پروفیل و کاربرد آن چیست؟

پروفیل و کاربرد آن

تا چه میزان با پروفیل و کاربرد آن آشناییت دارید؟ در صنعت ساخت و ساز از مصالح مختلفی استفاده می شود. انواع مواد فلزی از پرکاربردترین مواد در این بخش از صنعت هستند. هر یک از مواد فلزی با توجه به مواد و شرایط خاص خود در بخش خاصی از صنعت ساختمان استفاده می شود. در ادامه این مقاله در مورد مفهوم کلی پروفایل و انواع آن، استفاده از پروفیل و کاربرد آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید =  نمای کرتین وال چیست؟

آشنایی با پروفیل نما

پروفیل و کاربرد آن که در زبان انگلیسی Profiles نام دارد، به معنای واقعی کلمه به معنی ثابت بودن می باشد. که کاربرد اصلی آن در صنعت ساختمان برای تجهیزاتی اطلاق می شود که در ساخت درها، پنجره ها، لوله ها یا نمای ساختمان استفاده می شود. به عنوان مثال از پروفیل های آلومینیومی برای ساخت قاب پنجره ها استفاده می شود. به طور کلی در صنعت ساختمان و در مبحث تخصصی تعریف پروفیل باید گفت که پروفیل دو نوع باز و بسته می باشد.

انواع دیگر پروفیل

انواع دیگری از پروفیل های باز وجود دارد که به پروفیل های باز Z شکل معروف هستند که در ساختمان های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند. از پروفیل و کاربرد آن می توان به Z باز می توان به ساخت سقف سالن های بزرگ مانند کلبه ها، سالن های ورزشی، انبارها و پارکینگ های عمومی اشاره کرد. از انواع دیگر پروفیل ها مانند مقاطع بسته نیز در تولید لوله، محفظه، پروفیل در و پنجره، پروفیل پی وی سی و پروفیل کرکره برقی استفاده می شود.

پروفیل چگونه ساخته می شود؟

حالا که با پروفیل و کاربرد آن آن آشنا شدیم لازم است تا با نحوه ساخت آن نیز آشنا شویم.

وظیفه اصلی آسیاب لوله و پروفیل تبدیل ورق یا کلاف فولادی با نورد سرد به محصول نهایی در اشکال و اندازه های مختلف است.

در واقع می توان گفت که پروفیل های باز یا بسته پس از طی یک فرآیند خاص تولید می شوند. این فرآیند چندین مرحله دارد که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد.

  1. مرحله 1: تامین مواد اولیه
  2. مرحله 2: کویل را به صورت نوار برش دهید
  3. مرحله سوم: تولید لوله و پروفیل

همچنین بخوانید = پروفیل کرتین وال

انواع مختلف پروفیل چیست؟

در قسمت قبل نحوه تولید پروفایل ها را توضیح دادیم، در این قسمت در مورد انواع پروفایل ها صحبت خواهیم کرد. به طور کلی پروفیل ها در دو دسته ساختمانی و صنعتی وجود دارند.

پروفیل های ساختمانی پروفیل هایی هستند که در صنعت ساختمان استفاده می شوند. به عنوان مثال یکی از پروفیل های ساختمان درب و پنجره های آلومینیومی می باشد.

پروفیل های صنعتی نیز محصولاتی هستند که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، نظامی و … مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان قطعات و لوازم جانبی صنعتی

پروفیل ها در سه نوع ساختمانی کامپوزیت، آلومینیوم و گالوانیزه تولید می شوند که در زیر توضیح داده شده است:

پروفیل های ساختمانی

پروفیل های ساختمانی شامل سه دسته پروفیل نورد گرم، پروفیل نورد سرد و پروفیل کامپوزیت می باشد. به این ترتیب پروفیل نورد گرم از شمش فولادی نورد گرم ساخته شده و به شکل جعبه است.

اما پروفیل های نورد سرد با تشکیل ورق های فولادی با خمش و پرس ایجاد می شوند و به شکل گل میخ هستند. این پروفیل ها فقط برای کارهای سبک ساختمانی مانند ستون ها، تیرهای تکیه گاه، سقف های کاذب و کارهای سبک از این قبیل مناسب هستند.

به پروفیل کامپوزیت پروفیل نیز گفته می شود که از اتصال چند پروفیل سرد و گرم به وجود می آید. شکل و ابعاد پروفیل های ساختمانی نیز در دو نوع باز و بسته ارائه می شود. پروفیل های لوله و قوطی، درب و پنجره ساختمانی، پروفیل درب کرکره برقی و پروفیل پی وی سی را به دلیل شکل بسته پروفیل بسته می نامند. تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی و چهار گوش نیز به دلیل شکل ظاهری جزء پروفیل های باز هستند.

