چوب نما

چوب نما چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ نمای چوبی یا همان چوب نما ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی نسبت به سایر نما ها دارد که استفاده از پروفیل های چوب پلاستیکی را در نمای ساختمان بیشتر کرده است. با بانیان نما همراه باشید تا در ادامه با این نوع نمای مدرن بیشتر آشنا شوید.

چوب نما چیست؟

از زمان های قدیم چوب یکی از اصلی ترین متریال های طراحی و اجرای نما در ایران بوده است. چوب نما یعنی استفاده از چوب به عنوان اصلی ترین متریال برای طراحی و ساخت نمای ساختمان. که جز پرطرفدارترین نما ها می باشد.

طراحی و اجرای چوب نما

چوب نما یکی از پرطرفدارترین مصالح مورد استفاده در ساختمان ها می باشد که به دلیل زیبایی و ظاهر شیک با استقبال گسترده ای در سراسر جهان و ایران مواجه شده است. با گسترش شهرنشینی، شهرها پر از ساختمان های سیمانی می شوند. انسان بیش از گذشته تمایل به بازگشت به طبیعت دارد و به همین دلیل استفاده از چوب پودری یا چوب در نمای ساختمان توجه بسیاری از معماران و طراحان را به خود جلب کرده است. استفاده از چوب در نمای ساختمان به انسان به زندگی معنا می بخشد و او را با طبیعت آشتی می دهد.

طراحی و اجرای نماهای چوبی ساختمان ها با استفاده از پروفیل های ترمووود در اندازه ها و ضخامت های مختلف توسط گروه تخصصی چوب مازند آریا انجام می شود.

انواع چوب نمای ساختمان

بسیاری از گونه‌های چوب به طور طبیعی برای انواع چوب نمای ساختمان مناسب هستند؛ زیرا مقاومت طبیعی آنها مانع از پوسیدگی‌شان می‌شود. این خصوصیت نشات گرفته از ذات چوب است که می‌تواند از دسته نرم چوب ها و یا سخت چوب ها باشد. در حال حاضر نیز ترموود‌های تولید شده از چوب‌هایی مانند سرو قرمز و کاج سیبری نیز به دلیل ظاهر مدرن و شیک و همچنین کیفیت بالا برای چوب نمای ساختمان دارند،طرفداران بسیاری دارند.
انواعچوب نما
ترموود بنا بر گونه و نوع درخت به دو دسته کلی نرم چوب‌ها (Soft wood) و سخت چوب‌ها (Hard wood) تقسیم می‌شود.
نرم چوب‌ها
گونه‌های نرم چوب‌ها اغلب متشکل از درختان سوزنی برگ همانند کاج (Pine) و یا صنوبر (Spruce) می‌باشد که پوشش سبز برگ‌های آنها در فصل سرما باقی می‌ماند. بهترین نوع چوب‌های کاج در جهان، گونه‌های کاج فنلاندی است. به دلیل شرایط اقلیمی‌ و زمستان‌های طولانی، درختان کاج تنها ۲ ماه از سال در فصل گرم بوده و فرصت برای رشد دارند و از آنجا که رطوبت خاک در این منطقه بسیار بالا می‌باشد؛ این رطوبت نیز در این دو ماه حفظ می‌گردد. این کوتاه بودن فصل گرم سبب می‌شود تا درخت در این مدت به سمت آفتاب مستقیم حرکت کند و درختان این منطقه بسیار صاف رشد می‌کنند. از این رو درختان کاج فنلاندی برای تهیه الوارهای چوب نما بسیار مناسب می‌باشند.

سخت چوب‌ها
سخت چوب‌ها الوارهای مربوط به درختان پهن برگ می‌باشند. از مشهورترین آنها می‌توان به چوب ون (Ash) اشاره کرد. این درختان در زمستان برگریز می‌باشند و در بهار برگ‌های جدید آنها رشد می‌کند. از این رو این چوب ها دارای دانسیته یا همان چگالی کمتری بوده و به دلیل نداشتن گره‌های مرکزی از بافت خاصی برخوردارند که بسیار زیبا و مستحکم می‌باشند.چوب نماهای تهیه شده از این نوع درختان، بیشتر برای مناطقی مانند حمام و استخر که نیاز به مقاومت بالا در برابر رطوبت دارند؛ استفاده می‌شوند.
مقاوم سازی چوب نمادر برابر عوامل محیطی
شاید ندانید اما در واقع چوب یک ماده زنده است و برای مقاوم سازی آن در برابر تنش‌های محیطی باید از آن در فضای باز با روش‌هایی نظیر اشباع، فرآوری با روغن داغ و فرآوری با حرارت انجام شود. جدیدترین روش مقاوم سازی چوب، ترمووود (ترموود) می‌باشد.

