اصول و قوانین داربست ساختمان

اصول و قوانین داربست ساختمان

داربست سازه ای موقتی است که متشکل از یک یا چند پایه است، اجزای نگهدارنده، اتصالات و تکیه گاه ها، که در طول عملیات ساختمانی برای دسترسی به ساختمان و نگهداری کارگران یا مصالح در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند.

براساس ساختمان نیوز، داربست فقط یک سازه فلزی یا چوبی موقتی است که برای حمایت از سازه اصلی استفاده می شود و در عین حال به عنوان تخت یا پایه کارگران در حین کار ساختمانی عمل می کند. همچنین به تجهیزاتی اطلاق می شود که به طور موقت در محل پروژه نصب می شوند تا کار در ارتفاع را تسهیل کنند.

شده است.

به عنوان مثال، برج ها و ساختمانهای چند طبقه برای انجام کارهای نمای در طبقات بالاتر به داربست نیاز دارند. اجزای داربست ورق هایی از چوب، فلز هستند که داربست بر روی آنها قرار می گیرد.

رعایت کلیه نکات ایمنی هنگام نصب داربست بسیار مهم است، زیرا در غیر این صورت برای کارگران و عابران پیاده بسیار خطرناک خواهد بود. از این برچسب برای آگاهی کاربر در مورد تأیید داربست برای ایمنی استفاده می شود.

این برچسب در برابر گرما ، نور خورشید ، رطوبت و باران مقاوم است و با جادوی خاصی روی آن نوشته

*** اتیكت سبز

یعنی داربست از لحاظ ایمنی مورد تایید است. این اتیكت توسط ناظر داربست‌ بندی به داربست آویزان می‌شود. اتیكت باید در محل ورود افراد به داربست باید کاملاً مشخص باشد.

*** اتیكت قرمز

اگر داربست از لحاظ ایمنی مورد تایید نباشد اتیكت قرمز نصب می‌شود.

*** اتیكت زرد

*** برای انجام پیشنهاد و بازرسی و ثبت نکات مهم ایمنی و ثبت نواقص و تاریخ بازدید از قسمت پشت اتیكت سبز استفاده می‌کنند که به رنگ زرد است.

نکات اجرایی داربست چیست؟

کار بر روی داربست با برچسب قرمز مجاز نیست. بهتر است ورودی داربست را با برچسب قرمز و نوار هشدار بسته کنید.
همچنین از تجهیزات مناسب و تجهیزات کار استفاده کنید. هنگام نگهداری اتصالات ، لوله ها ، اتصالات و غیره باید دقت شود. تکه های داربست نباید از بالا به پایین پرتاب شود. تمام بست ها و براکت ها برای دوام بیشتر باید در ظرفی حاوی روغن و گازوئیل نگهداری شوند.

از استفاده از قطعات معیوب ، خراب و خم شده باید کاملاً خودداری شود. هنگام کار ، داربست باید از یک حلقه مناسب برای کار استفاده کند.

استفاده از تجهیزات محافظتی شخصی مانند کفش ایمنی ، کلاه ، دستکش ، لباس کار راحت (نه گشاد و نه تنگ) ، کمربند ایمنی ضروری است.

نکات اجرایی داربست

قبل از شروع کار کلیه افرادی که با داربست (داربست و …) کار می کنند باید در کلاسها شرکت کنند و پس از گذراندن کلاس و قبولی در آزمون تئوری و عملی مجاز به شروع کار خود هستند.

کارت ویژه ای برای داربست ها صادر می شود که نشان می دهد این افراد دوره را به پایان رسانده اند و مجاز به کار در امنیت کامل هستند. از استخدام افرادی که از ارتفاع می ترسند و تجربه و دانش کافی ندارند خودداری کنید. کارکنان باید در مورد خطرات اسکلتی و نحوه محافظت و کنترل خطرات آموزش ببینند.

نکات اجرایی داربست

  1. ماهیت الکتریسته، سقوط و خطر سقوط اجسام
  2. چگونگی حفاظت در برابر برق گرفتگی و محافظت در برابر سقوط
  3.  چگونگی استفاده از داربست

این تمرینات باید به طور مداوم تکرار شود. آموزش کارکنان باید شامل نعوظ ، اسقاط ، جابجایی ، استقرار ، ترمیم ، نگهداری و بازرسی از داربست ها برای شناسایی خطرات و روش های اصلاحی باشد.