پروفایل های ترکیبی

امروزه پروفیل های کامپوزیت در صنعت ساخت و ساز به خصوص ساخت و ساز در شرایط آب و هوایی مرطوب که احتمال خوردگی در آن بسیار زیاد است بسیار محبوب شده اند.

دلیل اصلی استفاده از این پروفیل ها و مزایای استفاده از این نوع پروفیل ها جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر سازه در برابر ارتعاشات و ارتعاشاتی مانند زلزله می باشد. این نوع پروفیل به دلیل خاصیت غیر کشسانی که دارد در برابر ارتعاشات و خوردگی مقاومت بیشتری دارد. علاوه بر این، استفاده از پروفیل های کامپوزیت وزن نهایی ساختمان را سبک می کند.

پروفیل های آلومینیومی

پروفیل های آلومینیومی به دو صورت ساختمانی و صنعتی تولید می شوند. از این پروفیل در ساختمان سازی به عنوان درب، پنجره و … استفاده می شود. در سایر صنایع از پروفیل های آلومینیومی به عنوان قطعات صنعتی مختلف استفاده می شود.

یکی از مهمترین تفاوت های پروفیل آلومینیومی و آهنی در ساخت درب و پنجره است که در و پنجره های آهنی انرژی بیشتری را هدر می دهند اما پنجره های آلومینیومی نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی دارند. علاوه بر این استفاده از پروفیل های آلومینیومی به دلیل رنگ روشن و سفید آن باعث تمیزی ساختمان و خانه می شود.

پروفیل های گالوانیزه

از پروفیل های گالوانیزه برای استحکام هرچه بیشتر پنجره ها و درب های پی وی سی استفاده شد. یکی از مزایای استفاده از پروفیل گالوانیزه در این نوع پنجره ها جلوگیری از هدر رفتن پیچ ها و افتادن درب و باز شدن پنجره است.

مزیت دیگر استفاده از پروفیل های گالوانیزه افزایش استحکام و مقاومت در برابر فشارهای جوی در ارتفاعات است. ساختمان ها و برج ها در ارتفاعات در معرض باد شدید قرار دارند که فشار قابل توجهی به پنجره ها وارد می کند. همچنین در طبقات پایین، پنجره ها می توانند به دلیل افتادگی ساختمان در معرض فشار قرار گیرند.

ضخامت پروفیل های گالوانیزه به طور کلی از یک میلی متر شروع می شود و بسته به کاربری تا دو میلی متر افزایش می یابد. لازم به ذکر است که هر چه سطح پنجره بزرگتر باشد فشار وارده بر پنجره و ضخامت پروفیل های گالوانیزه بیشتر می شود.

پروفیل ها در صنعت ساختمان چه کاربردهایی دارند؟

بیشتر پروفیل ها برای ساخت درب و پنجره های آلومینیومی یا آهنی استفاده می شود. از این پروفیل ها که از نظر ابعاد و مشخصات گروه بندی شده اند، می توان در ساخت پنجره ها و فریم آنها استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای پروفیل در صنعت ساختمان می توان به ساخت و تولید نرده فلزی اشاره کرد. پروفیل های مربعی و مستطیلی از مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، پله ها و همچنین نرده های دور دیوار کارخانه ها، محوطه های محصور، نرده های حفاظ پیاده روها و خیابان ها استفاده می شود.

علاوه بر این پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع بزرگتر که به آنها ستون نیز می گویند در بسیاری از موارد از جمله ساخت ستون ها و سازه های فلزی ساختمان ها استفاده می شود. علاوه بر این، اگر این پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اعتماد ساخته شوند، می توان از آنها در ساخت قاب تریلر و تانکرها استفاده کرد.

کاربردهای دیگر پروفایل در صنعت خودروسازی است. به این دلیل که پروفیل های مربع و مستطیل به طور گسترده در صنعت خودرو استفاده می شود. در ساخت پایه های میز و صندلی نیز از پروفیل های مربعی استفاده می شود.

پروفیل های Z شکل اغلب برای پوشش سقف سوله استفاده می شود. پروفیل های نبشی و چوبی نیز با نورد سرد تولید می شوند و می توان از آنها در ساخت چهارچوب درب های آهنی بزرگ و انواع قالب های فلزی مورد استفاده در ماشین آلات استفاده کرد. در نهایت از میخ های کوچک در مواردی مانند کرکره فروشگاهی استفاده می شود.

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button