کیفیت چوب نمای ساختمان به کدامین عوامل بستگی دارد؟

کیفیت چوب نمای ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. تولید چوب نما به عنوان یک نوآوری عالی در صنعت مصالح ساختمانی و دکوراسیون، هم در مبحث زیبایی‌شناسی و هم در حوزه اهداف عملکردی، یک گزینه محبوب به شمار می‌آید. اما کیفیت این محصول جدید که در اروپا نیز به منظور فاکتور مهمی در صرفه‌جویی مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی در ساخت و سازهای توسعه یافته استفاده می‌شود؛ به عواملی مانند موارد زیر بستگی دارد.
کیفیت چوب‌ها‌ی انتخابی برای تولید چوب نما
روش صحیح تولید چوب نما ترمو طبق استاندارهای بین‌المللی
محافظت‌سازی الوارهای ترمووود در برابر اشعه آفتاب

برای افزایش کیفیت چوب نمای ساختمان باید از استانداردهای فرآیند تولید چوب ترموود استفاده کرد. مهم است که محصول نهایی با استانداردهای تایید شده انجمن فنلاند سازگاری داشته باشد. برای مثال زمانی که در درون چوب ترک ایجاد می‌شود، نشان دهنده آن است که کیفیت چوب نمای ساختمان مطابق با استانداردهای جهانی نیست. برای تولید مرغوب‌ترین چوب نما نیاز است تا الوارها از گونه‌های چوب‌های با تراکم بالا انتخاب شوند.
چنانچه فازهای تولید چوب ترمو بر اساس استاندارهای تعریف شده از سوی انجمن تولید ترموود فنلاند نباشد؛ کیفیت الوارها در مدت استفاده به شدت کاهش پیدا می‌کند. اگرچه ظاهری شبیه الوارهای استاندارد داشته باشد. الوارهای ترمو اگر از کیفیت گونه چوب متراکم و خوب برخوردار باشند و همچنین استانداردهای لازم برای تولید را پشت سر گذاشته باشند؛ ویژگی‌ها‌ی لازم برای استفاده در نما چوب و فضاهای باز را دارند. اما برای محافظت از اشعه uv خورشید لازم است تا به وسیله رنگ و روغن به منظور پایدار ماندن کیفیت آنها استفاده شود.
روش برش چوب نما، روش پیچ کردن، فاصله پیچ‌ها، استفاده از چوب زیرسازی و جنس پیچ مورد استفاده از دیگر مواردی هستند که استاندارد کیفیت نما چوب را تعیین می‌کنند.

 

قیمت چوب نما چقدر است؟

چوب نما به دلیل عمر طولانی‌تری که در مقایسه با سایر نماها دارد از قیمت بالاتری برخوردار است که می‌تواند در انواع محیط‌ها و آب و هواها دوام بیاورد. عمر مفید بیشتر الوارهای چوب پنج سال تخمین زده می‌شود. سازندگان چوب ساختمانی عمر سی و پنج سالۀ این محصول را مطرح کرده‌اند، که در مقایسه با عمر چوب خام واقعاً شگفت‌انگیز است. البته نا گفته نماند که عوامل متعددی در تعیین قیمت چوب نما موثر هستند که در این مقاله به شرح برخی از آنها می‌پردازیم:

  • متراژ سازه
  • نوع چوب
  • موقعیت جغرافیایی
  • شکل بنا
  • موقعیت بنا در منطقه
  • تکنیک‌های اجرا
  • نوع ترکیب متریال
  •  و بسیاری دیگر

از عوامل دیگری که  قیمت به آن بستگی دارد، می‌توان  به جنس چوب اشاره کرد. به طور نثال نمای ترمووود به علت آنکه از درخت نزم تهیه می شود بسیار ارزانتر از سایر چوب نماهای دیگر است. همچنین نوع چوب، کیفیت، مالیات قطع نوع درخت و هزینه حمل و نقل و … نیز به روی قیمت چوب نما تاثیر گذار است.

انواع تصاویر چوب نما

همچنین در بخش زیر می توانید تصاویر چوب نمای مدرن را مشاهده نمایید. در چوب نمای مدرن از چوب ترمو برای ساخت چوب نما استفاده می شود.

 

سخن پایانی

اجرای چوب نمای ساختمان نیازمند فوت و فن مخصوص و مهارت ویژه است. استفاده از چوب درنمای ساختمان بر ارزش و اعتبار آن افزوده و زیبایی آن را دو چندان می‎‌کند؛ برای همین مهم است که این کار به شیوه اصولی انجام شود. ضرورت دارد تا نصابان زبده برای انجام این کار انتخاب شوند تا هنگام نصب، علاوه بر برخورداری از سرعت بالا در اجرای چوب نمای ساختمان، روند کار نیز به درستی پیگیری شود. توصیه می‌شود که برای اجرای چوب نمای ساختمان حتما از متریال اصل و اورجینال و تجهیزات پیشرفته استفاده شود. همچنین تلفیق سنگ و فلز نیز بر زیبایی کار نهایی می‌افزاید.

 

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button