عمومی شدن بحث ایمنی ساختمان و منازل

عمومی شدن بحث ایمنی ساختمان و منازل

برای پیشگیری از بوجود آمدن حوادث تلخ و ناگوار ساختمانی بهتر است تا به مسئله ایمن سازی ساختمان ها بیشتر بپردازیم. به همین جهت ایمنی ساختمان و منازل یک بحث عمومی و همه گیری می باشد. که باید به این مسئله اهمیت بسیاری دهیم.

به نقل از سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران:

باید بحث ایمنی را به یک مطالبه عمومی بدل کنیم.

عدم ایمنی موضوعی است که سرمایه های انسانی و امنیت اقتصادی ما را تهدید کرده و ممکن است حتی امنیت ملی ما را در پاره ای موارد دچار مخاطره کند.

تلاش ما این است که ایمنی را به عنوان یک مطالبه عمومی در جامعه جا بیاندازیم تا مردم همانطور که در خرید بسیار از ملزومات موضوع کیفیت را سرلوحه قرار می دهند. در خرید ساختمان ها نیز موضوع کیفیت به طور عام و ایمنی به صورت خاص غافل نباشند.

در مقوله ایمنی دستگاه های مسئول به خصوص سیستم های مدیریت شهری و بعضی از مراجع تصمیم ساز و تقنینی باید ورود پیدا کنند تا این موضوع به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود.

چرا که اگر در هر حادثه ای دولت ورود پیدا کرده و هزینه های آن را پرداخت کند و سازنده و بهره بردار عملا هیچ نقشی را به عهده نگیرند باعث نوعی اطمینان خاطر کاذب خواهد شد و یک نوع بیمه رایگان و مجانی را تداعی م یکند که دستگاه های بیمه گذار را از صنعت ساختمان دور میکند، در حالی که در احکام برنامه پنجم توسعه کشور بحث بیمه کیفیت ساختمان کسور یک موضوع اجتناب ناپذیر است که باید به آن نزدیک شویم.

به عبارت دیگر ما باید ریسک مخاطرات ساختمان های پرخطر را بین مالکین بهره برداران و بیمه گذاران توزیع کنیم تا این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

همچنین مطالعه نمایید: مراحل و چگونگی اجرای نمای آجری

 

من معتقدم که متناسب با شرایط کشور و شهر های ما قوانین مربوط به ایمنی باید بویم سازی و به روز شود و اقتباس از آیین نامه یک کشور پیشرفته نمی تواند مشکلات ما را حل کند چرا که مباحث آن متناسب با امکانات و تجهیزات آن کشورهاست و چه بسا با شرایط و امکانات ما تناسبی نداشته باشد.

در عین حال بهتر است که جایگاه آتش نشانی به عنوان یک واحد عملیاتی باز تعریف شود و موضوعات و مباحث فنی در جای دیگر جستجو شود تا فرایند بروکراتیک و تشریفات اداری کمتر شده و از طرف دیگر سطح رضایتمندی مردم بالاتر رود چرا که برازنده نیست شهروندی برای دریافت یک پروانه ماه ها درگیر شود.

یک بحث دیگر کمبود حساسیت در مدیران شهری و مردم نسبت به ایمنی د ساختمان های کوچک تر است که موجب شده عمده تلفات انسانی ما در این بخش دیده شود.

فراموش نکنیم کلینیک سینا اطهر یک ساختمان چهار طبقه بوده که به خاطر یک حادثه حریق 20 نفر تلفات انسانی داده است پس شاید رویکردهای ما باید عوض شود و حساسیت ما نسبت به موارد اینچنینی بالاتر رود.

در این میان مباحث دیگری نیز مطرح است مانند برخی قوانین بسیار قدیمی در حوزه شهریازی که امروز با مقتضیات کشور و شهر ما سازگار نیستند و باید مورد بررسی قرار گرفته و به روز شوند.

ورود مهندسین و سازندگان ذیصلاح در چرخه تولید ساختمان نیز یکی از ضروریات است که باید به آن بپردازیم و ر اندازه که آن ها را در چرخه تولید ساختمان به کار بگیریم و دست سازندگان غیر متخصص را از این حوزه کوتاه کنیم. می توانیم مطمئن شویم که ساختمان هایی ایمن و به تبع آن شهرهایی ایمن با تاب آوری بالا و ارتقا یافته خواهیم داشت.

سید حمید موسوی
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button