تفاوت صنعت ساختمان در ایران و آمریکا

تفاوت صنعت ساختمان در ایران و آمریکا

تفاوت صنعت ساختمان در ایران و آمریکا در چیست؟ با توجه به بیش از سی سال تجربه در صنعت ساختمان دو کشور ایران و آمریکا و با توجه به زمینه های مشابه فنی، اقتصادی و سرمایه داری، تمایل داشتم که به صورت بسیار کوتاه و کلی به بررسی ویژگی های متفاوت ساختاری و مدیریت در صنعت ساختمان آمریکا بپردازیم.

اگر فرصت مطالعه این متن را ندارید ! هم اکنون تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
۰۲۱۸۸۶۰۱۹۵۴
09123153599

 

بخش مهندسی و صدور گواهینامه اشتغال به کار

اولین تفاوت صنعت ساختمان در ایران و آمریکا در صدور گواهینامه ها می باشد، در آمریکا در بخش معماری، مهندسی و سایز متخصصین ساخت و ساز، در هر کدام از گرایش ها، انستیتو و انجمن هایی به صورت مجزا تشکیل شده که مهندسان و متخصصان هر حوزه پس از فارغ التحصیلی به شکلی شبیه به نظام مهندسی در ایران قادر به ثبت نام، عضویت و در صورت قبولی در امتحانات داراری گواهینامه خواند بود و صاحب امتیاز و به نوعی دارای مهر و امضا (Seal) خواهند شد ولی هر گرایش مرتبط با انجمن و انستیتوی خاص خود است، به طور مثال (The American Institute of Architects)  AIA (انستیتو معماران آمریکا) تنها صادر کننده امتیاز جهت معماران آمریکا است و در مورد سایز گرایش ها و تخصص ها هم در انجمن های خاص خود قادر به دریافت گواهینامه هستند.

همچنین بخوانید:

و اما گواهینامه ها با توجه به قبولی در آزمون هر ایالت صادر می گردد که با توجه به استاندارد های ایالتی، قانونگذاری شهری و همچنین درصد ایمن سنجی و شرایط اقلیمی و آب و هوایی در هر ایالت متغیر است، به طور مثال در ایالت کالیفرنیا به علت معضلاتی مانند زلزله خیز بودن، حریق جنکل ها و همچنین رانش خاک، قانونگذاری سختی در خصوص مقاومت سازه در مقابل زلزله، استانداردهای سخت گیرانه در مورد جلوگیری از ریق در ساختما وضع گردیده و همچنین این ایلت در مورد مسائل ایمنی و حتی صدمات ناشی در حین بهره برداری از ساختمان قوانین بیار سختگیرانه داشته که آزمون در این ایالت را نسبت به بقیه ایالات متفاوت و مشکل تر می کند و یا در ایالات فلوریدا به علت طوفان های سهمگین دریایی در اکثر فصول سال، قانونگذاری و تعریف استانداردها بیشتر در مورد مقاوم سازی ساختمان ها در مقابل سیل و طوفان های عظیم و سرعت بادهای شدید حتی 250 مایل در ساعت، تعریف گردیده است.

لذا هر مهندس یا متخصص جهت فعالیت در هر ایالتی نیاز به کسب گواهینامه آن ایالت با توجه به قوانین و استانداردهای آن دارد.

طراحی و نظارت ساختمان
طراحی و نظارت ساختمان

طراحی و نظارت ساختمان

در آمریکا از پروژه های مسکونی کوچک تا پروژه های بسیار بزرگ دقیقا مانند ایران در تمامی فازهای طراحی از مهندسان مشاور (Consultant) که شامل مجموعه ای از معماران، مهندسات ساختمان، سازه، برق و مکانیک که همگی دارای گواینامه از انجمن های خاص خود هستند بهره می برد، با این تفاوت که هیچگونه محدودیتی در حجم انجام کار وجود ندارد.

