سیستم نصب نمای خشک

سیستم نصب نمای خشک

سیستم نصب نمای خشک چیست؟ نصب نمای خشک یکی از مدرن ترین و کاربردی ترین روش های مورد استفاده در ساخت و سازهای مدرن است و طراحی سیستم های مختلف آن مطابق با آخرین مقررات ساختمان انجام می شود.

مواد روکش استفاده شده در سیستم های نمای خشک و مدرن  شامل سرامیک های پرسلانی، سنگ، سرامیک های سفالی، پانل سیمانی الیافی، پانل های HPL، ورق های کامپوزیت آلومینیوم، شیشه های دو جداره یا شیشه های چند لایه چند لایه و چوب ترمو است.

به دلیل اهمیت خاص نمای سبک هنگام ساخت نمای خشک، از پروفیل های توخالی یا آلومینیوم برای زیرسازی استفاده می شود.

سیستم نصب نمای خشک روشی است که در آن از ملات برای نصب سنگ، سرامیک، آجر و … استفاده نمی شود و اجرای آن توسط ابزارهایی مانند ریل و پیچ و سایر ابزارهای فلزی انجام می شود.

اکنون زمان آن است که از منظرهای پرحجم و بی روح فاصله گرفته و به سراغ دیدگاه های مدرن و پیشرفته برویم. این به معنای یک سیستم نمای خشک است که با آخرین فن آوری تولید می شود تا نمای ساختمان های ما ظاهری زیبا و با کیفیت داشته باشد.

سیستم نمای خشک نوعی نما است که توسط مهندسان آمریکایی برای برج های بلند در دهه 1970 طراحی شده و در بیشتر ایالت های آن کشور مورد استفاده قرار گرفته و پس از چند سال به دلیل کاربرد زیاد و مطابقت با استانداردهای جدید ساختمان وارد ایران شد. با گذشت زمان ، این روش پیشرفت چشمگیری داشته و در مهمترین پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به گرایش بشر به زیبایی و استفاده از فناوری در دنیای مدرن، علم معماری و طراحی نمای ساختمان نیز به سرعت متناسب با این مشکل تغییر کرده است، بسیاری از شرکت ها وارد زمینه طراحی سیستم های نمای خشک شده اند.

سیستم های نمای خشک

  1. سیستم نمایان 
  2. سیستم کیل

سیستم Visible یا نمایان

در این سیستم کاشی ها با استفاده از یک براکت نصب می شوند که با پیچ یا پرچ به پروفیل های زیرسازی متصل می شود. لازم به ذکر است که این براکت ها کاشی و سرامیک چینی را هم در پایین و هم در بالای آنها کاملاً احاطه کرده اند. براکت های خاصی برای بستن کاشی های سرامیکی چینی وجود دارد که از زیر و بالای کاشی ها استفاده می شود.

سیستم Invisible یا کیل

این سیستم یک سیستم نمای تهویه با زیرساخت متشکل از پروفیل های افقی است که توسط شبکه ای از ریل های عمودی در محل خود نگه داشته می شود. لنگر نوعی پیچ است که با فرو رفتن در کاشی ها باز می شود و موقعیت خود را محکم می کند. لنگرها برای اتصال براکت ها با سرامیک های چینی طراحی شده اند. براکت یک پروفیل آلومینیومی است که به کاشی ها متصل می شود و به آرامی وارد شیارهای یک ریل افقی می شود. سرانجام ، کاشی و سرامیک پرسلان از پروفیل های افقی زیر ساز آویزان می شود.

سیستم نمای خشک به روش ها نمایان و غیره نمایان ساخته می شود که هر یک از اجزای مختلفی ساخته می شوند مانند:

  1. عایق حرارتی
  2. چهارچوب نگهدارنده
  3. فضای خالی تهویه
  4. نمای خشک و اتصالات

هر یک از اجزای سیستم نمای خشک نیز از تعدادی اتصالات شکل گرفته اند

• تایل ها
• کلیپس
• قابهای آلومینیومی
• صفحات ال شکل
• پروفیل های زیر سازی
• پیچ یا پرچ

