کدام سنگ مناسب برای نمای ساختمان است؟

سنگ مناسب برای نمای ساختمان

وقتی که تصمیم داریم تا برای نمای ساختمان، از سنگ استفاده کنیم اولین سوالی که در ذهنمان می آید این است که سنگ مناسب برای نمای ساختمان کدام است؟ خب با توجه به تنوع زیاد در نمای سنگ این سوال کاملا طبیعی می باشد. درادامه به بررسی سنگ مناسب برای نمای ساختمان خواهیم پرداخت. با بانیان نمای مبنا همراه باشید.

کدام سنگ ها در نمای ساختمان استفاده میشود؟

سنگ یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته مردم از سنگ برای احداث خانه استفاده می کردند و اهمیت این متریال نسبت به فلز بالاتر بود. در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی استخراج سنگ آسان تر شده و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی و هم چنین سنگ کاری ساختمان به طور چشمگیر افزایش یافته است.

کدام سنگ ها در نمای ساختمان استفاده میشود؟
کدام سنگ ها در نمای ساختمان استفاده میشود؟

 

کدام سنگ ها برای نمای ساختمان مناسب است؟

سنگ ها دارای قابلیت های منحصر بفردی هستند که قابل مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نمی باشند. از جمله ویژگی های آنها می توان به دوام و مقاومت بسیار بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیر قابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و … اشاره نمود. از سنگ برای پوشش دیوار داخلی ساختمان، نماکاری، زیرسازی جاده ها، دیوار و شالوده، کف خیابان و پیاده رو و تزئینات مختلف استفاده می شود.

موادی که از سنگها تهیه می شود و کاربرد آن ها متفاوت می باشد که هر کدام با توجه به خصوصیات سنگ ویژگی های خاص خود را دارند.
سنگ ها به دلیل مقاومت و پایداری در برابر عوامل مختلف در ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. در عصر حاضر به دلیل آسان شدن عملیات استخراج سنگ، استفاده از آن در حال گسترش است و در مکان های مختلف ساختمان از آن استفاده می شود. از جمله موارد کاربرد سنگ ها در صنعت ساختمان سازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از سنگ برای کف ساختمان
  • استفاده از سنگ برای پلکان
  • استفاده از سنگ برای پوشش دیواری
  • استفاده از سنگ برای نمای ساختمان
کدام سنگ ها برای نمای ساختمان مناسب است
کدام سنگ ها برای نمای ساختمان مناسب است

کف ساختمان و پلکان

سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. سنگ کف ساختمان باید قابل برش در یک جهت باشد همانند سنگ های رسوبی و دگرگون که این مزیت را دارا هستند. علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. از جمله سنگ هایی که برای کف و پلکان مناسب می باشند، می توان سنگ های کوارتزیت و گنایس را نام برد.

پوشش دیوارهای داخل ساختمان

استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می بخشد. اصولاً از سنگ برای پوشش دیوار حمام وسرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها، سالن های غذاخوری و … استفاده می شود. سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشد. علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود.

بهترین نوع سنگ برای ساختمان
بهترین نوع سنگ برای ساختمان

نماکاری ساختمان با استفاده از سنگ

یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، نماکاری ساختمان است. برای نمای ساختمان از سنگ های بادوام و مقاوم استفاده می شود تا در برابر عوامل مختلف محیطی دچار آسیب نشوند. شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، یخبندان، گرد و غبار، باران های اسیدی، آلودگی هوا و … از جمله عواملی هستند که بر مقاومت سنگ اثر می گذارند.

بنابراین قبل از سنگ کاری نما و خرید سنگ باید به بررسی کانی های آن پرداخته شود. سنگ هایی که دارای کانی آهن هستند مقاومت بالایی در برابر فرسودگی ندارند و در برابر آب و هوا اکسید می شوند. علاوه بر آن اگر ناخالصی در قسمتی از سنگ دیده شود می تواند منجر به تخریب آن گردد.

سنگ مناسب برای نمای ساختمان را بر اساس منطقه و شرایط آب و هوایی که ساختمان در آن بنا شده انتخاب می کنند. برای مثال سنگ هایی که تخلخل کمی دارند برای مناطق سردسیر مناسب هستند زیرا یخبندان و یا وزش باد منجر به تخریب آنها نخواهد شد. قبل از نماکاری باید عمر مفید ساختمان تخمین زده شود، سپس با توجه به آن سنگ نما انتخاب گردد. در کل سنگ نما به دلیل قرار گرفتن در هوای آزاد و شرایط متغیر جوی باید از پایداری لازم برخوردار باشد.

آشنایی بیشتر با سنگ

سنگ‌ها در ساختمان سازی، صنایع، پزشکی و غیره به کار می‌روند. این سنگ‌ها در دسته‌های گوناگون و متنوعی نام گذاری می‌شوند که بعضا نام معدن سنگ به عنوان اسم آن استفاده می‌شود.رایج ترین سنگ‌های ساختمانی عبارتند از:

  •  گرانیت
  •  ماسه سنگ‌ها
  • سنگ‌های آهکی
  •  کوارتزیت
  •  سنگ‌های رسی
  • تراورتن

سنگ مناسب برای نمای ساختمان باید دارای مشخصات زیر باشند :

  1. بافت سنگ باید ساختمانی سالم داشته باشد، یعنی بدون شیار، ترک و رگه‌های سست باشد.
  2.  بدون هرگونه خلل و فرج باشد
  3.  پوسیدگی نداشته باشد
  4.  یکدست، یکنواخت و همگن باشد
  5. سنگ ساختمانی نباید آب زیاد جذب کند، لذا نباید:
    الف- در آب متلاشی یا حل شود
    ب- تمام یا قسمتی از آن بیش از ۸ درصد وزن خود آب بمکد
  6. سنگ ساختمانی نباید آلوده به مواد طبیعی و مصنوعی باشد. سنگ باید شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط را تحمل کند، لذا باید:
    الف- در برابر باد، یخبندان، تغییرات دما و در صورت وجود جریان آب در مقابل آن و کلیه عوامل فرسایش مقاومت کند
    ب- در برابر محیط‌های شیمیایی اسیدی و قلیایی و همچنین عمل آبکافت و اکسیداسیون مقاومت کند
  7. مقاومت فشاری برای قطعات باربر نباید کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد
  8. در مقابل سایش مقاوم باشد

همچنین بخوانید:

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button