جهت شناخت قطعات کرتین وال، به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

قطعات کرتین وال

امروزه کرتین وال در ساختمان ها بسیار زیاد کاربرد دارد و جزء نماهای شیشه ای پرطرفدار به حساب می‌آید. کرتین وال از قطعه ها و ابزارهای گوناگون تشکیل می شود. قطعات کرتین وال، هر کدام کارایی و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا برای شناخت بهتر قطعات کرتین وال، اطلاعات مفید و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

کرتین وال را چگونه توصیف می کنند؟

کرتین وال، یکی از پرکاربردترین نماهای شیشه ای برای ساختمان ها می باشد. این نما از شیشه و آلومینیوم تشکیل شده است. نمای کرتین وال مزایای بشماری دارد این ویژگی ها و مزایا باعث کاربرد بیشتر آن شده است. استفاده از این نوع نمای شیشه ای در ساختمان ها باعث می شود تا یک پوشش عایقی در مقابل تغییرات دمایی، آلودگی صوتی و نفوذ آب به وجود بیاید. از دیگر مزایای آن می توان به مقاومت شدید این نما در برابر بادهای زیاد و یا زمین لرزه اشاره کرد.

همچنین بخوانید: قیمت نمای کرتین وال چقدر است؟

چه مواردی متریال، ابزار و قطعات کرتین وال را تشکیل می دهند؟

متریال های اصلی و مهم کرتین وال و قطعات کرتین وال، می توان نگهدارنده ی نما و مصالحی که فضای بین دو جداره را پر می‌کند را نام برد. از پروفیل‌های آلومینیومی برای نگهداری نما استفاده می کنند و برای پر کردن فضای بین قاب های آلومینیومی یا جداره ها از شیشه بهره می برند. البته تنها شیشه برای پر کردن این فضا نیست و مصالح دیگری همچون چوب، ورق کامپوزیت و غیره نیز می توانند جایگزین آن شوند. این نوع نمای شیشه ای را اگر بخواهیم تقسیم بندی کنیم، شامل ابزارهای بسیاری می باشند. قطعات کرتین وال را می توان به انواع زیر دسته بندی کرد که با آن ها آشنا می شویم.

  • نمای نیمه فریم لس یا نیمه قاب دار (semi frame)
  • نمای فول فریم لس یا بدون قاب و درپوش
  • استیک
  • U channel
  • Unitize
  • نمای فیس کپ یا قاب دار (face cap)
  • براکت کرتین وال
  •  لقمه ی کرتین وال
  • لاستیک کرتین وال
  • انواع لقمه ی آلومینیومی کرتین وال
  • براکت کرتین وال و پایه های نصب کننده آن
  •  لاستیک های آب بندی برای نمای شیشه ای کرتین وال به همراه قفل ها، ابزار و لولاهای آن
  • بازشوهای نمای کرتین وال

این نما شامل قطعات کرتین وال و ابزارهای گفته شده می باشند که هر کدام از آن ها کارایی خود را دارند و تمام آن ها کنار هم یک نمای کرتین وال را برای ساختمان ها ایجاد می کنند. تمام این قطعه ها و ابزارهای متصل به این نما، در ابتدا باید از لحاظ زیبایی طراحی شوند و سپس تمام بخش های آن ها مورد آزمایش قرار می گیرد و بعد از پذیرش و تایید نهایی، به بازار وارد شده و به تولید انبوه می رسند. برای آشنایی بیشتر با این قطعات کرتین وال، برخی از آن ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید = معایب کرتین وال را بشناسید!

کارایی و وظایف ابزار و قطعات کرتین وال به چه صورت است؟

نمای فیس کپ (face cap) یا درپوش دار، نوعی از این ابزارها به حساب می آید که دارای خطوط مشخص و نمایانی می باشد. این قطعه ی قاب دار یا درپوش دار، آلومینیومی است و دور تا دور شیشه را احاطه می کند. این ساختار آلومینیومی قاب دار باعث می شود، شیشه دقیقا و به صورت مستقیم روی آن قرار بگیرد. به این ساختار آلومینیومی، لامل هم می گویند. تنها علتی که سبب می شود، شیشه واژگون نشود و در جای خود محکم بماند، یک پروفیل نگهدارنده است که روی پایه¬ی لامل یا ساختار آلومینیومی، محکم پیچ می شود. به این صورت کارایی لامل نیز در این نوع نماها مشخص است.

وجود لاستیک های EPDM در این نما، نقش مهمی ایفا می کند. به گونه ای که برای آب بندی و هوا بندی دقیق و کامل لامل یا ساختار آلومینیومی، از این لاستیک های EPDM استفاده می شود. درپوش ها و یا قاب هایی که برای قطعات کرتین وال استفاده می شود، معمولا متنوع و با عرض ۵ سانتیمتر، ولی با طول های متفاوت می باشد. البته این مدل قاب دار، خود به دو دسته تقسیم می شود. یکی از این مدل ها به صورت افقی یا عمودی است و دیگری به صورت کاملا عمودی و افقی می باشد.

آشنایی بیشتر با قطعات کرتین وال

از انواع دیگر این قطعات کرتین وال، نوع فول فریم لس یا نمای بدون درپوش یا قاب می باشد. این مدل که از پرکاربردترین نمای ساختمان ها محسوب می شود، فقط از یک فریم تشکیل شده است. این فریم، به صورت یک قاب، پشت شیشه قرار میگیرد و با استفاده از لقمه هایی از جنس آلومینیوم که متحرک و خاص هستند، روی لامل گذاشته می شوند. این نوع نمای زیبا و پرکاربرد در ساختمان ها، نصب و اجرای بسیار راحتی دارد و آب بندی آن نیز، کامل می باشد.

یو چنل (U channel) یکی از قطعه های نمای فریم لس است که تنها کارایی و کاربرد آن، در ساختمان هایی است که ارتفاع آن ها زیر ۲۰ متر باشد. دلیل این کاربرد یو چنل این است که، نگهداری شیشه توسط قاب های آلومینیومی انجام نمی شود، بلکه به وسیله¬ی ابزارهای کوچک و مخصوص شیشه که اتصال آن ها در فاصله های معین می باشد، صورت می گیرد. این نوع از قطعات کرتین وال می تواند همانند مدل فول فریم لس عمل کند ولی از لحاظ قیمت، ارزان تر از آن است.

دیگر قطعات کرتین وال

مدل سمی فریم لس یا نیمه قاب دار، در اصل از ترکیب دو مدل نمای کرتین وال فیس کپ و نمای کرتین وال فول فریم لس تشکیل شده است. از نظر زیبایی و جذاب بودن نیز، بسیار منحصر به فرد می باشد. در این مدل برای تثبیت و نگه داشتن شیشه، باید در یکی از جهت های عمودی یا افقی از قاب یا درپوش استفاده کنند و در جهت دیگر، یک نوع لاستیک عایق یا چسب های مخصوص به کار ببرند.

سخن پایانی و جمع بندی

تمام قطعات کرتین وال که در قسمت بالا توضیح دادیم، با توجه به کارایی و وظایفی که انجام می دهند، می‌توانند باعث ایجاد یک پوشش خارجی مناسب و زیبا برای ساختمان ها شوند، که از ویژگی های مهم و اساسی این نوع نماها، سبک بودن و عایق بودن این شیشه های غیر سازه ای است. زمانی که تمام این قطعه ها و ابزار به هم متصل می شوند و یک نمای شیشه ای ایجاد می کنند، بسیار کم وزن می باشند و هیچ گونه فشاری روی سازه‌ی اصلی ساختمان وارد نمی کنند.

 

 

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button