نمای چوبی ساختمان مسکونی

نمای چوبی ساختمان مسکونی

آیا منظور از نمای چوبی ساختمان مسکونی همان نمای چوبی و نمای ترمووود و … است؟ بسیاری از افراد به دنبال استفاده از متریال‌های با کیفیت و طرح‌های متنوع در نمای بیرونی ساختمان خود هستند. نمای چوبی برای این گونه افراد می‌تواند به عنوان یک انتخاب هوشمندانه شناخته شود چرا که استفاده از نمای چوبی ساختمان مسکونی باعث ایجاد طرح‌های جذاب و دل‌نشین خواهد شد. استفاده از چوب در سال‌های اخیر به دلیل داشتن مزایای فراوان مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است.

اگر شما از جمله کسانی هستید که می‌خواهید یک نمای مدرن به همراه متریال‌های با کیفیت داشته باشید، کافی است نگاهی به نمای چوبی ساختمان مسکونی داشته باشید. در این مقاله به بررسی جزئیات نمای چوبی در ساختمان‌های امروزی می‌پردازیم.

نمای چوبی ساختمان مسکونی

تنوع چوب‌های قابل استفاده جهت طراحی نمای بیرونی ساختمانی بالاست، از این رو بسیاری از افراد می‌توانند از این نماها متناسب با سلیقه‌ی خود در جهت مقاوم سازی ساختمان استفاده کنند. در این بخش به مهم‌ترین چوب‌های قابل استفاده در نمای چوبی ساختمان مسکونی اشاره خواهیم داشت:

  1. نرم چوب ها
  2. سخت چوب ها

همچنین بخوانید:

اصول طراحی و اجرای نمای سرامیک چگونه است؟

• نرم چوب‌ها (صنوبر، کاج)

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که در نمای بیرونی ساختمان اهمیت دارد، مناسب بودن کیفیت چوب است. نرم چوب‌ها به درختانی نظیر صنوبر و کاج گفته می‌شود که به دلیل داشتن رشد عمودی، دارای چوب‌های نسبتا صاف هستند. از این چوب‌ها می‌توان الوارهای بسیار مناسبی تهیه کرد که برای استفاده در نمای چوبی ساختمان مسکونی بسیار مناسب هستند.

• سخت چوب‌ها ( راش)

برخی از درختان به دلیل داشتن گره‌های مرکزی و همچنین فاصله مولکولی کم از بافت‌های بسیار بی‌نظیری برخورداند. از جمله این درختان می‌توان به ون و اش اشاره کرد که از برگ‌های نسبتا پهنی تشکیل شده‌اند. از سخت چوب‌ها برای اجرای نمای چوبی ساختمان مسکونی منحصر به فرد استفاده می‌شود و هزینه‌ اجرای این گونه طرح‌ها نسبتا بالاست.

نمای چوبی ساختمان مسکونی

معایب و مزایای استفاده از چوب در نمای ساختمان مسکونی

به مانند سایر مصالح و متریال‌های به کار رفته در نمای بیرونی ساختمانی، چوب نیز دارای مزایا و معایب مختلف است که شناخت آنها باعث می‌شود تا افراد در انتخاب نمای چوبی ساختمان مسکونی خود با دید آگاهانه تصمیم بگیرند. از مزایای نمای چوب در ساختمان‌های مسکونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب یکی از متریال‌های با کیفیت در نمای بیرونی ساختمان است.
  • استفاده از نمای چوبی باعث ایجاد ظاهر منحصر به فرد خواهد شد.
  • نمای چوبی به دلیل داشتن خاصیت ضد آب و رطوبت برای مناطق شمالی مناسب است.
    • نمای چوبی در برابر انواع قارچ‌ها و حمله کپک‌ها مناسب است.
  • سبک بودن چوب از ویژگی‌های بارز این متریال است.
  • نمای چوبی ساختمان مسکونی دارای انعطاف پذیری بالایی در مقابل انواع سایش است.
  • نمای چوبی را به آسانی می‌توان نصب و اجرا کرد.
  • قابلیت رنگ‌ آمیزی و طراحی دارد.