  • اول از همه ، فرد باید یاد بگیرد که چگونه از کمربند ایمنی به درستی استفاده کند. کمربند ایمنی باید در ارتفاع 2 متر و بیشتر استفاده شود.
    استفاده از کمربند ایمنی منسوخ شده است زیرا هنگام سقوط افراد ضربه شدیدی به کمر وارد می کند که می تواند باعث آسیب جدی به نخاع و کمر شود.
  • استفاده از مهار برای کل بدن توصیه می شود ، زیرا بدن را از چند جهت (ران ، پشت ، سینه و شانه ها) می پوشاند و فشار بر روی بدن در چندین مکان پخش می شود که از شدت عوارض می کاهد.
  •  به طول طناب روی کمربند اضافه نکنید. وقتی طول طناب کم است ، می توانید از یک بند محکم استفاده کنید. از سیم های بالابر قرقره ای که متحرک هستند و با کاربر حرکت می کنند نیز ممکن است استفاده شود.
  • قبل از شروع کار باید تمام قسمتهای کمربند از جمله سگ ، کار بین کمربندها و سایر اتصالات بررسی شود تا مشکلی پیش نیاید. از آلوده شدن کمربند به رنگ ، روغن و ضربه و کشش های شدید خودداری کنید.
  • در ناحیه ران ها ، کمربند باید به درستی و محکم قرار گیرد ، به طوری که هنگام افتادن ، کوچکترین ضربه بر روی بدن ، به ویژه ناحیه بین دو ران ، ایجاد شود.
    فاصله صحیح بین جناغ و کمربند باید تقریباً همان کف دست باز باشد.
  • بر روی سازه های فلزی بهتر است کمربند را روی کمربند نجات یا مکان مستحکم دیگری ببندید.
  • در مکان هایی که امکان استفاده از کمربند نجات وجود ندارد ، کمربند خود را به قلاب جرثقیل در سبد مردانه ببندید.

انواع داربست

چوبیفلزیخرپااسکلتی
معلقبازوییدوطرفهصنعتی

 

چه زمان به داربست نیاز داریم؟

اصولاً داربست برای کار در ارتفاع بیش از دو متر مورد نیاز است. بنابراین موارد زیادی وجود دارد که مجبورید در ارتفاع کار کنید.

کار در ارتفاع و استفاده از داربست ، به ویژه در صنعت ساخت و ساز ، موضوعی رایج و بسیار مهم است.

به عنوان مثال ، سنگ تراشی نمای ساختمان ، نورپردازی نمای ساختمان ، شستشوی نما ، پیچ و رولپلاک سنگ نما و همچنین نصب بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی از جمله عناصری است که برای اجرای آنها به نصب داربست نیاز خواهید داشت.

اسکلت یک کار کاملاً فنی و تخصصی است که باید توسط یک صنعتگر خبره و باتجربه انجام شود. یعنی شخصی که انواع داربست و شرایط کار آنها را به خوبی بشناسد و در این زمینه کاملاً آموزش دیده باشد.

نکات مهم در نصب داربست

* خطراتی مانند سقوط افراد و اشیا از ارتفاع ، برخورد رو در رو با اشیا، و خطر برق گرفتگی به داربست های فلزی از جمله خطرات رایج در هنگام استفاده از داربست است که با رعایت نکات ایمنی و استانداردهای نصب می توان با خیال راحت آنها را مشاهده کرد . افزایش یافت.
* روغن کاری منظم اتصال دهنده ها ، بازدیدهای منظم و بازرسی های دوره ای ، به عنوان مثال هفته ای یک بار ، هرگز دقت و عملکرد داربست را دست کم نگیرید. بازدیدهای دوره ای و همچنین بازدیدهای دقیق بعد از شرایط خاص مانند طوفان یا زلزله بسیار ضروری است و می تواند از وقوع بسیاری از حوادث خطرناک جلوگیری کند. تمام تغییرات ساختار داربست ، بازرسی از تمام اجزای داربست و برچسب گذاری مناسب نصب شده است.
* علاوه بر این ، استفاده صحیح از کمربند ایمنی ، کلاه ایمنی و کمربند ایمنی برای کار در ارتفاع بسیار مهم است و باید به این نکات توجه کنید.

