ویژگی های نمای ساختمان خوب چیست؟

نمای ساختمان اولین موردی است که به چشم بازدید کننده می خورد پس بهتر است تا بهترین نوع و بهترین متریال را برای نمای ساختمان خود انتخاب نمایم اما سوال اصلی این است که ویژگی های نمای ساختمان شامل چه مواردی است؟ با بانیان نمای مبنا همراه باشید. نمای ساختمان يکي از اجزاي بسيار مهم ساختمان است. برخي از عملکردهاي نما و عوامل مؤثر در نماسازي در زير به طور خلاصه بيان شده است:

  1. نما و حفاظت
  2. نما به عنوان رابط
  3. نما به عنوان يک معرف
  4. نمای ساختمان به عنوان عنصري از نماي مجموعه شهري
  5.  زيبايي نما
  6.  نمای ساختمان و شرايط محيطي
  7. قيمت تمام شده نما
  8. سرعت طراحی و اجرای نمای

 

1. نما و حفاظت اولین ویژگی نمای ساختمان

ابتدايي ترين و حتي از لحاظ قدمت اولين وظيفه اي که نما عهده دار گرديد، وظيفه حفاظت بود. انسان ها براي حفاظت از عوامل جوي و اقليمي، براي خود فضايي را به نام خانه ايجاد کردند. عدم وجود منفذ در ساختمان گرچه جلوي باد، باران، گرما و سرما را مي گرفت، ولي ساختمان را از نور و تهويه لازم محروم مي کرد. هرچه نياز به اين مواهب زيادتر شد نیاز به ايجاد روزنه در ديواره ساختمان افزايش يافت و در نتيجه نياز به پوسته ديگري به نام نما جهت حفاظت بيشتر، به وجود آمد.

نمای ساختمان به عنوان يک محافظ بايد مشخصه هاي فني زير را داشته باشد:

  • عايق بودن نسبت به سرما، گرما

مصالح مختلف ساختماني ضريب انتقال حرارت و ظرفيت گرمايي ويژه مختلفی دارند و در نتيجه عملکرد حرارتي متفاوتي خواهند داشت. يک سيستم نماي موفق، نمايي است که زيبايي و بهره وري انرژي را باهم داشته باشد. داشتن نمايي که عملکرد حرارتي خوبي داشته باشد مستقيماً مصرف انرژي را تحت تأثير قرار مي دهد لذا در نمای ساختمان، استفاده از مصالحي که ضريب انتقال حرارتي کمتري دارند، بايد مورد توجه قرار گيرد.

  • عايق بودن نسبت به صوت

نمای ساختمان مي تواند بعنوان يک عایق صوتی ایده‌ال و مناسب عمل کند. توجه به اين ويژگي به خصوص براي ساختمان­هايي که در شهرهاي بزرگ صنعتي و تجاري و يا در کنار مسير گذر اصلي واقع شده اند از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد.

  • مقاومت در برابر زلزله
  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر يخ زدگي
  • مقاومت در برابر آتش سوزي
  • مقاومت در برابر ريزش
  • انعطاف پذير بودن در اجراي نما
  • سبک بودن
  • قابل اجرا بودن در ساختمانهاي مرتفع

2. نما به عنوان رابط

نمای ساختمان بايد به شکلي طراحي شود که علي رغم حفاظت محيط داخل از بيرون، ارتباط فضاي بيرون را با محيط داخل ساختمان به خوبي برقرار کند. مثلاً امکان تابش نور به داخل و يا امکان استفاده از چشم انداز بيرون وجود داشته باشد.

3. نما به عنوان يک معرف

همان طور که که لباس فرد، معرف شخصيت وي مي باشد، خانه نيز به مانند لباس دوم ميبايست معرف شخصيت و مقام اجتماعي مالک خود باشد. در معماري غرب نما داراي حالت نمايش است، بدين صورت که در همان وهله اول کسي را که پشت آن زندگي مي کند، نشان مي دهد. در واقع نما معرف شخصيت خانوادگي و طبقه اجتماعي صاحبخانه است .نما علاوه بر معرفي شخصيت مالک، معرف موقعيت مکاني ملک و نوع کاربري ساختمان نيز مي باشد.

4. نمای ساختمان به عنوان عنصري از نماي مجموعه شهري

ما در فضاي شهري با يک ساختمان روبرو نيستيم، در واقع هر ساختمان جزئي از فضاي شهري محسوب مي شود که زشتي آن بر فضاهاي عمومي تأثير گذار است و زيبايي آن منوط به هماهنگي با ساير عناصر آن مکان است. ساختمان يک موجود منزوي و خود بسنده نيست که بتواند تمام توجه طراح و مالک را به خود جلب کند ، بلکه مي بايست با حفظ شخصيت و اعتبار خود، عنصري از يک جامعه وحدت يافته باشد .

5. زيبايي نما

نما صورت ظاهر و منظره خارجي هر ساختمان است و پوششي مخفي و به دور از انتظار عموم نيست. نما همواره مورد توجه عموم قرار مي گيرد، لذا زيبايي جزء جدايي ناپذير هر نما مي باشد همچنين زيبايي و چگونگي نما معرف هنر و کيفيت کار مهندس معمار و طراح ساختمان نيز مي باشد.

6. نمای ساختمان و شرايط محيطي

نماي هر واحد مسکوني بسته به شرايط محيطي از جمله آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و ميزان آلاينده هاي هوا در مناطق مختلف، متفاوت مي باشند. مصالحي که در نماهاي شهرهاي بزرگ و صنعتي که آلايندگي بالا دارند، به کار مي رود در مقايسه با مصالح کاربردي براي نماي شهرهاي کوچک که هواي پاک دارند متفاوت است همچنين نمای ساختمان در مناطق سردسير به لحاظ ميزان مقاومت در برابر يخ زدگي يا عايق بودن نسبت به سرما و گرما با نماي قابل کاربرد در مناطق گرمسير متفاوت مي باشد.

7. قيمت تمام شده نما

يکي از شاخصه هاي بسيار مهم در انتخاب نما، قيمت تمام شده نما است. هرچه قيمت نما افزايش يابد، قدرت خريد کاهش يافته و دايره مصرف کنندگان آن نما محدودتر خواهد شد.

8. سرعت اجراي نما

با توجه به اينکه طولاني شدن در بهره برداري از هر پروژه ساختماني مي تواند عامل افزايش هزينه ها و افت ارزش پول شود، لذا سرعت در اجراي نمای ساختمان بسيار مؤثر خواهد بود

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button