به طور مثال هیچ محدودیتی باب تیتراژ کار طراحی و با نظارت و یا کار انتخابی و ارجاعی که بر اساس پایه تعریف شده نظام مهندسی می باشد وجود ندارد، مالکین پروژه ها آزاد در انتخاب مهندسان مشاور و ناظر خود هستند و همچنین مهندسان مشاور آزاد و قادر به انجام هر حجم کار با هر متراژی و درهر سطحی می باشند.

به طور مثال مهندسان مشاور Gensler که بزرگترین سرکت مهندسان مشاور در دنیا است و پروژه های بسیاری را در آمریکا و اقصی نقاط جهان طراحی و نظارت نموده و هزاران نفر پرسنل در دفاتر خود در سراسر جهان دارد می تواند در کنار یک شرکت کوچک مهندسان مشاور در یک پروژه بزرگ قرار گیرد.

اگر فرصت مطالعه این متن را ندارید ! هم اکنون تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
۰۲۱۸۸۶۰۱۹۵۴
09123153599

نهاد تایید کنند نقشه های اجرایی

علیرغم اینکه اکثر مهندسان و دست اندرکاران صنعت ساختمان در آمریکا معتقدند که یوروکراسی در خصوص پروسه طراحی و تایید نقشه ها در این کشور بسیار آزار دهنده است، جالب است بدانید که تنها نهاد و سازمان تایید کننده نقشه ها شهرداری محل انجام پروژه می باشد.

شهرداری هر شهر دارای کمیته ای فنی است که دارای مهندسان و متخصصان در حوزه های مختلف شهرسازی، راهسازی، معماری، عمران و سازه، مکانیک، برق، تاسیسات، محوطه سازی و فضای سبز، آتشنشانی و حتی کنترل بهداشت می باشد و با توجه به قانونگذاری شهری و استاندارد های تعریف شده بین المللی  International Standards و ایالتی State Standards نقسه های ارائه شده توسط کارفرما و یا مالک را که توسط مهندسان مشاور تهیه شده، بررسی و پس از تایید مهر نموده و تحویل مالک و یا کارفرما داده که در صورت نیاز به تغییرات Revision این تغییرات توسط مهندسان مشاور صورت می پذیرد.

نکته بسیار مهم و جالب، مدت زمان بررسی و تایید این کمیته هاست که بسته به تعداد و حجم پروژه های شهرداری محل انجام پروژه، معمولا به طور متوسط فقط بین 15 روز تا حداکثر یک ماه انجام میشود!

پس از تایید کلیه دپارتمان های کمیته فنی شهرداری، نقشه ممهور همراه نامه ای که به نوع جواز ساخت Construction Permit است صادر شده و اجازه شروع فعالیت داده می شود.

همچنین بخوانید:

نقشه ها در کنار فرمت و فایل دیجیتال تنها در 5 نسخه مهر شده، توسط مهندسان مشاور تهیه و به شهرداری تحویل داده می شود که دو نسخه، جهت بایگانی و ثبت در شهرداری، دو نسخه جهت کارفرما که دارا مهر تایید شهرداری Approved for construction جهت اجراست و یک نسخه جهت مهندسین مشاور می باشد.

در اینجا متذکر می شوم که یکی از مهمترین دپارتمان های شهرداری که باید نقشه ها را به تایید برساند، دپارتمان آتش نشانی  Fire Department است که به علت حساسیت موضوع حریق در ساختمان ها، معمولا یکی از دشوارترین فازهای گرفتن تاییدیه چه در ساختمان های مسکونی کوچک و چه در ساختمان های عظیم تجاری و یا صنعتی به شمار می رود.

زیرا اطلاعات آماری و رجوع تاریخی به بزرگترین صدمات و حوادث  تاریخی به طور مثال در شهرهایی نظیر لندن در دو نوبت حریق وسیع و شیکاگو و نیویورک که قسمت عمده ای از این شهرها در آتش به طور کامل سوخت، نشان داده که باید نگاهی دقیقتر و اصولی به مسئله حریق در ساختمان ها داشت تا بتوانیم در آینده از صدمات انسانی و اقتصادی آن بکاهیم.

