چه رنگی برای نمای ساختمان مناسب است

چه رنگی برای نمای ساختمان مناسب است

چه رنگی برای نمای ساختمان مناسب است؟ اگر قصد دارید تا برای نمای ساختمان خود از رنگ استفاده کنی باید بدانید که چه رنگی مناسب است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بهترین رنگ برای نمای ساختمان بپردازیم. با بانیان نما همراه باشید.

بهترین رنگ برای نمای ساختمان!

رنگ آمیزی دیوارهای خارجی خانه یا نمای ساختمان نه تنها به زیبایی یک ساختمان مسکونی یا اداری می افزاید، بلکه می تواند نقش محافظتی در برابر آسیب های ناشی از شرایط جوی، حشرات و گرد و غبار داشته باشد. نمای ساختمان بیشتر در معرض عناصر طبیعی مانند باران و نور خورشید است. همه این عناصر بر رنگ و نمای کلی ساختمان تأثیر می گذارند و عمر آنها را کوتاه می کنند. به همین دلیل انتخاب رنگ مناسب برای نمای ساختمان بسیار مهم است. برای این منظور در این مقاله به 5 نکته مهم برای انتخاب رنگ نمای ساختمان اشاره می کنیم.

همچنین بخوانید = رنگ نمای ارزان ساختمان

چه رنگ هایی برای نمای ساختمان مناسب است؟

امروزه استفاده از رنگ ها در رنگ آمیزی نمای ساختمان ها به دلیل تنوع و هزینه مناسب افزایش یافته است

رنگ آکریلیک

در میان رنگ های مناسب برای نمای ساختمان، رنگ اکریلیک یکی از پرطرفدارترین رنگ ها برای نما و سایر سطوح می باشد. این رنگ به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت و دوام بالا، درخشندگی و انعطاف پذیری یکی از پرکاربردترین پوشش های نما می باشد. از انواع رنگ های اکریلیک در این زمینه می توان به رنگ جوتون اشاره کرد. اگر تصمیم گرفته اید نمای ساختمان خود را با رنگ اکریلیک رنگ آمیزی کنید، ابتدا به کاتالوگ آن دقت کنید و از تنوع رنگ لذت ببرید.

رزین اکریلیک

هنگام رنگ آمیزی نمای ساختمان ها از رنگ های اکریلیک زیادی استفاده می شود. بی شک رزین اکریلیک را می توان به دلیل خواص درخشان و قدرت جذب بالا یکی از بهترین رنگ های مناسب برای نمای ساختمان دانست. این رنگ های نما را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

سینتیک رنگ

این نوع رنگ دارای ویژگی هایی مانند عمر طولانی و مقاومت در برابر رطوبت است. از میان رنگ های مناسب برای نمای ساختمان، این رنگ ها می توانند سرمای شدید و دمای بالا را تحمل کنند و همچنین پوشش بسیار خوبی دارند و به همین دلیل در بین رنگ های ساختمانی محبوب هستند. این نوع رنگ شامل سه نوع پلاستیک، اکریلیک و روغنی است که نوع روغنی آن برای رنگ آمیزی نما و سطوح خارجی ساختمان مناسب است.

5 نکته برای انتخاب رنگ نمای ساختمان

1. پالت رنگی نمای ساختمان

مثل همیشه، انتخاب رنگ برای نمای ساختمان چالش هایی دارد. شرایط محیطی در انتخاب رنگ بسیار موثر است. به عنوان مثال، شاید رنگی که برای مناطقی با هوای گرم و آفتابی انتخاب می شود، برای مناطقی که باران مداوم می بارد، مناسب نباشد. دلیلش روشن است. به عنوان مثال، رنگ تیره ای که برخی فکر می کنند بهترین انتخاب برای رنگ نمای ساختمان است، در واقع انتخاب خوبی نیست. رنگ تیره دما را می گیرد و گرد و غبار روی آن نمایان می شود. بنابراین مکانی که بسیار آفتابی و گرم است با انتخاب رنگ تیره برای نما گرمتر می شود و به مرور گرد و غبار از محیط روی این رنگ ظاهر می شود.

