نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان با روش های متنوعی قابل اجرا میباشد. نورپردازی روان سیستمی جهت زیبا سازی نماهای ساختمان ها و مجتمع ها میباشد که با استفاده از آن میتوان از نمای ساختمان به عنوان یک تابلو عظیم تبلیغاتی استفاده نمود. نمای ساختمان اولین مولفه ظاهری از ساختمان است که می تواند تاثیر زیادی بر ساکنین ساختمان و یا حتی منطقه داشته باشد.

واقعیت اینست که در چند سال اخیر تاثیر این امر بر سازندگان و متولیان امر بیش از پیش مشخص شده است و لذا شاهد نماهای زیباتری در سطح شهر هستیم. اما در این زیبایی ها رعایت اصول و قوانین بصری نباید فراموش شود به عنوان مثال در نماهای رومی یا نماهای کلاسیک تقارن باید کاملا واضح باشد.

علاوه بر این نورپردازی نمای ساختمان در حین طراحی نمای ساختمان باید در نظر گرفته شود. برای طراحی نورهای نما به همان اندازه که شناخت نورها اهمیت دارد شناخت انواع سایه ها و جهت و تاثیر سایه ها بر هم نیز بسیار مهم است. اگر بدون توجه به این مسئله مهم نورها در نمای ساختمان ویا بخشهای داخلی و یا خارجی ساختمان کار گذاشته شود ممکن است که توازن نور ساختمان به هم بخورد و یا وجود سایه های ناخوشایند منظره ساختمان را به هم بریزد. رنگ نور نیز باید متناسب با مصالح بوده و کم کاری ویا غلو در این زمینه زیبایی ساختمان را زیر سوال می برد و باید با دقت زیاد نورهای مناسب را در مکان های مناسب برای ساختمان استفاده کرد.

نورپردازی در طراحی نما

نورپردازی نمای ساختمان یکی از موضوعاتی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع در یک ساختمان آلمانی نور نما که به تامین نور، زیبایی و جذابیت مکان کمک می کند دو چندان می شود و جلوه خاصی به محیط می بخشد. در گذشته مدیریت روشنایی به ساختمان های اداری، تجاری و تفریحی بزرگ محدود می شد.

اما امروزه تعریف جدیدی پیدا کرده و به حدی گسترش یافته که شامل چراغ های ساختمانی، تالارها، رستوران ها، بانک ها، حیاط ها و… می شود. در این مقاله با معرفی جدیدترین تصاویر به معرفی دستگاه های نورپردازی نمای ساختمان، اصول نورپردازی نمای ساختمان و روش های ساخت نورپردازی نما پرداخته ایم.

آشنایی با نورپردازی نمای ساختمان

نمای ساختمان عنصر مهمی در طراحی ساختمان است که افراد را به خود جذب می کند و نشان دهنده نوع و کیفیت آپارتمان است. طراحی نمای ساختمان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که مهمترین آنها نورپردازی است که با کمک وسایل نورپردازی در جلوی ساختمان اعمال می شود و نمای بیرونی ساختمان را زیبا و شخصی می کند.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری، طراحی نورپردازی نمای ساختمان نیز در حال بروز رسانی می باشد. برای اجرای نورپردازی نما باید با انواع آن آشنا باشیدو در این مقاله به طور کامل در رابطه با انواع نورپردازی و چگونگی نصب آن ها صحبت خواهیم کرد.

همچنین بخوانید: نمای کرتین وال چیست؟

نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

ثبل از هر چیزی لازم سات تا با چیستی نورپردازی نمای ساختمان آشنا شویم. به طور معمول، نمای ساختمان با عناصر مختلف نورپردازی می شود. چراغ ها، پروژکتورها، وال واشرها، لامپ ها و سایر عناصر روشنایی را می توان با توجه به محل نورگیری انتخاب و استفاده کرد. البته هر مکان و فضایی باید با اصول نورپردازی منحصر به فرد خود طراحی شود.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

قوانین و مقررات نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

نورپردازی نمای ساختمان یکی از اصولی است که امروزه توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. توانسته جایگاه مناسبی در بین ساکنین ساختمان ها، معماران، مقامات شهرداری و … پیدا کند. زیرا استفاده اصولی از عناصر مختلف برای نورپردازی جلوی ساختمان نه تنها جذابیت ساختمان را افزایش می دهد بلکه می تواند منظره ای زیبا در شب ایجاد کند.

1- اولین نکته = انتخاب عنصر درست برای نورپردازی

اولین نکته ای که در نورپردازی نمای ساختمان باید به آن توجه کرد، انتخاب عنصر مناسب است. در واقع ذکر این نکته ضروری است که لامپ ها یا پروژکتورهایی با برد و پوشش نور مناسب انتخاب شده اند. مثلاً اگر ساختمانی بلندتر داریم از نورهایی استفاده کنیم که نور بیشتری ساطع کنند. اگر در قسمت پایین ساختمان نصب می شوند، باید بتوانند نور را به ارتفاع بالاتری منتقل کنند. اکثر چراغ های LED معمولی که در همه جا به عنوان منبع نور استفاده می شوند، دارای پوشش نوری بالا و زاویه نور 120 تا 150 درجه هستند. اگر برای نورپردازی در ساختمان های بلند باید از چراغ هایی با زاویه نور 40 تا 45 درجه برای افزایش انتشار نور استفاده کرد. در غیر این صورت اگر از نورپردازی نمای ساختمان پایین تر استفاده شود. مهم است که به جای آن از چراغ هایی استفاده کنید که برد کمتری دارند و پوشش نور بیشتری دارند. در این موارد بسته به ساختمان ممکن است از پروژکتورهای زاویه تابش 150 تا 180 درجه استفاده شود.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

