بتن خود ترمیم و بتن سبز چیست و چه کاربردی دارد؟

بتن خود ترمیم و بتن سبز

امروزه، به منظور افزایش کیفیت و مقاومت و همچنین کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، تحولات جدیدی در صنعت تولید بتن رخ داده است. بتن خود پخت یا بتن زنده و بتن سبز انواع جدیدی از بتن ساختمانی هستند که مزایای بسیاری دارند. در این مقاله از اخبار بانیان، ضمن ارائه انواع مختلف بتن سنگ تراشی و انواع سیمان، خصوصیات عملکردی آنها را تحلیل و بررسی می کنیم.

بتن به عنوان دومین ماده پرکاربرد در جهان شناخته می شود. میزان مصرف سالانه بتن در جهان امروز 5/5 میلیارد تن است. استفاده از بتن و سیمان برای مقاومت و دوام هر سازه ای ضروری است. مقاومت بالای بتن در برابر آب و رطوبت، آن را به پرکاربردترین مصالح ساختمانی در جهان تبدیل کرده است. بتن بسیار قوی تر از فولاد است، بنابراین نسبت مصرف فولاد بتن در جهان حدود 10 به 1 است. شناخت انواع و خصوصیات بتن به دلیل نقش آن در نجات جان انسان ها بسیار مهم است.

بتن مخلوطی از چسب ها است که از مخلوط آب ، سیمان و سنگدانه ها هنگام واکنش در شرایط خاص محیطی تشکیل شده است. ملات سیمان و کیفیت و کمیت آب مورد استفاده در فرآیند تولید بتن مهم هستند. سنگدانه ها حدود سه چهارم حجم بتن را تشکیل می دهند و خصوصیات فیزیکی و حرارتی آنها تأثیر بسزایی در کیفیت بتن دارد. انواع بتن ساختمانی بر اساس کاربرد ، مقاومت و سایر خصوصیات متمایز می شوند. برخی از انواع بتن ساختمانی عبارتند از:

بتن معمولی

بتن معمولی نوعی بتن ساختمانی است که با مخلوطی از سیمان پرتلند ، آب و شن تولید می شود. از بتن معمولی در ساخت سازه ها ، پی ها و جاده ها با یا بدون تقویت استفاده می شود. نسبت شن و ماسه و سیمان در بتن معمولی متغیر است.

بتن ساده حجیم

بتن ساده یکی از انواع بتن ساختمانی است که برای ریختن بتن در مقادیر زیاد مانند ریختن بتن برای سدها بدون استفاده از تقویت کننده استفاده می شود.

بتن بستر

بتن بستر نوعی بتن ساختمانی است که در آن سیمان و شن و ماسه کمتری وجود دارد و بیشتر برای تهیه خاک برای تقویت استفاده می شود.این بتن همچنین به عنوان پرکننده یا به عنوان لایه محافظ بتن سازه ای استفاده می شود

بتن سازه ای

بتن سازه ای نوعی بتن ساختمانی با وزن و چگالی بالا است و برای قطعات باربر سازه استفاده می شود. اگر بتن سازه از مواد سبک ساخته شده باشد ، با روشهای طراحی می توان مقاومت آن را افزایش داد.

بتن مسلح

بتن آرمه نوعی بتن سازه ای مجهز به آرماتور یا آرماتور فولادی است. مقاومت کششی میلگرد زیاد است و بنابراین نیروهای کششی روی بتن مسلح به میلگرد منتقل می شوند.

 

بتن پیش ساخته

بتن پیش ساخته یکی از انواع بتن های ساختاری است که در کارخانه به صورت قالب تولید می شود و در صورت نیاز در محل نصب می شود.این نوع بتن برای تولید بلوک ، میز و دیوار مناسب است.

بتن الیافی

بتن الیافی نوعی بتن ساختاری با مقاومت بالا است که از الیاف شیشه ، فولاد ، پلی اتیلن و … ساخته شده است. این سیمها به طور مساوی در کل حجم بتن توزیع می شوند و مقاومت در برابر ضربه بتن را افزایش می دهند.

