پنجره هوشمند انرژی زا

پنجره هوشمند انرژی زا

در طراحی نما  و اجرای نمای ساختمان نکته ایی بسیار مهم است و مهندسین بسیار به آن توجه می کنند، استفاده از بهترین پنجره می باشد. در این مقاله در رابطه با پنجره هوشمند انرژی زا صحبت خواهیم کرد. پس با اخبار بانیان همراه ابشید.

دانشمندان چینی پنجره هوشمندی ساخته اند که نه تنها مانع از هدر رفت انرژی می شود بلکه انرژی نیز تولید می کند، دستاوردی که می تواند هزینه های گرمایش و سرمایش ساختمان ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد اگرچه پنجره ها دیدن و لذت از محیط بیرون را برای ساکنان ساختمان فراهم می آورند، اماگرمای درونی را در زمستان هدر داده و وسیله ای برای ورود پرتوهای ناخواسته خورشیدی به داخل و ایجاد گرما در تابستان هستند.

این امر موجب شده تا پژوهشگران به فکر ساخت پنجره هایی بیفتند که بتوان آنها را با شرایط آب و هوایی بیرون از ساختمان سازگار کرد یانگ فنگ گانو از آکادمی علوم چین گفت: پنجره های هوشمند امروزی تنها نور و گرمای خورشید را تنظیم می کنند و هدر رفت انرژی همچنان پا بر جاست. اینکار اصلی این کار، مفهومی از پنجره هوشمند را برای تولید و ذخیره سازی انرژی به طور همزمان مطرح می کند. مهندسان مدتهاست در تلاش برای تلفیق سلول های خورشیدی تولید کننده انرژی در پنجره ها هستند، البته بدون آنکه شفافیت پنجره ها از بین برود.

همچنین مطالعه نمایید: مراحل و چگونگی اجرای نمای سرامیک

اکنون دانشمندان چینی ماده ای را به نام اکسيد وانادیوم (VO۲) کشف کرده اند که می توان از آن به عنوان پوشش شفاف برای تنظیم پرتوهای فروسرخ خورشید استفاده کرد. اکسيد وانادیوم ویژگی های خود را بسته به دما تغییر می دهد. پایین تر از یک س طح دمای خاص امکان عبور نور فروسرخ را می دهد، اما در دمای دیگری

خاصیت انعکاسی پیدا می کند در پنجره ای که اکسید واتادیوم در آن به کار گرفته شده است می توان میزان انرژی خورشیدی وارده را به ساختمان تنظیم کرد و همچنین نور پراکنده شده خورشید را به سلول های خورشیدی که محققان در پانل های شیشه ای تعبیه کرده اند. انتقال داد که می تواند برای تولید انرژی به کار گرفته شود. مثلا انرژی مورد نیاز برای روشن شدن یک لامپ را تامین کرد. این در حالی است که این پنجره های هوشمند، تولید و ذخیره سازی انرژی را به طور همزمان انجام می دهد و قابلیت تنظیم هوشمند و استفاده از پرتوی خورشیدی را در بهینه ترین حالت فراهم می آورد.

   

منبع

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button