مقایسه سیستم های هوشمند ساختمان

مقایسه سیستم های هوشمند ساختمان

در مقالات قبلی به معرفی سیستم هوشمند ساختمان و انواع سیسیتم هوشمند و معیار های انتخاب آن ها پرداختیم. حال در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه سیستم های هوشمند ساختمان بپردازیم. با تیم بانیان نما مجری انحصاری اجرای نمای خشک و مدرن همراه باشید.

  1. سیستم های هوشمند استاندارد
  2. سیستم های هوشمند صنعتی
  3. سیستم های هوشمند آزمایشگاهی
معرفی انواع سیستم هوشمند ساختمان

همچنین بخوانید:

معرفی سیستم هوشمند استاندار ساختمان

که تحت استانداردهاي جهانی KNX , BACnet ) … ) تولید و اجرا می گردند.
سخت افزار این سیستم ها متشکل از منبع تغذیه ولتاژ ، سنسورها و ماژول هاي مخصوص و رابط هاي گرافیکی هستند که هر کدام براي منظور خاصی طراحی شده اند و داراي پردازشگر جداگانه و منحصر بفردي میباشند. که بوسیله کابل هاي شبکه یا بطور بیسیم به هم در ارتباط اند و به همین دلیل سرعت انتفال اطلاعات بالاست و در ضمن بدلیل پایین بودن ولتاژ ارتباطی بین تجهیزات ، ریسک برق گرفتگی وجود ندارد و سیستم ایمن است.

به همین دلیل کار پردازش اطلاعات واعمال خروجی به سرعت و به سادگی و بدون خطا صورت میگیرد و از طرفی چون اینrماژول ها نیاز به برنامه نویسی ندارند با اعمال تنظیمات ساده اي مورد بهره برداري قرار می گیرند
. لذا پیچیدگی در برنامه نویسی وجود ندارد و درصورت از کار افتادن ماژولی یا قسمتی از سیستم، کل مجموعه غیر فعال نمی گردد و عملکرد آن زیر سوال نمی رود و سیستم به کار خود ادامه می دهد.
از طرفی شرکت هاي تولید کننده نیز بدلیل اینکه از یک استاندارد در محصولات خود استفاده می کنند ، معمولا وجه اشتراك زیادي در برندهاي مختلف موجود در بازار می باشد و حتی در بعضی استانداردها که در ادامه در مورد آنها بحث خواهیم کرد ، می توان از برندهاي مختلف یا اصطلاحا” ترکیبی در پروژه استفاده نمود. و داراي انعطاف پذیري بالایی در تغییر وتعویض سخت افزار دارند بگونه اي که نیاز به تغییر سیم کشی و نرم افزار یا کل سیستم ندارد.

سخت افزار سیستم هوشمند استاندارد

نرم افزار رابط کاربر با سخت افزار می باشد لذا استاندارد بودن آن بسیار مهم است چرا که آموزش و فراگیري آن ساده و راحت می شود و ارتباط با سخت افزارها از یک فرآیند و پروسه تبعیت می کند وکاربرپسند نیز می باشد . این نرم افزارها بدلیل استاندارد بودن همیشه رفع ایراد می شود و آخرین ویرایش نیز در دسترس می باشد و از آنجایکه در این سیستم ها ماژول ها و کنترلرها در کارخانه و هنگام تولید برنامه نویسی شده اند با انجام یکسري تنظیمات و تغییرات در نرم افزار ، سیستم راه اندازي می گردد.
حال باتوجه به استاندارد بودن سخت افزار و نرم افزار کار عیب یابی و پشتیبانی سیستم نیز ساده وراحت می شود و پس از بهره برداري تکنیسین ها و مهندسان به راحتی می توانند خدمات و پشتیبانی هاي لازم را به کار فرمایان ارائه دهند واز آنجاییکه در این نرم افزار ها روش های تشخیص عیب وعیب یابی درنظر گرفته شده است ، به راحتی می تون سخت افزار معیوب ویا مشکل نرم افزاري را پیدا نمود.