سیستم های اجرایی نمای خشک

سیستم نما خشک از نظر عملکرد و با توجه به نوع اتصالات در کشور ما در دو دسته روش؛ قابل مشاهده و غیره کاملاً قابل مشاهده هستند در زیر توضیح مختصری در مورد هر یک از آنها خواهیم داد تا شناخت دقیق تری از این نوع نما داشته باشیم.
سیستم نمای خشک قابل مشاهده ؛ نماهای خشک به مواردی گفته می شود که قسمتی از براکت ها برای قرار دادن و نگهداری سرامیک ها از خارج قابل مشاهده باشد. با توجه به قابل مشاهده بودن اتصال دهنده های نگهدارنده و تأثیر عوامل محیطی به ویژه رطوبت بر روی این قطعات ، بهتر است از رنگ های ضد زنگ استفاده کنید تا تحت تأثیر قرار نگیرند.
سیستم نمای خشک نامرئی یا قابل مشاهده ؛ در این روش ، اتصال دهنده های مورد استفاده برای نگهداری سرامیک پس از نصب نما قابل مشاهده نیستند. این روش در مقایسه با روش مرئی از زیبایی خاصی برخوردار است ، در این سیستم ها عملیات سطحی قبل از نصب انجام می شود.

ویژگی های روش نمای خشک

سیستم نمای خشک بدون استفاده از ملات و دوغاب ساخته می شود. در حقیقت ، این روش برای اولین بار در دهه 1970 در ایالات متحده و سپس در ایران در دهه 1980 برای اولین بار در جهان انجام شد. در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

زمان اعدام را کاهش دهید

یکی از مهمترین و اساسی ترین مزایا و خصوصیاتی که یک سیستم نمای خشک می تواند برای ما به همراه داشته باشد ، کاهش زمان اجرا نسبت به انواع دیگر نما است. این مشکل به ویژه در ساختمانهای بلند مشهود است و از اهمیت زیادی برخوردار است.

کیفیت بالا

یکی دیگر از مزایای سیستم نمای خشک کیفیت بالای کار است. از نظر ایمنی ، استفاده از مواد بومی شده و سازگار با فناوری های روز برای طراحی بهتر محیط و همچنین سایر ویژگی ها ، بسیاری از شرکت ها را بر آن داشته تا به دنبال نمای خشک باشند.

کاهش قیمت بالا

در سیستم نمای خشک ، به دلیل کاهش وابستگی به مواد گران قیمت و همچنین بسیاری از عوامل ، می توان انتظار کاهش زیاد قیمت را داشت که باعث شده بسیاری از ساختمان ها از این سیستم استفاده کنند.

قیمت سیستم های نصب نمای خشک چقدر است؟

استفاده از سیستم های نمای خشک علیرغم مزایایی که دارد ، به دلیل استفاده از گران قیمت تر از مصالح ساختمانی مانند آلومینیوم و فولاد در ساخت تجهیزات زیربنایی آن ، برای همه پروژه ها امکان پذیر نیست. پروژه هایی که توانایی تأمین زیرساخت های آلومینیوم را دارند ، از جمله پروفیل های عمودی T و پروفیل های عمودی گوشه ای ، بسته به محاسبات ساختاری طراحی آلومینیوم ، وزن هر کدام بین 1 تا 2 کیلوگرم است ، باید از ابتدا شروع شوند. این پروژه باید پیش بینی های مالی مربوط به تأمین مالی تهیه و اجرای نمای خشک را انجام دهد ، تا به موقع برای تهیه تجهیزات و اتصالات نمای خشک با مشکل مالی روبرو نشوند.

مورد دیگری که باعث افزایش هزینه تجهیزات و اتصالات نمای خشک از نظر قیمت در مقایسه با سایر زیرسازی های نما می شود ، استفاده از براکت های استیل ضد زنگ یک طرفه و براکت های استیل ضد زنگ دو طرفه و همچنین استفاده از براکت های نمای آلومینیومی است. خشک است

پارامترهای موثر بر قیمت اجرای سیستم نمای خشک

  1. موقعیت جغرافیایی پروژه فعلی
    ارتفاع ساختمان
  2. نوع ساخت و ساز مورد استفاده در ساختمان
  3. نوع سیستم نصب و اجرای نمای خشک
  4. مصالحی که در ساختمان استفاده کند و همچنین برشی که این ابعاد نیاز دارند.
  5. شکل کلی معماری ساختمان و حجم ساختمان و همچنین میزان خسارتی که در سطح نما وجود دارد نیز بسیار مهم هستند.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button