تاثیر طراحی نمای ساختمان درورودی

تاثیر طراحی نمای ساختمان

اهمیت و تاثیر طراحی نمای ساختمان چگونه می باشد؟ ورودي يكي از بخش های بسیار مهم در طراحی نمای ساختمان است كه محل و اهميت طراحي آن به طورمستقيم در نقش و عملکرد ساختمان تاثیر دارد . در ورودي نشانه رد شدن از فضاي عمومي خارجي به فضاي خصوصي داخلي است و می توان گفت يكي از مهم ترين عناصري است كه مي‌توان به عنوان نشانه ساختمان از آن یاد کرد.

همچنین بخوانید:

تاثیر طراحی نمای ساختمان و طراحی نمای صورت ظاهر ساختمان و آنچه كه در برابر ديد عموم قرار دارد، در واقع پر اهميت ترين قسمت ساختمان در برابر عابران و ساير افراد غير استفاده كننده از ساختمان است.
در بسياري از شهر هاي بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ويژه‌اي در ارتباط با سيما و كالبد شهر وجود دارد و گروهي از برجسته‌ترين افراد با تخصص‌‌هاي مرتبط هنر زيبا سازي و زيبايي شناسي به كنترل طرح هاي بزرگ و كوچك معماري و شهري از نقطه نظر هماهنگي طراحی نماي بيروني ساختمان‌ها و محيط شهري يعني از جنبه هاي رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضاي پر و خالي نما، رعايت اصول هماهنگي و تناسبات و… مي پردازند.

تاثیر طراحی نمای ساختمان

اهمیت بسیار نمای ساختمان

اما به‌ دليل اهميت اقتصادي كه سطوح ساخته شده داخلي براي سازندگان دارند، اغلب طراحی نمای ورودي‌ها به فضاهاي كم اهميتي تنزل يافته اند. سرمايه گذاران ساختماني هم فقط به رعايت ضوابط ضروري طراحی نمای ساختمان اکتفا مي‌كنند.
مشكل بیشتر زماني است كه ورودي وسايل نقليه به حياط پاركينگ با ورودي خود ساختمان يكي شود. در اين حالت فرد وارد شونده به ساختمان فقط يك راه باريك كنار ديوار برايش باقي مي‌ماند. گاه نيز در ورودي يك ساختمان مسكوني بيش ازاندازه تجمل به کار رفته است، به‌نحوي كه عملكرد ساختمان را دگرگون مي‌سازد. زماني هم ورودي به يك بناي بزرگ تنها با روزنه‌اي امكان پذير مي‌شود. تناسب ورودي و حجم ساختمان مي تواند نقش مهمي در توجيه عملكرد و شكل ساختمان داشته باشد.
از آنجا كه طبقه همكف ساختمان قسمت اتصال به زمين يا كف پياده رو است، به صورت قابل توجهي در معرض ديد قرار مي‌گيرد. طبقه همكف اهميت ويژه اي در زندگي شهري دارد، به اين علت كه عابران پياده اين قسمت را به‌طور مستقيم مي‌بينند. از اين رو طراحی نماي اين قسمت پر اهميت است و مصالح مورد استفاده در اين قسمت بايد نسبت به بقيه ساختمان با دوامتر و مستحكم تر باشد تا عابر در نگاه به نماي ساختمان احساس ثبات كند.

همچنین بخوانید:

تاثیر طراحی نمای ساختمان در چشم انداز ساختمان

تراس‌ها چشم اندازهاي جديدي نسبت به فضاهاي بيرون براي ساختمان فراهم مي‌آورند. بنابراین طراحی نمای بالكن‌ها نبايد حالت موقت و ناپايداري كه در بيننده تصور به‌راحتي جدا شدن از بدنه ساختمان القا شود را داشته باشند.
لبه بام حد و مرز ساختمان و آسمان است و از نظر بصري بام انتهاي نماست. بام پوسته‌اي است كه بر سر ساختمان قرار دارد. بنابراين لبه بام نمي‌‌تواند بدون تفاوت با ديگر قسمت ها در آسمان رها شود.