همچنین بخوانید = آشنایی با نمای فایبر سمنت برد

2- نکته دوم = نوع رنگ ها

دومین موضوعی که در نورپردازی نمای ساختمان حائز اهمیت است شدت و رنگ نورها است، در واقع انتخاب و ترکیب رنگ های مختلف زیبایی ساختمان را بیشتر می کند. توجه داشته باشید که رنگ چراغ های انتخابی با رنگ مصالح ساختمانی مطابقت دارد. در واقع، اگر رنگ مناسب به درستی انتخاب نشود، نه تنها زیبا می شود، بلکه نمای بیرونی ساختمان نیز چشم بینندگان را آزار می دهد. البته توجه به نورپردازی نما در ساختمان های اطراف نیز حائز اهمیت است. مشکل دیگر این است که نورها نباید وارد ساختمان شوند. از آنجایی که ساکنان آپارتمان ها را آزار می دهند، باید به گونه ای عمل کرد که منابع نور فقط فضای بین پنجره ها را روشن کرده و اصلاً به داخل نتابند.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

3- نکته سوم = میزان مصرف انرژی

سومین موضوعی که در نورپردازی نمای ساختمان حائز اهمیت است بحث مصرف انرژی است که در استفاده از چراغ هایی که مصرف انرژی پایینی دارند باید به آن توجه کرد. در عین حال می توانند نور خوبی را به فضا منتشر کنند. امروزه استفاده از چراغ های LED بسیار فراگیر شده است که یکی از آنها نورپردازی ساختمان کاربردی است. پروژکتورهای ال ای دی، وال واشر ال ای دی، فیلامنت های خطی، چراغ های تزئینی و چراغ های جت به طور کلی می توانند برای تامین روشنایی نما استفاده شوند. در واقع به جای اینکه کل نما را با نور پر کنید، می توانید قسمت های کارآمد ساختمان را نورپردازی کنید.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

 

تجهیزات نورپردازی نما

  1. چراغ وال واشر
  2. نئون فلکس
  3. ریسه های LED
  4. چراغ دفنی

برای نورپردازی نمای ساختمان می توانید از 4 مورد زیر استفاده کنید با انواع آن آشنا خواهید شد:

1. چراغ وال واشر

چراغ های وال واشر از جمله چراغ هایی هستند که برای نورپردازی ساختمان های مسطح استفاده می شوند. این مدل از چراغ ها به گونه ای است که با توجه به نوع طراحی نورپردازی نمای ساختمان می توان تعداد لامپ ها و قدرت آنها را تعیین کرد. و از آنجایی که مصرف برق پایینی با نور کافی دارند، گزینه بسیار خوبی هستند. یکی دیگر از ویژگی های خوب وال واشرها مقاومت آن ها در برابر ضربه و رطوبت است.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

2. تکه های نئونی

نوعی لامپ نور نمای ساختمان را می توان «نئون فلیک» نامید. این منبع نور برای انواع ساختمان ها با نورهای مختلف استفاده می شود. از مزایای این منبع نور می توان به مقاومت بالا در برابر ضربه، عمر مفید طولانی، نصب سریع و آسان، انعطاف پذیری، تنوع رنگ، مقاومت در برابر آفتاب و آب اشاره کرد.

3. رشته های LED

این نوع منبع نور بسیار انعطاف پذیر بوده و بدنه آن شفاف است. از مزایای آن می توان به مقاومت در برابر آفتاب، باران و نصب آسان و سریع اشاره کرد. مدل کاموا انواع مختلفی دارد که با توجه به مقدار مورد نیاز و ساخت آن باید خریداری کنید.

4. چراغ دفنی

از این نوع نور برای ایجاد سایه در حیاط یا نورپردازی نمای ساختمان استفاده می شود و همانطور که از نامش پیداست در زمین مدفون می شود. این مدل از چراغ ها یکی از کاربردی ترین و مقرون به صرفه ترین انواع چراغ ها هستند و در برابر آب و باران مقاوم هستند.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

سخن پایانی نورپردازی ساختمان

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، ظاهر ساختمان اولین عنصری است که توجه هر بیننده رهگذری را به خود جلب می کند. جلوی ساختمان در طول روز به وضوح دیده می شود و می تواند زیبایی خود را به عابران نشان دهد پس چه بهتر است که بتوانیم کاری کنیم تا نمای ساختمان در شب هم به خوبی روز باشد. در این مقاله به طور کامل در رابطه با نورپردازی نمای ساختمان صحبت کردیم. 

امروزه طراحی های نورپردازی نما مختص فضای اداری و تجاری نیست، بلکه انواع ساختمان ها، تالارها، مغازه ها، فروشگاه ها و سایر اشیا از ویلا گرفته تا چند طبقه از نورپردازی در جلوی خود استفاده می کنند. نور در شب ساختمان را خوانا می کند و جلوه خاصی به آن می بخشد.

 

مطالب مرتبط:

دریافت مشاوره رایگان

 

نمونه تصاویر نورپردازی ساختمان مسکونی / نورپردازی ساختمان دو طبقه / نورپردازی نمای ویلا / نورپردازی نمای رومی / روش های نورپردازی ساختمان / نورپردازی نما

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button