معرفی پنجره دوجداره برای افراد معلول

پنجره دوجداره برای افراد معلول

پنجره دوجداره برای افراد معلول ایده ای عالی و منحصر به فرد برای قشر وسیعی از مردم کشور است که متناسب با نیاز آنها و رفع برخی از موانع و مشکلات موجود طراحی و عرضه شده است. در واقع از آنجایی که افراد دارای معلولیت بخش عمده ای از تمامی جوامع را تشکیل می دهند، توجه به آنان و فراهم نمودن امکانات و شرایط لازم برای آسایش و برخورداری از حقوق اولیه و اجتماعی آنان امری ضروری است.

همچنین بخوانید: نمای کرتین وال چیست؟

بنابراین در مکان هایی که تحرک افراد دارای معلولیت زیاد است، تهیه چنین امکاناتی و نیز سایر ابزار و وسایل ویژه ای که برای آنها در نظر گرفته شده الزامی است و رعایت حقوق آنها می باشد. جامعه ای توسعه یافته خواهد بود. از این رو در این مقاله به بررسی پنجره دوجداره برای افراد معلول و وجود آنها می پردازیم.

پنجره دوجداره برای افراد معلول چه تفاوتی با دیگر پنجره ها دارد؟

با کمی نگرش و بازدید از ساختمان ها متوجه می شویم که استفاده از پنجره های دوجداره در سال های اخیر رایج شده است. علاوه بر اینکه در ساختمان های در حال ساخت از پنجره های دوجداره استفاده می شود، ساختمان های قدیمی نیز پنجره های دوجداره را جایگزین پنجره های قدیمی خود می کنند.
حالا این پنجره دوجداره می تواند upvc، آلومینیوم، چوب باشد. برای افراد معلول برای استفاده از این نوع پنجره دوجداره برای افراد معلول باید تطبیق داده شود و با نگاهی به یک سری نکات بتوانیم استفاده از این نوع پنجره ها را برای معلولان راحت کنیم.

همچنین بخوانید = آشنایی با نمای فایبر سمنت برد

پنجره دوجداره برای افراد معلول
پنجره دوجداره برای افراد معلول

نکات کلیدی پنجره دوجداره برای افراد معلول

  1. طراحی و اندازه بازشو
  2. اندازه در ها و پنجره ها
  3. سایز استاندارد پنجره دوجداره برای افراد معلول
  4. موقعیت دستگیره روی پنجره دوجداره
  5. رعایت سطح بینایی برای افراد دارای معلولیت

1- طراحی و اندازه بازشوی درب و پنجره دوبل

با توجه به محدودیت های فیزیکی معلولان، اندازه پنجره ها باید استاندارد باشد تا اندازه کرکره آنها را محدود نکند. به عنوان یک قاعده، باز کردن یک دهانه بزرگ برای معلولان دشوار است.

2- برای دسترسی به صندلی چرخدار به اندازه درها توجه کنید.

مهمترین نکته در ساخت و اجرای درب یا پنجره دوجداره برای معلولان اندازه درب ورودی است. به دلیل محدودیت دسترسی یا خروج، برخی از افراد دارای معلولیت برای ورود و خروج از درها یا پنجره های دوجداره و استفاده از ویلچر دچار مشکل می شوند.

3- پنجره دوجداره استاندارد برای افراد ناتوان مناسب است.

دهانه درها یا پنجره های بلند باید با اندازه های مناسب طراحی شوند تا افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی با ویلچر عبور کنند.
بسته به نوع ویلچر اندازه مورد نظر بین 90 تا 110 سانتی متر است.

مسیرهای پیاده روی یا پنجره های در یا پنجره های بلند را برای عبور بردارید.

زیر درب معمولا یک قاب پنجره (آستانه) یا پنجره های دو جداره (عرض پایین) قرار دارد. در کمترین حالت ارتفاع این پروفیل حدود 6 سانتی متر است و با توجه به تنوع پروفیل ها این اندازه می تواند بزرگتر باشد.
به طور کلی، هنگام عبور افراد دارای معلولیت یا روی ویلچر، مقابله با این آستانه دشوار خواهد بود، بنابراین بهترین راه استفاده از آستانه ویژه است.

