نکات مهم در طراحی معماری ساختمان

نکات مهم در طراحی معماری ساختمان

نکات مهم در طراحی معماری ساختمان چیست؟ با توجه به اینکه معماری جزء لاینفک ساختمان است، ما قصد داریم آخرین معیارهای معماری مورد تأیید را بر اساس معیارهای شهرداری در قسمتهای مختلف معماری مرور کنیم.

لازم است قوانین و مقررات شهرداری در طول عملیات ساختمانی رعایت شود تا از مشکلات ناشی از اخذ مجوزهای عدم تخلف و اتمام کار جلوگیری شود.

قوانین شهرداری و نکات مهم طراحی معماری بخش بسیار مهمی از دانش و طراحی معمار بر اساس قوانین و اصول مقررات ملی است که نشان دهنده توانایی معمار در کار و عدم بازگشت طرح به دلیل عدم رعایت اصول طراحی بر آینده معمار تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در این مقاله، ما سعی کرده ایم برخی از این معیارهای کاربردی را به شما یادآوری کنیم:

1) احداث قرنیز و بالکن در معابر کمتر از 12 متر امکان پذیر نیست.
2) احداث برآمدگی در خیابان های 12 تا 20 متری ، با عمق 80 سانتی متر ، و برای خیابان های 20 متری و بیشتر، با عمق 120 سانتی متر، مجاز است.
3) ارتفاع طاقچه از کف راهرو نباید از 3.5 متر کمتر باشد.
4) برآمدگی روی “چمفر” دو گذر، در چارچوب سند مالکیت، حداکثر تا 1.5 متر عمود بر “چمفر” مجاز است و به شرطی که ارتفاع پیاده رو 3 ، 5 متر باشد.
5) بیرون زدگی ساختمان در طبقه همکف و در طبقات فوقانی ، خارج از 60٪ طول مجاز و داخل زاویه 45 درجه ، حداکثر 2 متر پاک می شود.

6) نحوه محاسبه زیرسازی و چگالی برآمدگی ها در فضای باز:
ج: بیرون زدگی آخرین سقف ساختمان به عنوان تله باران جزء محدوده ساختمان محسوب نمی شود.
ب: بالکنها و تراسها با عمق سه متر پوشانده شده اند، اگر سه ضلع آنها باز باشد 1/2 مساحت آنها بخشی از فونداسیون محسوب می شود. بدیهی است که عبور از عمق سه متری کاملاً بخشی از زیرساخت ها است.
پاسخ: اگر برجستگی در سه طرف بسته باشد، 2/3 سطح آن بخشی از زیرسازی محسوب می شود.

نکات مهم در احداث حیاط خلوت

اعداد 1 تا 4 برای خانه های خانوادگی مجرد است.
1) حیاط خلوت که برای روشنایی اتاقهای اصلی ساختمان طراحی شده است ، مانند: اتاق نشیمن ، اتاق غذاخوری ، اتاق خواب باید حداقل 12 متر مربع مساحت با حداقل عرض سه متر و برای زمینی با مساحت داشته باشد. مساحت کمتر از 200 متر مربع ، 6 of از فضای کف و 3 for برای آشپزخانه و فضاهای جانبی کافی است.
2) حیاط خلوت که برای پخت و پز یا ذخیره سازی در نظر گرفته شده است باید حداقل 6 متر مساحت با عرض حداقل 2 متر داشته باشد. (برای خانه تک خانوادگی)
3) حیاط خلوت های ذکر شده در بالا برای ساختمانهای معمولی با حداکثر ارتفاع پنج طبقه است. (ساختمانهایی که معمولاً تحت مجوز داریم پنج طبقه هستند.) طول و عرض حیاط خلوت با ارتفاع ساختمان ارتباط دارد. هرچه ارتفاع بیشتر باشد ، حیاط بزرگتر است. برای ساختمانهای بیش از پنج طبقه ، ابعاد حیاط خلوت از استانداردها توسط معمار ساختمان گرفته شده و توسط کمیسیون معماری منطقه ای بررسی و تأیید می شود.
4) اگر حیاط عقب در شمال صفحات شمالی برنامه ریزی شده باشد ، حداقل عرض مورد نیاز سه متر خواهد بود. برای وسعت کمتر از 200 متر مربع ، حداقل عرض دو متر است.

توجه: حداقل مجوز برای اقامت 75 متر مربع است. یعنی قطعه ای 125 متری که 60 درصد آن 75 متر مربع می شود.

5) در 2 واحد مسکونی مستقل ، در مواردی که اتاقهای اصلی از حیاط پشتی نور دریافت می کنند ، فاصله آنها بین پنجره ها نباید کمتر از 6 متر باشد. دو پنجره مشرف به 2 واحد مسکونی مستقل.

6) اگر آشپزخانه و اتاقی با 2 واحد نشیمن مستقل رو به روی هم باشند یا آشپزخانه آنها از حیاط خلوت روشن باشد ، حداقل فاصله بین پنجره ها چهار متر است.
7) فاصله بلوک های ساختمان با ارتفاع پنج طبقه باید حداقل 6 متر باشد.

نکات مهم در طراحی پله

به منظور اطمینان از ایمنی ساکنان ساختمانها ، در شرایط اضطراری مانند آتش سوزی ، لازم است ساختمانهایی که ارتفاع آنها از طبقه همکف به 6 طبقه و بیشتر می رسد ، جدا از پله اصلی ، راه پله باز دیگری برای خروجهای اضطراری فراهم کنند. به “یا” راه پله اصلی باید به گونه ای طراحی شود که شرایط و ایمنی پله برقی را ارائه دهد. مساحت پله برقی جزء چگالی در نظر گرفته نمی شود. اگر چندین آپارتمان در طبقه بالا وجود دارد ، “درهای” آپارتمان ها نباید بیش از 30 متر از پله ها فاصله داشته باشند.

نکات مهم آسانسور

همه ساختمانها با ارتفاع 15 متر یا بیشتر یا پنج طبقه یا “طبقه” ، محل آسانسور باید به تعداد مورد نیاز در نقشه ها مشخص شود. “پنج طبقه” به این معنی است که ساختمانهای چهار طبقه و خلبان نیز نیاز به آسانسور دارند.

در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی ، زلزله و … ، تحت هیچ شرایطی نباید از آسانسور استفاده کنید.

در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی ، زلزله و … ، تحت هیچ شرایطی نباید از آسانسور استفاده کنید.

نکات اصلی در طراحی پارکینگ

محل پارک خودرو را پارکینگ می گویند. همه ساختمانهای دولتی و غیردولتی نیاز به پارکینگ اختصاصی دارند. پارکینگ عمومی برای استفاده عمومی است. که معمولاً در مراکز خدمات ساخته می شود. بر اساس قوانین طرح جامع، فضای پارکینگ و میزان مورد نیاز تعیین می شود. معیار پیش بینی پارکینگ تعداد اتومبیل است و بر اساس تعداد سرانه اتومبیل است. معیارهای مشخصات پارکینگ خودروهای “متوسط”.

 

 

 

منبع اخبار ساختمان

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button