بهترین چوب برای نمای ساختمان

بهترین چوب برای نمای ساختمان

زمانی که قصد دارید تا برای نمای ساختمان خود از چوب استفاده نماید، مدام در حال جستوجوی این هستید که ببینید بهترین چوب برای نمای ساختمان چیست تا از آن برای نمای ساختمان خود استفاده نماید. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با این مسئله صحبت نمایم. با بانیان نما همراه باشید تا در ادامه ببینیم بهترین چوب برای نمای ساختمان کدام نوع چوب می باشد… در حال حاضر از مصالح زیادی برای طراحی نمای ساختمان ها استفاده می شود. یکی از مصالحی که امروزه در نمای ساختمان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، و زیبایی زیادی دارد، جنس آن چوب ترمووود است. استفاده از چوب در نمای بیرونی ساختمان یک طراحی بسیار خلاقانه است.

بهترین چوب برای استفاده در نمای ساختمان چیست؟

بدون شک مهمترین قسمت هر ساختمانی که در نظر بازدیدکننده مقدم بر هر چیزی است نمای ساختمان است. معمولاً با توجه به سبک و بودجه مورد نظر از مصالح مختلفی برای ساخت نما استفاده می شود، اما مطمئناً هیچ نمایی نمی تواند ساختمانی را زیباتر و جذاب تر از چوب کند.

استفاده از نماهای چوبی نه تنها در سبک های سنتی، بلکه در معماری مدرن نیز دیده می شود و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. ساخت نمای چوبی نه تنها ساختمان را یکنواخت جلوه می دهد، بلکه طبیعی بودن آن هماهنگی بیشتری با محیط اطراف ایجاد کرده و به زیبایی محیط کمک می کند.

برای این منظور از انواع چوب استفاده می شود اما از آنجایی که استحکام و دوام حرف اول را برای نمای ساختمان می زند و از اولویت های مهم به شمار می رود، امروزه بهترین چوب برای نمای ساختمان، چوب ترمووود است.

یک نوع چوب برتر مناسب برای ساخت نما

از مدل های مختلف چوب مانند چوب ترمو، چوب فرآوری شده و چوب HPL می توان در نمای ساختمان استفاده کرد. این تنوع بالا، انتخاب بهترین چوب برای نما را برای عموم مردم کمی سخت کرده است. از تمامی این چوب ها می توان در نمای ساختمان استفاده کرد و هر کدام از این چوب ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای انتخاب بهترین چوب برای نما باید با خواص همه این چوب ها آشنا باشید.

با توجه به اینکه برای ساخت نما از چوب زیاد استفاده می شود هزینه این مصالح در ساخت نما بسیار مهم است. یکی از برجسته ترین انواع چوب که در نمای ساختمان کاربرد فراوانی دارد، چوب HPL است. این ماده کاملاً چوبی نیست و فقط یک پوشش چوبی روی آن دارد. به همین دلیل قیمت تمام شده چوب HPL نسبت به سایر چوب های مورد استفاده در نما کمتر است.

چوب HPL; یکی از بهترین گزینه های چوب برای نما

اگر برای نمای ساختمان در ساختمان خود به چوب زیادی نیاز دارید، چوب HPL می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. شایان ذکر است که کیفیت این مدل چوبی نسبت به سایر مدل ها پایین تر است. مزایای استفاده از چوب HPL به شرح زیر است:

  1. قیمت بسیار پایین
  2. نصب سریع و آسان
  3. کیفیت و دوام خوب
  4. وزن سبک نسبت به سایر چوب های مورد استفاده در نمای ساختمان

چوب فرآوری شده؛ مقاوم در برابر پیچش و خم شدن

چوب فرآوری شده یا مهندسی شده یکی از پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز است. این نوع چوب در بسیاری از سازه های چوبی استفاده می شود. در سازه هایی که مقاومت نمای چوبی بسیار مهم است. بهترین چوب برای نما، چوب فرآوری شده است. این چوب در برابر خمش و پیچ خوردگی مقاوم بوده و به دلیل فرآوری خاصی که روی آن انجام می شود از استحکام خوبی برخوردار است.

چوب فرآوری شده در طی فرآیندی رطوبت خود را از دست می دهد و سپس با یک چسب مخصوص پوشانده می شود. در نتیجه این فرآیند گره ها و ترک های مخرب چوب از بین می رود تا در برابر انواع خمش و پیچش مقاوم باشد. شایان ذکر است که از چوب مهندسی بیشتر در اسکلت چوبی استفاده می شود اما به دلیل مقاومت و دوام بالا در نمای ساختمان نیز استفاده می شود.

چوب IPE؛ گران و با کیفیت

یکی از بهترین و بالاترین عیار چوب مورد استفاده در نمای ساختمان، چوب IPE است. این نوع چوب در بازار ایران فقط به صورت وارداتی موجود است و شرکت های بسیار محدودی چوب IPE را به ایران وارد می کنند. چوب IPE در مقایسه با سایر انواع چوب های مورد استفاده در نما، قیمت بالاتری دارد، اما از کیفیت و دوام بالاتری نیز برخوردار است.

این نوع نمای چوبی نیازی به عملیات حرارتی ندارد و به طور طبیعی در برابر رطوبت و پوسیدگی مقاوم است. اگر دوام و مقاومت نمای چوبی برای شما بسیار مهم است; چوب IPE برای شما مناسب است. لازم به ذکر است که از این چوب برای تزئین و ساخت سازه های چوبی مانند آلاچیق نیز استفاده می شود.

چوب ترمووود بهترین چوب برای نما است

به گفته بسیاری از معماران و سازندگان، بهترین چوب برای نما، چوب تریم است. این چوب در برابر پوسیدگی، رطوبت و انواع قارچ ها و کپک ها تحت فرآیندهای حرارتی مقاوم بوده و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. چوب ترمووود پرمصرف ترین نوع چوب مورد استفاده در نماسازی است و در سازه های چوبی مانند آلاچیق نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است که چوب ترمووود ظاهر بسیار زیباتری نسبت به سایر انواع چوب های مورد استفاده در نما دارد. همچنین به روش های مختلف مانند نصب با گیره و پیچ می توان از ترمووود برای ایجاد نمای ساختمان استفاده کرد.

بهترین چوب برای نمای ساختمان چیست؟

استفاده از چوب برای نمای ساختمان موضوعی است که از گذشته وجود داشته و طرح و ایده ای خلاقانه محسوب می شود و برای بازدیدکنندگان جذابیت خاصی داشته است.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، برای ساخت نما می توان از چوب های مختلفی استفاده کرد، اما از آنجایی که نما نمای بیرونی ساختمان محسوب می شود و مستقیما با عوامل محیطی مختلف در تماس است، باید مقاوم باشد. پایدار باشد و کاملاً با محیط سازگار است.

به همین دلیل بهترین چوبی که برای نمای ساختمان استفاده می شود، چوب تریم است که یکی از مقاوم ترین و بهترین مصالح برای نمای ساختمان در اقلیم ها و زمین های مختلف می باشد.

ترموود از آن دسته چوب هایی است که در کنار زیبایی فوق العاده خود دارای ویژگی های متمایزی است که آن را از سایر انواع چوب متمایز کرده و توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده است بهترین چوب برای نمای ساختمان با ویژگی ها و مزایای آن معرفی شود تا بتوانید دیدی کامل و واضح داشته باشید و بهترین گزینه را برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که برای خرید الوار با کیفیت باید به نمایندگی های معتبر و تولیدکنندگان حرفه ای در این زمینه مراجعه کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button