انواع پنجره سنتی

انواع پنجره سنتی

منظور از انواع پنجره سنتی چیست؟ در و پنجره ها از جمله عواملی هستند که در شکل گیری بنا در معماری ایرانی نقش موثری دارند. در ساختار در و پنجره بناهای سنتی ایرانی، ارتباط بصری و احساسی فضای بیرونی و ساختمان ها از نظر ویژگی های فرهنگی به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. بسته به شرایط محیطی و اقلیمی هر بنای واقع در جغرافیای ایران، فضاهای ایجاد شده با درها و پنجره‌هایی با اندازه‌ها، شکل‌ها و تنوع‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته و بر این اساس در این مقاله دارای شخصیت‌های متفاوتی بوده است. و مکانی که همه به آن اشاره می کنیم.

پنجره های سنتی برای چه مناطقی استفاده می شود؟

این پنجره ها بیشتر در ساختمان هایی با معماری خاص به سبک ایرانی استفاده می شود. رستوران ها، هتل ها با طراحی سنتی، مغازه ها، سفارت ها، مساجد و ستون ها بیشترین استفاده از این ویترین ها هستند.

اما به طور کلی هیچ محدودیتی در استفاده وجود ندارد و می توانید از پنجره دو لنگه در بسیاری از موارد مانند ویلا، تاسیسات در دکوراسیون و … استفاده کنید.

استفاده از پنجره های سنتی به پنجره های کلاسیک (که مانند در باز و بسته می شوند) و انواع پنجره های دوجداره کشویی محدود نمی شود. پنجره های سنتی انواع مختلفی دارند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود.

نمونه انواع مختلف پنجره سنتی ساختمان
نمونه انواع مختلف پنجره سنتی ساختمان

انواع در و پنجره سنتی در معماری ایرانی

  1. پنجره سنتی ساده
  2. پنجره دوبل کشویی
  3. پنجره دوجداره سنتی
  4. پنجره قوسی
  5. پنجره ثابت
  6. پنجره های محوری
  7. پنجره توری
  8. جلو پنجره شاه نشین
  9. پنجره لولایی
  10. پنجره های فن دار

1- در و پنجره های ساده

آنها نوعی در و پنجره بودند که علاوه بر ورود و خروج و همچنین تأمین نور خورشید برای روشنایی داخل فضا و تهویه مطبوع داخل، عملکرد ساده ای داشتند. این نوع درها و پنجره ها با شیشه های معمولی پوشیده شده بودند.

2. پنجره های دوبل کشویی

استفاده از پنجره های دو جداره کشویی فضا را جذاب تر می کند، در حالی که ظاهر سنتی نور کافی را به داخل خانه هدایت می کند.

پنجره سنتی
پنجره سنتی

3. پنجره دوجداره نو

پیشرفت در فناوری های تولید در و پنجره به طراحان این امکان را می دهد که به مدل های جدیدتر فکر کنند و به جای پیروی از سبک کلاسیک، محصولات جدیدی ایجاد کنند. در عکس مقابل، این پنجره ها با فضای فوق العاده اطراف هماهنگی کامل دارند.

4. پنجره های قوسی

انحنای ملایم این پنجره ها ظاهری خاص و خنک به این فضای کاری می دهد. پنجره های قوسی در کنار پنجره قوس دار حس تعادل و امکان تهویه هوا را فراهم می کند.

5. پنجره ثابت

اگر ظاهر سنتی پنجره‌های دوجداره کشویی را دوست دارید اما نمی‌خواهید برای تمام ویژگی‌های یک پنجره هزینه کنید، از پنجره‌های ثابت استفاده کنید. این پنجره ها ظاهری مشابه پنجره های دوجداره کشویی دارند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

6. پنجره های محوری

یک پنجره گرد ممکن است کوچک باشد اما برای حمام، اتاق زیر شیروانی و فضاهای مثلثی مناسب است.

