میزان مصرف انرژی در ساختمان

میزان مصرف انرژی در ساختمان

میزان مصرف انرژی در ساختمان چقدر است؟ چگونه میتوان میزان مصرف انرژی را در یک ساختمان اندازه گیری کرد؟ از دیدگاه انرژي انتخاب و کاربرد مصالح ساختمان، تجهیزات و سیستم هاي تاسیسات، نوع طراحی و معماري ساختمان و حتی نحوه اجراي آن ها در میزان مصرف ساختمان تاثیر بسیار زیاد دارد که این نتایج بعضا” ناملموس” است.

به عنوان مثال چکه کردن یک شیر آب را در نظر بگیرید، چون آب هدر شده جمع نمی گردد و از طریق سیستم فاضلاب منتقل می گردد میزان تلفات آن ناملموس است ولیکن پرت نمودن مصالح ساختمانی بدلیل دپو شدن قابل مشاهده است.

به همین دلیل است که در عملیات تولید در همه صنایع توجه و اهمیت تولید کنندگان به موارد قابل لمس و قابل مشاهده است و براي آن دستورالعمل و رویه مشخص می کنند و آنرا براي کاهش هزینه هاي تولید و بالا بردن راندمان تولید مد نظر دارند ولیکن براي مصارف انرژي و مواردي که بچشم نمی آیند و جالب است که تاثیر بسزایی در هزینه ها، طول عمر تجهیزات، ایمنی کارگاه و کارگران و خیلی از موارد دیگر دارد، اهمیتی قایل نمی گردند و بهمین دلیل نیاز است که مساله انرژی بعنوان پیش نیاز هر کاري و سرلوحه هر پروژه اي قرار گیرد.

انواع سیستم های مصرف کننده انرژی در ساختمان

در یک ساختمان سیستم هاي مصرف کننده انرژي آب، برق و گاز بایستی بگونه اي طراحی گردند که ظرفیت آن ها متناسب با نیاز پروژه و با بالاترین راندمان کاري باشند.

یعنی هم در میزان ظرفیت کاري آن تجهیز یا سیستم بایستی دقت گردد تا در هنگام پیک بار با ظرفیت نزدیک به توان نامی کار کند و ظرفیت خالی نداشته باشد ( بعبارتی خیلی بزرگتر از حد انتخاب نشود ).

 هم در میزان انرژي مصرفی خود آن نیز بایستی دقت شود که تلفات داخلی نداشته باشد و یا رتبه انرژي بالا داشته باشد لذا چشم انداز بهینه سازي انرژي در ساختمان، به حداقل رساندن میزان مصرف انرژي و ایجاد یا ساختمان سبز می باشد.

بگونه اي که ساختمان هاي ساخته Zero Energy ساختمان هاي شده نه تنها کمترین مصرف انرژي را داشته باشند بلکه حتی با تولید انرژي به روش هاي تبدیل انرژي مثل سیستم فتوولتایی و بادي و انرژي گرمایی، نیاز خود را تامین نموده و حتی مولد نیرو براي شبکه نیز باشند.

راه های کم کردن میزان مصرف انرژی در ساختمان ها:

1. حذف عوامل اتلاف انرژي در ساختمان: عایق کاري پوسته خارجی ساختمان وموضوع تبادل حرارت وانرژي بین فضاي کنترل شده وفضاي خارجی.
2. انتخاب مناسب سیستم هاي مصرف کننده انرژي در جهت تامین شرایط آسایش.
3. استفاده از راهکارهاي نوین تامین انرژي ساختمان 

 

راه های کم کردن میزان مصرف انرژی در ساختمان ها

حذف عوامل اتلاف انرژی در ساختمان:

در یک ساختمان عوامل مختلفی موجب هدر رفتن انرژي می گردد که یکی از مهمترین عوامل آن عدم ایزوله نمودن (عایق کاري) پوسته خارجی ساختمان جهت جلوگیري از تبادل حرارتی بین فضاي کنترل شده و فضاي خارجی ساختمان می باشد که براي این منظور مهندسان معمار و طراحان و مجریان ساختمان بایستی از مصالح عایق و عایقکاري در پوسته خارجی و یا فضاي کنترل شونده استفاده کنند. 

