منظور استفاده از مصالح سبز در ساختمان سازی چیست؟

در رابطه با مصالح سبز در ساختمان سازی چه می دانید؟ در واقع یکی از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه هر جامعه، اجرای بهره وری انرژی است. طبق اسناد موجود ادعا می شود که امروزه به طور متوسط ​​در جهان حدود 40٪ از انرژی تولید شده به روش های مختلف برای مصرف داخلی مصرف می شود که نمایانگر بخش عمده ای از مصرف انرژی است. علاوه بر نیاز فوری به محصول برای استفاده صحیح از انرژی ، اقدامات دیگری نیز می توان برای کاهش ضایعات و کاهش مصرف انرژی انجام داد. یکی از این اقدامات استفاده از مواد سبز برای ایجاد ساختمان های سبز است.

به‌طورقطع می‌توان گفت که پیشرفت و آینده هنر معماری و ساختمان‌های سبز تا حد زیادی متأثر از استفاده و ابداع مصالح سبز است که این موضوع در طول زمان و با گسترش توجه به این مصالح قابل‌لمس است.

 

براساس نتایج مطالعه جهانی، استفاده از مصالح سبز در ساختمان سازی در سال 2016 معادل 16 درصد بوده است که در پایان سال 2018 به حدود 45 درصد رسیده و افزایش قابل توجه 29 درصدی را شاهد بوده است. 

آشنایی با مصالح سبز ساختمان

ساخت‌وساز با استفاده از خاک فشرده

یکی از قدیمی ترین مصالح سبز قابل استفاده در ساختمان سازی خاک رس است. استفاده از خاک رس به راحتی در بناهای باستانی مانند دیوار چین قابل مشاهده است. خاک معمولاً مستحکم نیست، اما می توان با استفاده از چسب و ترکیب آن با مقدار مناسب چسب ایجاد کرد. امروزه خاک فشرده جایگزین مناسبی برای استفاده از بتن است که علاوه بر هزینه های کمتر، هیچ مشکلی از جمله آزاد سازی مقادیر زیادی گاز CO2 در حین تولید ندارد.

بلوک کاهی، قدیمی اما هوشمند!

یکی دیگر از مواد سبز مورد استفاده در گذشته های دور برای ساخت سقف یا سقف خانه ها بلوک های کاهی است که به دلیل ویژگی های جالب و سازگاری با محیط زیست اکنون مجدداً معرفی می شوند. این بلوک ها کاملا اقتصادی هستند و از زباله های کشاورزی تولید می شوند و جایگزین استفاده از چوب و چوب در ساخت و ساز شده اند.

برخلاف تصور عمومی، این بلوک ها مقاومت بالایی در برابر احتراق دارند و به دلیل قطر زیاد از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند و تابستان های خنک و زمستان های گرم را به ارمغان می آورند. علاوه بر این، خاصیت قطر بالا و عایق صوتی این بلوک ها باعث راحتی بیشتر و انتقال کمتر آلودگی صوتی می شود.

بامبو، جایگزین مناسب برای چوب

بامبو مورد بعدی از مجموعه ای از مواد سبز است. اگرچه بامبو از نظر بافتی شبیه چوب است ، اما در اصل از خانواده چمن است. یکی از ویژگی های شگفت انگیز گیاه بامبو سرعت رشد بسیار بالای آن است ، به این معنی که طبیعت می تواند به سرعت جایگزین بامبو استفاده شده شود.

بامبو بهترین و اقتصادی ترین گزینه برای جایگزینی آن با چوب در ساخت و ساز است. برای استفاده از بامبو ، می توان آن را در فواصل سه ساله کاشت و برداشت کرد. درخت به درخت زمان می برد. از بامبو در ساخت کف ، میزهای پیشخوان و چوب استفاده می شود.

بیشتر بخوانید :

 
استفاده بامبو به عنوان مصالح سبز در ساختمان سازی

عایق پشمی با خواص منحصربه‌فرد

استفاده از این عایق می‌تواند تا ۱۰ درصد میزان هدر رفت انرژی را کاهش دهد و علاوه بر این یک عایق صوتی مناسب نیز هست و میزان انتقال صدا و آزار ناشی از آلودگی‌های صوتی را کاهش می‌دهد. عایق پشمی کاملاً قابل بازیافت بوده و از طول عمر و کارایی بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد عایق‌های پشمی قابلیت جذب رطوبت مناسب و آزادسازی تدریجی آن است، همچنین لازم به ذکر است که نصب و استفاده از آن‌ها در حین ساخت‌وساز بسیار ساده بوده و ازجمله مصالح سبزی است که این سال‌ها استفاده از آن رواج یافته است و لازمه هر ساختمان سبزی می‌باشد.

عایق‌های قارچی!

ماده سبز و هوشمند دیگری که به تازگی وارد حوزه ساخت و ساز شده عایق های قارچی هستند. بدون شک عایق های قارچی را می توان یکی از نوآوری های منحصر به فرد افراد در زمینه ساخت و ساز دانست ، عایق های قارچی در واقع از ریشه گیاه قارچ گرفته شده اند که خواص عجیبی از خود نشان می دهند. عایق قارچی می تواند مقاومت بیشتری نسبت به بتن و عایق فایبرگلاس بهتر داشته باشد و همچنین می تواند به راحتی با مواد دیگر ترکیب شود.

این مقره های محکم بین دیواره داخلی و خارجی قرار می گیرند و چنان محکم هستند که استفاده از ماده اتصال دهنده دیگری ضروری نیست. خاصیت منحصر به فرد دیگر این عایق ها ، تأثیر آنها در جلوگیری از ظهور و همچنین دفع حشرات و انگلی است. این عایق ها از پانل های چوبی ارزان تر ، بادوام تر و سبک ترند و از همه مهمتر ، سازگاری کامل با محیط دارند.

سخن پایانی

نگرانی‌های ناشی از آلودگی محیط‌زیست و آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد شده به آن از جانب مصالح ساختمانی تجدیدناپذیر، امروزه منجر به پیدایش مصالح ساختمانی سازگار با محیط‌زیست شده است که از آن‌ها تحت عنوان مصالح سبز یاد می‌شود. در این مقاله سعی شد تا در مورد چند مثال جالب از این مصالح موجود در عرصه بین‌المللی ساخت‌وساز توضیحات مختصری ارائه شود که مطمئناً این دسته از مصالح ساخت‌وساز به همین چند مورد محدود نبوده و شامل بازه وسیعی هستند.

منبع وب سایت صما

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button