کاربرد بتن مگر در صنعت ساختمان چیست؟

بتن مگر

بتن مگر که به اصطلاح به آن بتن رگلاژ میگویند، یک نوع بتنی است با میزان سیمان کم. که اغلب از این نوع بتن برای ساخت زیرلایه های گودبرداری شده برای تقویت و هموارسازی استفاده می شود. به طور کلی بتن مگر به عنوان یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان شناخته می شود و دارای انواع مختلفی از جمله بتن آرمه، بتن پیش ساخته، بتن الیافی، بتن مسلح، غیر بتن و … می باشد. دارای رتبه بندی کاربردهای مختلفی دارد.

بتن مگر چیست؟

بتن مگر (Lean Concrete) که با نام های مختلفی مانند بتن لاغر یا بتن پاک کننده یا بتن رگلاژ شده نیز شناخته می شود، در واقع یک بتن کم عیار (بین 100 تا 150 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب) است که آماده است. بستر حفاری شده به گونه ای ساخته شده است که محکم و صاف باشد، از این رو به آن بتن ناب می گویند.

نکته مهم در اجرای این بتن ضخامت آن است. معمولاً ضخامت بین 10 تا 15 سانتی‌متر و 5 تا 10 سانتی‌متر بیشتر از پی‌گذاری در هر طرف است.

کاربرد بتن مگر
کاربرد بتن مگر

کاربرد بتن مگر چیست؟

استفاده از بتن برای ساخت فونداسیون علاوه بر این در ساخت راهسازی های بتنی کاربرد دارد و هدف از بتن ریزی این نیست که زمین های به اصطلاح کثیف را صاف و هموار کند.

تفاوت بتن مگر با بتن های دیگر چیست؟

در واقع این بتن مانند بتن های دیگر از مخلوط آب، سیمان و ماسه سنگ ساخته می شود. اما تفاوت اصلی این بتن با سایر بتن های مورد استفاده در صنعت ساختمان به میزان سیمان مصرفی (عیار سیمان) مربوط می شود.

دلایل استفاده از بتن مگر چیست؟

  • جلوگیری از زهکشی و جذب آب بتن از طریق خاک.
  • جلوگیری از ورود سیمان به خاک در بتن
  • تنظیم کف پی از نظر صافی
  • تهیه بستر سفالی حفاری شده برای کارهای پی
  • جلوگیری از تماس مستقیم بتن اصلی پی با خاک
دلایل استفاده از بتن مگر
دلایل استفاده از بتن مگر

آشنایی با اصول بتن ریزی مگر

مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی و سازه‌های مسلح باعث بهبود استحکام کششی سازه و تقویت آن در برابر فشارهای محیطی می‌شود، اما لازم به ذکر است که اولین زیرسازی فونداسیون برای اجرای آرماتور و سایر مراحل ساختمانی، کف و کلیه مراحل را انجام داده است. به صورت اصولی و مهندسی شده تا در انجام مراحل با مشکل مواجه نشویم.

اما برای ریختن بتن، پس از آماده شدن کف فونداسیون، بستر بتنی باید کمی مرطوب شود تا آب بتن به سرعت از فونداسیون خارج نشود و نیازی به جمع آوری آب نباشد. در کف پایه.

پس از خیس شدن کف فونداسیون، بتن آماده شده باید به ضخامت 10 تا 15 سانتی متر و 5 تا 10 سانتی متر بیشتر از فونداسیون در هر طرف ریخته شود.

نکته: در زمان بتن ریزی باید دقت شود که ارتفاع بتن در هیچ نقطه ای کمتر از پنج سانتی متر نباشد.

بتن ریخته شده باید کاملاً متراکم شده و سطح بالایی آن با استفاده از قلاب و تراز یا شیلنگ تراز کاملاً تراز شود و ترولینگ با استفاده از ترول ها به صورت روان و یکنواخت انجام شود.

بتن مگر چگونه ساخته می شود؟

پس از ساخت ساختمان که یکی از مراحل مهم در ساخت ساختمان است، برای اجرای بتن به دوربین مداربسته یا شلنگ جهت تعیین سطح نقاط جهت قرارگیری کروم در کف نیاز داریم. استفاده شده. از کرومی که درست کرده ایم با حفر یک سوراخ و سپس به فاصله یک حلقه حلقه ای تا سه متر درست کنید و در نهایت فضای بین حلقه های ایجاد شده را بتن ریزی کنید و با ترول یا حلقه سطح بتن را تراز کنید.

قیمت بتن مگر چقدر است؟

بررسی ها نشان می دهد که قیمت بتن به عوامل متعددی بستگی دارد که در زیر به آنها اشاره می شود.

  1. اولی مربوط به عیار بتن است. یعنی اگر عیار بتن کم باشد (غیر از بتن) و یا عیار بتن زیاد باشد (بتن اصلی) قیمت بتن در هر متر مکعب تغییر می کند. بنابراین قیمت بتن با قیمت بتن اصلی به دلیل تفاوت عیار آنها متفاوت است که این نیز به دلیل تفاوت سیمان مخلوط شده در هر مدل بتن است.
  2. دلیل دیگر تغییر قیمت هر متر مکعب بتن، مقدار و اندازه سفارش بتن است، یعنی اگر هشت متر مکعب بتن سفارش دهید، با سفارش 80 متر مکعبی، قیمت بتن تغییر می کند.
  3. یکی دیگر از دلایل تغییر قیمت بتن، تفاوت قیمت بتن در نقاط مختلف کشور و همچنین مسافت (بچینگ) کارخانه بتن در کنار روش تهیه سیمان به روش رایگان یا رسمی است. . در محل کار
  4. دلیل دیگر کمبود آزمایشگاه بتن در محیط کار است که به دلیل آن کارخانه های بتن باعث کاهش عیار بتن می شوند.

نکات مهم به هنگام اجرا و استفاده بتن مگر چیست؟

در اجرای این نوع بتن مانند سایر کارهای اداری رعایت نکاتی برای عملکرد مناسب و عملکرد قابل قبول این بتن ضروری است که در موارد متعددی به آن اشاره شده است:

  • قبل از بتن ریزی، مگر اینکه خاک بستر کمی مرطوب شود تا آب جذب خاک نشود و از پوک شدن بتن جلوگیری شود.
  • قبل از نصب بتن باید محور آهک را خیس کرد تا نتواند آب را جذب کند.
  • زمانی که مقاومت شفت به 1/5 کیلوگرم بر سانتی متر مربع رسید، نباید روی شفت آهکی بتن اجرا شود.
  • بتن را اغلب با بتن کن کوچک می سازند. این بتن باید پس از ریختن آب حداقل 2 دقیقه در داخل دستگاه مخلوط و استفاده شود.
  • سطح بتن آماده شده باید تمیز و یکدست باشد تا بتوان آرماتوربندی را به نحو بهتری انجام داد.
  • پس از ریختن بتن بسته به دمای هوا باید سطح آن را حدود 10 ساعت مرطوب نگه داشت و پس از یک روز می توان عملیات بعدی را شروع کرد.

 

همچنین بخوانید:

 

منبع = سایت اخبار ساختمان

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button