محاسبه متراژ نمای ساختمان

محاسبه متراژ نمای ساختمان

زمانی که شروع به انتخاب نما برای ساختمان میکنید، اولین سوالی که ذهنتان را درگیر میکند و از مدیر اجرای نما میپرسید، این می باشد که محاسبه متراژ نمای ساختمان چگونه انجام میشود؟

طراحی نمای ساختمان یکی از مهمترین مراحل ساخت و اجرای نمای ساختمانی است؛ زیرا نمای بیرونی ساختمان می تواند ارزش و شکل ظاهری آن را افزایش دهد.

کار در طراحی نما بسیار تخصصی است. هرکسی که می خواهد نمای ساختمان شما را طراحی کند باید مهارت و دانش بالایی داشته باشد و تجربه کاری زیادی داشته باشد تا بتواند نمای تجاری، مسکونی، ویلا و موارد دیگر را تکمیل کند.

در این مقاله قصد داریم تا نحوه محاسبه متراژ نمای ساختمان را به شما بگویم پس با تیم بانیان نمای مبنا مجری انحصاری طراحی و اجرای نمای خشک و مدرن همراه باشید. 

محاسبه متراژ نمای ساختمان بر اساس نوع پروژه و نوع نما و قرارداد بین طرفین متفاوت است. در نمای خشک قیمت را بر اساس موارد زیر بررسی مینمایند:

  1. متر مربع ساختمان
  2. نوع نما
  3. میزان سادگی یا پیچیدگی طرح 
  4. شرایط آب و هوایی

نکات مهم محاسبه متراژ نما

همانطور که گفته شد نمای خشک مترایل های مختلفی برای نصب دارد. از جمله کرتین وال و سرامیک و ورق کامپوزیت و هندریل و لوور و آجر خشک و … که تمایم این نماها به صورت خشک به روی نمای ساختمان نصب می شوند.

اما موضوع اصلی نوع محاسبه متراژ نمای ساختمان می باشد.

گاهی اوقات بعد از انجام کار (اجرای نما به روی ساختمان) باید به طور کامل متراژ محاسبه شود که چه متراژی از ساختمان مورد نظر نما نصب شده است.

اما اصولا بهتر است تا قبل از نصب و اجرای نما، متراژ کار محاسبه شود و بعد از کار نیز دوباره مجدد متراژ محاسبه میشود. دلیل این اهمیت چیست؟

همچنین بخوانید :

اهمیت محاسبه متراژ قبل از شروع کار چیست؟

دلیل اهمیت محاسبه متراژ نمای ساختمان قبل از شروع کار، برای براورد هزینه و زمان و میزان متریال لازم و … می باشد. ما با توجه به متراژ ساختمان میزان مصالح و زمان انجام کار و همچنین هزینه و دستمزد را محاسبه می کنیم.

همچنین با محاسبه متراژ نمای ساختمان می توان پلن های اجرایی و کارهایی از این قبیل را نیز انجام داد.

برآورد مصالح با محاسبه متراژ نما

براورد مصالح با بروارد متراژ نما مسئله متفاوتی می باشد. برای چیندن مصالح به روی نما گاهی اوقات بخاطر وجود پرتی های نما، مقداری از مصالح نیز بی مصرف میشود و باید دور ریخت.

به طور مثال برای اجرای یک نمای سرامیکی نمیتوان سرتاسر ساختان را از سرامیک 120 استفاده کرد و برای برخی از قسمت ها لازم است تا سرامیک شکسته شودو قسمتی از سرامیک استفاده شود، که در این حالت پرتی سرامیک و در واقعا پرتی مصالح داریم.

به طور مثال اگر پارت 10 متری داشته باشیم لازم است تا 11 یا 12 متر سرامیک سفارش بدیم برای آهن و دیگر مصالح مورد نیاز …
از طرفی اگر بخواهیم برای این کار صورت وضعیت بدیم و هزینه دریافت کنیم در قرارداد ذکر میشود که نوع محاسبه و هزینه چگونه باشد.

در قراردادی که بین کارفرما و مجری کار بسته میشود، ذکر میشود که این پارت چگونه مترکشی شود و براورد هزینه شود. به طور کلی برای مترکشی و محاسبه متراژ نمای ساختمان دو روش وجود دارد:

  1. ورق نمایان
  2. ورق گسترده

محاسبه متراژ نمای ساختمان براساس ورق نمایان

منظور از محاسبه متراژ نما بر اساس ورق نمایان چیست؟
منظور آن قسمتی که در نما دیده می شود و نور بهش می تابد و تو نما ملموس است محاسبه میشود. برای صورت وضعیت کردن با توجه به نوع قرارداد انجام میشود.

همچنین در برخی از پروژه ها بر اساس ورق گسترده محاسبه متراژ صورت می گیرد حالا منظور از ورق گسترده چیست؟

محاسبه متراژ نمای ساختمان براساس ورق گسترده

بگذارید این نوع محاسبه را با یک مثال توضیح دهیم. همانطور که میدانید برای نمای کامپوزیت از ورق های کامپوزیت استفاده می شود که این ورق های کامپوزیت مقداری خم و برگشت دارد که در واقع این ورق ها دیده نمیشود اما برای فیت کردن پنل ها و بحث فنی لازم است تا از این متریال استفاده شود.

حالا در برخی از پروژه متراژ بر اساس ورق های گسترده متراژ میشود که تمای ورق های خم و برگشت باز میشود و اندازه گیری میشود و در واقعا حالت کلی ورق اندازه گیری میشود.

سخن پایانی محاسبه متراژ نمای ساختمان

مرسی که تا پایان این مقاله با تیم بانیان نما همراه بودید در این مقاله به طور کامل  و با ذکر مثال نحوه و چگونگی محاسبه متراژ نما ساختمان را توضیح دادیم. در صورت وجود ه رگونه سوال و یا دریافت مشاوره رایگان می توانید با تیم پشتیبان بانیان نمای مبنا در تماس باشید.

https://7wboj2
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button