درز انبساط در ساختمان سازی چیست؟

درز انبساط در ساختمان سازی

ما در دوران مدرسه به یاد داریم که وقتی بدن را گرم می کنیم، انرژی جنبشی ذرات سازنده آن افزایش می یابد. در نتیجه افزایش انرژی جنبشی و حرکات مولکولی، اتمها و ذرات سازنده بدن فضای بیشتری برای حرکت خود می خواهند.

طبق اخبار ساختمان، این امر باعث افزایش حجم یا گسترش ماده می شود. به افزایش حجم ماده در اثر افزایش دما ضریب انبساط حرارتی گفته می شود. بنابراین، هنگام طراحی مواد و قطعات، برای حرکت آزاد قطعات برای انبساط طولی و عرضی، مانند اتصالات انبساط، باید فضا در نظر گرفته شود.

به طور کلی می توان گفت که در تمام مواد انبساط حرارتی وجود دارد. انبساط حرارتی وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که مولفه هایی با ضرایب انبساط حرارتی مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب احتمالی ، فضایی بین اجزا و قطعات برای گسترش آزاد مواد مانند اتصالات انبساطی در نظر گرفته می شود.

اتصالات انبساطی همچنین در ساختمانها و آپارتمانها استفاده می شود تا از تنش ناشی از انبساط و انقباض اجزای ساختمان و آسیبهای ناشی از آن جلوگیری کند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم اتصالات انبساطی، تفاوت آن با اتصالات ناپیوسته و نحوه پر کردن این اتصالات بیشتر آشنا شوید. همچنین ، در پایان این مقاله ، به وجود قانونی این اتصالات و نقش مهندسان نظارت و پیمانکاران در این زمینه خواهیم پرداخت.

اتصالات انبساطی در ساختمانها و آپارتمانها استفاده می شود تا از آسیب احتمالی ناشی از انبساط و انقباض جلوگیری کند. ساختمان به دلیل تغییرات دما یا تغییر دما به دلیل تغییر فضا منبسط و منقبض می شود. بنابراین، لازم است فضایی مانند اتصال انبساطی نصب شود که مواد بتوانند انبساط یا انقباض خود را جبران کنند.

همچنین استفاده از اتصالات انبساطی در ساختمانهای بزرگ متشکل از چندین بلوک بهم پیوسته ضروری است. بنابراین باید محل مناسبی برای نصب این اتصالات در امتداد ساختمان در نظر گرفته شود.

تعیین محل اتصال درز انبساط در ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع ساختمان ، تعداد طبقات تشکیل دهنده ، مصالح به کار رفته در ساخت و تولید و آب و هوای محل می باشد. باید توجه داشته باشیم که در تمام ساختمانهایی که بیش از 50 متر ارتفاع دارند، از اتصالات انبساطی استفاده می شود.

همچنین به طور کلی می توان گفت که اتصالات انبساطی در ساختمانهایی با نسبت طول به عرض بیشتر از یک سوم استفاده می شود. محل اتصال انبساط یک اندازه گیری رایانه ای و مهندسی است که توسط یک متخصص اندازه گیری شده است.

درز انقطاع چیست؟

اگر ساختمانهای مجاور بدون فاصله از یکدیگر ساخته شوند ، در صورت بروز بلایای طبیعی مانند وزش باد شدید ، طوفان های شدید ، زلزله و ریزش ساختمان ، ساختمان مجاور فرو می ریزد و سقوط می کند.

بارها و بارها یک ساختمان فرسوده به دلیل تنشهای کم محیطی فرو می ریزد و تمام بار خود را به ساختمانهای مجاور منتقل می کند. برای جلوگیری و کاهش آسیب های ناشی از این ، نوع دیگری از دوخت به نام کوک منگنه ای استفاده می شود.

به جای این اتصالات که برخلاف اتصال انبساطی به صورت عرضی نصب می شوند ، میلگرد و بتن بین دو بلوک مجاور کاملاً بریده می شود و بنابراین دو قسمت سازه هیچ ارتباطی بین آنها ندارند. توجه داشته باشید که حداقل مهر و موم شکاف در هر طبقه یک صدم ارتفاع آن طبقه از پایه است. اتصالات ناپیوسته در ساختمانهایی با ارتفاع بیش از 12 متر یا بیش از 4 طبقه نصب می شوند.

لازم به ذکر است که فضای بین دو ساختمان را می توان با موادی با خواص مکانیکی ضعیف پر کرد و به راحتی خراب شد. این نیز با قالب گیری و قرار دادن یونولیت در محل اتصال انجام می شود.

درزهای ساختمانی (انبساطی و انقطاعی) چگونه پر می‌شوند؟

برای ساخت و اجرای اتصالات ساختمانی از مواد مختلفی استفاده می شود. این مواد بر اساس عوامل مختلفی انتخاب می شوند و بر اساس شرایط محیطی و بار وارد شده بر آنها انتخاب می شوند. بنابراین ، هنگام طراحی اتصالات ساختمانی ، باید به نحوه پر شدن آنها و نوع استفاده از مواد برای این منظور توجه کنیم. انواع مختلفی از مواد برای اهداف مختلف برای پر کردن اتصالات انبساط و ناپیوستگی استفاده می شود که در زیر نشان داده شده است.

فیلرها

مواد پرکننده می توانند حاوی الیاف گیاهی ، لاستیک ، ترکیباتی باشند که در تهیه جاده مانند شن و قیر ، چوب پنبه و سایر مواد مشابه استفاده می شود. موادی که به عنوان پرکننده استفاده می شوند باید دارای خصوصیات عمومی مشابه باشند که در زیر ذکر شده است:

1. طول عمر و دوام: از آنجا که جایگزینی پر کننده ها به راحتی و ساده امکان پذیر نیست و گاهی دسترسی به اتصالات تنها با انجام عملیات ساختمانی امکان پذیر است. بنابراین ، موادی که از پایداری و دوام بالایی برخوردار هستند باید به عنوان اتصالات انبساطی استفاده شوند.

. شکل پذیری در محل مورد نظر: بعضی اوقات لازم است که پر کننده در محل نصب شده برای اتصال انبساطی کاملاً شکل این محل را بگیرد تا از سوراخ های هوا جلوگیری شود و پیوند خوبی بین پر کردن و دیواره ها برقرار شود. به همین دلیل است که شکل پذیری بار بسیار مهم است.

3. انعطاف پذیری زیاد و عدم اتصال قوی با دیواره های جدا کننده: وقتی بتونه از انعطاف پذیری و کشش بالایی برخوردار باشد ، از مقاومت خوبی برخوردار است و در برابر رشد ترک های داخل ساختار آن مقاومت بیشتری دارد.

نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که اتصال بین بتونه و اتصال نباید اتصال محکمی باشد ، زیرا به دلیل استرس کم فرو می ریزند. بنابراین ، در حالی که ما به دنبال ایجاد یک اتصال چسبناک بین پر کردن و دیواره های اتصال انبساط هستیم ، همچنین باید از ایجاد یک اتصال با مقاومت بالا جلوگیری کنیم.

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button