ویژگی های ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟ در مقاله نمای کامپوزیت آلومینیوم آشنا شدیم. اما بهتر است تا به صورت تخصصی با ورق کامپوزیت و ویژگی های آن نیز آشنا شویم. با بانیان نمای مبنا همراه باشید.

ورق کامپوزیت از 3 لایه عمده تشکیل می شود که 2 لایه آلومینیوم در دو طرف ورق و یک لایه از جنس پلی اتیلن در میان دو ورق آلومینیوم قرار دارد.این لایه نقش عمده ای در انعطاف پذیری و عایق سازی ورق کامپوزیت آلومینیومی در مقابل صدا و حرارت ایجاد می کند. این ورق ها را می توان به اشکال مختلف در نما و داخل ساختمان به کاربرد.

معرفی و آشنایی با ورق کامپوزیت

پانل ها و ورق کامپوزیت بسهولت برش، خم و شکل داده می شود که همه این موارد با ماشین آلات CNC در آتلیه شرکت انجام می پذیرد. یکی دیگر از محاسن آن قابلیت تطبیق با انواع سطوح و شکستگی های نما و نیازهای مختلف معماری می باشد که می توان آنرا در ترکیب با چند رنگ و همراه با المان های دیگر نماسازی مانند سنگ و شیشه بکار گرفت.

یکی از ورق های کامپوزیت معروف دنیا ALUCOBOND می باشد که در کشور آلمان تولید می گردد. ورق الکوباند دارای تنوع رنگی بسیاری بوده که علاوه بر نمای ساختمان در طراحی های داخلی نیز کاربرد دارد.یکی از محصولات معروف ALUCOBOND ورق ضد حریق می باشد که در سیستم های حساس جهت اطمینان مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت یکی از بهترین مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان ها می باشد که معماران و طراحان از آن استفاده می کنند این متریال در نماهای داخلی و خارجی انواع ساختمان ها استفاده میشود در این نوشتار به طور خلاصه به چندی از خواص این ورق ها اشاره میکنیم:

  1. سبک وزنی
  2. شکل پذیری
  3. عملکرد غیر یکپارچه در زلزله
  4. عایق بندی صوتی
  5. انعطاف پذیری بالا در شکل
  6. مقاومت در برابر آتش
  7. تنوع در رنگ و زیبایی
  8. قابلیت تعویض راحت

1- سبکی وزن

ورق کامپوزیت دارای وزن کمی حدود 8-5 کیلوگرم در هر متر مربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ،شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد.

با بررسی های بعمل آمده نمای آلومینیوم کامپوزیت حدود %9 سبک تر از سنگ گرانیت %85 سبک تر از سیمان ،%75 سبک تر از شیشه و %5 سبک تر از ورق معمولی است کاهش وزن سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می باشد.

2- شکل پذیری

بوسیله ابزار زوایای مختلف با لبه تیز تا 135 درجه را می توان با این ورقها ایجاد کرد در حالیکه برای مصالح رایج دیگر فاقد سیمان،سنگ و شیشه این امر امکان پذیر نمی باشد.

3- عملکرد غیر یکپارچه در زلزله

با توجه به اینکه این ورق ها بصورت ثابت به نمای ساختمان متصل نمی شوند، هنگام وقوع زلزله ورق ها در جای خود حرکت کرده و امکان فروریختن آن به حداقل می رسد. هنگام زلزله این ورق ها در جای خود حرکت میکنند و امکان فرو ریختن کمتر است زیرا این ورق ها به صورت ثابت به نمای ساختمان متصل نیستند.

4- عایق بندی صوتی

این خاصیت را فضای خالی پشت ورقه های کامپوزیت ایجاد میکند. زمانی که در یک ساختمان ساخته شده از نمای کامپوزیت استفاده میشود خاصیت آکوستیکی به آن میبخشد.

5- انعطاف در شکل

در ورق های استفاده شده در نمای کامپوزیت به وسیله ابزارهایی میتوان زاویه های مختلف با لبه های تیز ایجاد کرد در حالیکه در مصالح دیگری که در نمای ساختمان به کار میروند مانند شیشه یا سنگ این امکان وجود ندارد.

