انواع مصالح نمای ساختمان

انواع مصالح نمای ساختمان بانیان نمای مبنا

انواع مصالح نمای ساختمان شامل آجر، سنگ، چوب، شیشه، سیمان و غیره است که برای ساختمان‌های امروزی در شرایط مختلف قابل استفاده است. هر کدام از مصالح بیان شده می‌تواند باعث ایجاد جلوه خاص در نمای بیرونی ساختمان‌های امروزی شود. یکی از مهم‌ترین المان‌های ظاهری یک نمای ساختمان توجه کردن به مصالح آن است.

بسیاری از افراد برای ایجاد جلوه زیبا در نمای بیرونی ساختمان خود ترجیح می‌دهند تا بهترین مصالح را انتخاب کنند. شرایط جوی آب و هوایی به عنوان یکی از معیارهای کلیدی انتخاب مصالح ساختمانی است که باید به آن توجه شود. هر نمای ساختمانی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است که باعث انتخاب نهایی طراحان می‌شود. در این بخش قصد معرفی انواع مصالح نمای ساختمان را داریم، در صورت تمایل تا پایان همراه ما باشید.

با روی کار آمدن طراحی‌های جدید و استفاده از مصالح کاربردی، افراد می‌توانند متناسب با نیاز خود از هر یک از مصالح موجود در بازار جهت ایجاد نمای بیرونی ساختمان‌شان استفاده کنند. هر کدام از مصالح قابل استفاده در نمای ساختمان دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند که در این مقاله به آن اشاره خواهیم داشت:

  1. مصالح ساختمان سنگی
  2. مصالح ساختمان آجری
  3. مصالح ساختمان چوبی
  4. مصالح ساختمان شیشه
  5. مصالح ساختمان سیمانی

همچنین بخوانید:

مصالح ساختمان سنگی

یکی از انواع مصالح نمای ساختمان نمای سنگی است که بسیار جذاب بوده و برای محیط‌های مختلف قابل اجرا است. این نمای ساختمانی دارا قدمت تاریخی است و به دلیل پیشرفت ماشین آلات و دسترسی آسان به مصالح مختلف، در این روزها بیشتر از سایر زمان‌ها در دسترس همگان قرار گرفته است. با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی می‌توان از مصالح سنگی برای ایجاد نمای دلنشین در بخش بیرونی ساختمان استفاده کرد.
نمای سنگی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی است که از مهم‌ترین آن می‌توان به مقاومت در برابر عوامل آسیب رسان محیطی، طول عمر بالا، استحکام زیاد و ثبات قابل قبول و رنگ‌بندی متنوع اشاره کرد. نمای سنگی به صورت معمول دارای وزن بیشتری نسبت به سایر مصالح موجود در بازار است، لذا نصب و اجرای این نما از حساسیت زیادی برخوردار است. سنگ نما جزو انواع مصالح نمای ساختمان است که بسیار گران‌قیمت بوده و با توجه به جلوه زیبایی که دارد مورد استقبال بسیار از افراد قرار گرفته است. از سنگ‌های تراورتن، مرمریت، مرمر، گرانیت و غیره می‌توان در نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد. ارزان‌ترین سنگ قابل خریداری در اجرای نمای بیرونی ساختمان سنگ تراورتن است.

مصالح ساختمان آجری

نمای آجری یکی از متداول‌ترین انواع مصالح نمای ساختمان است که در سال‌های اخیر به دلیل دسترسی آسان و راحتی در حمل و نقل مورد استفاده بسیاری از طراحان قرار گرفته است. بسیاری از نماهای ساختمان شهری از نمای آجری است که در این نماها سعی‌ می‌شود تا از آجر نسوز استفاده شود. برای اتصال دقیق آجرها استفاده از ملات و سیمان می‌تواند مقاومت نمای ایجاد شده را افزایش دهد.
ویژگی‌های نمای ساختمان آجری متعدد است که از جمله آن می‌توان به داشتن ثبات رنگ، تنوع در چیدمان، عایق گرما و سرما و امکان ترمیم شدن اشاره کرد. قیمت نمای ساختمان آجری به نسبت سنگ نما کمتر است و برای محیط‌های مختلف با شرایط اقلیمی متفاوت قابل اجرا است.