بستر ارتباطی شبکه سیستم هوشمند استاندارد

همچنین بخوانید:

بستر ارتباطی شبکه سیستم هوشمند استاندارد

در سیستم هاي هوشمند استاندارد ارتباط بین سخت افزارها به دلیل اینکه هر کدام پردازنده مخصوص خود را دارد تا سرعت انتقال اطلاعات و پردازش آنها افزایش یابد ، از نوع شبکه هاي صنعتی یا شبکه هاي اختصاصی BMS می باشد. خصوصا در سیستم هاي هوشمند Home Automation سنسورها و کلیدها نیز با دیگر تجهیزات بصورت شبکه متصل هستند. 

نکته مهم: در ارتباط بروش حلقوي بایستی دقت شود که حلقه باز باشد.

 

شماره 2 = معرفی سیستم های هوشمند صنعتی

که با استفاده از تجهیزات و نرم افزارهاي کنترل صنعتی ( PLC ) تولید واجرا می گردند. سخت افزار در این سیستم متشکل ازمنابع تغذیه ولتاژ، سنسورها، کارت هاي ورودي، کارت هاي خروجی، پردازنده مرکزي و رابط هاي گرافیکی است.

که این سخت افزار صنعتی و تست شده اند و عمر آنها طولانی و در شرایط سخت نیز کارا می باشند معمولا بوسیله سیم یا کابل با هم در ارتباط اند.

از طرفی نرم افزار این سیستم ها نیز استاندارد می باشد در اینگونه سیستم ها یک پردازشگر به عنوان پردازشگر مرکزي است و تمامی اطلاعات بوسیله آن تحلیل می گردد و سنسورها بوسیله سیم به کارتهاي ورودي اطلاعات را ارسال میکنند وسپس خلاصه اي از این اطلاعات فرستاده می شود.

کنترلر پس از پردازش CPU بصورت بسته اي براي کنترلر مرکزي یا همان اطلاعات و خواندن برنامه نوشته شده توسط برنامه نویس، خروجی ها را فعال می کند.

که این خروجی ها معمولا کارت هاي جداگانه هستند که همانند کارت هاي ورودي بطور مجزا از کنترلر مرکزي قرار دارند.

کارت ها ورودي و خروجی داراي حافظه و پردازشگر کوچک و محدود می باشند و فقط توانایی تجمیع داده ها وخروجی ها را دارند و خلاصه آنرا به جهت تسهیل در عملیات پردازش به واحد مرکزي ارسال می کنند.

سخت افزار سیستم هوشمند صنعتی

در پردازشگر مرکزي بایستی تمام پروسه برنامه نویسی گردد و به همین دلیل سرعت پردازش اطلاعات به کندي صورت می گیرد واحتمال خطا زیاد می شود.

از طرفی بدلیل اینکه نوع برنامه نویسی توسط افراد مختلف، متفاوت است، لذا حجم برنامه و سبک آن نیز متفاوت خواهد بود و این خود یکی از مشکلات عمده این سیستم می باشد.

در این سیستم ها انعطاف پذیري بسیار کم و سخت است چراکه با تغییر در سخت افزار بایستی تغییرات زیادي در نرم افزار صورت گیرد و هماهنگ کردن ماژول ها و تجهیزات با برندهاي مختلف در سطح سنسور و رابط هاي گرافیکی امکان پذیر است ولیکن در سطح اتوماسیون یعنی کنترلرها و کارتهاي ورودي وخروجی ، تایمر ها ، کانترها و ماژول هاي فانکشن امکان پذیر نیست. چرا که نرم افزار مربوطه قابلیت شناسایی برندهاي مختلف را ندارند.
نرم افزار در این سیستم ها بصورت اختصاصی و مختص به همان نوع سخت افزار است بعنوان هاي زیمنس بسته می شود فقط می توان از نرم افزار شرکت PLC مثال در سیستمی که با زیمنس استفاده کنیم واین نرم افزار قابل استفاده در سیستم هاي با سخت افزار برند دیگر را ندارد.
با از کار افتادن هریک از پردازشگر مرکزي ، کارت هاي ورودي یا خروجی کل سیستم غیر فعال می گردد و عملا کار سیستم هوشمند مختل می گردد.