مقایسه سازه های ایرانی و آمریکایی
مقایسه سازه های ایرانی و آمریکایی

پرسش و پاسخ تفاوت صنعت ساختمان در ایران و آمریکا

  • آیا در آنجا امکان تغییر کاربری وجود دارد؟

بله امکان تغییر کاربری وجود دارد و در صورتی که در قانون گذاری شهری مانعی وجود نداشته باشد و فضاها، تسهیلات لازم و تمهیدات جهت کاربری جدید دیده شود و کمیته فنی شهرداری بررسی های لازم را انجام داده تایید کند منعی وجود ندارد. به طور مثال جهت تغییر کاربری مسکونی به تجاری در صورتی که فضا کاملا در منطقه مسکونی Residential Area  و داخل شهرک مسکونی نباشد. می توان گفت با توجه به نوع فضای تجاری مورد تقاضا، با استفاده از فرمول های آماری موجود، اگر فضای مورد نیاز پارکینگ، امکان استفاده راحت معلولین و ناتوایان جسمی، سرویس های بهداشتی جهت مراجعین و فضای سبز و … تامین شده باشد، منعی وچود نخواهد داشت.

  • چگونه تغییر کاربری ممکن است و آیا این امر مستلزم پرداخت در ازای هر متر مربع تغییر است؟

خیر اگر کمیته تخصصی با توجه به بررسی های خود در طرح و نقشه های اجرایی پروژه از تامین موارد فوق و فضاهای مورد نیاز اطمینا حاصل نمایند، هیچگونه هزینه ایی بابت تغییر کاربری به شهزداری پرداخت نمی گردد. به عبارتی مهمترین پارامتر و چشم انداز آن ها تامین فضای مناسب و ایمن با کلیه امکانات رفاهی شهروندان جهت کاربری جدید است.

  • آیا قطع درختانی که داخل طرح اجرایی است غیر قانونی و یا شامل جریمه سنگین است؟

خیر اگر درخت ، حتی درخت کهنسالی در قسمت فضای جدید پروژه قرار داشته باشد، منع و یا جریمه ای جهت قطع ان مقرور نمی گردد. ولی در تمامی طرح ها و پروژه ها، نگاه خاص و ویژه ای به فضای سبز جدید وجود دارد و یکی از مهمترین مباحث جهت کمیته فنی شهرداری، ایجاد فضای سبز جدید با کلیه جزئییات که حتس شامل نوع، وضعیت سازگاری اقلیمی و آی و هوایی، سن و تعداد درختان جدیدی که باید کاشته شوند. می شود و به همین علت مهندسی و همچنین ارائه نقشه طراحی محوطه landscape design بسیار مهم و ضروری است.

  • ضوابط در خصوص محل پارک خودرو و پارکینگ ها چگونه است؟

همانطور که در فوق نیز ذکر شد، یکی از بزرگترین مشکلات و محدودیت هایی که باعث عدم تایید کاربری توسط کمیته فنی شهرداری می گردد، ناتوانی در تامین پارکینگ مورد نیاز پروژه است که با توجه به فرمول های موجود و نوع فضای تجاری، تامین حداقل تعداد پارکینگ تعریف شده لازم اللجرا می باشد.

البته در این بخش استثناعایی نیز مثل قسمت مرکز شهر لس آنجلس، مرکز شهر شیکاگو و از هه مهمتر نیویورک و بخش منهتن وجود دارد که آن نیز به دلیل بافت بسیار قدیمی و تراکم بسیار بالای ساختمان های آنجاست.

اگر فرصت مطالعه این متن را ندارید ! هم اکنون تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
۰۲۱۸۸۶۰۱۹۵۴
09123153599

اجرای ساختمان در تفاوت صنعت ساختمان در ایران و آمریکا

در بحث اجرای ساختمان لازم الذکر است که کارفرما و یا مالک قادر به اجرا و انجام پروژه نخواهند بود مگر اینکه دارای واهینامه پیمانکاری ساختمان General Contractor License  باشند. که شرط آن حضور مدیر یا مدیران شرکت و قبولی آن ها در آزمون خاص پیمانکاران ساختمان است. بنابر این مالک یا کارفرما ملزم به استخدام و عقد قرارداد با یک شرکت پیمانکاری (ساختمانی) است که کلیه امور اجرایی همراه با تمامی مسئولیت ها به عهده آن شرکت می باشد.

