آشنایی با انواع سقف ساختمان و مزایا و معایب آن ها

انواع سقف ساختمان

انواع سقف ساختمان ها و مزایا و معایب آنها چیست؟ ساختمان به همراه سقف، تیرها، ستون ها و پی و … یکی از مهم ترین قسمت های هر ساختمان است. در ساختمان های ایرانی انواع مختلفی از سقف ساختمان استفاده میشود که هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

بنابراین ارزیابی عوامل مختلف و انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع سقف ساختمان حائز اهمیت است. در زیر قصد داریم به معرفی انواع سقف ساختمان و مزایا و معایب آنها را معرفی کنیم. با بانیان نمای مبنا همراه باشید.

عوامل موثر در انتخاب بهترین سقف ساختمان چیست؟

عوامل مختلفی در انتخاب سقف مناسب برای یک ساختمان تأثیر می گذارد. شما باید نوع سقف مناسب برای ساختمان را بر اساس ترجیح خود تعیین کنید.

  • مقدار باری که قرار است وارد سقف شود.
  • مقاومت زمینه برای ساختمان مورد نیاز است.
  • ضخامت مورد نیاز برای سقف
  • مقاوم بودن در برابر آتش
  • نوع کاربری ساختمان
  • قیمت دلخواه
  • وزن کل سقف

آشنایی با انواع سقف ساختمان

  1. سقف دال بتنی
  2. سقف تیرچه و بلوک
  3. سقف تیرچه کروبیت
  4. سقف یوبوت
  5. سقف وافل
  6. سقف روفیکس
  7. سقف کوبیاکس
  8. سقف پیش تنیده
  9. سقف طاق ضربی
  10. سقف کامپوزیت
  11. سقف عرشه فولادی
  12. سقف متحرک
  13. سقف کاذب

آشنایی با سقف ساختمان دال بتنی

سقف دال بتنی یکی از پرمصرف ترین مصالح سقف در صنعت ساختمان است و برای مناطق حساس و سقف منازل کاربرد دارد. این سقف بسیار محکم و بادوام است. اجرای سقف دال بتنی دشوار است و نیاز به آماده سازی زیادی دارد. سقف دال بتنی یکی از سقف های تک پارچه ای است و مصالح اصلی به کار رفته در آن بتن و فولاد می باشد.

مزایا و معایب سقف دال بتنی
سقف دال بتنی دارای مقاومت خمشی و برشی بالا، مستحکم و مقاومت مناسب در برابر زلزله، عایق صدا و بدون نیاز به عایق صوتی جداگانه، دارای طول عمر بالا، سرعت واردات بالا، میزان میلگرد بالاست زیاد نیست و از این نظر مقرون به صرفه است. از معایب آن می توان به مقاومت کششی کم و وزن زیاد اشاره کرد.

اگر فرصت مطالعه متن را ندارید، می توانید همین حالا، برای دریافت مشاره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید: 09122875156

سقف ساختمان یوبوت

سقف یک قایق از دو لایه بتن مسلح در بالا و زیر یک دال توخالی تشکیل شده است و بین دو لایه بتنی قالب هایی به نام یوبیت پر شده است. در واقع سقف U-boat شبیه سقف دال دو طرفه است با این تفاوت که مشکل اصلی سقف دال دو طرفه سنگین بودن آن و در نتیجه نداشتن دهانه محدود است. استفاده از سقف بلند U-boat باعث افزایش طول دهانه و همچنین کاهش وزن می شود.

سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوکی یا سقف تیرچه دال یکی از رایج ترین انواع سقف در ایران است که از تیرچه، بلوک و بتن در محل تشکیل شده است. در این سقف تیرها به صورت مجزا قرار می گیرند و فضای بین تیرها با بلوک پر می شود، جنس بلوک ها می تواند بتنی، سفالی یا پلاستوفوم باشد. این سقف بیشتر در سازه های بتنی کاربرد دارد. اما می توان از آن در سازه هایی مانند فلز نیز استفاده کرد.

سقف تیرچه کرومیت

کرومیت نوعی سقف تیرچه بلوک است با این تفاوت که پاشنه تیر در سقف کرومیت فلزی است اما در سقف تیرچه بلوک از بتن استفاده می شود. از نظر عملکردی، مانند سقف تیرچه بلوک عمل می کند.

سقف وافل نوع

سقف وافل نوعی سقف بتنی است که با استفاده از قالب وافل ساخته می شود. این سقف سازه جدیدی است که بیشتر در ساخت سقف های بلند بالای 12 متر استفاده می شود. می توان از آن در ساختمان های بتنی و اسکلت فلزی استفاده کرد. این سقف در مکان هایی مانند فرودگاه ها، ایستگاه های مترو، سالن ها، بیمارستان ها و سوله هایی که وزن زیادی روی پشت بام وجود ندارد کاربرد بیشتری دارد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button