کدام قسمت ساخت و ساز گران تر و پرهزینه تر است؟

کدام قسمت ساخت و ساز گران تر و پرهزینه تر است؟

به نقل از ایسنا: برخی از قسمت های ساخت و ساز بسیار گرانتر و پرهزینه تر نسبت به دیگر بخش ها هستند که در ادامه قصد داریم تا به بررسی این هزینه های گران در ساخت و ساز بپردازیم. با بانیان نما مبنا همراه باشید.

روزانه ساختمان‌های بسیاری با اهداف مختلفی در سراسر کشور ساخته می‌شود که انجام این کار مراحل مختلفی دارد. به‌طورکلی هزینه ساخت، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که ساختمان می‌سازند، تبدیل‌شده است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام تهران برج، داشتن اطلاعات کافی درباره ساخت‌ و ساز و مسائل پیرامون ساختمان ‌سازی تا حدودی می‌تواند از ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

به‌طور کلی ساختمان‌ سازی مراحل مختلفی مانند اسکلت‌ سازی، فونداسیون (پی‌کشی ساختمان)، لوله‌کشی و… دارد. در این مقاله سعی داریم پاسخ سوال کدام قسمت ساخت و ساز گران تر و پرهزینه تر است؟ را بررسی نمایم.

آشنایی با پرهزینه‌ترین مراحل ساختمان‌ سازی

مراحل مهم و پرهزینه‌ای در ساختمان‌ سازی وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

 اسکلت‌ بندی ساختمان

ازآنجایی که اسکلت ‌بندی ساختمان، میزان استحکام و نحوه ساخت آن را تعیین می‌کند، یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین مراحل ساختمان‌ سازی است. به عبارت دیگر اگر ساختمان شما به‌اندازه کافی استحکام نداشته باشد، در صورت ایجاد کوچک‌ترین مشکلی مانند زلزله، آتش‌ سوزی و… تخریب خواهد شد.

به همین علت برای اسکلت ‌بندی باید در انتخاب و خرید مصالح بسیار دقت کنید که به‌طور کلی نوع اسکلت ‌بندی و اندازه آن بسیار اهمیت دارد. به‌عنوان ‌مثال هرچقدر متراژ ساختمان بیشتر باشد باید اندازه و میزان اسکلت ‌بندی بزرگتر و بیشتر باشد که سبب افزایش هزینه نیز می‌شود. همچنین نوع اسکلت‌ بندی به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

 اسکلت‌بندی چوبی

یکی از ارزانترین و قدیمی ‌ترین روش‌ های اسکلت ‌بندی که بیشتر در خانه‌های قدیمی دیده می‌شود و امروزه از این نوع اسکلت ‌بندی استفاده نمی‌کنند.

اسکلت‌بندی بتنی

در این روش از ترکیب سیمان، شن، ماسه و فولاد استفاده می‌کنند که سرعت اجرا و ساخت آن کند است. پروژه اطلس از اسکلت بتنی استفاده خواهد کرد.

 اسکلت‌بندی فلزی

یکی دیگر از انواع اسکلت‌ بندی ساختمان، اسکلت ‌بندی فلزی است که مقاومترین و پرهزینه‌ ترین روش است. در این روش نیروی کار کمتری نیاز دارید و با سرعت بالاتری ساختمان شما تکمیل خواهد شد. با توجه به اینکه اسکلت ‌بندی فلزی از جنس فولاد است در برابر فشار و عوامل دیگر قدرت بسیار بالایی دارد؛ به همین علت هزینه آن نیز بیشتر می‌شود. پروژه الماس هروی از همین نوع اسکلت استفاده کرده است .

به‌طور کلی یک ‌چهارم هزینه ساختمان را اسکلت ‌بندی آن تشکیل می‌دهد که تاثیر به سزایی نیز در تعیین قیمت مسکن دارد.

 فوندانسیون ساختمان (پی ساختمان)

فوندانسون (پی) ساختمان وظیفه اصلی آن تحمل وزن، جلوگیری از نشست و واژگونی ساختمان است. به همین علت برای بهبود و استحکام بیشتر ساختمان باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. از انواع فوندانسیون ساختمان می‌توان آجری، فلزی، چوبی، بتنی، سنگی و… را نام برد.