این در مورد رتبه روشن نیز صدق می کند. باران، نور خورشید همه چیزهایی هستند که می توانند باعث محو شدن رنگ شوند. بنابراین با توجه به محیط و شرایط آب و هوایی رنگی را انتخاب کنید که مطمئن هستید تا سال ها روی دیوارهای بیرونی خانه باقی می ماند. البته نباید فراموش کنید که هر رنگی که بزنید باید هر سال آن را بشویید تا شبیه روز اول شود، مخصوصا در شهرهای شلوغ و آلوده این مشکل زودتر خود را نشان می دهد.

2. نوع رنگ

نوع رنگ به اندازه پالت رنگی که انتخاب می کنید مهم است. در واقع این نوع رنگ است که به ماندگاری و جذابیت بیشتر رنگ کمک می کند. رنگ های نمای ساختمانی معمولاً دارای رزین بیشتری در ترکیب خود هستند تا بتوانند چسبندگی و انعطاف پذیری بیشتری بر روی دیوارهای خارجی ساختمان داشته باشند. برخی از رنگ هایی که اغلب برای نمای ساختمان به عنوان رنگی تزیینی و ماندگار انتخاب می شوند، رنگ های مبتنی بر رزین های آلکیدی و اکریلیک هستند. این رنگ ها چسبندگی بالایی به دیوارهای سنگی و سیمانی خواهند داشت و مقاومت آن ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز قابل قبول است.

همچنین بخوانید = پانل HPL با طرح چوب

3. ضد آب بودن

نمای ساختمان می تواند به همان اندازه زیبا و درخشان باشد که بعد از باران زشت شود. بنابراین در انتخاب رنگ نمای ساختمان باید به ضد آب بودن آن توجه کرد. رنگ نما علاوه بر زیبایی، نقش یک لایه محافظ را نیز ایفا می کند، بنابراین باید استحکام بالا و چسبندگی خوبی به سطوح داشته باشد و در عین حال دیوارها را از ترک خوردن محافظت کند. رنگی که ضد آب نیست نمی تواند این محافظت را ایجاد کند.

4. قابل شستشو

شستشوی نمای ساختمان امری اجتناب ناپذیر است. به هر حال امروز یا فردا باید دیوارهای بیرونی ساختمان را بشویید. اگرچه ممکن است تصمیم به رنگ آمیزی مجدد داشته باشید، اما قابلیت شستشوی رنگ نما می تواند از هزینه رنگ آمیزی مجدد جلوگیری کرده و با هزینه کمتر برای شستشوی دیوارها، ساختمان را به ظاهر اولیه خود بازگرداند. چیزی که آنها را در رنگ ها قابل شستشو می کند چسبندگی آنها به سطح است. رزین اکریلیک یکی از گزینه های مناسب برای چنین مواردی است. این رنگ ماندگاری بالایی در شستشو دارد و به راحتی بدون محو شدن و تغییر رنگ قابل شستشو است.

5. اجرای رنگ نمای ساختمان

مانند رنگ آمیزی دیوارهای داخلی ساختمان، اعمال رنگ در نمای ساختمان نیز عوارض خود را دارد. فصل مناسب، شرایط آب و هوایی، بهره وری در ساعات خاصی از روز نکات کوچکی هستند که شاید برای همه افراد شناخته شده نباشد. به همین دلیل همیشه توصیه می شود از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بتواند با محاسبه دقیق و دقت بالا نمای ساختمان را رنگ آمیزی کند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر شد، بهترین رنگ نما به نیاز شما، شرایط آب و هوایی، نوع دیوارها و گزینه های مختلف دیگر بستگی دارد. بنابراین شاید نتوان تنها یک رنگ را به عنوان بهترین انتخاب کرد. زیرا بهترین رنگ در شرایط یک ساختمان ممکن است برای شرایط ساختمان دیگر مناسب نباشد. اما امروزه اغلب از رنگ های اکریلیک برای نمای ساختمان ها استفاده می شود که قابل شستشو، مقاوم، با چسبندگی بالا و فاقد مواد مضر برای طبیعت هستند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button