الیاف کامپوزیت چند نوع دارد؟

الیاف کامپوزیت چند نوع دارد؟

الیاف کامپوزیت چیست و چند نوع دارد و کاربرد هر یک به چه صورت می باشد؟ در مقالات قبلی به طور کامل در رابطه با نمای کامپوزیت آلومینیوم و انواع آن و طراحی و اجرای آن صحبت کردیم. حال در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با انواع الیاف کامپوزیت صحبت کنیم. با بانیان نمای مبنا همراه باشید.

الیاف کامپوزیت چند دسته دارد؟

الیافی که در صنعت کامپوزیت استفاده می‌شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. الیاف مصنوعی
  2. الیاف طبیعی

کارایی کامپوزیت‌های پلیمری مهندسی توسط خواص اجزاء آنها تعیین می‌شود. اغلب آن‌ها دارای الیاف با مدول بالا هستند که در ماتریس‌های پلیمری قرار داده شده‌اند و فصل مشترک خوبی نیز بین این دو جزء وجود دارد.

ماتریس پلیمری دومین جزء عمده کامپوزیت‌های پلیمری است. این بخش عملکردهای بسیار مهمی در کامپوزیت دارد:

  1. اول این که به عنوان یک بایندر یا چسب الیاف تقویت‌کننده را نگه می‌دارد.
  2. دوم، ماتریس تحت بار اعمالی تغییر شکل می‌دهد و تنش را به الیاف محکم و سفت منتقل می‌کند.
  3. سوم، رفتار پلاستیک ماتریس پلیمری، انرژی را جذب کرده، موجب کاهش تمرکز تنش می‌شود که در نتیجه، رفتار چقرمگی در شکست را بهبود می‌بخشد.

تقویت‌کننده‌ها معمولا شکننده هستند و رفتار پلاستیک ماتریس می‌تواند موجب تغییر مسیر ترک‌های موازی با الیاف شود و موجب جلوگیری از شکست الیاف واقع در یک صفحه شود. بحث در مورد مصادیق ماتریس‌های پلیمری مورد استفاده درکامپوزیت‌ها به معنای بحث در مورد تمام پلاستیک های تجاری موجود می‌باشد. در تئوری تمام گرماسخت ها و گرمانرم ها می‌توانند به عنوان ماتریس پلیمری استفاده شوند.

در عمل، گروه‌های مشخصی از پلیمرها به لحاظ فنی و اقتصادی دارای اهمیت هستند. در میان پلیمرهای گرماسخت پلیاستر غیر اشباع، وینیل استر، فنل فرمآلدهید (فنولیک) اپوکسی و رزین‌های پلی‌ایمید بیشترین کاربرد را دارند. در مورد گرمانرم ها، اگر چه گرمانرم های متعددی استفاده می‌شوند، PEEK، پلی‌پروپیلن و نایلون بیشترین زمینه و اهمیت را دارا هستند.

همچنین به دلیل اهمیت زیست‌ محیطی، دراین بخش به رزین‌های دارای منشا طبیعی و تجدیدپذیر نیز، پرداخته شده است. از الیاف متداول در کامپوزیت‌ها می‌توان به شیشه، کربن و آرامید اشاره نمود. در میان رزین‌ها نیز، پلی استر، وینیل استر، اپوکسی و فنولیک از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button