انواع بتن ساختمانی

امروزه تحولات جدیدی در صنعت تولید بتن به منظور افزایش کیفیت و حفاظت از محیط زیست رخ داده است. بتن خود پخت یا بتن زنده و بتن سبز انواع جدیدی از بتن ساختمانی هستند که مزایای بسیاری دارند.

بتن خود ترمیم چیست؟

بتن خود ترمیم یکی از انواع جدید بتن ساختمانی است که از انعطاف پذیری و مقاومت بالایی برخوردار است و به دلیل وجود نوعی باکتری ، به محض شروع به ریزش و ترک خوردگی شروع به ترمیم خود می کند. منبع غذایی این باکتریها لاکتات کلسیم است که در این نوع بتن وجود دارد.

مکانیسم عملکرد بتن خود ترمیم در هنگام ایجاد ترک های بتن بدین صورت است که ماده خشک سیمان با دی اکسید کربن واکنش نشان می دهد و آب و کربنات کلسیم تولید می شود ، کربنات کلسیم از گسترش ترک ها جلوگیری می کند و سپس از طریق یک واکنش شیمیایی در عرض 3 هفته از بتن. در حال ترمیم و بازسازی است. این واکنش شیمیایی به دلیل وجود باکتریهای غیرفعال در بتن است که در حضور آب فعال می شوند.

بتن خود ترمیم شده از بدن موجودات زنده و باکتری های موجود در آن که قدمت 200 ساله دارند و همچنین در برابر قارچ ها مقاوم هستند ، الهام می گیرد. بتن خود ترمیم نسبت به بتن معمولی مقاومت خمشی و مقاومت فشاری بالاتری دارد. عیب اصلی بتن خود ترمیم کننده ، هزینه بالای آن است. استفاده از بتن خود ترمیم کننده در طولانی مدت و در مناطقی که هوای بسیار خشک یا بسیار سرد دارند از نظر اقتصادی توجیه پذیر است.

مزایای بتن خود ترمیم چیست؟

استفاده از بتن خود ترمیم کننده پیشرفت جدیدی در صنعت ساختمان است که باعث افزایش عمر سازه و کاهش هزینه های نگهداری و نگهداری آن می شود. برخی از مهمترین مزایای بتن خود ترمیم کننده عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر سرما و گرما
  • انعطاف پذیری و شکل پذیری بالا
  • دوام و عمر طولانی
  • نفوذ پذیری کم به آب و سایر مواد مضر
  • بهبود خصوصیات مکانیکی بتن
  • وزن کمتر با مقاومت بیشتر
  • هزینه تعمیر و نگهداری بتن را کاهش دهید
  • جلوگیری از آسیب های سازه ای و تقویت کننده های زنگ زدگی

بتن سبز چیست؟

در فرآیند تولید بتن ، دی اکسید کربن زیادی تولید می کند و باعث آلودگی هوا می شود. سنگدانه یکی از اجزای اصلی بتن است و استخراج آن از معادن طبیعی باعث آسیب به محیط زیست شده است. بتن سبز یکی از انواع جدید بتن ساختمانی است که به جای مواد اولیه و طبیعی با استفاده از ضایعات و زباله های ساختمانی تولید می شود.

بتن سبز یک بتن ارزان و سازگار با محیط زیست است که انرژی کمتری برای تولید مصرف می کند و استفاده گسترده از آن باعث کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

بتن سبز همچنین می تواند برای صرفه جویی در انرژی و منابع طبیعی برای آینده استفاده شود. در فرآیند تولید بتن سبز ، پسماندهای باقیمانده پس از تخریب سازه های بتنی مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند و در نهایت از میزان زباله های زمین کاسته می شود که این یکی از مشکلات فضاهای شهری است.

مزایای بتن سبز چیست؟

مقدار سیمان مورد نیاز برای تولید بتن سبز کمتر و مقاومت آن از بتن معمولی بیشتر است.
بتن سبز یک فناوری جدید حفاظت از محیط زیست است که دارای طول عمر طولانی و دوام طولانی است.
بتن سبز علیرغم کیفیت قابل قبول ، دارای قیمت مناسب و معقولی نیز می باشد.
مقاومت بتن سبز در برابر سرما ، گرما و مواد اسیدی بسیار زیاد است و مقاومت فشاری آن دو برابر بتن معمولی است.
مقاومت زیاد بتن سبز باعث کاهش مصرف بتن و آرماتورهای فولادی در سازه می شود و نیاز به نگهداری کمتری دارد.