پنجره دوجداره برای افراد معلول
پنجره دوجداره برای افراد معلول

4- موقعیت دستگیره روی پنجره دوجداره

با توجه به محدودیت وضعیت ایستادن یا نشستن فرد معلول روی ویلچر، فضای دستگیره برای باز و بسته شدن باید محاسبه شود. دسترسی افراد دارای معلولیت به دستگیره باید آسان و راحت باشد تا هنگام باز و بسته کردن پنجره دچار حادثه نشوند. برای این منظور می توان دستگیره پنجره را در ارتفاع کم نصب کرد تا به راحتی برای افراد ناتوان قابل دسترسی باشد.

5- رعایت سطح بینایی برای افراد دارای معلولیت

با توجه به اینکه اکثر افراد دارای معلولیت به صورت نشسته در یک اتاق فعالیت های روزمره خود را انجام می دهند، باید سطح دید آنها به فضای بیرون در نظر گرفته شود تا بتوانند با مشاهده فضای بیرون ساختمان از آن بهره مند شوند.

جزئیات پنجره دوجداره برای افراد معلول

مسلما وجود ویژگی ها و مشخصات خاصی پنجره های دوجداره معمولی را از افراد دارای مشکلات جسمانی متمایز می کند. این مشخصات یک سری نکات و ریزه کاری هایی است که اگر در نظر گرفته شود، پنجره های دوجداره را راحت، کاربردی و مناسب برای افراد دارای معلولیت و استفاده تردد آنها می کند. بنابراین در ادامه این بخش به بررسی این ویژگی ها و ویژگی ها می پردازیم:

نسبت عرض درب به ابعاد ویلچر

اولین چیزی که در پنجره دوجداره معلولان حائز اهمیت است و باید به آن دقت شود، عرض درب و طراحی آن با توجه به ویلچر و عرض آن است. در حالت استاندارد، عرض ویلچر زمانی که دست های فرد روی دسته ها باشد، تقریباً 76 سانتی متر است. بنابراین فضای در نظر گرفته شده برای یک فرد روی ویلچر نباید کمتر از این مقدار باشد. در واقع عرض درگاه برای افراد دارای معلولیت باید 80 سانتی متر در نظر گرفته شود.

پنجره دوجداره برای افراد معلول
پنجره دوجداره برای افراد معلول

ارتفاع دستگیره های در و پنجره

بدیهی است که برای سرنشینان ویلچر، ارتفاع اجزای در و پنجره باید به گونه ای باشد که کمترین چالش در باز و بسته شدن آنها وجود داشته باشد. به گونه ای که دست فردی که روی ویلچر نشسته می تواند روی دسته بایستد و به راحتی آن را نگه دارد. به طور کلی ارتفاع نصب دستگیره پنجره دوجداره برای افراد دارای معلولیت 96.5 سانتی متر است که ارتفاع استاندارد و تایید شده برای آنها می باشد. البته، غیرمعمول نیست که استفاده از پنجره‌های بلندی که به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند، یک ایده و خلق و خوی عالی برای افراد دارای معلولیت است که به راحتی و به راحتی از آن عبور کنند. زیرا طراحی دستگیره ها در مرکز معمولا باز و بسته شدن آنها را آسان می کند.

برای باز و بسته کردن درها و پنجره ها

امکان طراحی جهت چرخش در بیرون یا داخل پنجره با توجه به فضایی که در اختیار شماست برای راحتی و آسایش معلولان وجود دارد. البته در این نوع طراحی نوع پنجره های دوجداره و بازشوهای آنها نیز بسیار مهم و کاربردی است و بسته به فضای موجود یکی از انواع پنجره های آویز تک حالته و دو حالته، کشویی، کشویی معمولی، کشویی بالابر و فولکس واگن می باشد. قابل استفاده است مثلا در پنجره دوجداره معلولین بهتر است به جای اشغال فضای بیشتر از مدل های کشویی معمولی و آسانسور یا فولکس واگن با فضای کمتر استفاده کنید.

 

 

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button