکلینیک اورژانس شامل سی تی اسکن و رادیولوژی بزودی تحویل بیمارستان داده خواهد شد ، خاطر نشان کرد : با راه اندازی اورژانس علاوه بر اینکه فضای مناسبی جهت پذیرش بیماران فراهم خواهد شد ، خدمات دهی به بیماران با استقرار متخصص طب اورژانس در سریعترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

وی یادآور شد : پروژه های زیادی در بخش بهداشت و درمان تنکابن در حال ساخت است که با بهره برداری از آنها ظرفیت حوزه سلامت شهرستان متحول خواهد شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button