مهم ترین اصول تعویض نما کرتین وال چیست؟

اصول تعویض نما کرتین وال

اصول تعویض نما کرتین وال از جمله موارد مهمی است که بایستی حتما قبل از شروع پروژه در نظر گرفته شود. درک مفاهیم اولیه کرتین وال، ملاحظات مهم انواع مختلف و مشخصات عملکرد سیستم های آن برای معماران، مدیران پروژه و نصابان در این زمینه بسیار مهم است. در این مقاله به چگونگی و اصول تعویض نما کرتین وال و همچنین به تقسیم بندی اصلی سیستم های آن و ملاحظات مربوط به هر یک می پردازیم.

اهمیت رعایت اصول تعویض نما کرتین وال برای موفقیت در پروژه چیست؟

رعایت اصول تعویض نما کرتین وال اهمیت زیادی دارد و منجر به موفقیت پروژه خواهد شد. کرتین وال اغلب بخشی از سیستم دیوار ساختمان را تشکیل می دهد. یکپارچگی دقیق با عناصر مجاور مانند سایر روکش های دیوار، سقف ها و پایه جزئیات دیوار برای نصب موفقیت آمیز این سیستم مورد نیاز است.

همچنین بخوانید : نمای کرتین وال چیست؟

مهم ترین ملاحظات و اصول تعویض نما کرتین وال که باید به آنها توجه داشت

آگاهی از اصول تعویض نما کرتین وال کمک می کند تا پروژه مطابق با استانداردهای موجود انجام شود. لازم به ذکر است که فقط افراد متخصص و با تجربه در این زمینه به طور کامل با اصول تعویض نما کرتین وال و ملاحظات مربوط به آنها آشنا هستند و می توانند اهداف پروژه را نهایی کنند.

اصول تعویض نما کرتین وال

سیستم های دیوار پرده یونیتیزه از واحدهای بزرگی تشکیل شده اند که در کارخانه مونتاژ و لعاب می شوند. سپس آنها را به محل کار فرستاده و بر روی نمای ساختمان نصب می کنند. ماژول های عمودی و افقی با هم جفت می شوند و یک سیستم کامل را ایجاد می کنند. جرثقیل ها اغلب برای نصب این سیستم ها استفاده می شوند، زیرا ماژول ها می توانند یک طبقه و عرض 5/1 تا 8/1 متر داشته باشند.
سیستم‌های استیک شامل قاب‌های دیوار پرده‌ای عمودی (مولیون‌ها) و پانل‌های شیشه‌ای یا مات هستند که تکه تکه نصب و به هم متصل می‌شوند. این قطعات معمولا ساخته می شوند و برای نصب به محل کار ارسال می شوند.
در دیوارهای پرده آلومینیومی با قاب چوبی، مولیون های عمودی معمولا از دو طبقه عبور می کنند، با یک لنگر گرانشی/جانبی ترکیبی در یک طبقه (لنگر بار باد) و یک لنگر جانبی دیگر (لنگر بار مرده) در طبقه دیگر. اتصالات بین مولیون ها امکان حرکت عمودی را فراهم می کند در حالی که مقاومت جانبی ایجاد می کند.

اصول تعویض نما کرتین وال
اصول تعویض نما کرتین وال

در قسمت‌های بزرگ‌تر دیوارهای پرده‌دار با قاب چوبی، گاهی اوقات از ملیون‌های عمودی تقسیم‌شده برای امکان حرکت حرارتی استفاده می‌شود که می‌تواند اندکی لنگرها را منحرف کند. در این حالت، واحدهای شیشه ای باید حرکت قاب آلومینیومی اطراف را با لغزش در امتداد واشرهای لعاب در خود جای دهند. این حرکت در داخل قاب و در لنگرها باعث ایجاد فشار اضافی بر روی سیستم های چوبی می شود.
همه سیستم‌های دیوار پرده ای از طریق ساختار کف یا قاب‌بندی فوری‌شان باید بار مرده و بارهای زنده خود را از جمله بارهای باد مثبت و منفی، بارهای برف در مناطق افقی بزرگ، بارهای لرزه‌ای و بارهای نگهداری را انتقال داده و تحمل کنند.

