اصول اجرای اسکلت فلزی ساختمان چگونه است؟

اصول اجرای اسکلت فلزی ساختمان

تا چه حد با اصول اجرای اسکلت فلزی ساختمان آشنا هستید؟ به دلیل امکان مونتاژ داربست قبل از نصب و نیاز به اجرای همزمان و مداوم داربست، سازه های فلزی سرعت عمل بالاتری نسبت به سایر سازه ها دارند.

ساخت بنا به منظور تأمین نیازهای مردم و مهندسان انجام شده است، معماران مسئول تهیه فرم ها و اجرای صحیح ساختمان هستند، محور اصلی مسئولیت:

  1. ایمنی
  2. زیبایی
  3. اقتصاد

با توجه به اینکه ساختمان های در حال ساخت در کشور ما بیشتر از فلز یا بتن ساخته می شوند و ساختمانهای غیر مسلح نیز طبق قوانین زلزله ایران از سال 2800 با محدودیتهای خاصی ساخته می شوند. برای این منظور، در این مقاله به طور خلاصه توضیح می دهیم نحوه ساخت یک ساختمان فلزی:

دلایل استفاده از صفحه زیرستون و بولت: ستون های ساختمان اسکلت فلزی نقش انتقال بار به پی را دارند (به صورت بست فشاری، کششی، برشی یا خمشی). در همین حال، ستون فلزی با یک صفحه فلزی بر روی پایه قرار می گیرد که از یک طرف به ستون و از طرف دیگر به بتن متصل می شود. در حالیکه ستون فلزی به دلیل مقاومت بسیار زیاد در برابر تنشهای زیاد مقاومت می کند و بتن توانایی تحمل این تنشها را ندارد. بنابراین، دال ستون یک واسطه است که ضمن افزایش سطح تماس ستون با پی، توزیع نیروهای ستون را در درون خود برای بتن قابل قبول می کند.

کار اتصال دال ستون فرعی با بتن توسط میله محدود کننده (Bolt) انجام می شود و برای ایجاد اتصال ، انتهای آن را خم می کنیم و اندازه طول پیچ را تعیین می کنیم. تعداد پیچ ​​و مهره از دو به بالا بسته به نوع کار متفاوت است ، حداقل قطر این میله های ثابت برای تقویت 20 است. در حالی که صفحه فقط می تواند فشار را تحمل کند ، پیچ و مهره نقش اصلی را ندارد و تنها اساس آن این است که انتهای ستون باید سنگ و صاف باشد به طوری که تمام مقاطع ستون بر روی صفحه پایه نشسته و انتقال خوب باشد اجرا شده.

از آنجا که علاوه بر فشار ، آرماتور به صفحه زیر ستون نیز وارد می شود ، طول پیچ باید به گونه ای باشد که بتواند ولتاژ اعمال شده را تحمل کند ، که با محاسبه تعیین می شود.

بیشتر بخوانید : نحوه اجرای نمای سرامیک ساختمان چگونه است؟

نصب ستون ها

قبل از نصب ستون ها، ستون ها توسط جوشکارهای زمینی مطابق با طرح درج، که در زیر توضیح داده شده است، آماده می شوند.

با توجه به ارتفاع فاصله دو ارتفاع و فاصله دو پروفیل درگیر در ستون، آنها از قبل به ارتفاع مورد نظر بریده شده و روی پروفیل قرار می گیرند و این پروفیل ها عمود بر یکدیگر هستند به طوری که مشخصات ستون جوش داده شده از زمین دور است و چرخش آن آسان تر است به طوری که هر دو طرف جوش داده می شوند.

هنگامی که هر دو پروفیل در محل قرار گرفتند ، بسته به اینکه چه کاشی هایی باید روی آن جوش داده شوند ، از دال معمولی معمولاً در طبقات پایین برای یک ساختمان چند طبقه استفاده می شود. عملیات جوشکاری انجام می شود.

صفحات به اندازه و ارتفاع دلخواه و در فواصل مشخص شده در نقشه جوش داده می شوند. صفحات بزرگتر در محل اتصال سقف استفاده می شود و اگر براکت ها نیز در محل اتصال سقف متصل شوند ، صفحات بزرگتر از صفحات سقف استفاده می شود. همه آنها در نمای ورود ستونی بر روی نقشه آورده شده اند.

ستون ها پس از آماده شدن ، گوشه های صفحات پایه را در همان جهت رشته ها جوش داده و محل قرارگیری ستون را تعیین می کنند سپس ستون ها توسط جرثقیل بر روی صفحه اصلی قرار می گیرند و از گوشه ها پشتیبانی می شوند. در واقع کار گوشه ها جلوگیری از حرکت ستونها است ، سپس ستونها از چهار طرف جوش داده می شوند تا ستونها برای اتصال تیرها آماده باشند.