انواع سیمان

سیمان به طور کلی به دو دسته پرتلند و غیر پرتلند تقسیم می شود. سیمان غیر پرتلند که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفت ، از موادی مانند گچ ، قیر و آهک ساخته می شود. سیمان پرتلند از مواد پلیمری ساخته شده ، گران است و با گذشت زمان خصوصیات آن تغییر می کند. طبق استاندارد ASTM ، سیمان پرتلند پنج نوع اصلی دارد.

نوع اول: سیمان معمولی یکی از انواع سیمان پرتلند است که در صورت عدم مشاهده ویژگی خاصی در کار مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت این نوع سیمان برای بیست و هشت روز 32.5 MPa است. این نوع سیمان برای بتن سست و برای استفاده در مناطق گرمسیری مناسب نیست.

نوع II: سیمان اصلاح شده نوعی سیمان پرتلند است که در آن مقدار C3A به حدود 8٪ کاهش یافته است. این امر با کاهش استفاده از خاک رس در مواد اولیه امکان پذیر است. کاهش C3A باعث مقاومت بیشتر سیمان در برابر سولفات می شود. به دلیل پایین بودن میزان هیدراتاسیون سیمان اصلاح شده ، این نوع سیمان برای بتن در مناطق سردسیر مناسب نیست.

نوع 3: سیمان سریع گیر نوعی سیمان پرتلند است که به اندازه سیمان معمولی طول می کشد اما مقاومت اولیه آن در سه روز معادل هفت روز مقاومت سیمان معمولی است. سیمان زود گیر برای بتن در مناطق سردسیر مناسب است ، اما برای مناطقی با دمای کمتر از 4 درجه ، باید آن را با ضد یخ استفاده کرد.

نوع IV: سیمان دمای پایین نوع دیگری از سیمان پرتلند است که در طی فرآیند کاهش C3A و C3S دمای آب کاهش می یابد. از این نوع سیمان در بتن فله استفاده می شود.

نوع V: سیمان ضد سولفات نوعی سیمان پرتلند است که محتوای C3A آن حداکثر تا 5٪ محدود می شود. دمای آب نوع 5 بسیار کم است ، در بتن فله استفاده می شود و در برابر حملات سولفات بسیار مقاوم است.

سخن پایانی

بتن ماده ای منسجم است که از مخلوط آب ، سیمان و سنگدانه ها هنگام واکنش در شرایط خاص محیطی تشکیل شده است.
برخی از انواع بتن سازه ای عبارتند از: بتن معمولی ، بتن سست معمولی ، بتن پایه ، بتن سازه ای ، بتن مسلح ، بتن مخلوط آماده و بتن الیافی.
بتن خود ترمیم یکی از انواع جدید بتن ساختمانی است که از انعطاف پذیری و مقاومت بالایی برخوردار است و به دلیل وجود نوعی باکتری ، به محض شروع به ریزش و ترک خوردگی شروع به ترمیم خود می کند.
عیب اصلی بتن خود ترمیم کننده ، هزینه بالای آن است. استفاده از بتن خود ترمیم کننده در طولانی مدت و در مناطقی که هوای بسیار خشک یا بسیار سرد دارند از نظر اقتصادی توجیه پذیر است.
بتن سبز یکی از انواع جدید بتن ساختمانی است که به جای مواد اولیه و طبیعی با استفاده از ضایعات و زباله های ساختمانی تولید می شود.
سیمان به طور کلی به دو دسته پرتلند و غیر پرتلند تقسیم می شود. سیمان غیر پرتلند که در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت ، از موادی مانند گچ ، قیر و آهک تهیه می شد.
سیمان پرتلند از مواد پلیمری ساخته شده است ، قیمت بالایی دارد و خصوصیات آن با گذشت زمان تغییر می کند. طبق استاندارد ASTM ، سیمان پرتلند پنج نوع اصلی دارد.

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button