همچنین بخوانید : قیمت نمای کرتین وال

مهم ترین ملاحظات کرتین وال

اکثر سیستم‌های دیوار پرده ای از میله‌های فشار استفاده می‌کنند که برای محکم کردن شیشه به قسمت بیرونی مولیون‌ها بسته می‌شوند. این سیستم‌ها اغلب شامل واشرهایی هستند که بین نوار فشار و مولیون‌ها قرار می‌گیرند تا به‌عنوان شکست حرارتی عمل کنند و علاوه بر این به عایق‌سازی صوتی کمک می‌کنند.
این سیستم ها نیاز به توجه ویژه به جزئیات در طول مراحل طراحی و ساخت دارند تا اطمینان حاصل شود که واشرها در انتقال افقی و عمودی سازگار هستند. این واشرها معمولا در محل تقاطع خود به یکدیگر مهر و موم می شوند تا شیشه را در قسمت داخلی و خارجی نگه دارند. اگرچه واشرها در حین نصب کش می شوند، اما در مدت کوتاهی به طول اولیه خود منقبض می شوند.
از طریق دیوار پرده ای که به خوبی طراحی شده است، آبی که در گوشه های واشر وارد سیستم می شود، در نهایت از سوراخ های گریه پوشش ضربه ای خارج می شود. برای کاهش انقباض واشر، استفاده از گوشه های ولکانیزه آب بندی شده و اتصالات مورب توصیه می شود.
در آب و هوای سردتر، استفاده از تابه های پشتی الزامی است. تابه های پشتی ورق های فلزی هستند که معمولا از آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه ساخته می شوند و به قاب دیوار پرده در اطراف محیط و پشت نواحی اسپندل متصل و مهر و موم می شوند.
در محیط های سرد باید عایق بین پشتی و روکش بیرونی به منظور حفظ نقطه شبنم بیرونی نصب شود تا تشت پشتی بتواند به عنوان یک مانع هوا و بخار عمل کند. آنها خط دوم دفاعی را در برابر نفوذ آب برای مناطق پنهان دیوار پرده ای که دسترسی به آنها دشوار است، از جمله در نواحی اسپندل که حتی قبل از شناسایی می توانند آسیب قابل توجهی ایجاد کنند، ارائه می دهند.

اهمیت رعایت اصول کرتین وال

مهم ترین اصول تعویض نما کرتین وال که باید قبل از طراحی سیستم در نظر گرفته شوند
بنابر گفته معماران قبل از طراحی سیستم دیوار پرده نیاز به درک سه عملکرد اصلی آن وجود دارد. این عملکردها شامل سد آب و هوا برای جلوگیری از نفوذ هوا و آب، عایق ساختمان (از بیرون به داخل و بین طبقات) در برابر آتش و دود، حرارتی و صوتی و سومین عملکرد که قابلیت عبور نور به فضای داخلی است.
همچنین معماران اشاره می کنند که در کنار این عملکردها باید بارهای فیزیکی وارد شده به سیستم مانند بارهای باد، لرزه ای و بارهای انفجار را در نظر بگیریم تا از دوام و پایداری این سیستم اطمینان حاصل کنیم.

سخن پایانی

از دیگر اصول تعویض نما کرتین وال که باید در هنگام طراحی آن در نظر گرفته شوند عبارتند از: سادگی ساخت، طرح نصب و تعمیر و نگهداری بعدی.
همچنین مهم ترین پارامترهایی که باید هنگام طراحی سیستم کرتین وال برای یک ساختمان در نظر گرفته شوند عبارتند از: هدف معماری نما، فشار باد و مشخصات پروژه. علاوه بر این تجربه قبلی اهمیت زیادی دارد چرا که مدیران پروژه اغلب بر اساس تجربه قبلی می توانند تصمیم بگیرند که چه سیستمی را باید طراحی کنند.
همچنین بدیهی است که اجرای سیستم های آزمایش شده از دوام و پایداری سازه اطمینان حاصل می کند. مهندسی نیز مهم می باشد چرا که می تواند اطمینان حاصل کند که آنچه طراحی می شود ایمن و مناسب برای هدف است.

 

 

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button