خطرات ناشی از داربست

برای جلوگیری از سقوط افراد در هنگام بالا رفتن یا پایین رفتن داربست از داربست یا در مکانهایی که حفاظت کافی نصب نشده است ، باید از سیستم FALL ARREST PERSONAL استفاده شود. حفاظ ایمنی و دودکش ها راه آهن بالایی / راه آهن میانی / راه آهن ایمنی نرده ها و نرده های بالایی و میانی باید نصب شوند.

نرده ها باید در دو طرف انتهای داربست در سمت باز نصب شوند. اگر فاصله سکو از کار بیش از 14 اینچ باشد ، علاوه بر محافظ باید از کمربند ایمنی نیز استفاده شود. ریل های فوقانی با فاصله یک متر از سکو نصب می شوند. ریل های میانی (ریل های میانی) بین سکو و ریل های فوقانی نصب می شوند. تخته های ناخن در لبه داربست تا ارتفاع 15 سانتی متر نصب می شوند.

برخورد سر به سر با اشیا

برای جلوگیری از این خطر از کلاه ایمنی با بند چانه استفاده کنید. شبکه امنیتی SAFETY NET را در محل کار نصب کنید. برای لبه های محل کار از پایه TOE-BOARD استفاده کنید.

طر خطر برق گرفتگی

هنگام کار در داربست های بلند و بالاتر ، مراقب تجهیزات و خطوط برق باشید و از فاصله ایمنی استفاده کنید ، زیرا این امر می تواند منجر به حوادث مرگبار شود.

داربست

به خاطر داشته باشید که از مواد مناسب برای جلوگیری از خطر افتادن و سقوط داربست استفاده کنید. از براکت ثابت استفاده کنید و لوله های داربست را محکم و محکم ببندید. محل داربست باید محکم باشد. داربست باید به سازه اصلی (ساختمان ، سازه و …) متصل شود.

داربست‌های معلق (Suspended scaffold)

داربست های معلق تفاوت زیادی با انواع دیگر داربست ها دارند. داربست های معلق بر خلاف انواع دیگر داربست ها که به پایه ها متصل هستند ، آنها به زنجیرهای فلزی متکی هستند که آن را در فضا معلق نگه می دارند. این داربست های معلق به صورت دستی یا دستگاهی بالا و پایین می شوند.

به منظور جابجایی بهتر این داربست ها به بالا و پایین و جلوگیری از برخورد شدید بر روی دیوار ، چرخ هایی که با دیوار در تماس هستند برای این داربست ها در نظر گرفته می شوند. این چرخه ها داربست معلق (کوهنورد) را تثبیت کرده و حرکت آن را تسهیل می کنند.

* قبل از نصب ، به محل کار مراجعه کرده و تجهیزات و ابزار لازم را برای کار بر اساس میزان بار آماده کنید.
* به خاطر داشته باشید که برای این کار از افراد ماهر و ماهر استفاده کنید.
* اطمینان حاصل کنید که اتصال کابل بخصوص اتصال کابل به داربست قطع است.
* کابل استفاده شده در این داربست ها باید حداقل 6 برابر وزن داربست باشد.
* برای جلوگیری از پیچ خوردن داربست باید اقدامات لازم انجام شود.
* از جمع شدن بارها و وسایل غیرضروری روی داربست خودداری کنید.
* استفاده از سیستم PFAS برای جلوگیری از سقوط افراد ضروری است.
* اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات الکتریکی ، سیم برق و موتورها از نظر ایمنی مجهز به سیم زمین هستند.
* مواد قابل اشتعال یا قابل احتراق مانند بنزین را روی داربست قرار ندهید.
* برای افزایش دامنه دسترسی هنگام کار بر روی بشکه ، چهار دست و پا نشوید ، جعبه و ..
* تعادل داربست معلق باید بیشتر از حداکثر وزن داربست باشد.
* کابلها و سیمهای معلق را به عنوان ستون اصلی ساختمان در داربست و در مکانی محکم قرار دهید و از سفت شدن اطراف دودکش خودداری کنید.
* همیشه قبل از کار ترمز تعلیق را بررسی کنید.

