بامبو و کاربرد آن در بتن مسلح!!!

بامبو و کاربرد آن

از آنجا که بتن، مقاومت کششی قابل قبولی ندارد، نزدیک به یک قرن است که فولاد به دلیل مقاومت کششی بالایی که دارد، جهت مسلح کردن بتن به کار می رود.
اما یک سوال همچنان برای پژوهشگران باقی است و آن این است که آیا فولاد بهترین ماده برای مسلح کردن بتن است و نمی توان جایگزین دیگری برای آن یافت؟

همچنین مطالعه نمایید: مراحل و چگونگی اجرای نمای ترمووود

یافته های جدید نشان می دهند که این باور صحت ندارد و به عنوان شاهد این مدعا، شرکتی به نام Hebel مدت هاست که در حال تحقیق و پژوهش روی گیاه بامبو به عنوان ماده مناسب به عنوان جایگزین میلگرد در بتن مسلح ساختمان هاست.
البته این دقیقا همان گیاه بامبویی نیست که می توانید از جنگل برداشت کنید، بلکه نعی کامپوزیت است که از ترکیب رشته های بامبوی طبیعی و 10 درصد رزین ارگانیک تهیه می شود و ترکیب رزین و این الیاف اجازه می دهد که آن را در اشکال دلخواه قالب ریزی کرده و مثل چوب برش دهیم.

ترکیب بتن و بامبو

بامبو مشخصاتی بسیار شگفت انگیز و باور کردنی دارد، مقاومت کششی آن دو برابر فولاد بوده و در عین حال پنج برابر سبک تر و بسیار ارزان تر از آن می باشد.
از سوی دیگر، بامبو به دلیل رشد بسیار سریعی که دارد یک منبع پایدار محسوب می شود که نیازی به کاشت دوباره پس از برداشت ندارد، چرا که ریشه آن در زمین باقی می ماند و گیاه مجددا رشد می کند.
علاوه بر این، ماده کامپوزیت بامبو در برابر اب بسیار مقاوم است. این ماده متورم نشده افزایش حجم نمی دهد و در محیط بتن رفتار بسیار با دوامی دارد.
پیش بینی می شود که بامبو علاوه بر انقلابی که می تواند در صنعت ساختمان ایجاد می کند، این توانایی را دارد که در کاربردهای مختلف دیگری نیز با موفقیت ظاهر شود، مانند قطعات بدنه ماشین که می توان در آن ها از بامبو به جای الیاف کربن استفاده کرد، چرا که با وجود مقاومت یکسان نسبت به الیاف کربن، صد بربر ارزان تر از آن است.
در حال حاضر بیشترین استفاده ایی که از بامبو شده، احداث سازه های اسکان اولیه پس از وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل برای آسیب دیدگان بوده است که به دلیل قیمت بسیار ارزان، مقاومت بالا و در دستری بودن آن، بسیار مورد استفاده واقع شده است. نمونه هایی از کاربرد بامبو در این حوزه را می توان در نپال، تایلند و ویتنام دید.
شرکت Hebel به عنوان کمپانی پیشرو در این حوزه معتقد است که این تکنولوژی، حتی پتانسیل استفاده در آسمان خراش ها را نیز در آینده دارد، اما در عین حال اضافه می کند که این کار فعلا تنها در حوزه تئوری امکان پذیر است و آن ها به دنبال آن نیستند، چراکه 80 درصد از سازه هایی که در کا دنیا ساخته می شوند، یک یا دو طبقه هستند و این، حوزه ایی است که آن ها در صنعت ساختمان به عنوان بازار هدف در نظر گرفته اند.

چوب بامبو، کاربرد بامبو در بتن ساختمان، بتن تقویت شده با بامبو، استفاده از بامبو در ساختمان سازی، بتن با ورقه های بامبو، گیاه بامبو و کاربرد آن در صنعت ساختمان

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button