 

پنجره سنتی با سبک مدرن
پنجره سنتی با سبک مدرن

7- پنجره توری

پنجره های مشبک از یک سطح مشبک و دو فضای پر و خالی تشکیل شده است. به گونه ای که به راحتی از این طرف به آن طرف دیده می شود. پنجره توری کاربردهای زیادی دارد.
محدود کردن دید از بیرون به داخل (حفظ حریم خصوصی داخل)
برای محیط هایی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند سایه ایجاد کنید.
نمای محدودی از داخل به بیرون ارائه می دهد
یک سطح مشبک و حصاری ایجاد کنید که مانع عبور هوا نشود.

8. جلو پنجره شاه نشین

این نوع پنجره از یک پنجره ثابت در وسط و یک پنجره لولایی در دو طرف تشکیل شده است. مزیت جلو پنجره های شاه نشین این است که دید وسیعی را به چشم ارائه می دهند و فضایی گرم و راحت ایجاد می کنند.

9. پنجره لولایی

اگر بخواهیم پنجره ای قوسی داشته باشیم که باز و بسته می شود، استفاده از پنجره لولایی به ما کمک می کند. دستگیره های اهرمی و سیستم قفل مخفی به ایمنی و زیبایی این پنجره ها کمک می کند.

10. پنجره های فن دار

اگر سقف شما به اندازه کافی بلند است، پنجره های نیم دایره در بالا گزینه خوبی است که ظاهری زیبا و شیک به خانه شما می بخشد.

 

انواع پنجره سنتی
انواع پنجره سنتی

 

در و پنجره های سنتی با اشکال هندسی در بدنه خود، طبیعت اطراف بنا را شکل داده و مردم را به کشف تصاویر بیرون از ساختمان ترغیب می کند. تورهای تزئینی برای پنجره ها، علاوه بر جذابیت هندسی، اجازه عبور نور خورشید را می دهند و پرده ها و نقاب برای پنجره ها مانند لباس، شیشه را می پوشانند.

 

انواع طرح های سنتی پنجره

انواع پنجره سنتی با توجه به سابقه ساخت و استفاده از این پنجره ها در مناطق مختلف دارای طرح ها و طرح های خاص و متفاوتی هستند.

رایج ترین طرح هایی که برای پنجره های دوجداره سنتی نیز اعمال می شود عبارتند از:

  • نقش چهار پر: نقش هایی با الهام از گیاه شبدر که خود نمادی از شادی و سعادت است.
  • نقش جکا: استفاده از بت ها و طرح های جکا با الهام از درخت سرو، به عنوان جلوه ای از تواضع و آزادی. همچنین در آیین زرتشتی نماد خورشید است.
  • الگوهای گره چینی: الگوهای گره چینی مخلوطی از اشکال هندسی مختلف با الهام از طبیعت و گیاهان هستند. شکل ها معمولاً زاویه ای هستند.
  • دور اسلیمی: طرح دور اسلیمی بیش از سایر طرح ها نمادی از گیاهان و طبیعت است و شباهت های زیادی با نقوش فرش ایرانی دارد.

 

انواع طرح های سنتی پنجره 
انواع طرح های سنتی پنجره

قیمت انواع پنجره سنتی

قیمت انواع پنجره سنتی بسته به ابعاد پنجره، ضخامت و اندازه پروفیل پی وی سی متغیر است. بازشو و یراق پنجره ها و شیشه ها، طرح ها و رنگ ها نیز در قیمت پنجره های دوجداره سنتی تاثیرگذار است.

سخن پایانی انواع پنجره سنتی

پنجره سنتی همواره در معماری سنتی به ویژه معماری ایرانی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و همچنان طرفداران خود را دارد و در بسیاری از ساختمان های جدید نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما امروزه به دلیل نیاز به کاهش مصرف انرژی و همچنین عایق صدا، استفاده از پنجره های دوجداره افزایش چشمگیری پیدا کرده است و اکثر ساختمان ها با چنین پنجره هایی ساخته می شوند. در این مقاله به طور کامل در رابطه با انواع پنجره سنتی صحبت کردیم امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

 

 

همچنین بخوانید :

 

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button