تاثیر طراحی نمای ساختمان

دلیل اصلی ناهماهنگی نمای ساختمان ها


انسان دریافتن پاسخی برای نیاز های خود همیشه به دنبال راهکارهای مناسب بوده است . یکی از همین نیاز ها ، نیاز به مسکن می باشد که متاسفانه در خیلی اوقات به مسکن به عنوان یک نیازبرای احساس آرامش و امنیت نگاه نمی شود بلکه به عنوان یک معظل یا مشکل اقتصادی توجه می شود دراین حین سازندگان مسکن که به صورت آزاد کار می کنند بشه دنبال فروش سریع سازه های خود و برگرداندن سرمایه شان هستند در نتیجه می توان دلیل اصلی ناهماهنگی های نمای ساختمان ها را همین دانست .

 

در رابطه با مسکن تعاونی شرایط بدتری وجود دارد. به دلیل وضعیت مالی ضعیف سازندگان و اینکه ساکنان و مالکان به‌دنبال فروش ساختمان نیستند، بدون انجام عملیات پایانی نظیر نماسازی مورد استفاده قرار می گیرند و یا با کمترین هزینه و بدون طراحی نما، حجم و کالبد ساختمان رها می‌شود. البته در سال‌های اخیر در شهر تهران هیچ ساختمانی بدون نماسازی نبوده است، لیکن این مساله در شهرستان‌ها همچنان انجام می‌شود.

همچنین بخوانید:

داشتن نمای ساختمان خوب = نمای شهری زیباتر

آنچه براي علاقه‌مندان به اين موضوع نگران كننده است، پاسخگويي با شتاب به نيازي كاملا محسوس است. در اين ساخت و ساز پر شتاب نياز به بررسي طرح‌هاي ارايه شده توسط جمعي از صاحب نظران و مسوولان در مراكز تاييد پروانه‌هاي ساختماني ضروري به نظر مي‌رسد. بررسي ميداني طرح ساختمانها با بناهاي اطراف از لحاظ كيفيت طرح معماري، طراحی نماي ساختمان، تناسب حجم آن با ساختمان‌هاي اطراف، زيبايي طرح و مصا لح مورد استفاده و… نيز گامي موثر در بالا بردن كيفيت نماهاي شهري است. با در نظر گرفتن موارد ذكر شده و القا آن توسط شهرداري هر شهر، مي توان شاهد ارتقا كيفيت شهرها و زيباسازي طراحی نمای ساختمان ها و در نتیجه ی آن نماي شهرها بود

تاثیر طراحی نمای ساختمان

چگونه به موضوع طراحی نما در معماری بیندیشیم؟

آنچه از بیرون سوی دیده می شود، منظره خارجی بنا و عمارت،‌ قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است.
در سال‌های اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، طراحی نما اهمیت دوباره ای یافته است. نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می کند. نما حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه آرایی طراح و مالک است. یک نما به مثابه معرفی وضعیت ساکنان ساختمان در بین عموم است. نما در واقع صورت ساختمان و بهترین بیان حالتی است که فرد طراح یا مالک از خود در برابر بیرون دارد. نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر باز می‌شوند، جنبه عمومی تر دارند.
بنابراین وجوه پشت و جلوی ساختمان از یک طرف دارای نمود اجتماعی و از طرف دیگر نمود مشخص ساکنان خود است بنابراین طراحی نمای ساختمان باید هم با فضای عمومی همبستگی داشته باشد و هم بتواند حجم داخلی ساختمان را بیان نماید.
نمای هر ساختمان موثر در مجموعه شهری است که در آن حضور دارد و این تاثیر را در بدنه خیابان‌ها یا میدان‌ها که در آن قرار گرفته است می گذارد. اگر به طراحی نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می‌رود.
تناقض بین جنبه شهری و بیان فردی نما در صورتی می‌تواند از بین رود که ساختمان جزیی از شهر در نظر گرفته شود وارتباطات آن با محیط اطراف چند جانبه باشد.

تاثیر طراحی نمای ساختمان

سخن پایانی

نمای ساختمان نمایانگر ماهیت درونی آن
زیبایی ساختمان در دید اولیه به نمای بیرونی ساختمان بستگی دارد به همین دلیل امروزه به طراحی نمای ساختمان اهمیت بیشتری می دهند یکی از متفاوت ترین طراحی های نمای ساختمان نمای دانشگاه هنر شانگهای چین می باشد که در این نمای ساختمان از المان های هنری بهره گرفته شده که به خوبی بیانگر ماهیت درونی ساختمان می باشد.

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button