این امر سبب می گردد تا دماي فضاي داخلی تثبیت گردد و لذا نیاز به انرژي بیشتر براي تامین شرایط آسایش ساکنین ساختمان نمی باشد. ولیکن این همه کار نیست و صرفه جویی در ساختمان و موضوع مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به عایقکاري ختم نمی گردد درحالیکه متاسفانه به غلط این چنین در جامعه جا افتاده است. 

استفاده از در و پنجره با شیشه دوجداره و قاب هاي چوبی، UPVC و آلومینیوم ترمال بریک و کنترل بسته بودن آنها نیز تاثیر بسزایی در جلوگیري از اتلاف انرژي مصرف شده در ساختمان دارد.

عایقکاري لوله هاي تاسیسات خصوصا تامین آبگرم و سرد با استفاده از مواد عایق مناسب نیز براي حذف تلفات انرژي در ساختمان توصیه می گردد.

حذف عوامل اتلاف انرژی در ساختمان

همچنین بخوانید : مراحل طراحی و اجرانی نمای ترمووود چگونه است؟ 

انتخاب مناسب سیستم هاي مصرف کننده انرژي در جهت تامین شرایط آسایش :

   

بعد از اینکه ساختمان از جهت عایقکاري حرارتی و جلوگیري از اتلاف انرژي مورد بررسی قرار گرفت نوبت به انتخاب سیستم هاي مصرف کننده انرژي از جمله روشنایی، تهویه مطبوع و موتورخانه در ساختمان می رسد.

در طراحی اینگونه سیستم ها بایستی علاوه بر در نظر گرفتن میزان ظرفیت مورد نیاز پروژه که حتما مناسب انتخاب می گردد ، بایستی راندمان و بازده خود تجهیزات و سیستم نیز در نظر گرفته شوند(برچسب انرژي تجهیزات) . بطور مثال در یک ساختمان که عایقکاري حرارتی نشده باشد ظرفیت سیستم تهویه مطبوع بسیار بزرگتر انتخاب می شود نسبت به ساختمانی که عایقکاري شده باشد واز طرفی میزان مصرف خود دستگاه نیز مهم است.

با توجه به موارد بالا:

که براي کاهش میزان مصرف انرژي با عایقکاري پوسته خارجی ساختمان تلفات ناشی از تبادل حرارتی را حذف نموده و با انتخاب مناسب تجهیزات مصرف کننده انرژي، تلفات داخلی آن را حذف می کنیم. در نهایت به میزان قابل توجهی صرفه جویی انرژي در ساختمان صورت می گیرد.

نکته مهمی که در این قسمت در کاهش میزان مصرف انرژي در ساختمان تاثیر زیادي دارد، کنترل و هماهنگ کردن و مرتبط نمودن این سیستم ها به یکدیگر می باشد

انرژی مصرفی خانه ساختمان

استفاده از راهکارهاي نوین تامین انرژي ساختمان :

در نظر بگیرید که پوسته ساختمانی را بجهت کاهش تبادل حرارتی عایقکاري نموده ایم و سیستم هاي تامین کننده شرایط آسایش ساکنین ساختمان را نیز مناسب طراحی نموده ایم و با استفاده از سیستم هاي هوشمند ساختمان ارتباط وهماهنگی نیز بین آنها برقرار کرده ایم. 

تا به اینجا حداکثر کاهش مصرف انرژي در ساختمان ایجاد شده است و به جرات می توان گفت که اگر اجراي این فرآیندها بدرستی صورت گرفته باشد، ساختمان با کمترین مصرف و حداقل توان مورد نیاز و ثبات بسیار بالا خواهد بود :

حال با استفاده از سیستم هاي تولید انرژي خصوصا مولدهاي انرژي فتوولتایی و بادي و زمین گرمایی و منابعی که از تبدیل انرژي هاي تجدید پذیر استفاده می کنند، ساختمان ما می تواند انرژي مصرفی مورد نیاز خود را براحتی تامین نماید و بلکه می تواند انرژي مازاد نیاز ساختمان را به شبکه منتقل کند و بفروشد.

شرایط آسایش ساکنین ساختمان :

در هر ساختمان شرایط محیطی از جمله میزان شدت نور، صدا، دما و سیستم تهویه مطبوع که افراد ساکن در آن احساس آرامش و آسایش نمایند را شرایط آسایش گویند که حد آن در میزان نور بسته به نوع کاربري محل دارد ولی براي دما بین 22 تا 28 درجه سیلیسوس و صدا کمتر از 35 دسیبل است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button