دلیل اصلی ناهماهنگی نمای ساختمان ها

ناهماهنگی نمای ساختمان ها

بارها شده که زمانی که نمای یک ساختمان را میبینید حس میکنید که یک ناهماهنگی در آن وجود دارد که خیلی جلوه زیبایی به ساختان نداده است. و یا از نمای ظاهری خانه خوشتان نیامده اما زمانی که وارد خانه شده اید با بهترین نوع معماری مواجه شده اید! آیا می دانید دلیل این ناهماهنگی چیست؟ امروز و در این مقاله قصد داریم تا به دلایل ناهماهنگی نمای ساختمان ها بپردازیم. با بانیان نمای مبنا همراه باشید.

 همه چیز در رابطه با ناهماهنگی نمای ساختمان ها

انسان دریافتن پاسخی برای نیاز های خود همیشه به دنبال راهکارهای مناسب بوده است. یکی از همین نیاز ها، نیاز به مسکن می باشد که متاسفانه در خیلی اوقات به مسکن به عنوان یک نیازبرای احساس آرامش و امنیت  نگاه نمی شود بلکه به عنوان یک معظل یا مشکل اقتصادی توجه می شود دراین حین سازندگان مسکن که به صورت آزاد کار می کنند بشه دنبال فروش سریع سازه های خود و برگرداندن سرمایه شان هستند  در نتیجه می توان دلیل اصلی ناهماهنگی های نمای ساختمان ها را همین دانست.

وجود ناهماهنگی نمای ساختمان ها
وجود ناهماهنگی نمای ساختمان ها

در رابطه با مسکن تعاونی شرایط بدتری وجود دارد. به دلیل وضعیت مالی ضعیف سازندگان و اینکه ساکنان و مالکان به‌دنبال فروش ساختمان نیستند، بدون انجام عملیات پایانی نظیر نماسازی مورد استفاده قرار می گیرند و یا با کمترین هزینه و بدون طراحی نما، حجم و کالبد ساختمان رها می‌شود. البته در سال‌های اخیر در شهر تهران هیچ ساختمانی بدون نماسازی نبوده است، لیکن این مساله در شهرستان‌ها همچنان انجام می‌شود.

چگونه به موضوع طراحی نما در معماری بیندیشیم؟

آنچه از بیرون سوی دیده می شود، منظره خارجی بنا و عمارت،‌ قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است.

در سال‌های اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، طراحی نما اهمیت دوباره ای یافته است. نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می کند. نما حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه آرایی طراح و مالک است. یک نما به مثابه معرفی وضعیت ساکنان ساختمان در بین عموم است. نما در واقع صورت ساختمان و بهترین بیان حالتی است که فرد طراح یا مالک از خود در برابر بیرون دارد. نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر باز می‌شوند، جنبه عمومی تر دارند.

ناهماهنگی نمای ساختمان ها
ناهماهنگی نمای ساختمان ها

بنابراین وجوه پشت و جلوی ساختمان از یک طرف دارای نمود اجتماعی و از طرف دیگر نمود مشخص ساکنان خود است بنابراین طراحی نمای ساختمان باید هم با فضای عمومی همبستگی داشته باشد و هم بتواند حجم داخلی ساختمان را بیان نماید.

نمای هر ساختمان موثر در مجموعه شهری است که در آن حضور دارد و این تاثیر را در بدنه خیابان‌ها یا میدان‌ها که در آن قرار گرفته است می گذارد. اگر به طراحی نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می‌رود.

تناقض بین جنبه شهری و بیان فردی نما در صورتی می‌تواند از بین رود که ساختمان جزیی از شهر در نظر گرفته شود وارتباطات آن با محیط اطراف چند جانبه باشد.

 

 

همچنین بخوانید :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button