بیشتر بخوانید : نحوه اجرای نمای کرتین وال ساختمان چگونه است؟

تیرریزی

با توجه به زوایای زیر سر ، که برای اتصال تیرها و تیرچه ها قرار می گیرند ، عملیات شلیک انجام می شود. طرح تیراندازی باید تعداد تیرها و نقطه اتصال را نشان دهد. سایت نصب شده و در واقع سقف آماده اجرا است که معمولاً از تیرهای بلوکی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : نحوه اجرا و طراحی نمای ترمووود ساختمان چگونه است؟

انواع بادبند و نحوه اتصال آن:

بادبندهایی که برای مقابله با نبروهای جانبی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتنداز:
ـ بادبند ضربدری
ـ بادبند V شکل شامل Vشکل باز و بسته است
ـ بادبند ۸ شکل شامل ۸ شکل باز و بسته است
ـ بادبند K شکل و …
ـ بادبندهای EBF

 

براکت ها عناصر کششی ضخیم تری هستند که برای مقابله با نیروهای جانبی و جلوگیری از کج شدن ساختار ساختمان در هنگام اعمال نیروهای جانبی طراحی شده اند ، که باید به طور متقارن در ساختمان اعمال شود ، یعنی. آنها باید در هر چهار گوشه ساختمان اعمال شوند. دلایل معماری می تواند از انواع مختلف براکت ها استفاده کند.

به عنوان مثال ، در جاهایی که می خواهیم از پنجره یا درپوش و حتی در استفاده کنیم ، بادگیر 8 سنج باز بهترین گزینه برای ما خواهد بود ، اما از نظر دوام ، شکل K بهترین گزینه برای یک پشتیبانی است دیوار

عرض و ارتفاع صفحات از قبل با توجه به طول جوش و زاویه اتصال تیر محاسبه می شود و نوع تیر از دو گوشه یا ظرف به دو صفحه گوشه و از قطعه ای که کوچک است جوش داده می شود صفحه دو ظرف. و در جهت دیگر ناودانها به دو قسمت تقسیم می شوند و در قسمت اتصال و تیر قبلی توسط صفحه جوش داده می شوند و بدین ترتیب دیواره تقویت کننده آماده می شود.

اما اگر دستبند 8 شکل باز یا بسته باشد ، تکمیل کل ملوان آسان تر خواهد بود و طول مورد نظر جوش داده می شود.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع نمای خشک 

اجرای پله

برای ساخت سازه های فلزی معمولاً از نردبان های فلزی با شمشیرهایی از مشخصات آهن استفاده می شود که اندازه آنها در طرح شلیک آورده شده و طول آن نیز توسط جوشکار تعیین و تهیه و در محل نصب می شود.

از مواد سقف می توان برای پوشاندن بین پله های پله ها استفاده کرد ، مانند تیرهای بلوکی ، که تیرهای آنها به صورت تیرهای سقفی مرتب شده و حمل می شوند تا در مکان مورد نظر قرار گیرند و تیرهای بتونی تیرهای بلوک ، به عنوان یک عملیات سقف بتن ریزی می شوند.

گروت ریزی

دوغاب مناسب با دوغاب سیمانی است که کوچک نمی شود و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. از دوغاب می توان برای پر کردن فاصله بین صفحات زنده و دستگاههای صنعتی و سازه های سنگین که باید در برابر لرزش ها و فشارهای بسیار بالا مقاومت کنند استفاده کرد. دوغاب فابر مطابق با استاندارد طراحی و تولید شده و برای دوغاب سازی مناسب است.

قبل از نصب سازه های فلزی معمولاً امکان دوغاب ریزی وجود ندارد. (هنگامی که دوغاب ریزی در زیر یک ساختار یا ستون یا دوغاب برای صفحه پایه فراهم می شود) پس از نصب صفحه پایه و تراز کردن ، دوغاب ریزی انجام می شود ، بهتر است که دوغاب یک دوغاب قابل ارتقا باشد.

تزریق برای تراز شدن شکاف در زیر صفحه پایه و پایه انجام می شود و در واقع از دوغاب برای تنظیم تراز بودن صفحه پایه استفاده می شود ، بنابراین قبل از نصب قاب ، صفحه پایه باید تراز شود. البته در برخی از سازه ها و پوسته های کوچک پوسته اسکلت همزمان با صفحه پایه است که در این صورت پس از نصب صفحه پایه دوغاب می شوند.

برای دوغاب سازی ، ترجیح داده می شود که قالب در فاصله بیشتری از طرف مقابل دال از دو طرف باشد ، به طوری که در هنگام دوغاب زدن مخلوط دوغاب و آب که غلظت مناسب داشته و دارای شکل خمیر صاف باشد ، ریخته شود ، از یک طرف برای از بین بردن هوا از طرف دیگر. برجستگی های کوچک روی قالب و صفحه دفع هوا بی تأثیر نیستند.

بیشتر بخوانید : لیست کامل متریال نمای ساختمان 

خواص گروت ریزی با گروت فابیر

برای دوغاب بندی مقاطع با ضخامت 10 تا 100 میلی متر مناسب است. تزریق برای مقاومت بالا در همه سنین انجام می شود. از دوغاب با نفوذ پذیری کم و دوام بالا استفاده می شود.

زمان انبساط دوغاب در ابتدا 15 دقیقه و در پایان 2 ساعت است. بعد از دوغاب زدن ، مقدار انبساط دوغاب در مدت 24 ساعت 2٪ است. برای تهیه سطوح دوغاب سازی ، سطوحی را که قصد تزریق دارید باید از روغن ، خاک و گرد و غبار پاک شود.

توصیه می شود قبل از دوغاب زدن از پمپ هوا برای پاک سازی گرد و غبار استفاده کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button