انواع بلوک در صنعت ساختمان سازی

بلوک صنعت در ساختمان سازی

دلیل استفاده از بلوک در صنعت ساختمان چیست؟ بلوک یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساختمان است. انواع مختلفی از بلوک ها و مصالح مختلف در تولید آنها وجود دارد که در بین آنها بلوک های بتنی و سفالی بیشترین کاربرد را در بین بقیه دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم انواع بلوک های مورد استفاده در صنعت ساختمان را معرفی کنیم. 

انواع بلوک در صنعت ساختمان سازی 

در ساخت بلوک، از مخلوط سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگدانه ها استفاده می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، انواع مختلفی از بلوک های ساختمانی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی نمونه ای از بلوک های استاندارد هستند که به دو دسته باربر و غیر باربر تقسیم می شوند.

بلوک سیمانی معمولی

ماسه طبیعی رودخانه در ساخت بلوک های معمولی سیمانی استفاده می شود. چگالی چنین بلوکهایی پس از خشک شدن حدود 2000 کیلوگرم بر متر مکعب است این بلوکها در اشکال مختلف و به صورت بلوکهای سیمانی دیواری و بلوکهای سیمانی روی سقفها تولید می شوند.

بلوک سیمانی سبک

بلوک های سیمانی با تراکم 1700 کیلوگرم بر متر مکعب بلوک های سبک یا بلوک های توخالی نامیده می شوند. بلوک های سیمانی سبک بر اساس چگالی به چهار دسته طبقه بندی می شوند:

آجرهای سیمانی سبک 1: چگالی این بلوکها پس از خشک شدن حدود 500 تا 700 کیلوگرم بر متر مکعب است.

آجرهای سیمانی سبک درجه دو: چگالی این بلوکها پس از خشک شدن حدود 700 تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب است.

دسته سوم بلوک های سیمانی: تراکم این بلوک ها پس از خشک شدن حدود 1000 تا 1700 کیلوگرم در متر مکعب است.

بلوک سیمانی کلاس 4: تراکم این بلوکها پس از خشک شدن از 1700 تا 2000 کیلوگرم در متر مکعب متغیر است. این بلوک ها در دسته بلوک های نیمه سبک قرار می گیرند.

بلوک لیپر

بلوک لیپر نمونه ای از بلوک های سیمانی سبک ساخته شده از پرلیت، نوعی سنگ پا مصنوعی است. یکی از ویژگی های چنین بلوک هایی انزوای آنها است. در تولید این بلوک ها از روش اتوکلاو استفاده می شود. مزایای چنین بلوک هایی شامل عدم اشتعال و مقاومت بالا است. این بلوک ها را می توان رنگ آمیزی و برش داد.

بلوک لیکا

بلوک سبک Leica شامل مخلوطی سبک از دانه با سیمان و آب است. این بلوک تخلخل بالاتری نسبت به بتن نیمه سبک دارد. بلوک های لیکا دارای دو شکل جامد و خالی هستند و در دیوارها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرند. بلوک های سه جداره Leica برای دیوارهای خارجی استفاده می شود و عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی دارد.

بلوک گاز هبلکس

بلوک های گازی هیپلکس بتنی استریل شده با هوا هستند که استفاده از آنها باعث کاهش وزن ساختمان می شود و به دلیل خاصیت عایق بندی آن ، در کاهش مصرف انرژی نیز مثر است. بتن هوادهی اتوکلاو شده به عنوان بلوک aac نیز شناخته می شود. در تولید بلوک های هبلکس از سیمان، پودر سیلیس، آهک، آب، پودر آلومینیوم و سایر افزودنی ها استفاده می شود.

مزایای بلوک aac

همانطور که قبلاً ذکر شد ، این بلوک ها سبک هستند و می توانند وزن ساختمان را کاهش دهند. همچنین می تواند به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار گیرد.

معایب بلوک aac

استفاده از بلوک aac اشکالاتی نیز دارد. این ها شامل قیمت بالا، استحکام نسبتاً پایین، ناسازگاری محیطی و ضعف این بلوک ها است.

clc بلوک

بلوک های پرلکس، همچنین به عنوان بلوک های clc شناخته می شوند، بلوک های بتنی سبک وزن هستند که در صنعت ساختمان استفاده می شوند. این توده با تزریق فوم به بتن متشکل از سیمان و ماسه ریز بدست می آید. از این بلوک می توان به جای آجر و سفال در ساخت دیوار استفاده کرد.

بلوک گلی

یکی از پرکاربردترین انواع بلوک در ساختمان بلوک های سفالی است. این بلوک ها در ابعاد مختلف تولید می شوند و در قسمت های غیر باربر ساختمان استفاده می شوند. از این بلوک ها در دیوارها و سقف تیرچه های بلوک استفاده می شود.

مزایای چنین بلوک هایی شامل مقاومت در برابر آتش، استفاده از آنها به عنوان عایق حرارتی، استحکام کافی و کارایی اقتصادی است. علاوه بر مزایای ذکر شده، استفاده از این بلوک معایبی نیز دارد. به عنوان مثال، استفاده از این بلوک در ساختمان زمان اجرای بالایی دارد. این بلوک ها وزن بالایی دارند که می تواند وزن ساختمان را افزایش دهد.

قیمت بلوک

قیمت بلوک بسته به نوع و ویژگی های هر یک از انواع آن بسیار متفاوت است و لازم است با توجه به بودجه و ابعاد مورد نیاز، بلوک مورد نیاز را با توجه به نظر کارشناسان خریداری کنید.

منبع اخبار ساختمانی

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button