علاوه بر مزایای بیان شده بهتر است با معایب استفاده از چوب در نمای بیرونی ساختمانی آشنا شوید:
• چوب با این که حدود 30 درصد در مقابل آتش مقاومند اما قابلیت اشتعال دارند.
• ممکن است مقاومت مکانیکی چوب در مراحل آماده سازی کاهش پیدا نماید.
• استفاده از نمای چوبی ساختمان مسکونی دارای هزینه‌های بیشتری نسبت به سایر متریال‌ها است.

از نماهای چوبی در چه مکان‌های می‌توان استفاده کرد؟

نماهای چوبی در حال حاضر به عنوان یکی از نماهای محبوب ساختمانی است که به دلیل داشتن مزایای فراوان مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. این نماها برای ساختمان‎های مسکونی، اداری، تجاری، مراکز خرید، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و ویلاها قابل استفاده است. افرادی که به دنبال بهره‌مندی از نمای شیک و منحصر به فرد هستند و می‌خواهند طرح‌های مختلف چوبی را برای نمای بیرونی ساختمان خود داشته باشند می‌توانند از نماهای چوبی استفاده کنند.

نکات کلیدی در هنگام استفاده از نمای چوبی ساختمان مسکونی

در هنگام طراحی نمای چوبی یک سری از نکات کلیدی وجود دارد که رعایت کردن آن ضمن افزایش مقاومت نمای اجرا شده باعث افزایش زیبایی ساختمان خواهد شد. ضخامت مورد نیاز سیمان برای زیرسازی نمای چوبی حداقل 4 سانتی‌متر است که این موضوع باید مورد توجه طراحان قرار بگیرد. طراحان برای شکل گیری این نماها ترجیح می‌دهند تا چوب را به صورت مستقیم به دیوار نصب نکنند تا کیفیت نمای اجرا شده افزایش پیدا نماید.
برای اجرای بدون نقص نمای چوبی ساختمان مسکونی بهتر است از سنگین کردن نما خودداری کنید. چوب‌هایی که برای زیرسازی نمای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیازی به رنگ آمیزی نداشته اما طرح‌های اصلی می‌توانند از تنوع رنگی برخوردار باشند. برای اجرای نمای چوبی در بخش بیرونی ساختمان، استفاده از مهندسان مجرب باعث می‌شود تا هزینه نهایی کار به حداقل خود برسد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت نمای چوبی ساختمان مسکونی

توجه داشته باشید که قیمت نهایی نمای چوبی به عوامل زیادی مؤثر است. از این عوامل می‌توان به کیفیت چوب استفاده شده، نوع چوب، متراژ ساختمان، میزان تزئینات به کار رفته، ضخامت نما و موارد دیگر اشاره کرد. هر کدام از موارد گفته شده به عنوان عوامل تاثیرگذار در نمای چوبی ساختمان مسکونی به شمار می‌روند.

با توجه به این که بسیاری از مراحل اجرای نمای چوبی به قیمت ارز و دلار وابسته است، نمی‌توان یک قیمت ثابت را برای اجرای این گونه نماها در نظر گرفت. باید بدانید که اگر به دنبال اجرای نمای چوبی در ساختمان امروزی هستید، به نسبت سایر متریال‌ها باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

سخن پایانی و جمع بندی

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کار آمدن متریال‌های مدرن، بسیاری از افراد به سمت استفاده از این گونه متریال‌ها می‌روند تا نمای بیرونی ساختمان خود را به شکل هوشمندانه طراحی و اجرا نمایند. نمای چوبی ساختمان مسکونی به عنوان یک نمای مدرن محسوب شده که دارای هزینه‌های مختلف است. چوب‌های استفاده شده در این گونه نماها علاوه بر داشتن زیبایی و جذابیت، از مقاومت بالایی برخوردار است.
شرایط محیطی ساختمان می‌تواند تا حدود زیادی تعیین کننده کیفیت نمای طراحی شده است. برای این که بتوان مقاومت نمای چوبی را افزایش داد بهتر است فرآیندهای تولید چوب و بخش‌های فرآوری شده آن به خوبی انجام شود.
اگر از جمله کسانی هستید که قصد دارید تا از نمای چوبی ساختمان مسکونی استفاده کنید، بهتر است به دنبال انتخاب یک تیم طراحی مناسب باشید تا ضمن صرفه جویی در هزینه‌هایتان از نتیجه کار کمال رضایت را داشته باشید.

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button