‌داربست متحرک Moving scaffold

از داربست یا سکوی آسانسور می توان در پروژه های بلند مرتبه ساختمانی یا کارهای ساختمانی مانند نمای ساختمان یا پوشش یا تخریب نمای استفاده کرد.

استفاده از این داربست ها کار را بسیار ساده کرده و صرفه جویی اقتصادی و ایمنی بالایی را به همراه دارد. سکوی آسانسور یا داربست کارهایی مانند دسترسی به ارتفاع برای کار سیمان ، نما و … را تسهیل می کند.

* هنگام جابجایی داربست ، افراد نباید روی داربست باشند.
* از صحت چرخ ها و ترمزهای داربست اطمینان حاصل کنید.
* سطحی که داربست بر روی آن حرکت می کند باید صاف ، محکم و بدون برجستگی و فرورفتگی باشد.
* جک های چرخ تعادل باید در دو طرف داربست نصب شوند.
* داربست را از زیر فشار دهید.

‌موارد مهم در داربست ‌بندی

* پایه های عمودی داربست یا لوله های استاندارد نقش مهمی در استحکام داربست دارند ، زیرا بیشترین فاصله بین آنها معمولاً 2 متر است.
* داربست خوب داربستی است که تمام پایه های استاندارد را به صورت مستقیم داشته باشد.
* از براکت های زاویه ای عمودی برای اتصال لوله های داربست در موقعیت عمودی استفاده می شود. حداکثر بار قابل قبول برای این بسته ها 6.3 کیلو نیوتن است.
* لوله های سربی لوله های افقی هستند که برای حمل بهتر لوله های عمودی استفاده می شوند. همچنین برای جلوگیری از خم شدن لوله های افقی (ترانس) استفاده می شود.
* از اتصال دهنده های ورودی یا اتصال دهنده های PUT برای اتصال ترانس و ورود به سیستم استفاده می شود.
* ترانس لوله استاندارد خارجی را به استاندارد داخلی سوار می کند. این لوله از عرض چوب عبور می کند و محل کار را می سازد.
* سنجاق اتصال قطعه ای است که برای اتصال دو لوله طولی به یکدیگر استفاده می شود.
* لوله اتصال ای برای اتصال دو لوله طولی به یکدیگر استفاده می شود.
* براکت ها یا همان لوله های مهارکننده عرضی به داربست هستند تا مقاومت داربست را افزایش دهند.
* از بسته های چرخشی برای زوایای مختلف استفاده می شود.
* بسته بندی ها معمولاً از نظر ماده دو نوع چدن و ​​فویل هستند.
* پله ها بهترین وسیله دسترسی ایمن به بالای سکو هستند.
* هر 2 متر ارتفاع بین 6-7 پله در نظر گرفته می شود.
* پله ها محل ورود داربست هستند و علائم هشدار دهنده در آنجا نصب شده است تا همه بتوانند آنها را ببینند.
* در شیب های ملایم و در صورت لزوم ، گاهی اوقات از سطح شیب دار به جای پله استفاده می شود.
* پله ها در سازه های دائمی عمودی هستند و دارای پشتی 2 متری و بیشتر هستند.
* اگر از تخته نردبان برای عبور بهتر استفاده می کنید ، حتماً آن را با سیم محکم ببندید.
* حتماً تمام اجزای نردبان را قبل از کار بررسی کرده و از نوع عایق آن برای کارهای برقی استفاده کنید.
* از پله های کوتاه چوبی برای کار استفاده نکنید.
* بالا و پایین نردبان را در جای خود ببندید.
* هنگام بالا و پایین رفتن مطمئن شوید که صورت شما به نردبان است.
* لوله های داربست از فلز ساخته شده و بسیار محکم و بادوام هستند.
* استفاده از لوله های خم شده برش خورده ممنوع است.
* مراقب باشید که انتهای لوله شکسته یا بریده نشود.
* داربست با اتصال لوله ها در موقعیت افقی و عمودی ایجاد می شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button