 لوله‌کشی ساختمان

لوله‌کشی ساختمان یکی از پیچیده‌ترین کارها در ساختمان ‌سازی است. از آنجایی که لوله‌کشی مهارت زیادی نیاز دارد در ساختمان‌ سازی هزینه بسیاری باید برای آن باید پرداخت کرد. برای صرفه‌جویی در هزینه کار، لوله‌کشی ساختمان را به افراد مجرب بسپارید. با توجه به برآوردهای لوله ‌کش و نیاز به آب‌بندی و… شیرآلات ممکن است هزینه لوله ‌کشی از هزینه برآوردی شما بیشتر شود.

بطور کلی هزینه لوله‌کشی با توجه به متراژ، تعداد سرویس ‌های بهداشتی، سینک، تعداد انشعابات به‌کاربرده شده در ساختمان، تعداد طبقات، نوع، جنس شیرآلات و… ساختمان مشخص می‌شود. همچنین اگر از شیرآلات توکار استفاده کنید، به علت نیاز به‌ کنده‌کاری، ایزوگام، تعمیرات و… هزینه بیشتری باید بپردازید.

 سقف سازی ساختمان

یکی دیگر از مراحل مهم و پرهزینه در ساختمان ‌سازی، سقف سازی ساختمان است که قیمت آن با توجه به نوع صالح استفاده شده و اندازه سقف شما تعیین می‌شود. همانگونه که ذکر شد این مرحله یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل ساختمان‌سازی است که انواع متفاوتی دارد. از انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 سقف تیرچه‌بلوک

یکی از معمول‌ترین و پرکاربردترین انواع سقف‌های استفاده شده در ساختمان، سقف تیرچه ‌بلوک است که از آن در ساخت اسکلت‌های فلزی، آجری و بتنی به کار می‌برند. همچنین این سقف‌ها وزن کم و هزینه پایینی‌ دارد که در برابر نیروهای افقی مقاومت بالایی دارند. پروژه پدافند ارتش از این نوع سقف استفاده میکند

 سقف تیرچه کرومیت

این نوع سقف مقاومت بالاتری نسبت به سقف تیرچه ‌بلوک داشته که توانایی تحمل فشار همه‌جانبه را نیز دارد. با توجه به اینکه این نوع سقف از فولاد تشکیل ‌شده است، قیمت بالایی دارد و برای افرادی که نمی‌خواهند هزینه زیادی کنند، مناسب نخواهد بود.

 سقف کامپوزیت

در این سقف مواد به‌کار رفته در پانل‌ های پرکننده میانی و تیرچه با یکدیگر تفاوت دارند و شبیه به هم نیستند؛ به همین علت با نام کامپوزیت شناخته می‌شود. این سقف ترکیبی از فولاد و بتن است که از انواع ارزان و سبک آن می‌توان تیرچه پلی ارتان و تیرچه پاشنه بتنی را نام برد.

 کف‌پوش

یکی از مراحلی که در زیبایی و نمای ساختمان تاثیر بسیاری دارد و پرهزینه است، کف‌پوش است. این مرحله جز مراحل پایانی ساختمان‌سازی است که از انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کف‌پوش با سرامیک
  • کف سازی با پارکت
  •  کف‌پوش با موزاییک
  •  کف‌پوش با سنگ

سخن پایانی کدام قسمت ساخت و ساز گران تر و پرهزینه تر است؟

در این مقاله سعی کردیم سوال کدام قسمت ساخت و ساز گران تر و پرهزینه تر است؟ را به شما معرفی کنیم. همانگونه که ذکر شد دغدغه اکثر افراد در هنگام ساختمان‌سازی هزینه ساخت‌وساز است. امروزه با توجه به دلایل مختلفی مانند قیمت دلار و تحریم هم قیمت تجهیزات پایانی ساختمان مانند سرویس ، شیر آلات و کابینت و هم قیمت مصالح بالا است که درنهایت سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

 

منبع = خبرگزاری ایسنا / سایت خبربان

 

 

اخبار مرتبط:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button