مصالح ساختمان چوبی

نمای چوبی به دلیل حساسیت بالای چوب به شرایط آب و هوایی مختلف در محیط‌های خاص قابل اجرا است. شناخت انواع مصالح نمای ساختمان و ویژگی‌های آن باعث می‌شود تا بتوانید برای ایجاد ظاهر زیبا در بخش بیرونی ساختمان خود، تصمیم هوشمندانه‌ای اتخاذ کنید. در بین انواع چوپ، چوب ترمووود به عنوان یکی از سازگارترین مصالح برای ایجاد نمای ساختمان چوبی است که از شرایط مقاومت بالایی برخوردار است.
از ویژگی‌های کلیدی نمای چوبی می‌توان به وزن بسیار کم نسبت به سایر مصالح نمای ساختمان، تنوع در رنگ و طرح، مقاومت در برابر شرایط جوی نظیر رطوبت هوا و نصب آسان اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

مصالح ساختمان شیشه

یکی از انواع مصالح نمای ساختمان منحصر به فرد، نمای شیشه‌ای است که در طراحی آسمان ‌خراش‌ها، برج‌ها و ساختمان‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان‌های گذشته از شیشه UPVC برای شکل دهی این نما استفاده می‌شده است اما امروزه با روی کار آمدن نسل جدید شیشه، نظیر شیشه‌های سکوریت و ضد ضربه، از این محصولات استفاده می‌شود.
نمای شیشه‌ای به دلیل داشتن زیبایی‌های منحصر به فرد، تنوع بالای رنگ، امکان سفارش به شکل دلخواه، مقاومت در برابر فرسایش محیطی و کاهش مصرف انرژی مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. اگر بخواهید از یک نمای مناسب برای ساختمان خود استفاده کنید، می‌توانید به دنبال اجرای نمای شیشه‌ای باشید. یکی از عیب‌های بزرگ نمای شیشه‌ای این است که نمی‌تواند در مقابل صدا و انرژی محیطی به عنوان عایق عمل نماید.

مصالح ساختمان سیمانی

از پرطرفدارترین و مقاوم‌ترین انواع مصالح نمای ساختمان، می‌توان به نمای ساختمان سیمانی اشاره کرد. در این نما، مصالح به کار رفته دارای مقاومت زیادی در مقابل ضربه است. نمای ساختمان سیمانی از جمله مصالح قابل دسترس در محیط‌های مختلف است. با استفاده از تنوع رنگ و طرح می‌توان نمای سیمانی را به شکل خارق العاده‌ای طراحی و اجرا کرد. ویژگی‌های مثبت این نما، مقاومت بالا، طول عمر مناسب و سرعت اجرای کار است.
نمای سیمانی ممکن است به مرور زمان ترک برداشته و پوسته پوسته شود که این امر برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. اگر بخواهید با هزینه مقرون به صرفه از بهترین مصالح نمای ساختمان استفاده کنید، بهتر است توجه ویژه‌ای به شرایط اقلیمی و محیط زندگی خود داشته باشید.

سخن پایانی و جمع بندی

 در طراحی یک ساختمان مدرن، یکی از مهم‎ترین بخش‌هایی که باید به آن توجه شود، بخش نمای ساختمان است. امروزه با وجود انواع مصالح نمای ساختمان می‌توان به آسانی و با توجه به شرایط محیطی، بهترین مصالح را انتخاب کرد. نمای انتخاب شده باید در مقابل عوامل جوی مقاوم باشد و در نتیجه زیبایی ساختمان را افزایش دهد. در این مقاله سعی شده است تا مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان‌های امروزی بیان شود.

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button