6- مقاومت در برابر آتش سوزی

ورق های کامپوزیت مقاومت خوبی در برابر  حریق دارند در بسیاری از کشورها ورقه های کامپوزیت جز مصالح ضد حریق شناخته میشوند و چون مواد به کار رفته در ساخت آن بدون CFC هستند حتی پس از آتش سوزی نیز آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمیکنند.

7- تنوع در رنگ

طراحان میتوانند در طراحی نمای ساختمان از رنگ های متنوع متالیکی موجود در ورق های کامپوزیت استفاده کنند که این رنگ ها با کیفیت مناسب و مقاومت بالا در شرایط نامناسب آب و هوایی و آلودگی صنعتی عمل می کنند.

8- قابلیت تعویض راحت

این نوع ورق ها قابلیت آن را دارند که در صورت خراب یا ایجاد مشکل بدون خرابی و ایجاد آسیب در کل نما با ورق ای دیگر تعویض شوند.

آب بندی ورق های کامپوزیتی

از ویژگی های ورق کامپوزیت، امکان آب بندی آن می باشد به گونه ای که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند همچنین این ورق ها در مقابل خوردگی ناشی از آب و هوا و باران های اسیدی کاملاً مقاوم است و عوامل جوی هیچگونه تأثیری به زیبائی و کیفیت نما نخواهد داشت.

نکاتی ضروری در خرید ورق کامپوزیت

به دنبال  شناخته شدن کامپوزیت به عنوان یکی از مصالح محبوبی که در نمای ساختمان و اجرای نمای کامپوزیت استفاده میشود تولید کنندگان داخلی نیز به تولید و فروش این ورق ها روی آورده اند به طوری که امروزه برند های مختلفی این محصول را عرضه میکنند در این بین ذکر چند نکته برای متقاضیان خرید این مصالح ساختمانی به منظور اجرای نمای کامپوزیت ضروری می باشد.

ورق های انتخاب شده برای استفاده در نمای کامپوزیت  حتما روکش رنگ داشته باشند زیرا متاسفانه  بعضی از ورق های کامپوزیت با پوشش رنگ پلی استر که برای کاربری داخلی ساختمان تولید شده اند برای استفاده در اجرای نمای کامپوزیت در حال فروش هستند که معایب این نوع ورق های این است که رنگشان ترک میخورد و پس از مدتی تغیییر رنگ میدهند به همین دلیل امروزه  شاهد هستیم برخی از ساختمان ها با نمای کامپوزیت  گرد و غبار را جذب میکنند و بسیار تیره و کثیف به نظر میرسند.

در حقیقت قبل از خرید ورق کامپوزیت باید مطمئن شویم برند مورد نظرمان خدمات پس از فروش را به درستی ارایه میکند و سابقه ی طبله کردن  در ورق های به کار برده شده در نمای کامپوزیت را نداشته است. باید توجه کنیم  برند مورد نظر موجود کافی در انبار داشته باشد تا ورق ها با توجه به متراژ مورد نظرخریداری شود پشتیبانی موجودی انبار برای ورق های کامپوزیت تولید داخل و هم برای ورق های نمای کامپوزیت وارداتی امری ضروری است که در صورت نیاز به متراژ بیشترو کسری ورق به آسانی قابل تهیه باشد.

سخن پایانی

باتوجه به اینکه ورق کامپوزیت در نمای کامپوزیت از مواد پلی اتیلن ساخته شده اند معمولا به منظور عایق کاری نمای ساختمان ها استفاده می شوند. البته نمای کامپوزیت کاربردهای دیگری نیز در نمای ساختمان دارند.

ورق کامپوزیت در نمای بیرونی ساختمان، تغییر دکوراسیون و دیوارهای داخلی ساختمان، بازسازی نمای ساختمان های قدیمی، بازسازی و اجرای سقف ها، حمام ها و تراس ها استفاده می شوند. همچنین در برخی موارد از ورق های کامپوزیت آلومینیوم به عنوان پارتیشن استفاده کرده و نماهاي بصری جالب توجهی ایجاد می کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button