وظیفه شرکت ساختمانی General Contractor هماهنگی و اجرای اصولی تمامی آیتم های ساختمان با دانش مدیریت و کنترل پروژه توسط مدیران خود و با استفاده از پیمانکاران جز Sub Contractors در تمامی بخش ها می باشد.

پیمانکاران جز Sub Contractors در بخش های تخصصی خود نیز ملزم به شرکت در آزمون تخصصی در زمینه مربوطه و گرفتن گواهینامه Sub Contractors License می باشند. این پیمانکاران در تمامی بخش ها از مکانیک خاک، گودبرداری، ساخت سازه بتنی، فلزی، چوبی، بتن ریزی، عایقکاری، مکانیک، تاسیسات، برق و غیزه … نیاز به شرکت و قبولی در آزمون های تخصصی خود را دارند که این آزمون ها نیز هر چند سال یکبار با توجه به فرایند پیشرفت تکنولوژی، مصالح ساختمانی و تغییرات در استاندارد های بین المللی و ایالتی و بخصوص ایمن سازی بیشتر ساختمان ها تکرار می شود و مدیر یا مدیران شرکت های پیمانکاری جز ملزم به قبولی در آزمون های جدید و تمدید گواهینامه خود می باشند. مسئله ای که در مبحث فوق حائز اهمیت است، آزمون های متعدد جهت کنترل و بالا بردن دانش مدیران در بخش های مختلف تخصصی و همچنین به روز رسانی دانش آنها با توجه به پیشرفت ها و تغییرات در استانداردهای ایمن سازی ساختمان با توجه به مطالعات آماری است که این امر، دلیل بسیار مستحکمی برای کیفیت بسیار بالا به موازات ایمنی عالی در اجرای ساختمان هاست.

برگذاری آزمون مهندسی ساختمان در کشور آمریکا الزامی است
برگذاری آزمون مهندسی ساختمان در کشور آمریکا الزامی است

اتمام پروژه مراحل تحویل

در شورع پروژه، پیمانکار کل ساختمان از پیکانکاران جز در تمامی تخصص ها و بخش های اجرایی درخواست تهیه نقشه جزئیات اجرایی drawing shop را می نماید که این نقشه ها باید به تایید مهندسین مشاور رسیده و با هماهنگی و کنترل پیمانکار اصلی ساختمان انجام گردد.

در این حین و در زمان اجرا، پیمانکاران جز موظف به اطلاع رسانی کمیته خاص فنی مربوط به آن بخش اجرایی در شهرداری هستند که کنترل های فنی انجام شده و اجرا دقیقا مطابق نقشه و استاندارد ا باشد و در هر مرحله نیز مورد تایید کمیته فنی قرار گیرد.

پس از اتمام پروژه نیز پیمانکار جز موظف به تهیه نشه های مطابق ساخت As Built Drawing  بوده و باید آن را در چند نسخه به پیمانکار کا، مهندسان مشاور و شهرداری ارائه دهد.

در این بخش به علت وسعت بحث، متاسفانه قادر به توضیح در مورد انواع پروژه ا از نظر مقررات پرداختی نیروهای انسانی و متخصص، بخصوص در پروژه های دولتی از قبیل پروژه های تحت نطارت اتحادیه ها Union Projects  پروژه های تحت نظارت وزارت کار Prevailing  Wage پروژه های معمولی و آزاد Non union or non prevailing wage  نیستیم.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با تفاوت صنعت ساختمان در ایران و آمریکا صحبت کردیم امیدواریم که مورد رضایت شما همراهان همیشگی تیم طراحی نما بانیان نما مبنا بوده باشد.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره و خرید و سفارش نصب با ما در تماس باشید:

مشاوره و فروش

پل ارتباطی:

تلفن ثابت : ۰۲۱۸۸۶۰۱۹۵۴
تماس با کارشناس فروش: ۰۹۱۲۳۱۵۳۵۹۹

دفتر تهران: ملاصدرا، خیابان شیراز جنوبی

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button