طراحی روف گاردن و اجرای آن در ساختمان

طراحی روف گاردن ساختمان

قبل از آنکه به بررسی طراحی روف گاردن ساختمان بپردازیم بهتر است به چیستی روف گاردن نگاهی داشته باشیم. یکی از عوامل مهم در زیبا سازی پشت بام و زیبا سازی ساختمان داشتن یک روف گاردن زیبا و شیک می باشد. در ادامه به بررسی کامل طراحی روف گاردن ساختمان میپردازیم. با بانیان نما همراه باشید.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن roof garden یا فضای سبز بر روی پشت بام, به طور کلی به فضای سبز بر روی پشت بام میگویند. که یک فضای سبز مملو از گیاهان و میز و صندلی برای نشستن می باشد.

از روف گاردن می توان برای قرار دادن چند گلدان روی پشت بام استفاده کرد. انتخاب طراحی روف گاردن ساختمان بستگی به عوامل متعددی از قبیل نوع ساختمان، تعداد طبقات، زیرساخت ساختمان، شرایط آب و هوایی و … دارد.

به طور کلی در روف گاردن ها از چمن مصنوعی، انواع درختان که مناسب پشت بام هستند، گیاهان مخصوص و صندلی و میز استفاده میشود. که همانطور که در ابتدا گفتیم علاوه بر زیبایی که به ساختمان شما میدهد، پشت بام شما تبدیل به یک فضای عالی برای نشستن می شود و همچنین به زیباسازی شهر نیز کمک خواهد کرد.

مزیت داشتن روف گاردن  در ساختمان چیست؟

نکته مهم در مورد طراحی روف گاردن ساختمان این است که قبل از اجرای این روش روف گاردن باید از مقاومت ساختمان در برابر بار مرده ایجاد شده روی سقف مطلع شوید. آ یا در محاسبات ساختار ساختمان شما … بار مرده ناشی از قرار دادن باغ ها و خاک های اشباع سنگین در نظر گرفته می شود؟ اگر هیچ اطلاعاتی در این مورد ندارید و به ایمنی و مقاومت ساختمان خود در برابر میزان بار مرده ناشی از روف گاردن شک دارید – بهترین راه برای ایجاد فضای سبز روی سقف-استفاده از روش قابل حمل مدولار است.

در این روش از گلدان های مردمی و جعبه های گل برای مدیریت باغ پشت بام استفاده می شود. گلدان ها بسته به نوع مصرف-می توانند یک سطح سبز گسترده یا بوته های بلند زیبا داشته باشند. در حقیقت, تفاوت بین این روش از اصل و نسب به دو سبک قبلی, و غیره. از نظر ظاهر, محصول برجسته, بلکه از نظر ساختار, سرعت, ایمنی, تنوع, مدرنیته, بودن و … می تواند باشد

طراحی روف گاردن و اجرای آن در ساختمان

در بیشتر مناطق شهری، داشتن فضای سبز و باغچه محدود به فضاهای کوچکی از حیاط خانه شده است. اگر احساس می کنید فضای زیادی ندارید و اگر می خواهید فضای زیبایی در خارج ساختمانتان داشته باشید مطالب زیر می تواند به شما کمک کند. شاید در فکر این باشید که فضای سبزی در پشت بام خود طراحی کنید. فضای سبز (روف گاردن) در پشت بام راهی مناسب برای افزایش فضای سبز در مناطق شهری می باشد که هم چنین باعث استفاده ی بهینه از فضاهای بی استفاده در ساختمان می شود.

چگونگی طراحی روف گاردن

در طراحی روف گاردن ساختمان در مرحله اول، از قوانین ساختمانی و معماری در منطقه ی خود آگاهی پیدا کنید. طراحی روف گاردن در بعضی مناطق ممنوع است و یا احتیاج به مراحل خاصی برای تاییدیه گرفتن دارد. پس بهتر است قبل از اینکه آغاز به کار و صرف هزینه و وقت خود  کنید، از این شرایط اطلاع پیدا کنید.

بعضی از ساختمان ها به گونه ای طراحی شده اند که امکان تحمل اضافه وزنی را در پشت بام ندارند و بعضی دیگر ممکن است این تحمل را داشته باشد ولی مقدار این اضافه وزن محدود می باشد. یک مهندس معمار اطلاعات درستی در این مورد به شما می دهد. حتی اگر ساختمان شما توانایی تحمل وزن اضافه از طرف پشت بام را دارد، اما میزان این وزن نقش مهمی را در طراحی ایفا می کند.

سعی کنید از حداقل وزن موجود در طراحی روف گاردن ساختمان استفاده کنید. از گلدانهایی با جنس پلاستیکی، فایبرگلاس و یا فوم استفاده کنید و استفاده از گلدانهای سنگی را به حداقل برسانید.  برای پرکردن گلدان هایتان به جای استفاده از خاک رس، از خاک های سبک استفاده کنید.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که باغچه در پشت بام در معرض باد بیشتر نسبت به باغچه های حیاط  قرار دارد. بنابراین شما احتیاج به استفاده از بادشکن دارید. سعی کنید از داربست و یا بادشکن های مشبک برای روف گاردن خود استفاده کنید. بادشکنی که جریان باد را مختل می کند نسبت به نوعی که به طور کامل مانع جریان باد می شود، موثرتر است. زیرا در واقع شما نمیخواهید جریان باد را متوقف کنید بلکه سعی در کنترل آن دارید.

در مورد چگونگی آبرسانی به آبرسانی پشت بام خود نیز فکر کنید. باغچه شما در پشت بام تان مخصوصاً در آب و هوای گرم نیاز بیشتری به آب رسانی دارند و از سویی به کارگیری سطل های بزرگ آب در پشت بام عملی و جالب نیست. در نظر بگیرید به کارگیری یک سیستم ذخیره سازی و یا داشتن سیستم آب رسانی اتوماتیک بسیار در این امر موثر است. با به خاطر داشتن این موارد، متوجه خواهید شد که روف گاردن می تواند فضایی آرامش بخش را برای شما فراهم کند.

همچنین بخوانید:

  • نمای سرامیک
  • نمای مدرن
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button