بستر ارتباطی شبکه سیستم هوشمند صنعتی

بستر ارتباطی شبکه سیستم هوشمند صنعتی

در سیتسم هاي هوشمند که با PLC اجرا می گردد ، کنترلر ها در داخل تابلو و کنار CPU نصب می شوند به همین دلیل نیاز به ارتباط شبکه اي ندارند مگر در پروژه هاي بزرگ که از چند PLC یا چند CPU استفاده گردد که در آن صورت از بسترهاي شبکه به شکل بالا استفاده می گردد.
ارتباط سنسورها ، کلیدها و مصرف کننده ها در این روش با ماژول هاي ورودي و خروجی بصورتسیم یا کابل است. مگر در شرایط خاص که با استفاده از تجهیزات خاص نوع ارتباط عوض می شود.

شماره 3 = سیستم های هوشمند آزمایشگاهی

که بصورت آزمایشی با میکروکنترلرهاي الکترونیکی بصورت دستی ساخته می شوند. اجزاء این سیستم متشکل از سنسورها و کنترلر مرکزي است که تقریبا تمام ورودي و خروجی ها و پردازشگر در یک پک قرار میگیرند.
اشکال این نوع سیستم ها که متاسفانه بدلیل ساده بودن ساختار و پاین بودن قیمت در بازار متداول گردیده اند این است که تمام ورودي ها و خروجی ها مستقیما بوسیله سیم کشی به کنترلر مرکزي وصل می شوند. بهمین دلیل میکروکنترلر سیستم بایستی تمام پروسه و برنامه را تحلیل نماید و لذا سرعت پردازش اطلاعات بسیار کند شده و عکس العمل سیستم پایین می آید. .
از طرفی این سیستم ها بدلیل اینکه هم سخت افزار و هم نرم افزار آن در محیط آزمایشگاهی ساخته و نوشته شده است بسیار حساس و نویز پذیرند و کنترلر آنها در شرایط کار بدلیل فشار کاري زیاد ، خطاهاي متعددي را بروز می دهد و لذا نیاز به پشتیبانی بیشتري دارند.

بستر ارتباطی شبکه سیستم هوشمند آزمایشگاهی :


در اینگونه سیتسم هاي هوشمند که با Microcontroller اجرا می گردد ، پردازشگر فقط مرکزي است و معمولا” در بصورت یک بسته ( Pack ) ارائه می شود و در داخل تابلو برق و در کنار رله بردها نصب می شود .
به همین دلیل نیاز به ارتباط شبکه اي ندارند و ارتباط کلیه سنسورها و کلیدها و مصرف کننده ها توسط کابل برق یا سیم برق و کابل مخابراتی صورت می گیرد مگر در پروژه هاي بزرگ که از چند میکرومنترلر استفاده گردد که در آن صورت از بسترهاي شبکه از نوع سریال استفاده می شود.

مقایسه سیستم هاي هوشمند ساختمان

نوع سیستمسخت افزارنرم افزاربرنامه نویسیعیب یابیانعطاف پذیری پشتیبانی و نگهداری سرعت انتقال اطلاعات
 سیستم هوشمند استاندارد استاندارد استانداردندارد  آسان زیاد خیلی کم زیاد
 سیستم هوشمند صنعتی صنعتی صنعتیزیاد  متوسط کم زیاد کم
 سیستم هوشمند آزمایشگاهی آزمایشگاهی بیسیکپیچیده  سخت ندارد زیاد کم
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button