نکات کاربردی انتخاب نما برای ساختمان شامل چه مواردی میباشد؟

نکات کاربردی انتخاب نما برای ساختمان

نکات کاربردی انتخاب نما برای ساختمان شامل چه مواردی می باشد؟ نکته های کاربردی در انتخاب نمای ساختمان مواردی می باشد که اگر به آنها توجه نماید میتوانید بهترین نما را برای ساختمان خود داشته باشد. با بانیان نمای مبنا همراه باشید.

نکات مهم انتخاب نما

درحالیکه همه ی ما خواستار خانه ای زیبا هستیم که در میان مابقی خانه ها بدرخشد، میخواهیم ساختمانمان نیز با محیط اطراف و همسایگی اش تطابق داشته باشد. طراحی نمای ساختمان پروسه ی پیچیده ای از ترکیب رنگ، متریال، تقارن و … می باشد که نمی تواند برای طراحان تازه کار شغل آسانی باشد.

آیا شما تا به حال از زیبایی و جلوه ی نمای یک ساختمان متعجب شده اید؟ دلیل تمایز آن ساختمان از ساختمان های دیگر چیست که باعث توقف شما در مسیرتان می شود؟ این ساختمان های خیره کننده بعضی از قوانین کلیدی طراحی را رعایت کرده اند. بله، هر طراحی چه داخلی چه خارجی، برای منحصر به فرد شدن احتیاج به رعایت کردن قوانین دنیای طراحی را دارد.

در این مقاله به چند قانونی که به زیباتر شدن نمای خارجی خانه شما کمک می کند اشاره می کنیم.

رعایت تقارن

همانند تمامی طراحی ها، تعادل و تقارن نقش مهمی در یک طرح خوب ایفا می کند. نمای هر ساختمان به تعادل و تقارنی احتیاج دارد که باعث میشود متناسب و زیبا به چشم بیاید. برای مثال می شود ساختمانی را در نظر گرفت که درب آن در وسط ساختمان قرار دارد و پنجره ها با فاصله مساوی در طرفین آن قرار دارد  و یا ساختمانی که تقارنش با استفاده از خطوط موجود در پشت بام و پنجره ها شکل گرفته است. راه های بسیاری برای دست یابی به این تقارن در طراحی وجود دارد؛ ساختمانی که این تقارن در آن به بهترین شکل رعایت شده باشد، جلوه ی بهتری خواهد داشت.

هدف ساخت ساختمان

هدف شما از ساخت این ساختمان چست؟ برنامه شما برای استفاده از این بنا چیست؟ درنظر بگیرید که تمامی اهل خانه شما می خواهند که در این ساختمان اقامت داشته باشند، پس طراحی باید به گونه ای باشد که تمام این نیازها رو برآورده کند. نمای خارجی ساختمان بیان کننده فعالیت درون ساختمان نیز می باشد.  برای مثال شاید شما نقاش هنرمندی هستید که پنجره های بزرگ را به علت نیاز به نور طبیعی برای نقاشی انتخاب می کنید.

متریال و مصالح مصرفی

با ازدیاد انواع متریال و مصالح برای ساخت نمای ساختمان، انتخاب متریال مناسب بسیار سخت می باشد. بین آلومینیوم، آجر، سنگ، چوب و … چگونه میتوان به بهترین انتخاب رسید؟ بهتر است همزمان به دوام و زیبایی توجه کنیم. به طور یقین شما خواستار بهترین نما هستید که به خوبی بیانگر شخصیت و سلیقه ساکنان آن باشد. به منظور جلوگیری از اشتباهات پرهزینه، بهتر است با یک مهندس معماری و طراحی داخلی مشورت کنید. هم چنین ابزار بصری آنلاین بیشماری وجود دارد که می تواند برای دیدن مصالح به کار گرفته شده قبل از اجرا، از آنها کمک گرفت.

ترکیب رنگ نما

شما چگونه بهترین و مناسب ترین رنگ را برای نمای خارجی ساختمان خود انتخاب می کنید؟ درکل انتخاب رنگ در طراحی بسیار اساسی و مهم می باشد. انتخاب رنگ به جا و مناسب می تواند معایب نما را بپوشاند و یا برعکس اگر اشتباه انتخاب شود می تواند نظرها را به سمت معایب ساختمان جلب کند. یکی از طراحان بزرگ نمای ساختمان پیشنهاد می کند که انتخاب امن و مناسب برای رنگ نما، انتخاب دو سایه و ته رنگ از یک رنگ می باشد. هم چنین سایه رنگ روشنتر و یا تاریکتر از یک رنگ می تواند برای بدنه ساختمان و رنگ دیگر برای قسمت های دیگر ساختمان استفاده شود و یک رنگ سومی نیز می تواند برای درب در نظر گرفته شود.

رنگ نقش مهمی در نمای ساختمان دارد. برای مثال ورودی خانه خود را رنگ سفید روشن و براق بزنید تا جلوه خاصی داشته باشد. راه هایی که می توان با استفاده از رنگ ها زیبایی خاصی به ساختمان دهد بیشمار است.

انتخاب پنجره مناسب

پنجره ها مانند روح ساختمان است چون راه ورودی نور خورشید به خانه است. اولین و مهم ترین نکته در انتخاب پنجره دوام آن است. از طرف دیگر، پنجره ها بیان کننده کاراکتر ساختمان می باشد. ساختمان های مدرن با پنجره های بزرگ قدی بهتر به نظر می رسند، درحالیکه یک خانه قدیمی با پنجره های مستطیل شکل و شیشه های شفاف زیبایی بیشتری دارند.

طراحی ورودی زیبا

رایج ترین سوال: برای درب ورودی چه رنگی بهتر است؟ همانطور که در موارد بالا ذکر کردیم ترکیب رنگ ها و انتخاب دو سایه کم رنگ و پر رنگ از یک رنگ برای نمای ساختمان بسیار مناسب می باشد و انتخاب یک رنگ سوم برای درب ورودی بهترین تصمیم است. می توان این رنگ را متضاد رنگ دیگر انتخاب کرد. درکنار انتخاب رنگ خاص، راه های دیگری برای زیباتر شدن ورودی ساختمان وجود دارد. مانند نورپردازی، استفاده از گیاه، انتخاب مناسب دستگیره درب و …

نورپردازی ساختمان

اجازه ندهید که ساختمانتان در سیاهی گم شود. یک نورپردازی نمای ساختمان عالی باعث برتری ساختمان شما نسبت به ساختمان های دیگر در شب می شود. در کنار چراغ های قابل مشاهده ای که بالای درب ورودی و درب پارکینگ نصب می شوند، چراغ های دیگری نیز وجود دارند که باید در نمای ساختمان کار گذاشته شوند. چراغی را که به استایل و سبک ساختمانتان شبیه است را انتخاب کنید. خانه های سنتی و قدیمی با لوسترهای فانوس مانند که از دو طرف درب ساختمان آویزان شده است، زیباتر می شود. چراغ های استیل کوچک جذابیت بیشتری به قسمت ورودی ساختمان می دهد.

سخن پایانی نکات کاربردی انتخاب نما برای ساختمان

 طراحی نمای ساختمان یک پروسه ی پیچیده پر از تصمیم و انتخاب می باشد؛ اما خسته نشوید. یک خانه با طراحی زیبا حاصل صبر و تلاش می باشد. پس صبور باشید. با توجه به نکات کاربردی انتخاب نما برای ساختمان میتوانید نمای عالی را برای ساختمان خود داشته باشید.

همچنین بخوانید:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button